Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun kaveri saa masennuseläkkeellä käteen 1400 e/kk

Vierailija
26.04.2019 |

Ikää 40v. Jotenkin työnteko ei kannata.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on ilmeisesti kuitenkin ehtinyt kerryttää eläkettä työnteolla? Jos ei ole työtaustaa ollenkaan (kuten monilla ei ole) sairaseläke jossa on takuueläke on n.780€. Lisäksi voi saada asumistukea.

Lääkkeet maksaa.

En tiedä kuka pelkän masennuksen perusteella joutuu eläkkeelle? Täällä masennus oli vain yksi lukuisista oireista jonka PTSD aiheuttaa. Posttraumaattinen stressioireisto alkoi hyväksikäytöstä lapsena. Jos on eläkkeellä, ei saa Kelan terapiaa. Helsingin kaupunki on poistanut traumaterapiat ostopalvelulistalta. Elämä traumaoireineen on jotain mitä ei ymmärrä kuin sen kokeneet. Tunne tulevaisuuden puuttumisesta, ei pysty keskittymään mihinkään. Joka hetki helvettiä.

Mieleen liittyvistä sairauksista en tiedä, mutta itse olen eläkkeellä aivoinfarktin takia ja Kela kustantaa neuropsykologisen terapian sekä fysio-, allas- ja toimintaterapiat. Niistäkin pitää jaksaa tapella. Saatuani toisen aivoinfarktini Kela vähensi fysioterapioitani puolella. Päätöksen mukaan olin paremmassa kunnossa kuin koskaan. Valitus meni luonnollisesti läpi, mutta aikaa siihen kului.

Vierailija
42/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei käy kateeksi, kun töissäkäyden tienaan tuplat ja työ on kohtuullisen helppoa.

Kyllä tuolla 1400€/kk aika tavalla saisi penniä venyttää jos on vaikka lapsia hankkinut.

No mitä vittua tuohan on iha järjetön määrä rahaa kun osaa käyttää sitä. + muut tuet päälle. Aika hyvä summa jos miettii että ei tarvitse tehdä mitään ja voi päivät viettää mielenkiinnonkohteiden parissa. Kuinkahan moni on hakenut kyseiset paperit ihan vain koska ei huvita töiden teko ja näin ollen elää varmasti melko onnellista elämää? Tietennä ei kaikille sovi..

Mitä ne "muut tuet" ovat, joista täällä usein puhutaan?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jotta osaisin itsekin hakea niitä mystisiä "muita tukia".

t. osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, joka saa vain sen osatyökyvyttömyyseläkkeen

Samaa mietin! En mä ainakaan mitään muuta tukea saa kuin kuntoutustuen. Tai no lapsilisät mutta ne sain ihan myös silloin kun olin töissä. Ja vähän vaikea olisi huijata lääkärintodistus, mulla on vaikea nivelrikko joka selvisi tähystysleikkauksessa. Oikea käsi on aikalailla käyttökelvoton. Meni työkyvyn ohella samalla rakas harrastus (pianonsoitto, en pysty edes rannetuen kanssa soittamaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ei käy kateeksi, kun töissäkäyden tienaan tuplat ja työ on kohtuullisen helppoa.

Kyllä tuolla 1400€/kk aika tavalla saisi penniä venyttää jos on vaikka lapsia hankkinut.

No mitä vittua tuohan on iha järjetön määrä rahaa kun osaa käyttää sitä. + muut tuet päälle. Aika hyvä summa jos miettii että ei tarvitse tehdä mitään ja voi päivät viettää mielenkiinnonkohteiden parissa. Kuinkahan moni on hakenut kyseiset paperit ihan vain koska ei huvita töiden teko ja näin ollen elää varmasti melko onnellista elämää? Tietennä ei kaikille sovi..

Ihan mielenkiinnosta kysyn, jotta osaisin itsekin hakea niitä mystisiä "muita tukia".

t. osatyökyvyttömyyseläkkeellä oleva, joka saa vain sen osatyökyvyttömyyseläkkeen

Asumistuki? Toimeentulotuki? Lapsellisille lastenhoidon tuet? Maksusitoimukset esim. lääkekuluihin? Kannattaisi ehkä vähän edes alusta lukea Kelan sivuja, jos olet kerran tuen saaja. Tosin eivät nuo automaattisesti tule, jos osatyökyvyttömyyseläkkeesi ja palkkasi tai muut tulosi ylittävät rajat.

Vierailija
44/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki? Toimeentulotuki? Lapsellisille lastenhoidon tuet? Maksusitoimukset esim. lääkekuluihin? Kannattaisi ehkä vähän edes alusta lukea Kelan sivuja, jos olet kerran tuen saaja. Tosin eivät nuo automaattisesti tule, jos osatyökyvyttömyyseläkkeesi ja palkkasi tai muut tulosi ylittävät rajat.

Lisäksi mahdollisesti vammaistuki tai eläkkeensaajan hoitotuki.

eri

Vierailija
45/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikausien masennus- ja ahdistuneisuushäiriö tausta. Jos nyt päätyisin työkyvyttömyyseläkkeelle olisi se eläkelaskurin arvion mukaan n.3000e bruttona, eli jäisikö siitä sitten arviolta 2200e nettona kuussa. Palkollisena jää noin 3800e nettona kuussa. Kahden kouluikäisen lapsen yksinhuoltaja, vuokra pienestä 60m2 kolmiosta (pääkaupunkiseudun lähiö) vesimaksun kanssa 1215e/kk.

Että joo, eläisihän tuolla, mutta ei vuokran jälkeen alle 1000e/kk kaikkeen muuhun (ruoka, sähkö, netti, puhelin, omat ja lasten vaatteet, lasten harrastukset, vakuutukset, liikkuminen julkisilla, lääkkeet, mahdolliset lääkärit jne) mitenkään mielestäni paljon ole. 

Että kyllä, kaikkeni teen, jotta pää pysyisi kuosissa riittävästi pystyäkseni tekemään töitä. 

Vierailija
46/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aikuinen? Papereita ei noin vain haeta. Toisekseen tuon eläkkeen lisäksi ei saa mitään tukia, jollei ole lapsia.

Vierailija
47/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.[/quote kirjoitti:

Jos eläkettä on kertynyt 1400€/kk, niinkuin nelikymppisellä työelämässä olleella helposti jo on, raha tulee työeläkevakuutuksesta (Ilmarinen, Varma, Keva jne.).  Nuorempana sairastuneilla työeläkettä ei ole ehtinyt kertyä niin pääosin (tai jopa kokonaan jos ei ole työhistoriaa) työkyvyttömyyseläkeen maksaa Kela. Työkyvyttömyyseläkkeen päälle voi tienata tietyn summan kuukaudessa, esim. itse jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle, saisin saman rahan kuin nyt (kokopäivätyössä) tekemällä eläkkeen päälle muutamat työvuorot. Taloudellisesti siis hyvin houkuttelevaa, mutta pitkäaikaissairaudet työkyvyn osittaisella menetyksellä ei houkuttele.

Ei tulisi esittää faktoina asioita, jotka eivät sitä ole. Samaa työtä tehneet 25-vuotias ja 55-vuotias tulevat saamaan lähes saman työkyvyttömyyseläkkeen. 25-vuotias vetäessä hivenen pidemmän korren kertakorvauksen ansiosta. Jos asia kiinnostaa, hakusanoilla: tulevan ajan osuus ja kertakorvaus löytyy enemmän tietoa.

Vierailija
48/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeen maksaa vakuutusyhtiö. Ap:n kaverin tapauksessa vakuutusyhtiön riski realisoitui. Työkyvyttömyyseläke määräytyy aikaisempien palkkatulojen mukaan.

Tunnen yhden tyypin joka saa määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä masennuksen takia. Pauttiarallaa 5000 e kuussa. Katsokaas kun hyvässä kallispalkkaisessa työssä olevatkin voivat masentua.

Vierailija
49/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No saan sen 1200€ käteen. Jos on puoliso joka on töissä niin ei noita muita tukia saa. Ainoa ylimääräinen tuki lapselliselle on kelan eläkkeensaajan lapsikorotus joka on n. 21€/kk/lapsi, jee! Jos olisin yh niin saisin ehkä asumistukea. Mitään tukia ei sossun luukulta tipu koska olen aiemmin hoitanut raha-asiani esimerkillisesti. Eli säästöistä maksan niin fysioterapian (n 70€/kerta kelakorvauksen jälkeen) kuin leikkaukset ja lääkärit ja kipulääkkeet. Saa olla vapaasti kateellinen!

Vierailija
50/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän tuolla elää, jos valitsee missä elää ja miten elää. Eläkkeensaajana siihenhän on täysi mahdollisuus, koska ei ole sidoksissa työpaikkaan.

Jos olisin itse yksinäinen, sairaseläkkeellä oleva ihminen, muuttaisin asumaan kaupunkiin, jossa asumiskustannukset olisivat pienet. Alle 400€/kk saa monelta paikkakunnalta vuokrattua jo pienen kaksion. Näköjään jopa rivitalosta (esim. Kokkola, Vuokraovi). Tonni jäisi elinkustannuksiin. Vaihtoehtoisesti oman saisi edullisesti.

Niin, eihän sillä ole esim. väliä, missä terapiat, kuntoutukset, hoito, ystävät jne. on...

Vierailija
51/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että "masennuslääkkeellä". Oletin että kaveri saa reseptillä jotain pillereitä, joita myy katukaupassa narkkareille. Olisi ollut aika mainio bisnes. Petyin.

Vierailija
52/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mt-syistä eläkkeellä. Saan 784,52 e/kk. Olisin onnellinen jos olisin työkykyinen, olisi työpaikka ja saisi tuon verrankin nettopalkkaa. Kyllähän sillä rahalla eläisi jo mukavasti.

Saatko tuo lisäksi asumistuen? Vai onko tuossa kaikki saamasi tuet?

Vierailija
53/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mt-syistä eläkkeellä. Saan 784,52 e/kk. Olisin onnellinen jos olisin työkykyinen, olisi työpaikka ja saisi tuon verrankin nettopalkkaa. Kyllähän sillä rahalla eläisi jo mukavasti.

Oliko pitkä prosessi? Jouduitko syömään masennuslääkkeitä masennukseen? Olen jostain kuullut, että ei voi saada eläkettä, ellei suostu kokeilemaan erilaisia masennuslääkkeitä. Jos kieltäytyy lääkkeistä, voiko saada sairaseläkettä?

Vierailija
54/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla netto samaa luokkaa yli 40 v kokemuksella eikä tule nousemaan kun olen valtion hommissa. Ei ilta- eikä viikonloppulisistä tietoakaan.

Vierailija
55/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko tuo lisäksi asumistuen? Vai onko tuossa kaikki saamasi tuet?

24€ asumistukea päälle.

Vierailija
56/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvinhän tuolla elää, jos valitsee missä elää ja miten elää. Eläkkeensaajana siihenhän on täysi mahdollisuus, koska ei ole sidoksissa työpaikkaan.

Jos olisin itse yksinäinen, sairaseläkkeellä oleva ihminen, muuttaisin asumaan kaupunkiin, jossa asumiskustannukset olisivat pienet. Alle 400€/kk saa monelta paikkakunnalta vuokrattua jo pienen kaksion. Näköjään jopa rivitalosta (esim. Kokkola, Vuokraovi). Tonni jäisi elinkustannuksiin. Vaihtoehtoisesti oman saisi edullisesti.

Niin, eihän sillä ole esim. väliä, missä terapiat, kuntoutukset, hoito, ystävät jne. on...

Sairaseläkkeellä ei saa kelan psykoterapiakuntoutusta. Se on rajattu alle 65-vuotiaille työkykyisille. Hoito...no, tkssa voi päästä kerran kuussa hoitajan kanssa juttelemaan.

57/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wau..sään käteen palkkaa 1500 ja olen yh, elävän yhtä lasta.

Ja masentuneen o. Paperit on todella helppo saada, että älkää jauhako paskaa. Eläkkeellepääsyä tosin ihmettelen. Olen itsekin saanut keskivaikeasta masennuksesta paperit ja lääkkeet, enkä tuntenut olevani erityisen masentunut. Vähän surkeaa ilmettä, oikeat rastit ja täydestä menee, että älkää viitsikö aikuiset ihmiset..

Eikä työterveys enää kompensoi pientä palkkaa kun sieltä käskivät soittaa tk:hon ja sieltäkin 2 viikkoa ensimmäiseen aikaan..työterveydessä kuukausi..

Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤

Vierailija
58/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko pitkä prosessi? Jouduitko syömään masennuslääkkeitä masennukseen? Olen jostain kuullut, että ei voi saada eläkettä, ellei suostu kokeilemaan erilaisia masennuslääkkeitä. Jos kieltäytyy lääkkeistä, voiko saada sairaseläkettä?

Ei ole pakko syödä mutta joutuu ostamaan. Kela tarkistaa kyllä, että onko yritetty hoitoa. Kukaan ei tarkista oletko syönyt.

Vierailija
59/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä tarkoittanut, enkä tietenkään ole tuosta summasta kateellinen. Lähinnä hämmästyin vain kun olen ollut siinä uskossa että nuo korvaukset ovat todella vähäisiä, opintorahan luokkaa. Hyvähän se on että valtiolla on varaa pitää kunnolla huolta kansalaisistaan myös sairauden sattuessa. Pahasti masentunut minulla on lähipiirissä eli tiedän kyllä mitä se on, enkä mistään summasta siihen vaihtaisi.[/quote kirjoitti:

Jos eläkettä on kertynyt 1400€/kk, niinkuin nelikymppisellä työelämässä olleella helposti jo on, raha tulee työeläkevakuutuksesta (Ilmarinen, Varma, Keva jne.).  Nuorempana sairastuneilla työeläkettä ei ole ehtinyt kertyä niin pääosin (tai jopa kokonaan jos ei ole työhistoriaa) työkyvyttömyyseläkeen maksaa Kela. Työkyvyttömyyseläkkeen päälle voi tienata tietyn summan kuukaudessa, esim. itse jos pääsisin/joutuisin eläkkeelle, saisin saman rahan kuin nyt (kokopäivätyössä) tekemällä eläkkeen päälle muutamat työvuorot. Taloudellisesti siis hyvin houkuttelevaa, mutta pitkäaikaissairaudet työkyvyn osittaisella menetyksellä ei houkuttele.

Ei tulisi esittää faktoina asioita, jotka eivät sitä ole. Samaa työtä tehneet 25-vuotias ja 55-vuotias tulevat saamaan lähes saman työkyvyttömyyseläkkeen. 25-vuotias vetäessä hivenen pidemmän korren kertakorvauksen ansiosta. Jos asia kiinnostaa, hakusanoilla: tulevan ajan osuus ja kertakorvaus löytyy enemmän tietoa.

Hei, olet osittain oikeassa.

Katsoin asiaa niiden nuorten eläkeläisten näkökulmasta, joiden tilanteen tunnen työni kautta. Koska pääosin 25-vuotiaat eläköityvät mielenterveyssyistä ja siellä harvemmalla on sellaista työuraa taustalla, mikä oikeuttaa mainitsemaasi eläkkeeseen.  Näin ollen eläkekin jää usein tuohon Kelan takuueläkkeeseen ja muutama kymppi työeläkettä päälle. Aina ei edes sitä.

Vierailija
60/101 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih. Luin että saa masennuslääkkeillä 1400 käteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän