Lastentarhanopettaja Liina-Mari tienaa 2500 €/kk – pakollisten menojen jälkeen tili on tyhjä: ”Koko perhe ei pääse lomamatkalle juuri koskaan”
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan vastaava palkka, mitä monesta muusta alemmalla kk-tutkinnolla tehdystä työstä saadaan, ainakin sote-alalla. Aika monen muunkin palkkoja pitäisi hilata ylös samalla, kun ltoiden palkkoja.
Jotta saataisiin julkisen sektorin palkkoja ylös, pitää verotuksen nousta saman verran. Nämä ovat mutkikkaita kysymyksiä.
Ja jollei verotusta nosteta, palvelujen hinnat nousevat esim. Kouluihin lukukausimaksut, neuvola maksulliseksi samoin päivähoidon hinta nousisi. Valtiontaloudessa ei ole liikkumavaraa. Kun toinen käsi antaa, toinen ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että lto:lla on huonompi palkka kuin luokanopettajalla, mutta onkin näköjään roimasti parempi.
Luokanopettajan palkka on 2500-2800.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut, että lto:lla on huonompi palkka kuin luokanopettajalla, mutta onkin näköjään roimasti parempi.
Ja mielestäsi luokanopettajan palkka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon missä asuu. Helsingissä tuolla säälittävällä palkalla ei pärjää, se on selvä. Täällä lapissa palkalla kyllä pärjää, mutta eikai tarkoitus ole että palkka pitää juuri ja juuri riittää elämiseen. Ihmiset opiskelevat saadakseen paremman työpaikan. Päiväkodeissa opiskelu ei näy palkoissa. Jopa siivoajat tienaavat miltein saman kuin lto. Onko reilua se???
Tuskinpa siivooja tienaa 2500 per kk. Lto on alempi korkeakoulututkinto eli kandi. Se näkyy palkassa. Palkassa näkyy myös se, että kyseessä naisvaltainen ala.
Toisaalta en näe mieltä siinäkään, että terveydenhoitajille, kunnan tai kaupungin toimihenkilöille ja lastentarhanopettajille annetaan 500 e enemmän palkkaa. Nettovaikutus olisi 250 e per henkilö, mutta johtuen kunnalla ja kaupungilla työskentelevien suuresta määrästä Suomessa hinnat nousisivat kautta linjan.
Mun amk-insinööri mies tienaa kaksinkertaisen palkan minun palkkaan nähden, ja olen kasvatustieteen maisteri varhaiskasvatuksen alalta.
Kyllä näissä asioissa on kyse nais- ja miesvaltaisen alojen arvostuksessa. Lto:n työ on todella raskasta ja sisältää paljon enemmän vastuuta kuin oman mieheni työ esimerkiksi.
En voi ymmärtää. Oma palkkani on eurolleen saman verran, olen sairaanhoitaja. Toki saan kuukaudesta riippuen vielä jonkun satasen vuorolisiä. Yksin asuessa sain säästöön 50 000 euroa asunnon ostoa varten ja elin silti mielestäni kivasti. Ehkä vain olen tottunut matalaan kulutukseen, sillä minusta tuo perheen kanssa useita kertoja vuodessa matkailu ei ole pakollista, en osta juuri mitään uutena jne. Nykyään meillä on neljä lasta ja kaksi autoa joten pakolliset menot lienevät melko isot, mutta itse miellän noiksi pakollisiksi vain lainan, ruuat, sähköt, vedet ja autojen kulut. Kaikesta muusta pitää osata tinkiä, jos ei ole varaa.
No eihän tuosta mitään jääkkään. Me saadaan helposti menemään 6000 euroa kuukaudessa.
Kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä ei ollut varaa lapsen lenkkareihin? Minne hemmettiin ne rahat menevät? Ei taida koko totuus esillä jutussa...
Suomi on vapaa maa yrittää ja hänellä on kaikki oikeus perustaa oma päiväkoti ja veloittaa siitä mitä tahtoo ja etsiä maksavat asiakkaat tai alkaa myydä jotain konsultaatiopalveluita super nannynä tms. Mutta on myös mahdollista jäädä julkisen sektorin työpaikalle, jossa palkka on mikä on.
NäinMeillä kirjoitti:
Vähän isompi asunto ja vähän uudempi auto vievät helposti erotuksen nollille eikä elämänlaatu oikeasti noussut juuri lainkaan.
Juuri tuollaisia ansoja pitää välttää. Pitää puntaroida onko ne vähän isommat/uudemmat asunnot/autot rahan arvoisia loppupeleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.
Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.
Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.
Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.
Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.Asumme Lahdessa.
En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.
Paljon maksatte asumisesta/kk?
Minulla on aika samat tulot, mutta mies vaihtoi/joutui juuri vaihtamaan työopaikkaa ja hänen tulonsa ovat vajaan tonnin pienemmät kuin sinun miehellä. Asumme pk-seudulla, meillä ei ole omaa autoa/omaa asuntoa.
Maksan joka kk pakollisia, henkilökohtaiseen terveyteen liittyviä menoja 200e + iso vuokraa, vaikka asuntomme ei ole iso.
Jouduimme lapsen koulun alkaessa muuttamaan yhtäkkiä ja suunnittelematta asunnossa olleen homeen takia. Nyt lapsella on kiva koulu mutta meillä ei ole varaa ostaa tältä alueelta omaa asuntoa, muutto on yläasteelle mentäessä kuitenkin edessä.
Tili on kuun lopulla aina lähes tyhjä. Velkaa tosin on nolla, ja säästötilillä on vähän rahaa.
Vertasin itse kumpaakin hintatasoa, Lahdessa saa puoleen hintaan vastaavan vuokra-asunnon kuin meillä nyt on 600-700e vs. 1200e. Samoin sen oman omakotitalon saa 100 - 150 000eurolla, kun täältä päin ei saa mitään edes 240 000eurolla.
Meillä on miehen kanssa tulot yhteensä 2500e ja ei rahaongelmia vaikka on oma talo, lapsia, hevosia, 2 autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää. Oma palkkani on eurolleen saman verran, olen sairaanhoitaja. Toki saan kuukaudesta riippuen vielä jonkun satasen vuorolisiä. Yksin asuessa sain säästöön 50 000 euroa asunnon ostoa varten ja elin silti mielestäni kivasti. Ehkä vain olen tottunut matalaan kulutukseen, sillä minusta tuo perheen kanssa useita kertoja vuodessa matkailu ei ole pakollista, en osta juuri mitään uutena jne. Nykyään meillä on neljä lasta ja kaksi autoa joten pakolliset menot lienevät melko isot, mutta itse miellän noiksi pakollisiksi vain lainan, ruuat, sähköt, vedet ja autojen kulut. Kaikesta muusta pitää osata tinkiä, jos ei ole varaa.
kyllä on varmasti pitkälti kyse siitä mihin elintasoon on tottunut. syökö lounaan ulkona kerran vai viisi kertaa viikossa jne. noissa kertyy pitkällä aikavälillä iso summa.
Ei meilläkään ole varaa etelänmatkoihin. Mun nettotulot 1700 ja miehen 3000. Mutta tässä on vähän omaa valintaa. 4 vuotta niin meillä on kaksi velatonta autoa (ne velattomia jo vähän aikaisemmin), lainakuluista tippuu puolet pois (laina kahdessa erässä talon laajennuksen takia), ei ip- ja ap-maksuja. Käteen jää sen jälkeen 1000 euroa enemmän. Sillä voikin sitten tehdä mitä haluaa. Mutta nyt mennään tiukemmalla talouden pidolla ja sillä hyvä.
Tienaan bruttona 2600e/kk ja yksi lapsi. Just ja just pärjään koska asun kanahäkin kokoisessa vuokrakopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon missä asuu. Helsingissä tuolla säälittävällä palkalla ei pärjää, se on selvä. Täällä lapissa palkalla kyllä pärjää, mutta eikai tarkoitus ole että palkka pitää juuri ja juuri riittää elämiseen. Ihmiset opiskelevat saadakseen paremman työpaikan. Päiväkodeissa opiskelu ei näy palkoissa. Jopa siivoajat tienaavat miltein saman kuin lto. Onko reilua se???
Tuskinpa siivooja tienaa 2500 per kk. Lto on alempi korkeakoulututkinto eli kandi. Se näkyy palkassa. Palkassa näkyy myös se, että kyseessä naisvaltainen ala.
Toisaalta en näe mieltä siinäkään, että terveydenhoitajille, kunnan tai kaupungin toimihenkilöille ja lastentarhanopettajille annetaan 500 e enemmän palkkaa. Nettovaikutus olisi 250 e per henkilö, mutta johtuen kunnalla ja kaupungilla työskentelevien suuresta määrästä Suomessa hinnat nousisivat kautta linjan.
Älä sitten näe mieltä siinäkään, että tulet vaatimaan sairaalaan parempaa palvelua tai lapsillesi tarhassa erityiskohtelua koulutetuilta ammattilaisilta. Kyllähän pienelläkin palkalla tulee toimeen, mutta ihmiset karkaavat aloilta, joilla työn raskaus, kiire ja huonohko palkka. Asenteesi on jotenkin ylimielinen, tuskimpa sitä tai tätä. Ihmisen koulutus ei aina korreloi palkan kanssa, eikä koulutuksia ja tehtävää työtä voi suoraan verrata esim. raskauden, vaativuuden tai vastuullisuuden suhteen.
Itse en kestäisi lto:na päivääkään, mutta olen luullut että heillä on todella ns.korkeakoulututkinto. Kandi ei sitä ole vai eivätkö kauppatieteiden, tekniikan tai kasvatustieteiden kandit ole vertailukelpoisia = 180 opintopistettä? Ei tekn.kandikaan saa 2500 e .
Työn vaativuuteen en ota kantaa vain koulutus vs.palkka.
Vierailija kirjoitti:
En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.
Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.
Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.
Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.
Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.Asumme Lahdessa.
En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.
Siellä varmasti on halvemmat elinkustannukset kuin Helsingissä, mutta olisi kyllä kiva tietää vähän tarkemmin että minkälainen kulurakenne teillä on, mun on vaikea hahmottaa että miten teidän rahat riittää tuohon kaikkeen. Viiden hengen ulkomaanmatkakin maksaa useamman tonnin ja eikö jääkiekon harrastaminenkin maksa useita tuhansia vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samat tulot kuin teillä, mutta meillä ei ole rahaa toiseen autoon eikä omakotitaloon, vaikka meillä ei ole lapsia. Säästämme 1200-1500 kuussa ja tämä mahdollistaa omakotitalon ostamisen 10 v päästä. Rivarin arvo laskee useita tuhansia vuodessa... automme on 19 vuotta vanha ja arvoltaan muutaman satasen.
Miten rivarin arvo laskee? Meillä oli 70-luvun lopun rivitaloasunto 7 vuotta, maksoimme siitä 110 000€ ja myytiin kuusi vuotta sitten pois 28 tuhannen euron voitolla.
Meillä kaksi lasta, lemmikkejä ja kallis vuokra-asunto. Mulla palkka oli aiemmin 2000e/kk ja puolisolla 2600kk. Silti jäi säästöön helposti 500e/kk, eikä ole tarvinnut kitsastella missään. Hiljattain sain paremman työn ja nyt bruttotulot 3500€/kk ja säästöön jää melkein 1300€/kk. Jotkut vaan eivät osaa käyttää rahaa.