Lastentarhanopettaja Liina-Mari tienaa 2500 €/kk – pakollisten menojen jälkeen tili on tyhjä: ”Koko perhe ei pääse lomamatkalle juuri koskaan”
Kommentit (82)
Jotenkin puistattaa että opettajan palkalla ei ole vara ostaa lapselle kenkiä. Kaikki ei osaa säästää pahan päivän varalle. Tämä tarina haisee, kun ei eritellä mihin kuluihin vanhempien rahat uppoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.
Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.
Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.
Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.
Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.Asumme Lahdessa.
En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.
Jos joutuisit tulemaan yksin toimeen 1800 eurolla kuussa, olisi ihan toista. Helppoa on kun puoliso maksaa puolet ja vielä lapsilisät.
Musta on kyllä aina hauskaa tämä kun tullaan pätemään sillä, että kyllä hyvin pärjää tällä palkalla ja taustalla on aina tilanne, jossa mies tienaa vieläkin paremmin kuin itse.
Meillä mies tienaa juurikin 1800-2000 €/kk käteen, itselle tulee vain kotihoidontuki ja lapsilisä. Asumistukea ei saada. Vuokra silti n. 800€/kk. Eipä sillä rahalla paljon reissata tai istuta ravintoloissa, jos haluaa myös säästää. Mutta enpä ajatellut koko elämäni ajaksi jäädä tähän taloudelliseen tilanteeseen.
Kyllä saatte asumistukea jos haette.
Tiedät ilmeisesti paremmin nämä asiat kuin Kela? Ollaan kyllä haettu, mutta ei saada.
Kelan laskurin mukaan saatte kyllä.
Me asumme keskisuuressa kaupungissa omakotitalossa, jonka arvo on noin 250000€. Velkaa on jäljellä noin 93000€. Lisäksi meillä on yksi velaton auto. Olemme mieheni kanssa molemmat myyntityössä ja tienaamme 2500€ bruttona kumpikin, eli käteen jää lapsilisineen nettona noin 4000€ kuussa. Näin on menty jo vuosia. Ihan viimeisen vuoden aikana oma tulotasoni on noussut niin, että tienaan noin 2900€, eli käteen jää noin kolmesataa enemmän. Aina on pitänyt katsoa, mihin rahaa laittaa, mutta en minä nyt pienituloisiksi meitä sanoisi. Matkustellaan ulkomailla ja kotimaassa. En silti oleta, että meillä pitäisi olla sama elintaso kun naapurin perheellä, jossa molemmat ovat korkeissa johtotehtävissä. Kulutamme rahaa tulotasomme mukaan, emme tuhlaa vaatteisiin emmekä osta vuosittain kalliita puhelimia tai 50-tuumaisia telkkareita saati tehdä remppaa sen takia, että koti näyttäisi tyylikkäämmältä, vaan oikean tarpeen mukaan. Tarkalla taloudenpidolla ja budjetoinnilla pärjätään oikein hyvin. Nyt lapset ovat jo koulussa, mutta kun he olivat päiväkodissa, hoitomaksujen vuoksi oli silloin vähän tiukempaa.
Työkkärikorvausta on 600. Miten voidaan olettaa, että ihminen pärjää sillä?
Lastenhoitaja tekee saman työn paljon pienemmällä palkalla. Ei lto koulutuksen tarvitsisi olla yliopistotasoista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan vastaava palkka, mitä monesta muusta alemmalla kk-tutkinnolla tehdystä työstä saadaan, ainakin sote-alalla. Aika monen muunkin palkkoja pitäisi hilata ylös samalla, kun ltoiden palkkoja.
Minä nostaisin paljon ennemmin sairaanhoitajien, terveydenhoitajien, kätilöiden ja farmaseuttien palkkoja kuin lto:n :D
Mäkin tienaan 2500e/kk ja matkustan keskimäärin 5 kertaa vuodessa ulkomaille. Ja asun Helsingissä. Elämä on täynnä valintoja, minulla ei ole lapsia joten koen itseni suorastaan rikkaaksi.
Oma palkkani on 2700e/kk ja miehen yli 6000e/kk. Helposti jää rahaa säästöön.
Kannattaa säästää jos perintöjä ei tule
Koomista ulinaa😁
Mää suunnittelen toiminimee ensivuodelle kun valmistun kaupan alalle... te vaan mittailette peeniksiänne, siis palkkaanne tääl😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lto, mutta tienaan about saman verran. Olen ajatellut olevani melko hyvätuloinen. Nettopalkka on noin 1800e kuukaudessa. Pakollisten menojen jälkeen laitan säästöön 50-500€. Meillä on kolme lasta 13v,10v ja 2v. Kaksi vanhinta pelaavat jalkapalloa ja laskettelevat. Miehen nettopalkka on noin 2600e kuukaudessa.
Käydään joka vuosi ulkomailla 1-3krt, kerran lapissa ja kesäisin pari huvipuistoa yms. Pikkureissuja ympäri vuoden. Koko perhe laskettelee.
Meillä on kaksi autoa, uudehko omakotitalo jne. Meillä on myös osakkeita, rahastoja ja miehellä pala metsää.
Lapsillekin ollaan saatu säästettyä. Meillä on aina kivat vaatteet päällä, käydään usein kaupungilla kahvilla yms.
Justiin tilasin kaksi mattoa yhteensä 680e ja mun mielestä mulla on hyvin varaa niihin.Asumme Lahdessa.
En siis ymmärrä aina, että miten ihmiset eivät normaaleilla tuloilla muka pärjää.
Jos joutuisit tulemaan yksin toimeen 1800 eurolla kuussa, olisi ihan toista. Helppoa on kun puoliso maksaa puolet ja vielä lapsilisät.
Musta on kyllä aina hauskaa tämä kun tullaan pätemään sillä, että kyllä hyvin pärjää tällä palkalla ja taustalla on aina tilanne, jossa mies tienaa vieläkin paremmin kuin itse.
Meillä mies tienaa juurikin 1800-2000 €/kk käteen, itselle tulee vain kotihoidontuki ja lapsilisä. Asumistukea ei saada. Vuokra silti n. 800€/kk. Eipä sillä rahalla paljon reissata tai istuta ravintoloissa, jos haluaa myös säästää. Mutta enpä ajatellut koko elämäni ajaksi jäädä tähän taloudelliseen tilanteeseen.
Kyllä saatte asumistukea jos haette.
Tiedät ilmeisesti paremmin nämä asiat kuin Kela? Ollaan kyllä haettu, mutta ei saada.
Kelan laskurin mukaan saatte kyllä.
Juuri sen laskurin mukaan ei myöskään saada. Älä intä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljon missä asuu. Helsingissä tuolla säälittävällä palkalla ei pärjää, se on selvä. Täällä lapissa palkalla kyllä pärjää, mutta eikai tarkoitus ole että palkka pitää juuri ja juuri riittää elämiseen. Ihmiset opiskelevat saadakseen paremman työpaikan. Päiväkodeissa opiskelu ei näy palkoissa. Jopa siivoajat tienaavat miltein saman kuin lto. Onko reilua se???
Tietenkin on reilua. Ammatinvalintakysymys. Joku haluaa alkaa tienaamaan jo nuorena, ei siinä mitään epäreilua ole.
Ei, ei ole reilua vaan naisvaltaisten alojen aliarvostusta.
Idioottimainen ajatuskin, että samantasoisista koulutuksista on reilua maksaa toisesta huonommin, koska niin vaan on, valitse toisin.
Nyt on vähän vaikea uskoa koko tarinaa. Että ei ole varaa Puman n. 40-50 euron lenkkareihin? Ettei olisi hieman liioittelun makua tai sitten tosiaan muu elämä on täysin ylimitoitettua.
Sitten vielä tuolle lto:lle joka ostaa vanhempainiltoihin kahvit ja lapsille jätskit. Nyt kannattaa lopettaa tyystin tuommoinen marttyyriys, kukaan vanhempi ei todellakaan odota kahveja (tai muutakaan tarjoilua) vanhempainillassa ja jätskitkin saa kustantaa vanhempi. Ihan vaan reissuvihkoon tms. viesti että menemme jäätelölle, varaathan euron mukaan sinä ja sinä päivänä. Niin meidänkin päiväkodissa toimitaan.
Olen tilapäisesti saanut jonkin aikaa saman palkan kun jutun LTO koska olen osittaisella hoitovapaalla. Mieheni on myös pienipalkkainen. Meillä on pieni omistusasunto Helsingissä ja auto, joka on pakollinen tilanteessamme. Olen todella onnellinen siitä, että palkkani palaa normaaliksi kun alan tekemään täyttä viikkoa. Olen sentään saanut ostettua itselleni vapaata aikaa osa-aikaisuuden turvin kun taas tuo LTO tekee samalla palkalla todella arvokasta työtään kokoaikaisesti ja kuten tämäkin keskustelu osoittaa, surkealla arvostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Itse en kestäisi lto:na päivääkään, mutta olen luullut että heillä on todella ns.korkeakoulututkinto. Kandi ei sitä ole vai eivätkö kauppatieteiden, tekniikan tai kasvatustieteiden kandit ole vertailukelpoisia = 180 opintopistettä? Ei tekn.kandikaan saa 2500 e .
Työn vaativuuteen en ota kantaa vain koulutus vs.palkka.
Minä sain vastavalmistuneena dippainssinä 2600e/kk ja se oli ihan sopiva liksa
Vierailija kirjoitti:
paljonko miehesi tienaa? Paljonko öasten harrastukset/ kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan vastaava palkka, mitä monesta muusta alemmalla kk-tutkinnolla tehdystä työstä saadaan, ainakin sote-alalla. Aika monen muunkin palkkoja pitäisi hilata ylös samalla, kun ltoiden palkkoja.
Minä nostaisin paljon ennemmin sairaanhoitajien, terveydenhoitajien, kätilöiden ja farmaseuttien palkkoja kuin lto:n :D
Sinulla ei taida olla lapsia
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä, millä elätte. Meillä nettotulot 5000-6000 e + 2800 e kuukaudessa. Yksi 8-v lapsi. Velaton rivitaloasunto maakuntapääkaupungin keskustassa, iso vapaa-ajanasunto (velkaa), pieni sijoitusasunto (velkaa) nyt sukulaisella käytössä ilmaiseksi, 2 autoa (uudehko bemarimaasturi ja japanilainen vanha kaupoakassi), lapsella 1 kallis ja 1 halpa harrastus. Ulkomailla kerran vuodessa, kesällä kotimaanmatkailua. Säästöön jää pari-kolme tonnia kuussa jotka sitten tuhlataan lomiin, kodin ja mökin hankintoihin, 7 v välein auton vaihtoon. Ihan sama elintaso kuin teillä puolet pienemmillä ansioilla. Jokin ei kyllä täsmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on samat tulot kuin teillä, mutta meillä ei ole rahaa toiseen autoon eikä omakotitaloon, vaikka meillä ei ole lapsia. Säästämme 1200-1500 kuussa ja tämä mahdollistaa omakotitalon ostamisen 10 v päästä. Rivarin arvo laskee useita tuhansia vuodessa... automme on 19 vuotta vanha ja arvoltaan muutaman satasen.
Miten rivarin arvo laskee? Meillä oli 70-luvun lopun rivitaloasunto 7 vuotta, maksoimme siitä 110 000€ ja myytiin kuusi vuotta sitten pois 28 tuhannen euron voitolla.
Täällä (70 000 asukkaan kaupunki) asuntojen arvot ovat lasketelleet pari viimeistä vuotta 3-4% vuosivaihdilla, joten 150 000 asunnosta sulaa hyvin arvoa. 5 vuotta nyt asuttu ja vastaavien pyynnit laskenut ostosta 20 000 ja kauppa ei siltikään käy.
Tämä on 47 000 asukkaan kaupunki, eikä täällä rivitalojen hinnat kyllä laske, vaikka ei olla edes eteläsuomessa vaan länsisuomessa. Rivitaloasunnot pitää paremmin arvonsa kuin saman ikäiset omakotitalot.
Asutte siis omistus asunnossa? Hoitokuluissa ja lääkkeissä tulee alle puolessa vuodessa katto vastaan noilla kuluilla..