Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin äsken kaupassa. Myyjät eivät tienneet, mikä on täytetty leipä!

Vierailija
26.04.2019 |

Kävin äsken kaupassa. En löytänyt täytettyjä leipiä, joten kysyin myyjältä. Myyjä ei ymmärtänyt, mikä on täytetty leipä. Yritin auttaa ja kuvailin leiväksi tai patongiksi, jossa on esimerkiksi juustoa tai kinkkua välissä. Sandwich. Puolikas patonki, täyte, puolikas patonki. Myyjä kysyi, mikä on patonki ja pyysi hakemaan lisäapua kassalta. Toinen myyjä ei sekään tiennyt, mikä on täytetty leipä, mutta ohjasi leipähyllylle, jossa ei tietenkään ollut täytettyjä leipiä. No, löysin lopulta itse täytettyjä leipiä, kun kiersin koko kaupan.

Kyseessä Helsinki ja aivan tavallinen Alepa, josta ostin tavallisen Makulan täytetyn leivän.

Mikä ihme tuon täytetyn leivän toinen nimi sitten voi olla, jos KAKSI MYYJÄÄ on aivan hoomoilasena, että mikä ihme on täytetty leipä, eikä ymmärrä edes kuvailemalla, mistä tuotteesta on kyse. Ensimmäinen myyjä puhui vähän huonoa suomea, mutta toinen oli aivan suomalainen.

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden nimet on esim. kana-caesarciabatta tai vegeciabatta tai naudanpaistipatonki. En tosin ymmärrä, miten ei kuvailunkaan jälkeen ymmärrä, mistä on kyse.

Olen huomannut joskus itsekin saman, että myyjä ei ymmärrä jotain yleisnimitystä jollekin tuotteelle, koska sitä ei myydä sillä nimellä. Siis joku "nutellalevite" ei sano mitään, jos kaupassa ei myydä nimenomaan Nutella-merkkistä suklaalevitettä. Itse olen sitten löytänyt "maito-kaakaolevitteen" tilalle, kun Nutellaa ei ole, mutta myyjä ei edes tajua, mitä haen.

Jos ei itse käytä jotain tiettyä brändiä, eikä sitä ole ko kaupassa myynnissä, on ihan luonnollista ettei myöskään sen nimeä tunnista.

Ihmiset on monesti aika sokeita omalle arkitodellisuudelle, ts sille että se mikä itselle on itsestäänselvyys, ei olekaan sitä toiselle. Ihminen saattaa olla myös omassa perhepiirissä tai murrealueella tottunut käyttämään tuotteesta jotain omaa lempinimeä, eikä hahmota ettei kyseessä olekaan sana jonka muut ymmärtäisivät. Sitten hermostutaan myyjälle joka ei käytäkään juuri samoja erikoistuotteita eikä siksi tunnista sanaa, tai on eri murrealueelta eikä tunnista tuotteen lempinimeä.

Nämä samat ihmiset siis usein syyttävät ymmärtämätöntä tietämättömäksi, kun oikeasti ovat sitä itse - vaatii yleissivistystä huomata mitkä ilmaisut ovat yleisesti käytössä ja mitkä ei.

No Nutella on mielestäni aika käsitettävissä oleva yleisnimi suklaa/kaakaolevitteille. Enkä voi käsittää, miten joku ei ymmärrä, mikä on täytetty leipä murrealueista huolimatta.

Hyvän esimerkin annoit siitä ymmärtämättömyyskuplasta jossa useimmat elävät - osoittaen että itsekin elät sellaisessa. Nutella on itselleni jotenkuten tuttu tuotemerkkinä, mutta en kyllä tiedä tarkkaan, mitä se on, saati että osaisin sen kuvailemaasi kategoriaan yhdistää jos joku yllättäen sellaista tivaisi. En muista koskaan syöneeni, enkä olisi tiennyt siinä olevan suklaata, kuvittelin pähkinätuotteeksi. 

Vierailija
42/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan myyjä ei ole mikään elintarvikeasiantuntija. Hänen tehtävänsä on a)rahastaa asiakas ennen poistumista myymälästä ja b)mättää tavaraa rullakoista hyllyihin. hän on todennäköisesti hyvin pienellä tuntipalkalla osa-aikatyötä tekevä työuraansa aloitteleva eli huonolla elämänkokemuksella henkensä pitimiksi duunaileva köyhä. Ei hän osta mitään porvarien valmiiksi täytettyjä herkkuleipiä. Leipoo itse tai ostaa halvinta perusleipää ja sipaisee päälle ohuelti levitettä sekä viimeisen myyntipäivän leikkelemakkaraa. Yritä ymmärtää vähäosaisempia, please. 

En ole edelleenkään varma, oliko tämä kirjoitettu kieli poskessa, mutta jösses :D ekavuotisen myyjän tuntipalkka on n. 11€ ja kelpo lisät siihen päälle, kyllä sillä toimeen tulee. Ja toivottavasti useimmilla on myös motivaatio hoitaa hommat ihan kunnolla, vaikka palkka suht pieni onkin eikä kyseessä olisi loppuelämän ura. Minä olen opiskelija ja vuokrakassa, autollakin karauttelen töihin kun ei julkisilla kaikkiin paikkoihin pääse, ja eväänä syön usein juurikin niitä ”törkyhintaisia” täytettyjä leipiä. Kyllä täytetty leipä pitäisi kenen tahansa tajuta, mutta joskus toki asiakkaat kyselee joidenkin tuotteiden perään ihan ihme nimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täytetty tuulihattu kirjoitti:

Olisit vaan kysynyt valmiita kana-juusto sändwitsejä/ patonkeja/ kolmioleipiä. Tuo "täytetty leipä" kuulostaa oudolta. Aivan kuin joku iso ruislimppu olisi täytetty jollain kinkku-jauheliha-sillisalaatti-mössöllä.  :)

Noniin, eli löytyy kolmaskin ihminen, jonka mielestä täytetty leipä kuulostaa oudolta. Mikä sinun mielestäsi olisi yleisnimi kaikille näille valmiille leiville, jos ei täytetty leipä?

ap

Miksi niille pitäisi olla yleisnimi? Ja ne on yleensä kassan tai sisääntulon lähellä, ihan joka kaupassa.

Ei ole Prismassa, CM, tai Lidl missään näistä.

Paskaa puhut.

Sinccis

S-marketissa myös ihan siellä takana. Tietenkin kaikki varakkaat hullut, jotka ovat valmiit tuhlaamaan rahansa tuollaiseen ylihintaiseen einekseen, kannattaa pistää ravaamaan kaikkien heräteostosten ohi.

Vierailija
44/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa minulle tuo termi täytetty leipä on uusi. Tiedän täytetyt patongit ja täytetyt sämpylät ja täytetyn reissumiesleivän mutta sanana täytetty leipä tosiaan saa mielikuvan kokonaisesta leivästä, jonka sisään on tungettu jotain, vähän niin kuin kalakukko.

Toki heti aloituksen luettuani ajattelin, että aloittaja varmaan tarkoittaa täytettyä patonkia tai vaikkapa kinkkujuustosämpylää ja olinkin oikeassa eli siinä mielessä en nyt olisi ollut hukassa, jos olisin ollut tuo Alepan työntekijä. Mutta tosiaan olisin varmaan kysynyt, että tarkoitatko täytettyä patonkia tai sandwichiä, kun itsessään tuo täytetty leipä -termi saa mielikuvan jostain kalakukosta.

Vierailija
45/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden nimet on esim. kana-caesarciabatta tai vegeciabatta tai naudanpaistipatonki. En tosin ymmärrä, miten ei kuvailunkaan jälkeen ymmärrä, mistä on kyse.

Olen huomannut joskus itsekin saman, että myyjä ei ymmärrä jotain yleisnimitystä jollekin tuotteelle, koska sitä ei myydä sillä nimellä. Siis joku "nutellalevite" ei sano mitään, jos kaupassa ei myydä nimenomaan Nutella-merkkistä suklaalevitettä. Itse olen sitten löytänyt "maito-kaakaolevitteen" tilalle, kun Nutellaa ei ole, mutta myyjä ei edes tajua, mitä haen.

Se on muuten äärimmäisen ärsyttävää jos myyjällä on käytössä jotain erityisiä tietyn tuotteen termejä, eikä sitten yhtään ymmärrä jos asiakas puhuu jollain yleisnimityksellä. Esimerkiksi puhelinliittymissä, jos asiakas haluaa vaikka puhelinliittymän jonka netissä ei ole kuukausirajoitusta, vaan samaan hintaan saa käyttää niin paljon kuin haluaa, niin sitten myyjä vaan kyselee että haluatko siis XL vai XXL liittymän. Mitsä helvetistä minä tiedän kumpi noista teidän liittymistä sisältää sen mitä minä haluan.

Vierailija
46/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi olevan foodiassa otsikon "täytetyt voileivät ja -patongit" alla.

https://www.foodie.fi/products/search2?term=patonki

No ne alepan "myyjät" ovat vain "kassoja" ja "hyllyttäjiä". Eivät näköjään tunne tuotteitaan.

Vierailija
47/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa minulle tuo termi täytetty leipä on uusi. Tiedän täytetyt patongit ja täytetyt sämpylät ja täytetyn reissumiesleivän mutta sanana täytetty leipä tosiaan saa mielikuvan kokonaisesta leivästä, jonka sisään on tungettu jotain, vähän niin kuin kalakukko.

Toki heti aloituksen luettuani ajattelin, että aloittaja varmaan tarkoittaa täytettyä patonkia tai vaikkapa kinkkujuustosämpylää ja olinkin oikeassa eli siinä mielessä en nyt olisi ollut hukassa, jos olisin ollut tuo Alepan työntekijä. Mutta tosiaan olisin varmaan kysynyt, että tarkoitatko täytettyä patonkia tai sandwichiä, kun itsessään tuo täytetty leipä -termi saa mielikuvan jostain kalakukosta.

Samat sanat. Melkein kirjoitin noin itsekin. Mulle "leipä" assosioituu kokonaiseen leipään, siis limppuun, ja sitä kautta tuollainen kalakukkotyyppinen viritys tulee ekana mieleen. Patongit ja sämpylät on eri juttu kuin leipä. Voileipä myös. 

Vierailija
48/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua siitä, että Alepan henkilökunta ei ehkä ole kanootin terävimpiä muumeja. Sanavarasto on suppea ja asioiden yhdistelykyky olematon. Ellei kysymys tule juuri sillä suppealla sanavarastolla, joka heidän päässään on, ei kyvyt riitä yhdistämään asioita ja merkityksiä ja konemaisena vastauksena on "Ei ole".

Tällaiseen olen törmännyt minäkin muissakin yhteyksissä.

Olen ollut useammassa kaupassa töissä, ja voin kertoa että valtaosa henkilökunnasta on korkeakouluopiskelijoita. Tietämättömyys johtuu siitä ettei työnantajat tarjoa minkäänlaista tuotekoulutusta - olen ollut töissä neljässä eri kaupassa, eikä yhdessäkään opetettu muuta kuin kassajärjestelmän käyttö ja se siitä. Ja osa-aikaisena kun tekee jokusen tunnin viikossa minimipalkalla, ei siinä hirveästi ole motivaatiota alkaa itse omalla ajalla tutustumaan tuotevalikoimaan.

Vierailija
49/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos keskustelusta. Joillekin siis täytetty leipä on täysin vieras käsite ja tästä voi joillekin tulla mieleen jopa lihapiirakka- tai kalakukkomainen "leipä".

Kiitos, olen nyt viisaampi ja menen syömään täytetyn leipäni lounaaksi. Tai siis kana-caesarciabattani :D

ap

Vierailija
50/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tuli mieleeni: jossain kesätyöpaikassa joskus pomoni pyysi minua käymään kaupassa ja ostamaan 10 kaljaa saunajuomaksi. Firman yhteinen illanvietto oli alkamassa. 

No, toin 10 kotikaljapulloa. Meillä kotona ei koskaan puhuttu kaljasta, vain oluesta. Isä joi olutta, jos joskus joi, ei koskaan kaljaa. Kotikaljaa oli jouluisin ja siksi siis ostin kotikaljaa.

Pomo piti aivan idioottina ja ymmärrän nyt, että pieleen meni :D

Vierailija
51/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetty leipä on sellainen leipä, jonka sisälle laitetaan jotain ja sitten vasta se leivotaan. Jos tavallista leipää leikataan, ja sitten täytetään, niin siitä tulee jokin uusi tuote. Hampurilainen, hodari, voileipä, jne. Tein itse muuten täytettyjä leipiä viime viikolla. Nakkeja leivoin suoraan sämpylöiden sisään. Voitte olla minusta ylpeä ihan vapaasti. Eipä kestä, eipä kestä.

Vierailija
52/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaari valitti talvella, ettei kaupasta saa enää nisua. Oli käynyt useampana päivänä kysymässä, josko kauppaan olisi tullut nisua, mutta ei vaan ollut.

Kukaan myyjistä ei siis ollut käsittänyt, että nisu=pulla :O

Vierailija
53/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alepoissa ei kyllä koko kaupan kiertämiseen paljon tarvita. Ei ole koolla pilattuja nämä kaupat. 

Pikkukaupoissa on se ongelma että jotain tiettylle tuotteelle ei ole varattu metrin hyllytilaa, vaan yksi orpo tuote on puoliksi jonku toisen tuotteen takana, eikä niitä ihan niin vain huomaa, jos ei tiedä tarkaan mistä etsiä tai minkä näköistä tuotetta etsiin.

Kasvissyöjäkaverini etsi epäitoivoisena lihahyllystä lihapullia ja lihapiirakoita, ei löytänyt ennen kuin soitti ja kysyi.

Vierailija
54/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytetty leipä on sellainen leipä, jonka sisälle laitetaan jotain ja sitten vasta se leivotaan. Jos tavallista leipää leikataan, ja sitten täytetään, niin siitä tulee jokin uusi tuote. Hampurilainen, hodari, voileipä, jne. Tein itse muuten täytettyjä leipiä viime viikolla. Nakkeja leivoin suoraan sämpylöiden sisään. Voitte olla minusta ylpeä ihan vapaasti. Eipä kestä, eipä kestä.

Oikeastiko? Eli esim. sandwich tai täytetty ciabatta ei ole "täytetty leipä", eikä kenenkään myyjän tarvitsisi ymmärtää, jos etsii tuollaisia tuotteita ja kyselee täytettyä leipää?

Vierailija
55/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvilan työntekijä ei tiennyt mikä on santsikuppi.

Vierailija
56/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vaari valitti talvella, ettei kaupasta saa enää nisua. Oli käynyt useampana päivänä kysymässä, josko kauppaan olisi tullut nisua, mutta ei vaan ollut.

Kukaan myyjistä ei siis ollut käsittänyt, että nisu=pulla :O

Mun piti elää Pohjanmaalla ainakin pari vuotta, ennenkuin tuo erikoinen murresana valkeni. Ei se ollut edes pahimmasta päästä. 

Vierailija
57/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua siitä, että Alepan henkilökunta ei ehkä ole kanootin terävimpiä muumeja. Sanavarasto on suppea ja asioiden yhdistelykyky olematon. Ellei kysymys tule juuri sillä suppealla sanavarastolla, joka heidän päässään on, ei kyvyt riitä yhdistämään asioita ja merkityksiä ja konemaisena vastauksena on "Ei ole".

Olen ollut useammassa kaupassa töissä, ja voin kertoa että valtaosa henkilökunnasta on korkeakouluopiskelijoita. Tietämättömyys johtuu siitä ettei työnantajat tarjoa minkäänlaista tuotekoulutusta - olen ollut töissä neljässä eri kaupassa, eikä yhdessäkään opetettu muuta kuin kassajärjestelmän käyttö ja se siitä. Ja osa-aikaisena kun tekee jokusen tunnin viikossa minimipalkalla, ei siinä hirveästi ole motivaatiota alkaa itse omalla ajalla tutustumaan tuotevalikoimaan.

Niin, se osaaminen tuleekin elämän kokemuksesta. Sen takia ne vakituiset ammattinsa valinneet kassat ei ole yhtään huono vaihtoehto.

Mä olen ennenkin sanonut täällä, että kokemus on mun palkkaamien ihmisten yksi laatukriteeri. 

Luki sitten WC:ssä mitä tahansa.

Sinccis

Vierailija
58/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorten yleissivistys on ruoka-asioissa lähellä nollaa. Mutta kysyppä jotain seksistä niin jopa tulee tietoa.

Vierailija
59/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, anteeksi maalaisuuteni, CV:ssä!

Sinccis

Vierailija
60/130 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvilan työntekijä ei tiennyt mikä on santsikuppi.

SAMA SAMA SAMA!

Mulle on käynyt sama.

Sinccis

Sanoin, että antaa olla ..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi