Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö normaali lapsiaan rakastava ihminen haluakin jättää jotain lapsilleen perinnöksi?

Vierailija
26.04.2019 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006084296.html
Mikä ihmeen buumi tää nyt on, että ihan juristeja myöden suositellaan törsäämään, ettei mitään vaan jäisi perinnöksi?

Kommentit (241)

Vierailija
41/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin toivon, että vanhempani matkustelevat ja nauttivat eläkepäivistään vielä kun ovat hyväkuntoisia. Ei rahoja tarvitse säästää mihinkään hoivakotiin välttämättä, vaan voi "tuhlata" vähän parempaan elämään nyt. Tiedän vanhuksia jotka elävät niukasti, jotta jäisi lapsille enemmän. Ei esim.osteta tarvittuja vaatteita tai käydä teatterissa tms.

Mielestäni vanhempien rahat eivät kuulu minulle, eivätkä hekään ole omilta vanhemmiltaan mitään perineet.

Totta näin, kun rahat on itse tehty, eikä peritty. Mielestäni perintöä ei kannata ottaa vastaan mikäli ajattelee sen tulevan vain omaan käyttöön, eikä siitä tarvitse mitään jättää seuraaville sukupolville.

Tähän asti se toimikon niin että suvun perintö siirtyi liki koskemattomana eteenpäin. Mutta sitten - tadaa! - tuli ahnein sukupolvi ikinä eli suuret ikäluokat ja pistivät perinnön tuulemaan.

T. Toinen jolla vanhemmat tuhlasi sukuomaisuuden itseensä viimeistä penniä myöten...

Vierailija
42/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun rahat kirjoitti:

Mä olen korkeakouluttanut lapseni,olen tukenut asunnon ostossa ja sisustamisessa,auttanut rahallisesti muutenkin. Nyt on jaloillaan ja hyvässä virassa. Perintöä ei juuri jää,loput käytän itseeni ja omaan vanhuuteeni.

Hän tienaa nyt paremmin kuin minä ikinä eli ei tarvitse periä mitään suuria enää.

Tämä. Autetaan elämässä eteenpäin kun siihen on suurin tarve. Ei hyvätuloiset viisi- kuusikympoiset mitään perintöä enää tarvitse.

Niin, kaikki 5- ja 6-kymppiset ovat työelämässä ja hyvätuloisia. Et ole koskaan kuullut esim. työttömyydestä ja ikäsyrjinnästä työmarkkinoilla?

Harvemmin hyvinkoulutetut tuossa vaiheessa on tyhjän päällä.

https://www.akava.fi/files/12516/01_Tilastoja_korkeasti_koulutettujen_t…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on iso peritty omaisuus, omat vanhemmat vielä elävät ja mikäli haluavat, voivat halutessaan muuttaa meidän sijoitusasuntoon, joka lähes naapurissa. Tällöin heistä huolehtiminen sujuisi helpolla. Suvut eivät vaurastu tuhlaamalla perinnöksi saadut omaisuudet, joten meilläkään ei ole aikomusta muuta kuin kasvattaa tulevaa perintöä omalle lapsellemme siirrettäväksi. On säälittävää, että musikat tuhlaavat kaiken mitä saavat sukupolvi toisensa jälkeen. Tällä keinolla meillä on loputtomasti tukielätit kanssamme. 

Huomattavalla osalla ihmisistä ei ole alunperinkään olemassa mitään "suvun omaisuutta" , mitä siirrellä tuleville sukupolville. Hyvä jos on oma asunto ja kesämökki, jotka on omalla työllä ja säästäväisyydellä hankittu.

Vierailija
44/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törsäämään? Tuossahan suositellaan, että omat rahat käytetään esimerkiksi hoivaan vanhana.

Se nimenomaan on törsäämistä. Saman hoivan saa persaukisenakin.

Et taatusti saa.

Kuule kun saa. Siinä vaiheessa jos joudun laitokseen, olen jo vihannes. Ihmiset ovat samalla tavalla vihanneksia laitoksissa, oli rikas tai köyhä. En kaipaa silloin kampaajia tai pedikyyrejä kun en mistään mitään ymmärräkään. Sitä ennen pystyn ostamaan tarvitsemani palvelut normaalisti eläkkeelläni. 

Eihän tässä vain laitoksista puhuttukaan. Kiva jos sulla on muhkea eläke, jolla saat kaikki haluamasi palvelut kotiin.

Vierailija
45/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun antaa lapselle normaalit lähtökohdat ehtii hän ennen vanhemman kuolemaa järjestämäån oman elämänsä ja toimeentulonsa miten haluaa. Mihin tarvitaan ylimääräisiä ja ilman omaa työtä hankittuja mökkejä ym.

Vierailija
46/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin toivon, että vanhempani matkustelevat ja nauttivat eläkepäivistään vielä kun ovat hyväkuntoisia. Ei rahoja tarvitse säästää mihinkään hoivakotiin välttämättä, vaan voi "tuhlata" vähän parempaan elämään nyt. Tiedän vanhuksia jotka elävät niukasti, jotta jäisi lapsille enemmän. Ei esim.osteta tarvittuja vaatteita tai käydä teatterissa tms.

Mielestäni vanhempien rahat eivät kuulu minulle, eivätkä hekään ole omilta vanhemmiltaan mitään perineet.

Totta näin, kun rahat on itse tehty, eikä peritty. Mielestäni perintöä ei kannata ottaa vastaan mikäli ajattelee sen tulevan vain omaan käyttöön, eikä siitä tarvitse mitään jättää seuraaville sukupolville.

Tähän asti se toimikon niin että suvun perintö siirtyi liki koskemattomana eteenpäin. Mutta sitten - tadaa! - tuli ahnein sukupolvi ikinä eli suuret ikäluokat ja pistivät perinnön tuulemaan.

T. Toinen jolla vanhemmat tuhlasi sukuomaisuuden itseensä viimeistä penniä myöten...

Sellaista se on, ja loppujen lopuksi nämä "suvun omaisuudet" harvoin ovat mitään vuosisatoja suvussa kulkeneita asioita. Niinhän se monesti menee, että joka toinen sukupolvi on ahkera ja kerää omaisuutta, joka toinen pistää haisemaan.

Minusta se on vähän tilannekohtaista myös. Jos ollaan ihan taviksia, joilla ei juuri ylimääräistä ole, kyllä sitä "suvun omaisuutta" voi käyttää oman elämän mukavaksi tekemiseen. Sitten taas ökyily on aivan turhaa, kultainen keskitie on paras.

Vierailija
47/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun rahat kirjoitti:

Mä olen korkeakouluttanut lapseni,olen tukenut asunnon ostossa ja sisustamisessa,auttanut rahallisesti muutenkin. Nyt on jaloillaan ja hyvässä virassa. Perintöä ei juuri jää,loput käytän itseeni ja omaan vanhuuteeni.

Hän tienaa nyt paremmin kuin minä ikinä eli ei tarvitse periä mitään suuria enää.

Tämä. Autetaan elämässä eteenpäin kun siihen on suurin tarve. Ei hyvätuloiset viisi- kuusikympoiset mitään perintöä enää tarvitse.

Niin, kaikki 5- ja 6-kymppiset ovat työelämässä ja hyvätuloisia. Et ole koskaan kuullut esim. työttömyydestä ja ikäsyrjinnästä työmarkkinoilla?

Niin. Mitä sitten? Missä kohtaa sanottiin, että nimenomaan viisi-kuusikymppisiä akateemisia on puilla paljailla ja työttömänä?

Vierailija
48/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin, sitten he pitävät itsestään selvyytenä, sukupolvien kierre jatkuu.

Kuka siis yllyttää meitä ruikutukseen?

Jokaisen on pakko ajatella ensin itseään muutoin sitä vähääkään perintöä ei olisi.

Vierailija
49/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa se sanittiin: NORMAALI ja lapsiaan RAKASTAVA haluaa jättää perintöä.

Mun vanhemmat onkin epänormaaleita narsistipaskoja jotka eivät rakasta omia lapsiaan, rakastavat vain itseään. Näiltä ei jää perinnöksi mitään, tuhlaavat oman omaisuuden ja sukuomaisuuden. Heidän mielestään maailma pyörii heidän napansa ympärillä.

Vierailija
50/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törsäämään? Tuossahan suositellaan, että omat rahat käytetään esimerkiksi hoivaan vanhana.

Et taatusti saa.

Kuule kun saa. Siinä vaiheessa jos joudun laitokseen, olen jo vihannes. Ihmiset ovat samalla tavalla vihanneksia laitoksissa, oli rikas tai köyhä. En kaipaa silloin kampaajia tai pedikyyrejä kun en mistään mitään ymmärräkään. Sitä ennen pystyn ostamaan tarvitsemani palvelut normaalisti eläkkeelläni. 

Ei vanhanakaan ihminen lakkaa tuntemasta mielihyvää tai tyytyväisyyttä.

Ja ainakin meille mummon lähiomaisena oli tärkeää kun mummon hiukset oli siistit, sai jalkavaivoihin jalkahoitoja, makuuhaavoihin hierontaa ja fysikaalista hoitoa jne. Ja tietysti maksettiin kaikki mummon rahoista, kun aikaisemmin oli myyty hänen omaisuutta palveluihin ostamiseen.

Jotkut makuuhaavat ovat todella kivuliaita ja niiden ennaltaehkäisy on tärkeää ja siihen auttaa vain fysikaaliset hoidot, jotka on ostettava rahalla.

Ehkä sinunkin mieli muuttuu kun makaat vuosi tolkulla kipuisena.

Vierailija
51/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on iso peritty omaisuus, omat vanhemmat vielä elävät ja mikäli haluavat, voivat halutessaan muuttaa meidän sijoitusasuntoon, joka lähes naapurissa. Tällöin heistä huolehtiminen sujuisi helpolla. Suvut eivät vaurastu tuhlaamalla perinnöksi saadut omaisuudet, joten meilläkään ei ole aikomusta muuta kuin kasvattaa tulevaa perintöä omalle lapsellemme siirrettäväksi. On säälittävää, että musikat tuhlaavat kaiken mitä saavat sukupolvi toisensa jälkeen. Tällä keinolla meillä on loputtomasti tukielätit kanssamme. 

Huomattavalla osalla ihmisistä ei ole alunperinkään olemassa mitään "suvun omaisuutta" , mitä siirrellä tuleville sukupolville. Hyvä jos on oma asunto ja kesämökki, jotka on omalla työllä ja säästäväisyydellä hankittu.

Jos jokainen sukupolvi ne mörskänsä humputtelee Costa del Solin eläkeläistansseissa, niin eihän niitä sukuperintöjä synnykään. 

Vierailija
52/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti saa.

Laitoksiin joudutaan muutenkin kuin vihanneksena. Vaikkapa kun liikuntakyky menee. Jos on vihannes, ei hassaa perushoitoa enempää perintörahojakaan, mutta vaikkapa liikuntakyvyttömänä mutta selväpäisenä saatat haluta hiustenleikkuuta tai pedikyyriä tai pientä matkaa.

Vierailija
53/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti saa.

Eihän tässä vain laitoksista puhuttukaan. Kiva jos sulla on muhkea eläke, jolla saat kaikki haluamasi palvelut kotiin.

Ne joilla on pieni eläke, heillä tuskin on suurta omaisuuttakaan. Jos mökin mummon talosta saa Kempeleellä 50 000€, se on alle vuodessa käytetty palveluihin. Mitäs sitten, ollaan taas veronmaksajien kukkaroilla, mutta tulipahan tuhlattua.

Vierailija
54/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen rahat ovat hänen omiaan, eivät hänen aikuisten lastensa.

Vierailija
55/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne kuuskymppiset perinnön saatuaan tekevät perinnöllään? Säilyttävät jossain, jotta heidän omat lapsensa kuuskymppisinä saavat perinnön? Vai meinaavatko tuhlata perintönsä? Eikö olisi järkevämpää, jos perintö menisi suoraan lapsenlapsille, jotka ovat yleensä vielä aikuiselämänsä alkupuolella, eikä heidän eläkeiässä oleville vanhemmilleen? Metsät, yritykset, sijoitusasunnot, kultaharkot yms on tietenkin ihan sama, kenen omistuksessa ne milloinkin ovat, koska niitä ei yhdenkään sukupolven ole tarkoituskaan muuttaa rahaksi vaan siirtää vain seuraavalle sukupolvelle. 

Omat vanhempani ovat tukeneet lapsiaan alusta lähtien. Ollaan saatu ensiasunnot lahjaksi, on maksettu kaikki elinkustannukset opiskeluaikana. on saatu vanhemmilta "starttirahaa" yritysten perustamisiin, on annettu joka kolmas vuosi rahaa sen, mitä verovapaasti saa antaa jne. Kun ollaan oltu vanhempien kanssa yhdessä kauppareissuilla, vanhemmat ovat maksaneet yli viiskymppistenkin lastensa ostokset.

Aivan samalla tavalla me lapset olemme tukeneet omia lapsiamme. Ostaneet ensiasunnot, maksaneet elinkustannuksia opiskeluaikana ja välillä ihan muutenkin (esim sähkölaskuja, yhtiövastikkeita yms, mitä saa verovapaasti maksaa), antaneet  silkkaa rahaa sen mitä verovapaasti saa antaa, maksaneet lastemme ostoksia, kun olemme olleet yhdessä kauppareissuilla jne. Mä olen omistanut elämäni aikana jo 11 autoa, vaikka mulla ei ole koskaan ollut edes ajokorttia. Olen ostanut lasteni tarpeiden mukaan autot, omistus on mulla ja käyttöoikeus lapsillani. En keksi yhtäkään syytä, miksi mun pitäisi kerryttää omaisuutta perinnöksi, jonka lapseni saavat vasta lähellä vanhuuseläkeikäänsä. 

Vierailija
56/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun rahat kirjoitti:

Suuret ikäluokat saivat perinnöt 45-60- vuotiaina, vaikka heilllä oli jo omakotitalot, osalla kesämökit, autot pihassa ja ainakin toisella vanhemmalla hyvätuloinen työ. Perinnöt mahdollistivat osakesijoittamisen ja rikastumisen entitsestään. Omille lapsille ei anneta muuta kuin henkistä väkivaltaa. Näitä ahneita on!

Vierailija
57/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mun rahat kirjoitti:

Niin. Mitä sitten? Missä kohtaa sanottiin, että nimenomaan viisi-kuusikymppisiä akateemisia on puilla paljailla ja työttömänä?

Mielestäsi hyvinkoulutetut ei voi olla työttömiä.

Vierailija
58/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä niin, "lapsikullat" odottavat saavansa perintönä rahaa, mutta joutuvatkin tyytymään tavarapaljouteen. Huusholli on täynnä huonekaluja, kaapit pursuavat astioista ja vaatteista, mummon käsilaukuista, kirjoja on niin maan perusteellisesti mutta tili on käytännössä tyhjä. 

Vierailija
59/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti saa.

Ne joilla on pieni eläke, heillä tuskin on suurta omaisuuttakaan. Jos mökin mummon talosta saa Kempeleellä 50 000€, se on alle vuodessa käytetty palveluihin. Mitäs sitten, ollaan taas veronmaksajien kukkaroilla, mutta tulipahan tuhlattua.

Miten veronmaksajan kukkarolla oleminen vältetään säästämällä se mökki perinnöksi?

Vierailija
60/241 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti saa.

Kyllä niitä on paljon, joilla on paljonkin omaisuutta vaikka itsellä on pieni eläke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi