Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?

Vierailija
25.04.2019 |

Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)

Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?

Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.

Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.

Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.

Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.

Kommentit (389)

Vierailija
41/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks tuttu on lähteny työnhakuneuvojaksi ihan ravintola-alan koulutuksella. Baarimikkona oli ollut kymmenen vuotta ennen tuota hommaa. Kait se siel jotenkin pärjää.

Tuttu portsari on siel myös. Asiantuntijana.

Vierailija
42/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa kertomaan kaikki osallistujat ja "kutsutut" tähän linkkiin info-tilaisuuksien annista.

Opitteko aktiivista työnhakua ja miten se teille opetettiin tunnin info-tilaisuuden aikana?

Tunnin esittelyssä annettiin tieto kaikista saatavilla olevista palveluista, kuten työkokeilumahdollisuudesta, kuntouttavasta työtoiminnasta, palkkatuesta ja cv-kurssista.

Työvalmennuksessa puolestaan kerrottiin työnhakua edistäviä vinkkejä, kuten 1) työpaikat löydät työkkärin sivulta, 2) tietoa opiskelupaikoista löydät oppilaitosten sivulta, 3) kevytyrittäjyydestä tietoa löydät googlettamalla ja 4) CV laaditaan siten, että siihen kirjataan kertynyt työkokemus. Tähän meni useampi ryhmävalmennuspäivä. Olen koulutukseltani maisteri, joten mitään näistä tiedoista en toki olisi ikinä osannut kaivella itse. Tähän rahanne menevät, veronmaksajat.

Toisaalta jos osaisit hakea töitä oikein, olisit jo töissä. Mikä sinussa on vikana maisteri, kun et töitä saa? Työttömyys on alhaisinta vuosiin ja sinulle pitää opettaa peruasioita.

Luuletko tosiaan, että ainoa syy työttömyyteen on se, ettei tiedä, missä on tietoa opiskelupaikoista?

Info on mahdollisimman laaja, jotta et voi esim. 5 kk kuluttua väittää, että kukaan ei kertonut opiskelupaikoista tai omaehtoisesta opiskelusta.

Laaja? :'D tunnin info. Yläasteikäinenkin osaa pitää esitelmän aiheesta, mitä työttömän kannattaa tehdä, kun annetaan google käteen

Miksi työttömät sitten tekee eduskunnan apulaisoikeusmiehelle valituksia, joissa kerrotaan, että kukaan ei heille kertonut sitä ja tätä työkkärissä ja nyt tuli karenssi, kun en tiennyt. Tunnin infon jälkeen ei voi enää valittaa, että ei kerrottu.

Onko sinulla oikein lähdettä vai päästäsikö keksit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tänne kirjoittaneet eivät tarvitse työnhakuopetusta, vaan mielenterveyspalveluita ja terapiaa patoutumilleen.

Miksi heille sitten monistuskone sylkee kutsuja infoon jos he tarvitsisivat toisenlaisia palveluja?

Vierailija
44/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikat tulisi velvoittaa palkkaamaan X% yrityksen rekrytoinneista työttömiä suoraan te-toimiston listoilta. Valtio voisi näin antaa jonkun verohelpotuksen.

Vierailija
45/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä työnhakija ei ole kertonut jo työttömäksi ilmoittautuessaan, että hänellä on 3 kk sisällä tiedossa muutos eli töihinmeno? Työttömän ihan oma moka!

Ja jos taas olet ollut työttömänä pitempään, niin työttömyytesi katkeaa vasta sitten, kun olet mennyt töihin. Tai jos haluat sen katkeavan jo nyt, niin ilmoita siitä työkkäriin, tekevät maksajalle lausunnon. Tosin et saa työttömyysetuutta, koska et ole enää työtön, mutta niinhän sinä omien sanojesi mukaan et enää ole, koska olet menossa töihin etkä halua työkkärin palveluja.

Asiantuntija kirjoittaa:

Työnhaun muuttuessa eli kun työnhakija työllistyy hän tietenkin ilmoittaa vasta siten koska aloittaa työt.

Siihen saakka hän on työttömänä työnhakijana. 

Eli työnhaku katkeaa kun hän työllistyy. Hän ei ole enää työnhakijana.

Työnhakija voi vaikka ilmoittaa työllistämissunnitemassa että tulee työllistymään jos hänelle on luvattu töitä --- mennessä vakituisesti ja että siihen saakka on siis vielä vaikkapa muutaman päivän työnhakijana, mutta ilmoittaa kun työsopimus tehty.

Esimerkiksi näin, tilanne oikein selkeä ja hyvä.

Jos hänelle sattuu fiksu asiantuntija , tämä tajuaa ok ja kohdistaa resurssinsa johonkin joka on  hänen apua ja tukeaan vailla.

Hänelle voi toki myös sattua asiantuntija joka näkee aiheelliseksi tässä tilanteessa lähettää työnhakijalle vielä kutsun alkuinfoon opettelemaan työllistämissuunnitelman päivitämistä ja aktiivista työnhakua.  

Miten sinne suunnitelmaan voi kirjata tuollaisen? Ei ainakaan minulla Oma asioinnissa ole mahdollisuutta tehdä uutta suunnitelmaa, kun edellinen on vielä voimassa. Työnhaun päättyminen ilmoitetaan ihan muualla kuin suunnitelmassa ainakin minun tiedoissani eli onko nämä erilaisia eri työttömillä?

"työnhakusuunnitelman toteuttaminen" siihen kohtaan voi kertoa .

Ainakin meillä neuvottiin infossa, että tuonne ei kirjata mitään työnhaun päätökseen liittyvää, koska se ei sieltä siirry muualle tietoihin. Virkailijan pitää klikata auki suunnitelma ja tehtävät ja edelleen lisätiedot eli turhan hankalaa, kun tiedoille on oikeakin paikka eli ilmoitus työnhaun päättymisestä. Sinne laitetaan tiedot työn alkamisesta ja työnantajasta jne.

Vierailija
46/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.

Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.

Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.

TE-toimistolla on ihan järjettömän nihkeä suhtautuminen koulittautumiseen!

Vierailija
47/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Tänne kirjoittaneet eivät tarvitse työnhakuopetusta, vaan mielenterveyspalveluita ja terapiaa patoutumilleen.

Miksi heille sitten monistuskone sylkee kutsuja infoon jos he tarvitsisivat toisenlaisia palveluja?

Koska työkkäri ei ole sossu eikä mielenterveystoimisto. Seuraava hallitus voisi tedä muutoksen, jonka mukaan työtön voisi valita joko työkkärin tai sossun ensisijaiseksi palveluksi ja jos valitsee sossun, saisi vähemmän rahaa ja joutuisi hoitoon.

Vierailija
48/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös työkkärin listoilla roikkuvat nimenomaan tarvitse näitä kaikenmaailman infoja yms. Ja miksi ap enää edes on työtön työnhakija jos töitä on löytynyt.

Vierailija
49/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa kertomaan kaikki osallistujat ja "kutsutut" tähän linkkiin info-tilaisuuksien annista.

Opitteko aktiivista työnhakua ja miten se teille opetettiin tunnin info-tilaisuuden aikana?

Tunnin esittelyssä annettiin tieto kaikista saatavilla olevista palveluista, kuten työkokeilumahdollisuudesta, kuntouttavasta työtoiminnasta, palkkatuesta ja cv-kurssista.

Työvalmennuksessa puolestaan kerrottiin työnhakua edistäviä vinkkejä, kuten 1) työpaikat löydät työkkärin sivulta, 2) tietoa opiskelupaikoista löydät oppilaitosten sivulta, 3) kevytyrittäjyydestä tietoa löydät googlettamalla ja 4) CV laaditaan siten, että siihen kirjataan kertynyt työkokemus. Tähän meni useampi ryhmävalmennuspäivä. Olen koulutukseltani maisteri, joten mitään näistä tiedoista en toki olisi ikinä osannut kaivella itse. Tähän rahanne menevät, veronmaksajat.

Toisaalta jos osaisit hakea töitä oikein, olisit jo töissä. Mikä sinussa on vikana maisteri, kun et töitä saa? Työttömyys on alhaisinta vuosiin ja sinulle pitää opettaa peruasioita.

Luuletko tosiaan, että ainoa syy työttömyyteen on se, ettei tiedä, missä on tietoa opiskelupaikoista?

Info on mahdollisimman laaja, jotta et voi esim. 5 kk kuluttua väittää, että kukaan ei kertonut opiskelupaikoista tai omaehtoisesta opiskelusta.

Laaja? :'D tunnin info. Yläasteikäinenkin osaa pitää esitelmän aiheesta, mitä työttömän kannattaa tehdä, kun annetaan google käteen

Miksi työttömät sitten tekee eduskunnan apulaisoikeusmiehelle valituksia, joissa kerrotaan, että kukaan ei heille kertonut sitä ja tätä työkkärissä ja nyt tuli karenssi, kun en tiennyt. Tunnin infon jälkeen ei voi enää valittaa, että ei kerrottu.

Eduskunnan sivuiltahan nuo löytyy.

Vierailija
50/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssien tuhlausta.

Järkevä virkailija tajuaa kun kerrottu että töitä tiedossa ja ilmotetaan kun työt alkaa, ettei mene lykkäämään tällaista asiakasta minnekään työnhaku-info-kurssille.

Sillä se turhareissu vie joltain toiselta paikan jolle se info olisi todella tarpeellista.

Virkailijalla ja asiakkaalla ei ole toiminut keskinäinen vuorovaikutus. Asiakasta ei ole kuultu tai työllistymissuunnitelman toteuttamistietoja luettu tai ymmärretty jos tuossa tapauksessa laitettu alkuinfoon.

Asiakas voi antaa ja kannattaakin antaa palautetta suoraan omavirkailjan yksikköön/esimiehelle.

Vierailija
51/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä työnhakija ei ole kertonut jo työttömäksi ilmoittautuessaan, että hänellä on 3 kk sisällä tiedossa muutos eli töihinmeno? Työttömän ihan oma moka!

Anteeksi kuinka?

Te-toimistoon ilmoitetaan kun työt alkavat ja työsopimus kirjoitettu.

On fiksua työnhakijalta imoittaa ajoissa, jos hänet on luvattu työllistää lähiaikoina, sillä se vapauttaa virkailijan resursseja muihin asiakkaisiin ja heidän tukemiseen.

Suoraan sanoen haiskahtaa siltä,  että sinä virkailija olet virkainnoissasi unohtanut miksi ja keitä varten olet palkattu.

Vierailija
52/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eduskunnan sivuiltahan nuo löytyy.

No linkitäpäs muutama, niin katsotaan. 

Vierailija
53/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun esimies seuraa , kuinka paljon kutsuja ja työpaikkaesittelyjä kukin lähettää. Eniten lähettänyt on paras työntekijä.

Olen määräaikaisena töissä ja tietysti haluan saada jatkoa kun tämä pätkä loppuu.

Laitan postia menemään kaikille, joilla työnhaku voimassa tällä työnhaku tällä alueella.

Jään ylitöihin niitä klikkaamaan. Ei siinä oikein ehdi kaikkia yksityiskohtia lukemaan.

Voi hyvä Jumala.

Vastaa vain kyllä ta ei.

Kirjoititko nyt totta?

Vierailija
54/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan lähetettiin työpaikkaospituksua, eli pakko oli paikkaa hakea. Sitähän ei tiennyt työtön eikö työkkäri etukäteen , ettö valitaanko hakijaa mutta ainakin piti hakemus tehdä. Ajatelkaa nyt, miten pieni asia; hakea työttömänä ollessaan työpaikkaa.

Näistä työpaikkaosoituksista tuli aina kauha parku ja valitus: miksi pitää hakea ja ei se sovi mulle ja en mä voi kulkea sinne jne jne.

Muistan yhden, joka vastasi miksi ei hae n. Syyskuussa hänelle osoitettua työpaikkaa, koska hän tiesi että hänelle on työt alkamassa HUHTIKUUSSA. Joten hän halusi täten ystävällisesti jättää tämän työkkärin tarjoaman työpaikan siksi hakematta, että JOKU TOINEN, tarvitseva voisi paremmin mahdollisuuksin hakea paikkaa.

Työkkärin toimikunta vastasi että asia selvä ja laittoi korvaukset siitä sitten katki.

Tästä se valitus sitten alkoikin!

Vierailija
55/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös työkkärin listoilla roikkuvat nimenomaan tarvitse näitä kaikenmaailman infoja yms. Ja miksi ap enää edes on työtön työnhakija jos töitä on löytynyt.

Koska  työkkäriin ilmoitetaan sitten kun työt ovat alkaneet ja työsopimus tehty.

Mikäli työn alkuun on vain hieman aikaa, ei ole järkevää laittaa sellaista henkilöä työnhaku-info-kursseille. Ymmärsitkö mistä oli kyse?

Vierailija
56/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun esimies seuraa , kuinka paljon kutsuja ja työpaikkaesittelyjä kukin lähettää. Eniten lähettänyt on paras työntekijä.

Olen määräaikaisena töissä ja tietysti haluan saada jatkoa kun tämä pätkä loppuu.

Laitan postia menemään kaikille, joilla työnhaku voimassa tällä työnhaku tällä alueella.

Jään ylitöihin niitä klikkaamaan. Ei siinä oikein ehdi kaikkia yksityiskohtia lukemaan.

Voi hyvä Jumala.

Vastaa vain kyllä ta ei.

Kirjoititko nyt totta?

No voi kiesus sentään. Tämä on tosi. Niin tosi kuin olla ja voi.

Viikkopalaverissa käydään aina tämäkin asia läpi. Eihän se tietenkään vakituisia viranhaltijoista kosketa vaan ainoastaan pätkätyöläisiä.

Vierailija
57/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän noita CV kursseja omalla kohdalla tarpeettomina. Mun pitäs parhaillaan ilmoittautua kolmen viikon CVn rustaamiskurssille. KOLME viikkoa, se on sitova. Jos töitä sattuis saamaan, niin ei voi lopettaa kesken.

Mä tiedän, ettei mun CVssä ole mitään vikaan, eikä mun työnhakutaidoissani. Mä pääsen aina haastatteluun, kun olen hakemuksen laittanut. Mä olen keski-ikäinen, polvivaivainen kokki. Eihän mua kukaan tervejärkinen palkkaa kiireiseen keittiöön. Ei siellä ole mahdollisuutta ottaa huilia. Olin vuosikymmenen verkkaisessa pienessä ravintolassa töissä, se lopetettiin eläköitymisen vuoksi. Nyt olen ollut puolisen vuotta työtön.

Olen suunnitellut opiskelevani, että jos esimiehen hommiin pääsis isoon keittiöön. Ei tarvii niin paljon olla liikkeessä. Jostain syystä te-toimisto on hieman nihkeä suunnitelmilleni. Mä luulin, että he ovat siellä mua varten, mutta plääh.

Työn tai koulutuksen aloittaminen on pätevä syy keskeyttää valmennuskurssi. Siitä ei saa karenssia eikä muutakaan rangaistusta. Noi on ne ainoat syyt millä ne kurssit saa keskeyttää. Olin itsekin vastaavalla kurssilla ja sieltä pari keskeytti, toinen lähti työvoimakoulutukseen ja toinen töihin. Ihan oli työkkärille ok.

Vierailija
58/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kuinka?

Te-toimistoon ilmoitetaan kun työt alkavat ja työsopimus kirjoitettu.

On fiksua työnhakijalta imoittaa ajoissa, jos hänet on luvattu työllistää lähiaikoina, sillä se vapauttaa virkailijan resursseja muihin asiakkaisiin ja heidän tukemiseen.

Suoraan sanoen haiskahtaa siltä,  että sinä virkailija olet virkainnoissasi unohtanut miksi ja keitä varten olet palkattu.

Eiköhän sieltä virkaintoisimmat tradenomihaisulituherot lennä kuin leppäkeihäät kun uusi hallitus lakkauttaa kyykyttämisen. 😂 Loppuu määrärahat ja soraa on taas pimpassa - paljon 😂

Vierailija
59/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska  työkkäriin ilmoitetaan sitten kun työt ovat alkaneet ja työsopimus tehty.

Mikäli työn alkuun on vain hieman aikaa, ei ole järkevää laittaa sellaista henkilöä työnhaku-info-kursseille. Ymmärsitkö mistä oli kyse?

No ei sun pakko ole siellä olla työttömänä työnhakijana kun olet töitäkin saanut.

Vierailija
60/389 |
25.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina lähetetään juuri ne noille kursseille, jotka ovat muutenkin työllistymässä. Olen melko varma, että kurssit yritetään saada näyttämään hyödyllisiltä tilastoissa, ja pumpataan täyteen varmimpia työllistyjiä.. Typerintä tässä on, että ne joille noista kursseista voisi oikeasti olla hyötyä, eivät sittten pääse sinne. Muutama ensimmäinen päivä kurssista meneekin siihen, kun kaikki osanottaja vuorolla saavat raivarit ja kyselevät miksi ihmeessä heidät on sinne lähetetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä