Millainen paikka Lappeenranta on asua?
Olisi muutto edessä ja kaipailisin kokemuksia :D
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on venäläisiä kaikki kaupat täynnä; röyhkeitä, äänekkäitä, töykeitä, etuilevat kassajonossa, tukkivat käytävät, huutavat kassalla alennuksista, joita eivät saa. Kolme vuotta asuin Lappeenrannassa, en pitänyt yhtään, onneksi pääsin muuttamaan pois. Ikävä, sokkeloinen, venäläistynyt kaupunki!
Tän mä turistina muistan Lappeenrannasta. Vaateliikkeissä myyjät ottivat venäläiset jonon ohi. Niiden naisten pitsialushousuostokset olivat tärkeämpiä kuin minun lastenvaateostokseni.
Venäläiset saattaa ostaa useammalla tuhannella eurolla tavaraa kerralla. Sellaisen asiakkaan haluaa useammin liikkeeseensä.
Tässä ei sellaisesta ollut kyse. Muutamat pitsialkkarit ostivat. MInun ostokseni maksoivat enemmän. JOs eivät olisi olleet niin hyvässä tarjouksessa olisin jättänyt rytkyt tiskille.
Ehkä halusivat päästä nopeasti eroon venäläi sistä...
okei, kiitos viesteistä :D opiskelujen takia mun on siis pakko muuttaa sinne, oon kuullut vaikka mitä juttuja kys. paikasta ja toivoin jotenkin että ne olis ollu vaan liioittelua mutta nyt vaan odottelen kauhulla muuttoa...
t. AP
Vierailija kirjoitti:
okei, kiitos viesteistä :D opiskelujen takia mun on siis pakko muuttaa sinne, oon kuullut vaikka mitä juttuja kys. paikasta ja toivoin jotenkin että ne olis ollu vaan liioittelua mutta nyt vaan odottelen kauhulla muuttoa...
t. AP
Mitä olet kuullut? Kerro niin voin sanoa mikä pitää paikkansa ja mikä ei.
Ihan kiva paikka se on, älä huoli.
En kyllä ymmärrä yhtään mistä aikaisemmat vastaajat puhuvat, terveisin lappeenrantalainen. :D Venäläisiä toki on paljon, mutta hyvin harvoin törmää huonosti käyttäytyviin. Ikinä eläessäni en ole nähnyt myyjän päästävän venäläisiä ohittelemaan. Suuremman haitan koen venäläisistä olevan liikenteessä kuin missään muualla! :D
Paikallisten murteeseen tottuu ja opiskelijakaupunkina joukossa on tietty myös paljon muualta tulleita. Itsekin olen muualta muuttanut ja puhun neutraalia puhekieltä, mutta ikinä en ole törmännyt mihinkään vittumaisuuteen muualta tulleita kohtaan.
Sanoisin että aivan tavallinen suomalainen kaupunki, jossa on paljon venäläistä turismia.
Kourulan raitakadulla edullisia asuntoja. Kaikki kaupat lähellä ja apteekki. Tervetuloa!
Mene ihmeessä Lapuskiin opiskelemaan. Mieki olin ja sieltä tarttu murre ja tippuri mutta jälkimmäisestä oon päässy jo eroon :)
Kehittynyt todella edukseen viime vuosina, aattelin etten halua asua täällä koko elämääni, mutta oltuani pari vuotta Tampereella, halusin jo takaisin, enkä ole vielä katunut. Paljon on tullut tapahtumia lisää kaupunkiin ja palkasta jää jotain köteenkin asumisen jälkeen. Jos oikeaan kaupunkiin haluaa Suomessa niin se on tietty Helsinki. Mutta Lappeenrannasta on sinnekin vain vajaan parin tunnin junamatka, mulla ei varaa asua Helsingissä tarpeeksi mukavasti kantakaupungissa tai meren rannalla.
Iloinen eteläkarjalaisuus on myytti, ja oikeasti ovat kovia juoruamaan, sekä miehet että naiset sekä materialisteja, eli raha ja tavara määrittävät ihmistä. Jos olet kaltaisensa, viihdyt varmasti. Älä myöskään ihmettele veneläisten suurta määrää kaupoissa ja joka toinen myyjäkin puhuu hoono soome, kun on palkattu näitä suomalaisten tilalle. Välillä tuntee asuvansa venäläisessä kylässä.
Asiakaspalvelu liikkeissä usein töykeää, kun ovat tottuneet solkkaamaan r..ien takia. Kyllähän niiden jättikärryt juustoa ja kahvia välillä ärsyttää, kun sattuvat samaan kassajonoon.
Asun lappeenrannassa, mahtava paikka. Paljon baareja, kaikki kaupat, puistoja, kaunis satama ja linnoitus, ystävällisiä ihmisiä, harrastuspaikkoja, kaunis rantaraitti, mahdollisuuksia mihin vain. Onhan täälläkin niitä ns huonoja alueita ja vakiojuopot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä Lappeenrannassa on niin kamalaa? Kaunis kaupunki, mutta tosiaan ulkopaikkakuntalaisen silmään ei näy tämä kamaluus mitä kerrotaan. Eli mitä/missä?
Ihmiset. Karjalaiset osaavat olla uskomattoman vittumaisia muualta tulleita kohtaan.
Havainnut saman. Ja pienet on piirit. Omalle porukalle (ystävät, tutut, läheiset) ollaan mielinkielin, muille lähinnä veemäisiä.
Sisäänpäinlämpiävää porukkaa on paljasjalkaiset lappeenrantalaiset ja vaikea päästä niiden piireihin sisälle. Kovasti on rinta rottingilla pienestä kyläpahasestaan ja kovia valittamaan joka asiasta, kuten rakentamisesta. Sisäpiiri päättää asioista kuten joka kaupungissa. Muutama suku ja yritys pyörittää kaupunkia. Yliopisto on syrjässä keskustassa eikä lappeenrantalaiset arvosta sitä p..n vertaa, kun ovat umpijuntteja. Sen vuoksi ylivoimainen enemmistö vastavalmistuneista muuttaa heti pois muualle töihin. Enkä ihmettele yhtään. Kannustaisin lämpimästi menemään opiskelemaan oikeisiin yliopistokaupunkeihin, kuten Jyväskylään, Tampereelle, Turkuun ja jopa Joensuuhun, jos vain suinkin pystyt. Älä tuhlaa paukkuja Lappeenrantaan.
Vierailija kirjoitti:
t. AP
Miten niin pakko? Et ota paikkaa vastaan ja haet muualla tai menet töihin. Elämässä on pakko vain kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Iloinen eteläkarjalaisuus on myytti, ja oikeasti ovat kovia juoruamaan, sekä miehet että naiset sekä materialisteja, eli raha ja tavara määrittävät ihmistä. Jos olet kaltaisensa, viihdyt varmasti. Älä myöskään ihmettele veneläisten suurta määrää kaupoissa ja joka toinen myyjäkin puhuu hoono soome, kun on palkattu näitä suomalaisten tilalle. Välillä tuntee asuvansa venäläisessä kylässä.
Tuo juoruaminen tuli itselleni aika järkytyksenä. Kaikki tuttujen tuttujenkin asiat puidaan läpi, terveysasioista lähtien. Asiat mitkä ei kuuluisi muille pätkääkään. Tuo iloinen etelä-karjalaisuus on suuri vitsi, itsekästä ja ilkeää porukkaa noin ensimmäisenä tulee kyllä mieleen. Ja tosiaan, pa*kanpuhujat täällä varmasti viihtyy, mutta jos et ole kiinnostunut muiden asioiden juoruamisesta ja arvostelusta niin katsotaan nenän vartta pitkin.
Karjalainen avoimuus tarkoittaa oikeasti sitä, että saadaan utelemalla toinen avautumaan ja sen jälkeen saadaankin siitä hyyvä matskua eteenpäin juoruamiseen. Itse ovat umpimielisiä juntteja vieraita kohtaan ja tarkkoja omasta itsestään.
Lappeenrantalaiset haukkuvat jopa sitä, että saivat upouuden teatterin ison kauppakeskuksen yläkertaan entisen homepesän tilalle. Sekin olisi pitänyt jättää rakentamatta. Saipalle pitäisi rakentaa kymmenien miljoonien jäähalli keskustaan, kun K-kauppias ja isot pojat haluavat.
https://yle.fi/uutiset/3-11081426
Otetaan EI sana tuosta sloganista pois, niin olisi totuudenmukaisempi. Tyypillistä poissulkua: jos et ole samaa mieltä meidän kanssamme, painu v..uun. Jees-tyttöjä ja -pokia sinne halutaan. Auta armias, jos uskallat ajatella omilla aivoillasi!
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-11081426
Otetaan EI sana tuosta sloganista pois, niin olisi totuudenmukaisempi. Tyypillistä poissulkua: jos et ole samaa mieltä meidän kanssamme, painu v..uun. Jees-tyttöjä ja -pokia sinne halutaan. Auta armias, jos uskallat ajatella omilla aivoillasi!
Ei hitto :’D tuo ”ei mulkeroille” kuvaa jotenkin täydellisesti etelä-karjalaista muka hauskaa huumoria.
Tässä ei sellaisesta ollut kyse. Muutamat pitsialkkarit ostivat. MInun ostokseni maksoivat enemmän. JOs eivät olisi olleet niin hyvässä tarjouksessa olisin jättänyt rytkyt tiskille.