Stockmann puksuttelee vakaasti kohti konkurssia!
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000006081893.html
Johdossa aika nuorta sakkia:
http://www.stockmanngroup.com/fi/toimitusjohtaja-ja-johtoryhma
Jos jollain on vielä lahjakortteja, kohta alkaa olla viimeiset hetket käyttää niitä.
Kommentit (278)
Stocka on tuulahdus menneestä maailmasta, kun mentiin ihan tavarataloon ostoksille ja ai että oli hienoa. Stockaan kuuluu myös olennaisesti hyvä, henkilökohtainen palvelu, jota ei nykyään enää saa.
Sehän alkaa muistuttaa jo enemmänkin kauppakeskusta kuin tavarataloa. Entisen lemmikkiosaston tilalla on Musti ja Mirri, elektroniikkaosaston tilalla Power, leluosaston tilalla XS ja ruokaosasto kuuluu S-ryhmälle.
Konmaritus on se pääongelma. Sekundääriongelma alkoi 10 vuotta sitten, jolloin olin lukioikäinen. Silloin myyjät lähes poikkeuksetta katsoivat pitkin nenän vartta sillä oletuksella, ettei mulla ole varaa ja kohtelivat kuin ilmaa (ellei käsipuolella keikkunut kallis lahjaksi saatu merkkilaukku). Oikeassa olivat. Olin varaton. Eräs jopa totesi, että vain maksavat asiakkaat saavat koskea testereihin. Nyt keski-ikäisenä, vakkarityössä, on kyllä varaa kuluttaa, ja nythän myyjät oikein ryntäävät palvelemaan. Mutta liian myöhäistä. Ei ole muodostunut tunnesidettä, joka saisi maksamaan Stockmannin brändilisästä.
Oli odotettavissa. Surkea verkkokauppa. Kanta-asiakastarjoukset ainakin vaatepuolella heti loppu jo alkukuusta. Turun Stockalla vaatepuolen palvelumyyjät siinä "nuorten" puolella ainakin usein palveluhaluttomia ja näsäviisaita. Ihme vastauksia jotain kysyttäessä.
Ihmiset eivät ole enää niin varoissaan, on työttömyyttä, eläköitymistä, sairautta jne. Rahaa ei ole enää niinkuin hyvinä aikoina. Ainakin tässä joitakin syitä.
Kyse on yleisestä kehityssuunnasta. Maailmalla kiinalainen verkkokauppa on vallannut alaa. Toisaalta ilmastobuumi luo painetta kulutuksen pysäyttämiselle. Länsimainen materialistinen elintaso on saavuttanut riittävän tason. Luksusbrändejä ovat alkaneet ostaa myös köyhät, eikä kiinnostus enää kohdistu niihin samalla tavalla.
Maanläheinen ja hillitty elämäntapa yleistyy. Siinä eivät pärjää luksusbrändit.
Vierailija kirjoitti:
Mikä meitä suomalaisia vaivaa? Itse käytän säännöllisesti Stockan palveluita. Onko se sitten se sijainti, koska eivät sijaitse näiden prismaperheiden saavutettavissa vai mikä kun ei asiakkaita riitä?
Mitä sellaista Stockalta saa, mitä ei saa samalla vaivalla (ja yleensä halvemmalla) muualta keskustasta?
No okei, Herkku on itselleni sellainen, että siellä on juttuja joita ei tietääkseni muualta Helsingistä saa (esim. lempitee, mutta ei sen tähdellisempää ja sen teenkin saisi tarvittaessa tilattua netistä), mutta mitään muuta edes vähääkään korvaamatonta Stockalla ei ole.
Joulun alla käyn siellä normaalia enemmän, koska se jotenkin kuuluu jouluun, eli jonkinlainen tunnearvo sillä minullekin on kuitenkin olemassa, vaikka ilmankin pärjäisi.
Noin yleisesti Stocka on tipahtanut kelkasta täysin ja kun konsepti ja valikoima palvelee enää lähinnä suuria ikäluokkia, niin eihän se kestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on yleisestä kehityssuunnasta. Maailmalla kiinalainen verkkokauppa on vallannut alaa. Toisaalta ilmastobuumi luo painetta kulutuksen pysäyttämiselle. Länsimainen materialistinen elintaso on saavuttanut riittävän tason. Luksusbrändejä ovat alkaneet ostaa myös köyhät, eikä kiinnostus enää kohdistu niihin samalla tavalla.
Tässä on myös osasyy.
Kuluttajat voisi jakaa massoina karkeasti joukkoon: kiinakrääsän ostelijat jotka haluavat kaikkea mahdollisimman halvalla (nämä tilaavat netistä) ja tiedostavat kuluttajat, jotka taas jotain ostaessaan suosivat kivijalkakauppoja, kirppareita ym.
Helsingin keskustan alueella on enempi jälkimmäisiä, eikä Stockalla ole heille oikein mitään tarjottavaa.
Itse en löytänyt Stockalta edes perus mustaa, eettisesti ekologisesta luonnonmateriaalista tuotettua pooloneuletta (ja mielellään suomalaista tuotantoa).
Stocka ei ole seurannut aikaansa.
Ensi viikon tulosjulkistuksessa tullaan ilmoittamaan joko Turun tai Tampereen tavaratalon sulkemisesta.
Keskustan Stockalla kun viimeksi asioin naistenvaatekerros on sekava ja suttuinen, sieltä ei löydä mitään. Kassalla laiska myyjä joka ei jaksa palvella asiakasta vaan juoksuttaa asiakkaan hakemaan/vaihtamaan tuotteen. Parasta on tämä muovipussiin, maksulliseen, tunkeminen. Ostat 400e vaatteen ja se tungetaan maksulliseen muovipussiin kysyen; haluatko ostaa muovipussin :D. Siinä sitä luksusta arjen keskelle!
Miksi kävisin kun ei tuo mitään lisäarvoa? Keskustaan hankala mennä ostoksille kun liikun omalla autolla. Itäkeskusksen stockalla on muutama kenkä myytävänä, Jumbossa sama tympeä henkilökunta muovikasseja myymässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä meitä suomalaisia vaivaa? Itse käytän säännöllisesti Stockan palveluita. Onko se sitten se sijainti, koska eivät sijaitse näiden prismaperheiden saavutettavissa vai mikä kun ei asiakkaita riitä?
Lähinnä ihmettelen, että miksi kukaan käy Stockalla? Saan täysin saman tuotteen Tokmannilta huomattavan paljon edullisemmalla hinnalla.
Toki Stockalla on kaikkia tarpeellisia 300-500€n kaulahuiveja, mutta kenellä niihin on varaa?
Itse kävin ihan huvikseni kiertelemässä Turun Stockalla (ikinä en ostanut mitään, koska en ihan aidosti ja oikeasti löytänyt sieltä mitään, mikä olisi ollut hinta-laatusuhteeltaan järkevää hankkia) ja asiakaskunta oli niin ihanan monikulttuurista, että mieluummin asioin muissa liikkeissä.
Millä hinnalla Tokmannilta saa Joe Blascon meikkivoiteen? Entäs Primadonnan rintaliivit? Odotan mielenkiinnolla, jospa vaikka saisi halvemmalla.
Ei varmasti kaikkea saa Tokmannilta, mutta muualta joka tapauksessa. Esim. Joe Blascon Ultra Base meikkivoide emotionissa 46,90€ ja Stockmannilla alk. 59,50€ joten miksi ihmeessä maksaisin siitä stocka lisää yli kympin?
Käytän itse vain laadukkaita rintaliivejä, joten en tiedä Stockan enkä Tokmannin liivien hintatasosta hölkäsen pöläystä kun en kummastakaan liivejäni hanki.
Hullut päivät on hauska osoitus ihmisten suunnattomasta typeryydestä. Myydään tavaraa muovilaatikoista roskapussien seasta ja porukka ostaa innoissaan. En muista mikä shampoo oli "huipputarjouksessa" hulluilla päivillä, mutta porukka sitä niistä muovilaatikoista keräsi. Täysin vastaava shampoo oli todellakin Tokmannilla myynnissä normihinnalla edullisemmin, kuin "hullujen päivien" muovilaatikkotarjous.
Tässähän tää koko juttu kiteyty. Eise stokka enää sieltä nouse.. ollaan tää todistettu jo esimerkiksi anttilan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen, että miksi kukaan käy Stockalla? Saan täysin saman tuotteen Tokmannilta huomattavan paljon edullisemmalla hinnalla.
Toki Stockalla on kaikkia tarpeellisia 300-500€n kaulahuiveja, mutta kenellä niihin on varaa?
Itse kävin ihan huvikseni kiertelemässä Turun Stockalla (ikinä en ostanut mitään, koska en ihan aidosti ja oikeasti löytänyt sieltä mitään, mikä olisi ollut hinta-laatusuhteeltaan järkevää hankkia) ja asiakaskunta oli niin ihanan monikulttuurista, että mieluummin asioin muissa liikkeissä.
Millä hinnalla Tokmannilta saa Joe Blascon meikkivoiteen? Entäs Primadonnan rintaliivit? Odotan mielenkiinnolla, jospa vaikka saisi halvemmalla.
Ei kaikki ostele PrimaDonnia.
T: PrimaDonna G-75
No ei tietenkään ostele, mutta siinä nyt oli kyse, että kaikkea saa myös Tokmannilta ja halvemmalla. Ja kun ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Primadonnat on isorintaisten ja pienivyötäröisten liivejä. Toki isommallakin vyotärölle löytyy, mutta rintojen on oltava isot. Ja hinnatkin ovat sen mukaiset eikä noin isoja kuppeja löydy mistä tahansa liikkeestä vaan erikoisliikkeistä.
Harvan tarvitsee ostella donnia.
Joo mulle on aivan sama mitä Tokmannin liivejä muut käyttää, mutta nyt oli kyse siitä että miksi minä käyn Stockalla ja näitä nyt ei vaan saa Tokmannilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on myös osasyy.
Kuluttajat voisi jakaa massoina karkeasti joukkoon: kiinakrääsän ostelijat jotka haluavat kaikkea mahdollisimman halvalla (nämä tilaavat netistä) ja tiedostavat kuluttajat, jotka taas jotain ostaessaan suosivat kivijalkakauppoja, kirppareita ym.
Helsingin keskustan alueella on enempi jälkimmäisiä, eikä Stockalla ole heille oikein mitään tarjottavaa.
Itse en löytänyt Stockalta edes perus mustaa, eettisesti ekologisesta luonnonmateriaalista tuotettua pooloneuletta (ja mielellään suomalaista tuotantoa).
Stocka ei ole seurannut aikaansa.
Tämä. Jos kaupasta ei löydy hyvää,laadukasta perusjuttua niin silloin kaupalta puuttuu jokin todella olennainen taito ja ymmärrys. Jos asiakas pettyy kerta toisensa jälkeen,niin silloin hän on entinen asiakas.
Hinta/laatu ei enää kohtaa. Samaa tavaraa kuin muualla, mutta maksaa enemmän. Nykyään luksusmerkeilläkin on ihan omat liikkeet Helsingissä.
Just eilen mietin omaa kulutustani Stockalla ja mulla on kyllä vaikuttanut se, että kotiin ei enää tule sitä paperista kanta-asiakasetuvihkoa. Mä olen sellainen mielijohdeostelija, harvoin hanikin mitään oikeasti tarpeeseen ja sitä vihkosta pläräillessä tulikin sitten mielijohteesta hankittua jos vaikka mitä.
Sähköisiä etuja en katsoa enää oikeastaan koskaan. Aina joku tökkii, sivut latautuu liian hitaasti tms., ei vaan jaksa. Mä en edes ole vielä mikään mummeli ja muuten ostelen kyllä verkkokaupoista ihan säännöllisesti, mutta toi Stockka on nyt jotenkin jäänyt.
Luontoystävällisempää tietysti, ettei paineta paperille mainoksia, eikä ihmiset hanki tarpeetonta tavaraa, mutta eihän se businekselle kovin hyvä ole.
Todella surullista, jos toiminta hiipuu kokonaan.
Siellä on paljon samaa tavaraa myynnissä kun muissakin kaupoissa, myyvät sen vaan tupla hinnoilla mitä muut. Valikoimaa toki sitten löytyy kattavasti tietyissä tuotteissa, mutta harvassa alkaa suomessa olemaan ne ihmiset, joiden lompakko kestää hifistelyä.
Mahtavat juhlamekko tarjonnat, nyt keväällä 2019! Missään ei ollut yhtä laajaa valikoimaa, eikä hinnatkaan sen korkeampia kuin muualla.
Tämän arvasi jo, kun Oulusta lopettivat kannattavan tavaratalon. Oulu oli helpoin lopettaa, koska se oli uusin ja pienin stokka. Pelkkää epätoivoista tekohengitystä. Ensi viikolla ilmoitetaan varmaan Turun ja Jumbon lakkautuksesta.
En usko, että teki voittoa. Oululaiset tuttuni kävivät ostoksilla vain " hulluilla päivillä" . Lopetti kannattamattomana, kun asiakkaita oli niukasti. Kävin turistina muutaman kerran ja asiakkaita ei montaa näkynyt.