Ketään, joka on ihan tyytyväisenä ns "paskaduunissa"?
Hirveästi tulee tämänkaltaisilta palstoilta luettua kaupan kassoista, siivoojista yms yms yms jotka vihaavat työtään (enkä halua heitä yhtään nyt vähätellä), mutta onko täällä niitä jotka ovat onnellisia, tai jos ei onnellisia, niin edes jotenkin tyytyväisiä tai vähintään yleisesti ei-vittuuntuneita näissä niin kutsutuissa paskaduuneissa? mitä teette ja miksi?
Kommentit (136)
Olen lastentarhanopettaja ja ihan ok työ kun vertaa palkkaan. Päivätyö, ei viikonloppuja jne. Työn raskaus riippuu alueesta.
Henkilökohtainen avustaja. Mulla kaksi eri työnantajaa ja käynyt tuuri, kun molemmissa paikoissa on mukavaa ja rentoa. Ei siirtymisissä auttamista yms hoidollista. Siivoan kyllä välillä, mutta otan kuntoiluna. Koulutus minulla on ”parempaan” työhön, mutta tämänhetkiseen elämäntilanteeseen tämä työ on juuri sopiva. Palkka n 11e/h, mutta myös veroprosentti pieni.
Paskaduuni tarkoittaa sitä, että ketjutetaan pätkiä, ei makseta palkkaa, esimies huutaa pää punaisena harjoittelijoille, ei makseta lisiä, tauoista valitetaan tai niitä ei saa pitää jne. monin tavoin hirveitä työoloja. Matalapalkka-alat ovat sitten erikseen.
Hmmh. Taitaa olla sama ammatti monen muun kanssa joka epäilee että onko paskaduuni vai ei.
Viime vuonna tein reilut 56tonttua ihan vaan näissä paskaduuneissa, olen siin roska-autonkuljettaja ammatilani. Jos paskaa ajasi niin sai viel enemmän..
Olin aikoinaan töissä hautausmaalla ensin 6 kuukautta ja keskitalven tauon jälkeen taas 6 kuukautta. Tykkäsin työstä. Oli rauhaa ja tilaa hengittää. Ympäri vuoden ei ollut töitä tarjolla minulle, joten sen takia lähdin toiseen koulutukseen. Alkuperäinen tutkinto oli puutarha-alan ammattitutkinto, joka sopi hautausmaalle hyvin, koska siellä pystyi aika vapaasti suunnittelemaan istutuksia ja istuttamaan ja hoitamaan kukkia.
Raskastahan se oli: nurmikon leikkuuta, haravointia, veden kantamista. Keskikesällä oli vedenkantopäiviä 3 kpl viikossa. Tarkoitti käytännössä sitä, että vettä kannettiin raskailla kastelukannuilla hoidossa oleville haudoille 3-4 tuntia päivässä. Nuoria kesätyöntekijöitä oli tietysti apuna, mutta suurimmalla osalla oli niin huonot voimat, että hyvä jos 10 haudan kukat jaksoivat kastella. Ihan fitness-näköisilläkään tytöillä ei usein ollut voimaa raahata niitä kasteluvesiå. Meillä ei ollut letkuja kasteluhommiin käytettävissä. Ihmettelin sitä asiaa monta kertaa. Helpompaahan se olisi ollut pitkillä kasteluletkuilla ruiskuttaa.
Jostain syystä miehillä oli monesti kevyemmät työt. Esim. Haudat kaivetaan pitkälti koneella ja vain viimeistellään lapiolla. Päältä ajettavia ruohonleikkureita oli vähän, ja ne oli yleensä miesten käytössä. Minä naisena ajelin läheltä istutuksia ja puita käsikäyttöisillä ruohonleikkureilla.
Palkka oli pieni ja työn raskautta juuri kuvailinkin, mutta viihdyin hyvin raittiissa ulkoilmassa. Työnsä jäljen pystyi myös näkemään. Voisin hyvin palata samaan työhön, jos saisin ympärivuotisen vakkaripaikan hautausmaan puutarhurina.
Kouluttamaton eli peruskoulusta valmistunut kaupan kassa ansaitsee noin 10-13 € tunnissa. Vertailun vuoksi koulutettu lähihoitaja ansaitsee vain noin 12 € ja ammattikorkeakoulusta valmistunut sairaanhoitaja vain noin 13-14 € tunnissa. Hoitoalalla on henkisesti ja fyysisesti kuormittava, raskas ja vastuullinen työ ja naurettavan kurja palkka ja surkeat vuorolisät.
Kauppaan ja monille muille matalapalkka-aloille - henkilökohtainen avustaja, hoitoapulainen, laitosapulainen, siivooja, laitoshuoltaja, varastotyöntekijä, postinjakaja, sanoamalehden varhaisjakaja, tiskaaja, keittiöapulainen, blokkaaja, tarjoilija, tehdastyöntekijä jne. - pääsee töihin ilman mitään koulutusta. Kaupan alalla kassamyyjäksi, myyjäksi, hyllyttäjäksi ja varastotyöntekijäksi rekrytoidaan kouluttamattomia työnhakijoita. Työpaikkoja on koko ajan auki ja vaihtuvuus on alalla hyvin suurta.
Pa##aduunissa työn sisältö on tylsää, yksitoikkoista, haasteetonta ja työssä ei ole juurikaan etenemismahdollisuuksia. Pa##aduunissa työn merkitys on usein kateissa. Kaupassa asiakasta voi palvella yhtä hyvin kone tai ihminen. Asiakas voi käyttää omatoimisesti itsepalvelukassaa ja myyjää ei tarvita.
Ylivoimaisesti tärkeintä on, että elättää itsensä. Ilman koulutukseen panostamista niitä pääjohtajan paikkoja on aika vähän tarjolla.
Täällä yksi. Opiskelen tällä hetkellä maisteriksi, mutta teen ohessa ns. paskaduunia, josta tykkään todella paljon. Minulla ei ole suunnitteilla valmistumiseni jälkeen hakea oman alan töitä, sillä ala ei tunnu ollenkaan omalta. Jatkan mielelläni tämänhetkisessä työpaikassa, mikäli se vaan on mahdollista, tai haen jotain vastaavaa toista työpaikkaa. Myös yrittäjäksi ryhtyminen kyseiseltä paskaduunialalta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Porukka ei näköjään osaa vetää eroa "paskaduuniin" ja akateemiseen. Opettajan työ, saati pankkivirkailijan homma eivät ole paskaduuneja. Paskaduuniksi voidaan sanoa;
-siivoojan työtä
-random tehdastyötä
-kaupan kassan työtä
-avustajan töitäPaskaduunissa tienaa paskasti ja on yleensä fyysisesti raskasta. Palkka arviolta n. 10 euroa tunti.
Teen random tehdastyötä ja tienaan enemmän kuin opettajat :D
On tullut vaikutelma muualtakin, että miesvaltaisten skeidaduunien palkkataso on helposti paljon korkeampi kuin naisvaltaisten. Mene munalla töihin, sanottiin aikoinaan tv:n tietoiskussa.
Vierailija kirjoitti:
Paskaduuneista puhuu ainoastaan työtävieroksuvat pummit.
Ja jotka ovat edes hieman paremmissa hommissa... Valitettavasti.
Itse olen "koulutettu" (amk) mutta aikoinaan alalla oli erittäin huono työtilanne, eikä töitä saaneet kuin oikeat sukulaiset omaavat. Aloin siis tekemään suorittavaa työtä ja sille tielle jäin. Pidän käsillä tekemisestä ja muut teknisen alan fyysistä työtä tekevät arvostavat. Ei stressi vaivaa, työt loppuu siihen kun pistää pukukopin oven kiinni, työpuhelinta ei edes ole. Tavallisesta kansasta suurimman osan mielestä tämä on kuitenkin ns. paskaa jota tekee sellaiset hieman yksinkertaiset tapaukset, jotka ei muualle ole kelvanneet.
Koulutus on jo vanhentunut, eikä niistä hommista ole mitään kokemusta, joten ei ole tullut edes haettua enää vuosikausiin.
Usein työhaastatteluissa kun tulee koulutus puheeksi niin vahdataan monttu auki ja kysellään, että miksi kukaan koulutettu tekisi tällaista paskaduunia. Ihan kuin olisin hullu tai muu ongelmatapaus. Mielestäni ei anna kyllä kovinkaan hyvää kuvaa yrityksestä jos pitävät tarjoamaansa työtä paskana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porukka ei näköjään osaa vetää eroa "paskaduuniin" ja akateemiseen. Opettajan työ, saati pankkivirkailijan homma eivät ole paskaduuneja. Paskaduuniksi voidaan sanoa;
-siivoojan työtä
-random tehdastyötä
-kaupan kassan työtä
-avustajan töitäPaskaduunissa tienaa paskasti ja on yleensä fyysisesti raskasta. Palkka arviolta n. 10 euroa tunti.
Teen random tehdastyötä ja tienaan enemmän kuin opettajat :D
Täällä päin pajalla normaali aloituspalkka on 12€/h. Vaikea uskoa että opettajilla olisi vähemmän. ":D"
Joskus aikoinaa työskentelin matkaoppaana ja se oli ihan kivaa vaikka palkka olikin onneton. Rakastan matkustamista. yli kaiken, joten sopi mulle ja tapasin mukavia ihmisiä.
Sihteerinä sairaalassa, saan 2428€ ja on ihan rento työnkuva. En tiedä mitä muutakaan.
Siivojana, ihan kivaa, palkka juoksee ja välillä ikälisät.
Kiva työporukka on ympärillä, ei mitään valittammista. Palkka pieni mutta kun
laskee joka sentin niin ihan pärjäilee.
Vierailija kirjoitti:
Kouluttamaton eli peruskoulusta valmistunut kaupan kassa ansaitsee noin 10-13 € tunnissa. Vertailun vuoksi koulutettu lähihoitaja ansaitsee vain noin 12 € ja ammattikorkeakoulusta valmistunut sairaanhoitaja vain noin 13-14 € tunnissa. Hoitoalalla on henkisesti ja fyysisesti kuormittava, raskas ja vastuullinen työ ja naurettavan kurja palkka ja surkeat vuorolisät.
Kauppaan ja monille muille matalapalkka-aloille - henkilökohtainen avustaja, hoitoapulainen, laitosapulainen, siivooja, laitoshuoltaja, varastotyöntekijä, postinjakaja, sanoamalehden varhaisjakaja, tiskaaja, keittiöapulainen, blokkaaja, tarjoilija, tehdastyöntekijä jne. - pääsee töihin ilman mitään koulutusta. Kaupan alalla kassamyyjäksi, myyjäksi, hyllyttäjäksi ja varastotyöntekijäksi rekrytoidaan kouluttamattomia työnhakijoita. Työpaikkoja on koko ajan auki ja vaihtuvuus on alalla hyvin suurta.
Pa##aduunissa työn sisältö on tylsää, yksitoikkoista, haasteetonta ja työssä ei ole juurikaan etenemismahdollisuuksia. Pa##aduunissa työn merkitys on usein kateissa. Kaupassa asiakasta voi palvella yhtä hyvin kone tai ihminen. Asiakas voi käyttää omatoimisesti itsepalvelukassaa ja myyjää ei tarvita.
Hoitajilla surkeat vuorolisät? Vertaapa esim. kaupan alaan tai vartiointiin.
Kansanedustaja joutuu tekeen työtä vähällä liksalla ja saa vaan haukkumiset palkakseen.
Mä oleen ihan tyytyväinen nähtyäni mitä on se että päivät menee sumussa vaellellessa eikä millään ole oikein mitään merkitystä eikä mikäään jaksa kiinnostaa.
Olin koko yöiopistoajan töissä kaupan kassalla.
Pari vakiovuoroa.
Työ muuttui niinä vuosina aivan älyttömästi. Enemmän tuli sekaisin olevia varkaita.
Yksi ex työkaveri on vaihtanut pienempään kauppaan, lähelle kotia, kun aukiolot vapautuivat.
Työvuorossa ollaan yksin.
Ei kiitos !
Suuressa laitospesulassa duunissa, eli kirjaimellisesti paskaa riittää ja ihan ihmiseritteitä muutenkin. Tykkään kun on fyysinen työ, saa reenit ihan työn ohella ja kunto pysyy hyvänä. Monipuolisia hommia eripuolilla taloa ja huiput työkaverit :) Kiirettä kyllä riittää ja haastettakin, mut työt jää töihin ja vapaa-aikaa ei tarvii viettää salilla ja lenkillä jos ei huvita. N.11e/h palkka ja ukon kanssa sama duuni, eri puolilla ja eri vuoroja mut helppo sumplia lomat ym. Tykkään!