Ketään, joka on ihan tyytyväisenä ns "paskaduunissa"?
Hirveästi tulee tämänkaltaisilta palstoilta luettua kaupan kassoista, siivoojista yms yms yms jotka vihaavat työtään (enkä halua heitä yhtään nyt vähätellä), mutta onko täällä niitä jotka ovat onnellisia, tai jos ei onnellisia, niin edes jotenkin tyytyväisiä tai vähintään yleisesti ei-vittuuntuneita näissä niin kutsutuissa paskaduuneissa? mitä teette ja miksi?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Tein yhden kesän toimistosiivoojan hommia. Pidin kovasti, enkä kohdannut mitään AV-palstan siivoojien kauhukertomuksia (tiukat aikataulut, "ansat", yms). Jos joudun työttömäksi niin todennäköisesti menen taas siivoamaan ennen kuin löydän alan töitä.
Tuo niin riippuu paikasta.
Omassa siivouskohteessa oli ennen 30 siivoojaa ja nyt on kilpailutusten jälkeen 6, samat työt ja palkka 11€/h. Mulle riitti ja lähden muualle. Köyhyysrajan palkka, ei kannata.
Olen akateemisen alan paskaduunissa. Olin 2 vuotta työttömänä tässä välissä nyt 1,5 v töissä ja työsuhde on vakituinen. Ennen työttömyyttä olin taas 2 vuotta alan pätkätöissä. Silloin oli toki palkka, edut ja työyhteisö kohdillaan, koulutusta sinänsä arvostettiin, mutta ei nyt niin paljon kuitenkaan että olisi vakinaistettu !
Olen 48 v ja minulla on KTM tutkinto. Olin ennen hyvissä duuneissa. Eri syistä sitten vajaa 10 v sitten ajattelin jatkokouluttautua tai vähän niinkuin vaihtaa suuntautumista - ja tässä sitä nyt ollaan. Entisestä työpaikasta tuli potkut kun olin opintovapaalla ja työharjoittelussa ministeriössä. Voisin sitten vaikka jäädä sinne, takaisin ei ole tulemista. Olin vähän ajatellut toisin...
Tässä nykyisessä työpaikassa entinen ura, koulutus ja täydennyskoulutus ei merkaa yhtikäs mitään. Istun täällä nurkassa näpräten, teen ihan tyhmiä asioita vaan. Välillä esim oon jonain tulkki/sihteerinä joissain kokouksissa missä tulkattavaa ei ole, eli istun tuntikaudet vaan tekemättä mitään mutta palkkahan juoksee. Sitten oli tarkoitus että opettelisin tekemään jotain toista sihteerin hommaa, eli esityslistoja ym kokousmatskua. Mutta tämäkin oli aivan tuulesta temmattu, eikä perehdytys toiminut. Ohjelma oli aivan saamarin kankea, idioottimainen, eikä manuaalia ollut. Joten tämä uusi mielenkiintoinen työ meni jäihin. Esimiestä ei kiinnostä pätkääkään mitä teen. Mulla on nyt yks mittava projekti alla. Todella iso mutta se menee valmistuttuaan lähinnä mappi ö-hon. Ihan itse teen kaiken, kukaan ei auta, kenenkään kanssa ei voi keskustella, kunhan vaan istun ja teen. Vaikka kukaan muu tiimistä ei tee yksin näin isoa asiaa, niin minua ei kuitenkaan palkita tästä erikseen, tai arvosteta. Palkka on täällä nyt juuri kivunnut samalle tasolle kuin mitä minulla oli 5 v sitten noissa pätkäduuneissa. Edut nyt nolla.
Välillä oon siis aivan toimettomanakin täällä, eikä esimies pysty hommaamaan tehtäviä. Periaatteessa kyllä alan töitä, mutta tämä organisaatio vaan on niin syvältä kaikin puolin. Ikävä kyllä voin kertoa, että minäkin tienaan paskaduuneissa yli 40k vuodessa, siis viime vuonna. Mutta se johtui siitä että mulla oli aikaa tehdä kaiken maailman sivuhommia, jotka nekin ovat paskoja mutta ei ollut muuta sisältöä elämässä.
En taida kuitenkaan enää jaksaa keskittyä uraani mitenkään. Kaikkeni annoin ja tein ja tänne päädyin.
64, mua kiinnostaisi tietää mitä teet, edes vähän, ala vaikka. Ja millaisia ne turhat työt on?
Mielestäni "paskaduuniksi" ei voi sanoa muuta kuin omaa työtään, tai työtä, josta on kokemusta.
Minulle paskaduunia olisi yliopistolla jonkun kaupallisen alan tieteellisen tekstin vääntäminen... Oivoi kuinka tylsiä kirjoittaa ja vielä tylsempiä lukea. Mieluummin tekisin tehtaassa liukuhihnatöitä, kuin vääntäisin mukamas akateemista pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 40000 vuodessa paskaduunilla, mikä on mielestäni tarpeeksi kestämään urpojen asenteet ammattiani kohtaan. Enempikin varmaan saisi muuta tekemällä, mutta eipä toisaalta tarvitse sietää myöskään typeriä työkavereita itsenäisessä duunissa ja palkanmaksajakaan ei hengitä niskaan, kun palvelutaso on tarpeeksi korkea ihan oma-aloitteisesti.
Paskaduuneissa ei tienata 40k€ vuodessa
Mikä on se tuloraja? Minulle jää palkastani omaan käyttööni alle 20 000 euroa vuodessa.
10€ tuntipalkka tekee n. 20t€/v brutto.
Laivalla hyttärinä ja käteen 2200€/kk.
Viikko töissä ja viikko vapailla, en todellakaan valita.
Työt ei ikinä seuraa kotiin ja minulla on vapaaviikoilla mahdollisuus matkustella edullisemmin ja viihtyä mökillä täydellisesti rentoutumassa.
Otan kaikki ylityöt vapaina myös. Tämä sopii minulle.
Mun mielestä paskaduuneja on esim te-toimiston virkailija tai vastaava. Joka elää ihmisten kiusaamisesta ja simputtamisesta. Kuhan on oma perse turvattu ja voi lyllertää minuutilleen tauoilleen. Kaikki vastuu työnlaadusta voidaan paeta sinne pykälien ja viran taakse. Niin odotan sitä päivää kun se oma turvattu elämä näiltä hajoaa pois alta.
Mä oon kaupan kassalla ja kyllä tykkään työstäni. Eikä se palkkakaan kyllä ole alle 20 000 vuodessa niinkuin moni ilmeisesti luulee.. teen pääosin iltaa, en edes täyttä viikkoa joka viikko ja tienaan lähemmäs 30 000 vuodessa. Joillekin se on tolkuttoman vähän, mutta mulle tähän hetkeen ihan riittävästi.
Olen kyllä etenemässä (melkein vahingossa) tällä alalla...varmaan juuri siksi, että tykkään työstäni 😊. Jos jatkossa saisin vaikka suurin piirtein saman palkan, mutta aamuvuoroilla, niin olen hyvin tyytyväinen. ...vaikka kyllä se käsittääkseni nousee ihan kivasti - ja tämäkin on oikein ok 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala palkka, vähän vastuuta. Jää energiaa muuhunkin elämässä, eikä tarvitse murehtia iltaisin päivän töitä.
Elämässä on muutakin kuin työnteko. Helppo työ niin jää enemmän aikaa ajatella omia asioita.
Paitsi Suomessa, jossa ihmiset puhuvat lähes aina työstä. On työstä puhuminen paljon harvinaisempaa ulkomailla. Parhaiten muistan Ylen jutun, jossa Norjaan muuttanutta suomal. naista haastateltiin. Mainitsi jutussa, että Norjassa ihmiset eivät puhu työstä läheskään yhtä paljoa. Siellä ei kysytä ensiksi, mitä teet ammatiksesi ihmisten tutustuessa. Suomessa ihmisillä ei kai sitten ole muuta elämänsisältöä. Suomessa ihmiset määrittelevät itsensä eniten työn kautta.
Suomalainen mentaliteetti on hyvin erikoislaatuinen eurooppalaisiin verrattuna, se on jotenkin paljon enemmän ns. kunnollisuutta korostava, se on kuin vanhoillisten fundamentalisti uskovaisten mentaliteetti, jossa on herran pelko ja jossa siksi on oltava kunnolla ja kunniallinen rangaistuksen pelossa. Tälläiset asiat kulkevat vuosisatoja sukupolvilta toisille. Kaikki tietävät sen käytöksensä ja arvonsa, mutta kukaan ei tee mitään muuttaakseen niitä nykyaikaisemmalle tasolle ja opettaakseen seuraavalle sukupolvelle hieman rentoutta elämään, vaan samalla tiukalla poljennolla mennään.
Tämä oli hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa. Eräs työkaverini saattaa kännissä soitella (ei onneksi minulle!) ja horista pitkiä aikoja työasioista. Minä en pähkäile työasioita vapaa-ajallani, tosin olen ärsyyntynyt silloin kun on iltavuoroa ja siinähän menee koko päivä hukkaan. En ymmärrä tätä suomalaista ajatusmaailmaa, että ylpeillään sillä että tehdään suurin osa elämästä töitä ja vapaa-ajan vietto olisi jotain häpeällistä. Tämähän johtanee juurensa kristinuskosta, jossa olennaisena osana on kärsimys ja se, että elämästä ei saa nauttia.
Jep. Itse teen omasta halustani osa-aikaisena ja aina ihmiset surkuttelevat miten ”et ole kokoaikaiseksi päässyt ja joudut vähällä kitkuttamaan.” :,D sitten kuitenkin kadehditaan kun vapaa aikanani ehdin tehdä vaikka mitä eikä töihin meno ikinä ketuta. Veikkaisin että elämänlaatuni on kyllä parempi vaikka rahaa toki on hiukan vähemmän. Suomen progressiivinen verotus tosin pitää huolen että käteen jää lähes sama summa kun kokoaikaisilla..
"Porukka ei näköjään osaa vetää eroa "paskaduuniin" ja akateemiseen. Opettajan työ, saati pankkivirkailijan homma eivät ole paskaduuneja. "
Lisäisin oman ammatin paskaduunilistaan eli puhelinmyyjän.
Olen tehnyt näitä hommia 15 vuotta ja teen niin kauan kuin kykenen yleensäkin työelämässä olemaan. Tulot on kyllä ihan säännölliset eli 39 000€/vuosi.
Mä olen ollut 4 vuotta elintarviketeollisuudessa ns. liukuhihnalla ja tykkäsin kyllä kovasti ja oli hyvä palkka! Koko neljää vuotta en ollut hihnalla, sain siirron vähän "parempiin" hommiin välillä. Lopetin vain siksi kun oli niin hankalat työmatkat ja sain sitten opintoja vastaavaa työtä. Mutta vieläkin haikailen sitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 40000 vuodessa paskaduunilla, mikä on mielestäni tarpeeksi kestämään urpojen asenteet ammattiani kohtaan. Enempikin varmaan saisi muuta tekemällä, mutta eipä toisaalta tarvitse sietää myöskään typeriä työkavereita itsenäisessä duunissa ja palkanmaksajakaan ei hengitä niskaan, kun palvelutaso on tarpeeksi korkea ihan oma-aloitteisesti.
Paskaduuneissa ei tienata 40k€ vuodessa
Kyllä tienaa helposti, terveisin entinen elintarviketeollisuuden työläinen. Riippuu tietty, miten luokittelee itse omalla asteikollaan paskaduunin.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateemisen alan paskaduunissa. Olin 2 vuotta työttömänä tässä välissä nyt 1,5 v töissä ja työsuhde on vakituinen. Ennen työttömyyttä olin taas 2 vuotta alan pätkätöissä. Silloin oli toki palkka, edut ja työyhteisö kohdillaan, koulutusta sinänsä arvostettiin, mutta ei nyt niin paljon kuitenkaan että olisi vakinaistettu !
Olen 48 v ja minulla on KTM tutkinto. Olin ennen hyvissä duuneissa. Eri syistä sitten vajaa 10 v sitten ajattelin jatkokouluttautua tai vähän niinkuin vaihtaa suuntautumista - ja tässä sitä nyt ollaan. Entisestä työpaikasta tuli potkut kun olin opintovapaalla ja työharjoittelussa ministeriössä. Voisin sitten vaikka jäädä sinne, takaisin ei ole tulemista. Olin vähän ajatellut toisin...
Tässä nykyisessä työpaikassa entinen ura, koulutus ja täydennyskoulutus ei merkaa yhtikäs mitään. Istun täällä nurkassa näpräten, teen ihan tyhmiä asioita vaan. Välillä esim oon jonain tulkki/sihteerinä joissain kokouksissa missä tulkattavaa ei ole, eli istun tuntikaudet vaan tekemättä mitään mutta palkkahan juoksee. Sitten oli tarkoitus että opettelisin tekemään jotain toista sihteerin hommaa, eli esityslistoja ym kokousmatskua. Mutta tämäkin oli aivan tuulesta temmattu, eikä perehdytys toiminut. Ohjelma oli aivan saamarin kankea, idioottimainen, eikä manuaalia ollut. Joten tämä uusi mielenkiintoinen työ meni jäihin. Esimiestä ei kiinnostä pätkääkään mitä teen. Mulla on nyt yks mittava projekti alla. Todella iso mutta se menee valmistuttuaan lähinnä mappi ö-hon. Ihan itse teen kaiken, kukaan ei auta, kenenkään kanssa ei voi keskustella, kunhan vaan istun ja teen. Vaikka kukaan muu tiimistä ei tee yksin näin isoa asiaa, niin minua ei kuitenkaan palkita tästä erikseen, tai arvosteta. Palkka on täällä nyt juuri kivunnut samalle tasolle kuin mitä minulla oli 5 v sitten noissa pätkäduuneissa. Edut nyt nolla.
Välillä oon siis aivan toimettomanakin täällä, eikä esimies pysty hommaamaan tehtäviä. Periaatteessa kyllä alan töitä, mutta tämä organisaatio vaan on niin syvältä kaikin puolin. Ikävä kyllä voin kertoa, että minäkin tienaan paskaduuneissa yli 40k vuodessa, siis viime vuonna. Mutta se johtui siitä että mulla oli aikaa tehdä kaiken maailman sivuhommia, jotka nekin ovat paskoja mutta ei ollut muuta sisältöä elämässä.
En taida kuitenkaan enää jaksaa keskittyä uraani mitenkään. Kaikkeni annoin ja tein ja tänne päädyin.
Mitä teit ennen kun sanoit, että oli hyvä työ? Miksi se tie sulkeutui lisäopintojen myötä?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana päivystyksessä ja ensihoitajana lanssissa. Paskaduuni on kirjaimellisesti mutta silti unelma-ammatissani. :) Eikä haittaa edes palkka, ihan hyvin tällä pärjää ja työt eivät seuraa kotiin joten palkkataso kohdillaan.
Miten edes siedät kutsua sairaanhoitajan ja ensihoitajan ammatteja p*skaduuneiksi?! Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kutsuisi sairaanhoitajan työtä psskaduuniksi vaikka sen itsensä kanssa saadaankin olla välillä tekemisissä ja on monessa paikassa fyysisesti raskasta työtä. Kuitenkin korkeakoulututkinto, vastuullista ja vaativaa työtä kohtuullisella palkalla.
Muuten allekirjoitan, mutta palkka ei missään nimessä ole kohtuullinen. Saman rahan saat kun toimit esim kaupassa esimiehenä.
Mä en oikeasti ymmärrä tätä touhua. Kaikilla amk-hoitajilla on ihan kohtuullinen palkka 2500-3500e/kk. Yleensä vielä rikas puoliso kaupan päälle.
Olin tuotantotyöntekijänä pari vuotta sitten ja viihdyin hyvin. Työkaverit olivat pääsääntöisesti tosi mukavia, työ oli mekaanista ja kivaa sen jälkeen, kun siitä tuli rutiinia. Huonona puolena vaan ettei työpäivien jälkeen jaksanut kovinkaan paljon mitään fyysistä tehdä. Nyt toimistohommissa ja kaikki energia jää vapaa-ajalle.
Olen nuorena ollut tehdastyössä kokoonpanossa. En sitä ääneen sanonut, mutta tykkäsin. Ei töitä kotiin, ei hankalia asikkaita ja töissä sai keskittyä töihin, puhuminen työaikana oli suorastaan kiellettyä. Ei se palkka niin hirveästi noussut, kun toimistotöihin siirryin, ja ylitöitä sai siihen aikaan tehdä paljon. En usko, että olisin koko ikääni niitä jaksanut, mutta mieluisampia työnä on silti ollut.
Tein pitkään hoitoalalla töitä vanhustenhoidon puolella ja tykkäsin tosi paljon. Vanhat ihmiset oli ihania ja heidän auttaminen oli todella antoisaa. Lähdin ihan oikeasti varmaan melkeen joka päivä hymyssä suin töistä kotiin. Töihin menokaan ei ikinä ärsyttänyt, koska ei se nyt vaan ärsyttänyt kun tiesi miten suureksi avuksi on niille iäkkäille ihmisille.. se oli tosi antoisaa ja mukavaa työtä. Oli myös aika lepposaa työtä ja työkaverit oli tosi mukavia.
Elämäntilanne muuttui ja muut kuviot vei mukanaan, mutta kyllä voisin ehdottomasti palata vielä takaisin noihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Tein pitkään hoitoalalla töitä vanhustenhoidon puolella ja tykkäsin tosi paljon. Vanhat ihmiset oli ihania ja heidän auttaminen oli todella antoisaa. Lähdin ihan oikeasti varmaan melkeen joka päivä hymyssä suin töistä kotiin. Töihin menokaan ei ikinä ärsyttänyt, koska ei se nyt vaan ärsyttänyt kun tiesi miten suureksi avuksi on niille iäkkäille ihmisille.. se oli tosi antoisaa ja mukavaa työtä. Oli myös aika lepposaa työtä ja työkaverit oli tosi mukavia.
Elämäntilanne muuttui ja muut kuviot vei mukanaan, mutta kyllä voisin ehdottomasti palata vielä takaisin noihin hommiin.
Niin ja joo, en kyllä missään tapauksessa pitänyt tota työtä p-duunina, unohdin hetkeksi otsikon.. Sori :D
Tsiisus! Mistä tuommoista liksaa saa?