Sivut

Kommentit (487)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Omaa kämppää olen katsellut kantakaupungin alueelta (jossa hinnat ovat kyllä ihan poskettomia ja ihmettelen, miten kukaan suostuu niihin..), mutta lisäksi haluaisin sijoitusasunnon joltakin nousevalta alueelta. En vain tiedä lähiöistä oikein mitään. Etelä-Haaga on kivan oloinen paikka, mutta eikös sielläkin ole jo kohtalaisen kovat hinnat?

Etelä-Haaga ei ole lähiö.

Minusta on, tosin vanha lähiö, kuten Herttoniemi. Ei se kantakaupunkiakaan ole.

Kuulin just jonkun alan tutkijan selittävän, että Helsingissä pitäisi alueet jakaa niin että on keskusta, kantakaupunki, ja sitten olisi erikseen esikaupunkialueet ja lähiöt.

Esikaupunkia olisi just Munkkiniemi, Haaga(t), Käpylä, Kumpula, ja sen semmoiset alueet, jotka on lähinnä rakennettu ennen varsinaista lähiöbuumia 60-70-luvuilla. Lähiöitä olisivat sitten Kontulat, Vuosaaret,

yms.

Lue: ostin isolla rahalla asunnon vanhasta lähiöstä ja nyt olisi kiva jos sitä ei kutsuttaisi lähiöksi. 

Jos sinäkin ottaisit selvää asioista, sun ei tarvitsisi keksiä omasta päästäsi kaikenlaistia typeryyksiä, jotka vain aiheuttavat meissä muissa myötähäpeää.

"ottaisit selvää asioista" = mä oon mielestäni oikeassa mutten osaa perustella sitä mitenkään

Eli et ymmärtänyt ottaa opiksesi vaan jatkat oman tietämättömyytesi esittämistä :)

Ensinnänkin kuten sanon Helsinkiä tutkivien tutkijoiden mielestä esikaupunki ja lähiö on kaksi eri asiaa.

Ja jos olisit edes osannut googlettaa, olisit löytänyt Wikipediasta tämän tekstin:

"Suomessa perinteiset esikaupunkialueet ovat usein syntyneet kantakaupungin laidalle, ja ne liittyvät yleensä selvemmin vanhaan kaupunkirakenteeseen kuin 1960–1970-luvuilla rakennetut lähiöt, jotka on sijoitettu jo alun perin etäämmälle kantakaupungista."

Niin, asunnon arvosta on oltu huolissaan ennenkin. Muutenkin mielipiteelläsi ja faktalla on kohtalainen ero, ja wikissä on turhankin usein ihmisten mielipiteitä koitettu esittää faktoina. 

Kova on yritys trollata vaikka pienintäkään nuolta ei ole viinessä :D

Jos sinulla on mielestäsi faktat hallussa niin miksi koitat oikeiden perustelujen sijaan pyörittää kuin boris johnson joka kutsuu vastapuoltaan vaikka kloorikanaksi mieluummin kuin kertoo konkreettisesti kysyttäessä miten on neuvotellut eu:n kanssa (oikeasti ei mitenkään).

Taidat tietää itsekin että faktasi kutistuvat tarkemmalla tarkastelulla pelkäksi mielipiteeksi.

Esikaupungilla ja lähiöllä ei ole käytännössä eroa ja ennemmin pitää vertailla yksittäisiä alueita toisiinsa kuin koittaa kuitata että täähän on "esikaupunkia" joten siis parempi kuin toi ihan samanlainen alue jota mä nyt vaan haluan kutsua lähiöksi. 

Vierailija

seiska1 kirjoitti:
Oulunkylästä on todella hyvät liikenneyhteydet keskustaan

ja esim. lentokentällä. Juna, bussi ja raidejokeri.

Kaavoitus aika kevyttä eli matalia kerrostaloja ja pientaloja.

Ei hassumpi.

Sieltä tulee aina ihan ihme jengiä kyytiin niin junaan kuin jokeriin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa tämä aihe. Omaa kämppää olen katsellut kantakaupungin alueelta (jossa hinnat ovat kyllä ihan poskettomia ja ihmettelen, miten kukaan suostuu niihin..), mutta lisäksi haluaisin sijoitusasunnon joltakin nousevalta alueelta. En vain tiedä lähiöistä oikein mitään. Etelä-Haaga on kivan oloinen paikka, mutta eikös sielläkin ole jo kohtalaisen kovat hinnat?

Kuulin just jonkun alan tutkijan selittävän, että Helsingissä pitäisi alueet jakaa niin että on keskusta, kantakaupunki, ja sitten olisi erikseen esikaupunkialueet ja lähiöt.

Esikaupunkia olisi just Munkkiniemi, Haaga(t), Käpylä, Kumpula, ja sen semmoiset alueet, jotka on lähinnä rakennettu ennen varsinaista lähiöbuumia 60-70-luvuilla. Lähiöitä olisivat sitten Kontulat, Vuosaaret,

yms.

Lue: ostin isolla rahalla asunnon vanhasta lähiöstä ja nyt olisi kiva jos sitä ei kutsuttaisi lähiöksi. 

Jos sinäkin ottaisit selvää asioista, sun ei tarvitsisi keksiä omasta päästäsi kaikenlaistia typeryyksiä, jotka vain aiheuttavat meissä muissa myötähäpeää.

"ottaisit selvää asioista" = mä oon mielestäni oikeassa mutten osaa perustella sitä mitenkään

Eli et ymmärtänyt ottaa opiksesi vaan jatkat oman tietämättömyytesi esittämistä :)

Ensinnänkin kuten sanon Helsinkiä tutkivien tutkijoiden mielestä esikaupunki ja lähiö on kaksi eri asiaa.

Ja jos olisit edes osannut googlettaa, olisit löytänyt Wikipediasta tämän tekstin:

"Suomessa perinteiset esikaupunkialueet ovat usein syntyneet kantakaupungin laidalle, ja ne liittyvät yleensä selvemmin vanhaan kaupunkirakenteeseen kuin 1960–1970-luvuilla rakennetut lähiöt, jotka on sijoitettu jo alun perin etäämmälle kantakaupungista."

Niin, asunnon arvosta on oltu huolissaan ennenkin. Muutenkin mielipiteelläsi ja faktalla on kohtalainen ero, ja wikissä on turhankin usein ihmisten mielipiteitä koitettu esittää faktoina. 

Kova on yritys trollata vaikka pienintäkään nuolta ei ole viinessä :D

Jos sinulla on mielestäsi faktat hallussa niin miksi koitat oikeiden perustelujen sijaan pyörittää kuin boris johnson joka kutsuu vastapuoltaan vaikka kloorikanaksi mieluummin kuin kertoo konkreettisesti kysyttäessä miten on neuvotellut eu:n kanssa (oikeasti ei mitenkään).

Taidat tietää itsekin että faktasi kutistuvat tarkemmalla tarkastelulla pelkäksi mielipiteeksi.

Esikaupungilla ja lähiöllä ei ole käytännössä eroa ja ennemmin pitää vertailla yksittäisiä alueita toisiinsa kuin koittaa kuitata että täähän on "esikaupunkia" joten siis parempi kuin toi ihan samanlainen alue jota mä nyt vaan haluan kutsua lähiöksi. 

Sun kannattaa nyt sitten ottaa yhteys niihin kaupunkitutkijoihin, jotka ovat erotelleet Helsingissä esikaupunkialueet ja lähiöt. Vänkää sitten heidän kanssaan asiasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Esikaupunkia olisi just Munkkiniemi, Haaga(t), Käpylä, Kumpula, ja sen semmoiset alueet, jotka on lähinnä rakennettu ennen varsinaista lähiöbuumia 60-70-luvuilla. Lähiöitä olisivat sitten Kontulat, Vuosaaret, yms.

No täytyyhän sen niin olla, jos ihan alan tutkija niin sanoo. :-)

Kukaan ei vaan koskaan arkikielessä puhu esikaupungista, ja jos pitää määritellä kantakaupungin ja lähiön välillä, niin edelleenkin sanoisin Haagaa vanhaksi lähiöksi. Esikaupunki-lähiö -jako tuntuu äärimmäisen keinotekoiselta. Vaikka eihän sillä toisaalta väliä ole, kaikki puhuu kuitenkin vain Haagasta, ja tietää, mitä se tarkoittaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsikin jo Koskelan. Olen itse aina ihmetellyt että miten niin hyvällä paikalla oleva alue on niin halpa. Uskoisin että lähiaikoina sielläkin asuntojen hinnat nousee, ihan vaan sijainnin takia. Ja osin siksi että 70-luvun talot on kohta taas in.

No siinä onkin selitys halpuuteen. Sähkö-putki- ja julkisivurempat 70-luvun taloihin maksavat yhtä paljon kuin uuden rakentaminen. Sitten voisi katsoa niitä taloja, kun nuo on tehty.

Tuossa onkieltämättä silti pointti. Itse asuntosijoittana katsoisin kyllä juuri tuota vyöhykettä, eli alueita, jotka ovat hyvien alueiden tuntumassa ja melko lähellä keskustaa, kehän ykkösen sisäpuolella. Kantakaupungin neliöhinnat eivät enää ole sijoittajalle järkeviä, vuokratuotto jää pieneksi, eikä hurjan arvonnousun voi olettaa jatkuvan loputtomiin. Periferian ongelma taas on se, että se on periferiaa.

Koskelan ja sen lähialueen hinnat varmaan tulevat nousemaan. Nythän täällä ruvetaan täydennysrakentamaan.

Koskela on sopivan pieni paikka, jossa sekä sairaala-alueen lisäksi erillinen kerrostalo- että omakotitaloalue. Vanhan kerrostaloalueen talot ovat toki rakennettu kai enimmäkseen 70-80 -luvuilla, ne kuuluisat Kuntsin talot (Heka) ensimmäisinä joskus 60-luvulla. Aika monet taloista on kuitenkin rempattu viime vuosikymmenten aikana.

Mulla on kuitenkin sellainen käsitys, että alueella ei ole valtavasti asuntoja myynnissä, koska täällä on noiden kaupungin vuokratalojen lisäksi muita vuokrakämmpiä kuten bussinkuljettajien työsuhdeasunnot, opiskelija-asuntoja, invalidiyhdistyksen asuntoja, yms. Uudisrakennusten asumistyypistä ei taida olla vielä tietoa.

Jos myynnissä on asuntoja halvalla Koskelan itälaidalta, syy halpuuteen voi olla myös melu, koska sehän alkaa olla lähellä moottoritietä.

Kiva kommenti oli yllä että 70-luvun talot tulevat muotiin. Kyllä 70-luvun talot ovat kivoja, varsinkin kun on remontoitu ja on lasitetut parvekkeet yms. Saattavat olla tilavia ja pohjakaavat hyvät. Tykkään 70-luvun isoista ikkunoistakin, asunnot eivät ole mitään pimeitä pieniä koppeja.

Itse halusin nimenomaan 70-luvun asunnon just sen avaran tyylin vuoksi. Ei tosin ole Helsingissä. On tosi hyvä kämppä, valoisa ja hiljainen.

Vierailija

Alueet eivät jotenkin ikinä muutu. Pysyvät samassa tasossa toisiinsa verrattuina. Ainoastaan jos rakennetaan ihan kokonaan uutta vaikka vanhalle telakka-alueelle, se alue muuttuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Esikaupunkia olisi just Munkkiniemi, Haaga(t), Käpylä, Kumpula, ja sen semmoiset alueet, jotka on lähinnä rakennettu ennen varsinaista lähiöbuumia 60-70-luvuilla. Lähiöitä olisivat sitten Kontulat, Vuosaaret, yms.

Kukaan ei vaan koskaan arkikielessä puhu esikaupungista, ja jos pitää määritellä kantakaupungin ja lähiön välillä, niin edelleenkin sanoisin Haagaa vanhaksi lähiöksi. Esikaupunki-lähiö -jako tuntuu äärimmäisen keinotekoiselta. Vaikka eihän sillä toisaalta väliä ole, kaikki puhuu kuitenkin vain Haagasta, ja tietää, mitä se tarkoittaa.

Aivan selkeä logiikkahan tuossa on miksi tuo ero tehdään. Sulla ei vaan älli riitä ymmärtämään, joten turha itkeä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Aivan selkeä logiikkahan tuossa on miksi tuo ero tehdään. Sulla ei vaan älli riitä ymmärtämään, joten turha itkeä.

Surullista miten helposti näkee ettei tarkoituksesikaan ole muuta kuin trollata. Siis siinä mielessä surullista että tuhlaat iltaasi siihen. Tai no, ihan sama mulle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Surullista miten helposti näkee ettei tarkoituksesikaan ole muuta kuin trollata. Siis siinä mielessä surullista että tuhlaat iltaasi siihen. Tai no, ihan sama mulle. 

Trolli yrittää selittää muiden olevan trolleja. Tosi "uskottavaa" :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ostaisi Helsingistä mistään seuraavaan neljään vuoteen. Hinnoista tulee tippumaan puolet pois.

Miksi tippuisi? Ei tipu niin kauan kuin korot ovat näin alhaiset. Aina kannattaa ostaa oma asunto mieluummin kuin maksaa vuokranantajalle.

Aina ei todellakaan kannata. Nyt just ei kannata, ei ainakaan Helsingistä.

No, lyhennä sitten vuokranantajasi lainaa. Oma valinta.

Olen maksanut omani jo ajat sitten. Osta sinä vaan se ylihintainen asunto ihan rauhassa.

Siis v* mitä vastauksia.

Kysymys: "Mistä kannattaisi ostaa asunto Helsingistä?"

Vastaus: "Ostin 30 vuotta sitten, oli halpa."

Ei tässä kysytty milloin olet ostanut vaan mistä kannattaisi ostaa.

Vierailija

Pihlajamäen ostarin toinen puoli puretaan lähiaikoina, eli se puoli, jossa kaikki ostarin räkälät on. Tilalle rakennetaan ilmeisesti asotalo, johon tulee alakertaan s-ryhmän ravintola. Veikkaan, että siistiyttää ko. lähiötä, ja vaikuttaa positiivisesti myös asuntojen arvoon alueella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pihlajamäen ostarin toinen puoli puretaan lähiaikoina, eli se puoli, jossa kaikki ostarin räkälät on. Tilalle rakennetaan ilmeisesti asotalo, johon tulee alakertaan s-ryhmän ravintola. Veikkaan, että siistiyttää ko. lähiötä, ja vaikuttaa positiivisesti myös asuntojen arvoon alueella.

Taitaa käydä samalla tavalla kuin Maunulassa eli spurgut siirtyvät ulos ja uusien hienojen asotalojen rapuista tulee yleisiä käymälöitä. Ei tuollaisilla toimenpiteillä saada aluetta kuntoon

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsikin jo Koskelan. Olen itse aina ihmetellyt että miten niin hyvällä paikalla oleva alue on niin halpa. Uskoisin että lähiaikoina sielläkin asuntojen hinnat nousee, ihan vaan sijainnin takia. Ja osin siksi että 70-luvun talot on kohta taas in.

No siinä onkin selitys halpuuteen. Sähkö-putki- ja julkisivurempat 70-luvun taloihin maksavat yhtä paljon kuin uuden rakentaminen. Sitten voisi katsoa niitä taloja, kun nuo on tehty.

Miksi sinä katsoisit niitä taloja, jos kerran mielestäsi remppa on turha ja uuden saa samaan hintaan?

Minulla on putkirempattu kaksio Oulunkylässä ja se tuli maksamaan noin 900 eur/neliö. Ei uusien asuntojen neliöhinta ole noin vähän. Minulla on varaa maksaa se nelisenkymmentä tuhatta euroa, minkä remppa vaati, mutta jos tähän rakennettaisiin uusi talo, niin en pystyisi sitä ostamaan. En siis ihan ole samaa mieltä, että samoissa summissa liikutaan. 

Sitä paitsi ei kukaan myy putkirempattua asuntoa sinulle hintaan, jossa sitä remppaa ei ole jollain tavalla otettu huomioon (paitsi joku, jolla on tosi kiire muuttaa).  Et sinäkään niin toimisi, jos itse olisit myyjä.

Vierailija

Sellaiset alueet voivat olla nousevia, joilla on pois siirtyvää teollisuutta. Muistaakseni joku ennusti niin käyvän Roihuvuoressa. Tosin muuttamaan ei pääse ennen kuin joku rakennuttaja muuttaa tehtaat asunnoiksi. Sikäli vaikeampaa yksittäiselle ihmiselle, joka haluaisi ehkä muuttaa alueelle ennen kuin muut keksivät tehdä samoin. Siis verrattuna alueisiin, joilla on jo taloja/asuntoja, mutta huonompimaineisia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ketkä mielestäsi sitten määrittelevät alansa termistön elleivät alan tutkijat?

Kyllä kaupunkisuunnittelussa ja kaupunkirakenteen määrittelyssä nimenomaan esikaupunki on pätevä käsite. Jos se ei sovi suoraan kadunmiehen suuhun, niin se on toinen juttu. 

En kyllä koskaan ole kuullut Haagasta puhuttavan lähiönä tätä ketjua ennen. Oikeassa olet, että kaikki puhuvat vain Haagasta ja tarvetta muuhun ei normaalissa keskustelussa ole. 

Lähiö-sanalla on useimmille ikävä konnotaatio. Onhan käsite lähiölapset, lähiökapakka jne. Positiivista ne eivät merkitse. 

Lähiörakentaminen alkoi 50-60 -luvun taitteessa suuren maaltapaon aikaan. Silloin nousivat pystyyn mm. Munkkivuori. Tämä on siis vanha lähiö ja rakenteeltaankin sellainen. Väljät pihat, ei korttelikaavaa, samankaltaiset talot arkkitehtuuriltaan. 

Vanha lähiö ja esikaupunki ovat usein synonyymeja. Läheisyys kantakaupunkiin on myös ratkaiseva peruste.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ketkä mielestäsi sitten määrittelevät alansa termistön elleivät alan tutkijat?

Kieliyhteisö loppupeleissä. Voivathan ne tutkijat kammioissaan käyttää vaikka vessasta nimeä eriö, mutta jos kielen käyttäjät eivät ota termiä käyttöönsä, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Kieli muotoutuu käytössä, sitä ei voi määrätä ylhäältä päin.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat