Voiko ihminen olla älykäs, jos ei osaa käyttää älypuhelinta?
Kommentit (13)
Älykkyyttä on tieteellisten teorioiden mukaan muistaakseni 7 - 8 lajia, joten älypuhelinten käyttö ei kata kaikkia älykkyyden muotoja. Ainakin Kari Uusikylä on tehnyt tutkimusta aiheesta.
Oma vastaukseni: jotakin toista / toisia kuin älypuhelimen käytössä vaadittuja älykkyyden lajeja voi olla
Älykkäimpiä tuntemiani henkilöitä ovat juuri ne, jotka eivät omista älypuhelinta.
Mitä älyä älypuhelimen käyttö vaatii?
Olen melko "tyhmä" ja minulta se on vaatinut ainoastaan lukutaidon. Nykyisin älypuhelimien ja läppärien käyttö toimintojensa puolesta onnistuu keneltä tahansa ja ne ovat äärettömän käyttäjäystävällisiä, jos niitä vertaa alkuaikoihin.
Ainoa rajoite on niiden pienuus ja herkkyys, jos sormet ovat jäykät tai kädet isot. Minulla on kädet kipsattuna ja vaikeuksia on ollut jopa läppärin kanssa, jossa kosketusnäyttö.
Tarinoiden mukaan esim. Piilaaksossa monet vanhemmat eivät anna lastensa käyttää älypuhelimia tms. viihdekäytössä tai lainkaan. Ovat saaneet maallikkoja enemmän tietoa haittavaikutuksista.
Olen älykäs. Osaisin käyttää älypuhelinta siinä missä muitakin laitteita, mutta kun en tahdo enkä tarvitse, niin en opettele. Töissä käytän monia muita laitteita. Olen onnellisessa asemassa, kun töissä hoidetaan viestintä mm sähköpostin ja lankapuhelimen välityksellä.
Älypuhelin viittaa enemmän puhelimen ominaisuuksiin, kuin käyttäjän älykkyyteen.
Ihan samalla tavalla kuin ennen kännykkäaikaa oli autoradiopuhelin, jota käytettiin autossa ja virta tuli auton akusta ja yhteys saatiin radiolinjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Älypuhelin viittaa enemmän puhelimen ominaisuuksiin, kuin käyttäjän älykkyyteen.
Ihan samalla tavalla kuin ennen kännykkäaikaa oli autoradiopuhelin, jota käytettiin autossa ja virta tuli auton akusta ja yhteys saatiin radiolinjoilla.
Radiolinjoilla? Ihan samanlaisia radioaaltoja ne on autoradiopuhelinten käyttämät taajuudet kuin nykypuhelintenkin. Taajuusalue vain on eri.
Jo on ap. vetänyt mutkat suoraksi. Älypuhelimen käyttö vaatii sorminäppäryyttä ja lukutaidon, eipä juuri mitään muuta, eikä älykkyydellä ole sen kanssa mitään tekemistä.
Ööh, katso keskimääräistä katukuvaa. Jonnet/jonnettaret kulkevat zombieina naama kiinni ruudussa ja törmäilevät ihmisiin tai tolppiin. Huikean älykkään näköistä, eikö?
En sanoisi noin, sillä monet kodinkoneiden käyttö vaatii huomattavasti enemmän "älykkyyttä" kuin älypuhelimen käyttö. Tai vaikkapa auton ajo.
Älykännyn käyttö tyhmentää kun ei opetella oppimaan ymmärtämällä vaan tieto googletetaan valmiiksi pureskeltuna.
Tottakai voi. Älykkyyttä on momenlaista.