Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!
Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.
Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.
Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..
Apua :(
Kommentit (310)
Onko kotiseurakunnallanne tai kunnalla päiväleirejä tai kesäkerhoja alakoululaisille? Onko naapurustossa tai lähistöllä luotettavaa, tuttua nuorta, joka tulisi lapsen seuraksi työpäivienne ajaksi? Onko paikkakunnallanne Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitopalvelua? Kotitalousvähennyksen saa lastenhoitotyöstä verotuksessa. Onko naapurustossa tuttuja lapsiperheitä, joilta voisit kysyä apua? Yksin en pientä ekaluokkalaista jättäisi. En myöskään lähettäisi lasta sukulaisille hoitoon toiselle puolelle Suomea.
Ikävä olla jälkiviisas, mutta en olisi itse harkinnut työntekoa tuossa tilanteessa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Suomessa pitäisi olla paljon enemmän kesätoimintaa eka-tokaluokkalaisille lapsille + kesäloman pituutta voisi ylipäätään miettiä uusiksi. Tuntuu hullulta uhrata neljännes vuodesta sille, että lapset ovat yksin kotona/ulkona vailla järkevää tekemistä! Tajuan että aiemmin lomalla oltiin maatalon töissä apuna, mutta niistä ajoista on jo kulunut liikaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim itte olen äiti ja kotona alakouluikäisen kanssa. Tällaseen rauhalliseen normiperheeseen voisin ihan hyvin ottaa kesällä toisen pienen koululaisen hoitoon. Kysy srk n lastenohjaajalta, tuntisiko hän jotain äitiä, jolta voisi kysyä, kysele paikallisen mll n vetäjiltä, ihan varmasti löydät jonkun. Kesäleiriputki pienelle kuullostaa aika rankalta. Omani ei ainakaan ole sellaista tyyppiä, joka jaksaisi.
Srk n diakoni tuntee paljon perheitä, joista voisi löytyä luotettava nuori kesätöihin.En kyllä usko, että kovin moni kotona oleva äiti ottaisi vierasta lasta heille hoitoon kesän ajaksi. Ainakin monilla minun tuntemillani perheille eletään kesäisin kuitenkin vähän eri rytmissä kuin normaalisti. Halutaan lähteä vaikka ex tempore rannalle, torille, jätskille tai vaikka mummolaan yms. Mielestäni järkevältä kuulostava ratkaisu on palkata joku nuori kesätöihin hoitamaan lasta. Haastattelette nuoren ensin jos ette entuudestaan tunne.
Täsmälleen samaa mieltä. Olen opettaja ja koko kesän kotona mutta en kyllä todellakaan ottaisi tähän omien lasten lisäksi ketään jonka takia pitäisi päivystää kotona koko kesä (koska jos hommaan sitoutuisi, ei voisi noin vaan jäädäkään mökille viikoksi kun ilmat yllättäen parani tms). En ottaisi vaikka maksettaisiin ja käytännössä jos joku tuttu kysyisi, ei varmaan ilkeäisi edes pyytää paljon. Never.
Minua ihmetyttää lähinnä se, että miten muka ekaluokkalainen ei nykyään pärjää yksin kotona?
Ruokaa jääkaappiin, välipalaksi sopivia juttuja kaappiin, niin ei nälkään kuole.
Eiväthän lapset edes yksinollessaan tee muuta kuin katsovat leffoja, räpläävät älyluuria tai tablettia, joten miksi siinä pitäisi jonkun aikuisen olla vieressä tuijottamassa? Keskenäänkin lapset vain pelaavat jotain videopeliä, jonka osaavat itse laittaa päälle. Jotkut nuoremmat jopa jaksavat mennä ulos leikkimään, mutta eivät välttämättä enää koululaiset.
Mihin sitä aikuista tarvitsee, jos lapsi on menossa kuitenkin jo toiselle luokalle? Ymmärtäisin tuon lapsenvahtipakon, jos lapsi olisi menossa vasta eskariin, mutta miten kahdeksan täyttävä ei pärjää nykyisin yksin kotona? Edes kaverin kanssa?
Ihan yritän ilman sarvia ja hampaita kysyä, kun en oikeasti tajua. Olen vahtinut monia lapsia, enkä ymmärrä mihin yli 6 v tarvitsee aikuista. Ehkä selvittämään välejä, jos sisarukset tappelevat (mutta aloittajan tapauksessahan ei tällaisesta ole kyse), tai tekemään ruokaa jos ei ole mitään valmista kaapissa. Mutta muuten ei aikuista tarvitse, kun lapet osaavat olla keskenään ulkona (jos viitsivät sinne mennä), osaavat itse laittaa television päälle, tai räplätä tablettia.
Kun lapset ovat oppineet pyllynsä pyyhkimään ja ruokaa on valmiina kaapissa, niin mitä se aikuinen tekee?
Eräs toimiva ratkaisu lastenhoitoon on, että vanhemmat tekevät töitä vuorotellen. Se onnistuu, jos pystyy neuvottelemaan työnantajan kanssa joustavista työajoista tai tekemään vuorotöitä, viikonlopputöitä tai keikkatöitä. Olen ollut vuosia kotiäitinä ja lastenhoitohuolia ei ole ollut. Olen tehnyt osa-aikatöitä ja työskennellyt eri aikoihin kuin puolisoni. On ollut hienoa, että alle kouluikäisiä lapsia ei ole tarvinnut viedä päivähoitoon. Koululaisilla on aina ollut toinen vanhempi kotona. Voisiko äiti tai isä tehdä kesällä etätyötä kotona? Millaista työtä vanhemmat tekevät ja voisiko pienen koululaisen ottaa välillä mukaan töihin?
Juuri tåmä rupesi ahdistamaan lasten kasvaessa. Ovat nyt vasta eskariin lähtijä ja 4 vee, mutta opiskelin koulunkäynninohjaajaksi, jotta saan olla kesät kotona. :'D Vaikkakin kesällä jää palkat saamatta, niin silti en häviä juurikaan, kun muuten olisi joutunut myöhemmin palkkaamaan hoitajan. Miehellä kiertävät lomat toukokuusta syyskuuhun.
Myös opettajaksi opiskelu on käynyt mielessä, juurikin aen vuoksi, että ei tarvi joka vuosi miettiä mitä lapsille tekee
Ja vaikka lapsi ei periaatteessa perustoimiin aikuista tarvitsisikaan, niin ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö aikuisen tuomaa turvaa kaipaisi.... T: se joka vietti yksin kaikki kesät 6-vuotiaasta saakka.
En jättäisi noin pientä yksin päiväksi kotiin. Kaiken maailman hulluja liikkuu vapaana, ja tuollainen tirri yksin kotona on helppo vastus jollekkin väkisin torppaanne pyrkivälle. Toinen skenaario on, mitä jos syttyy tulipalo, osaako lapsesi pelastautua, mitä jos on nukkumassa, ei herää palovaroittimeen jne. En halua pelotella, nämä asiat vain pitää ottaa huomioon. Miten noin pieni pärjää koko päivän yksin, osaako tehdä edes voileipää itselleen nälän yllättäessä. Ainakin tuntee itsensä turvattomaksi.
Älä jätä yksin, vaan jos lapsesi on sinulle rahaakin tärkeämpi hommaat hänelle hoitajan. Mietin mikä itsesyytös lankeaa päällesi jos jotain sattuu kun on yksin.
Lapsi 1-2 viikkoa isovanhemmilla. Onko serkkuja joissa voisi olla hetken aikaa?
Miten lasten kaverit ja niiden vanhemmat? Saisiko edes muutamiksi päiviksi johonkin leikkimään?
Selvitä kaikki kerhot, retken ja leirit.
Joku hoitamaan kotiin 1-2 viikkoa kesässä? Ei tulisi edes kauhean kalliiksi vain pari viikkoa.
Olen itse ollut 12-vuotiaana 7-vuotiaan serkkuni seurana kaksi viikkoa kesässä. (Ja pari seuraavaakin kesää).
Pärjäsimme kyllä kahdestaan, leikimme pihalla ja sisällä ja haimme joka päivät jäätelöt vähän matkan päässä olevalta kioskilta jne . Ruoka oli tehty valmiiksi ja lämmitimme sen mikrossa.
Sain sopivasti rahaa siitä ja seurakin oli kivaa.
Ainakin meilläpäin lapsuudessani jo alle kouluikäiset olivat usein monta tuntia päivässä poissa kotoa ilman aikuisten valvontaa 1980-luvulla ilman kännyköitä. Tosin oli muita lapsia seurana mutta kukaan ei kuollut eikä vammautunut pysyvästi (ainakaan fyysisesti).
Onpa omituisia vastauksia! Ehdotetaan mm., että ekaluokkalainen lapsi voisi kiertää ympäri Suomea ja majoittua sukulaisten nurkissa! Oikeastiko joku on vuonna 2019 tätä mieltä, että lapsi juna-asemalle ja menolippu sukulaisten hoidettavaksi??? Toinen "vaihtoehto" on lähettää lapsi Pieksämäelle leirille. Ketjussa on väläytelty myös mummolakorttia eli lapsi joko mummolaan tai jollekin eläkeläiselle hoitoon. Kommentoijat asettukaa lapsen asemaan!
Äitinä en lähettäisi lasta sukulaisten nurkkiin, yöleirille enkä mummolaan. Kaikilla ei ole mummoloita ja jos on, niin ainakaan anoppia ei haluta lastenhoitajaksi! Järkevin vaihtoehto lapsen kannalta on palkata lastenhoitaja kotiin. Jos se ei onnistu, on äidin irtisanouduttava uudesta työpaikasta. Ekaluokkalainen kasvaa nopeammin kuin uskotkaan. Kymmenen vuoden kuluttua lapsesi ei tarvitse äitiä ja isää juuri mihinkään.
Vierailija Sitten teidän täytyy palkata hoitaja kotiin. Viedä lapsi leirille kauemmas. Se Pieksämäellä oleva suuri kirkon lastenleiri on sellainen, että paikallinen seurakunta varmaan hoitaa bussikuljetuksen. Entäs onko sukulaisia muilla paikkakunnilla? Minä ja serkut vietettiin kesäisin yksi viikko yhden perheen kotona Turussa, yksi Hämeenlinnassa ja yksi Vantaalla kesällä. Eli kunkin serkun kotona yksi viikko. Kolme 9-vuotiasta pärjäsi käskemäänkin ihan hyvin päiväsaikaan.[/quote kirjoitti:
Itse olin tuon ikäisenä kesälomalla yksin kotona, muuta vaihtoehtoa ei ollut. Harmitti kyllä kun sisaret ”pääsivät” päiväkotiin, mutta toisaalta nautin myös yksin olosta ja ”vapaudesta”.
Olin tunnollinen ja kiltti lapsi, ainoa tehtäväni oli lämmittää itselleni ruoka mikrossa.
Tiesin mitä saa tehdä ja mitä ei, ja mihin soittaa jos tulee hätä.
Enimmäkseen kai pelailin tietokoneella :D
Oikeesti se hoitaja on palkattava.
2 viikkoa leiriä ja 2 viikkoa isovanhemmilla.
Liian pieni olemaan yksin.
Kesäkerhossa on varmaan ruoka ja kait siellä ulkona on valvojakin.
Turvattomuuden tunne tulee lapselle jos on noinkin pitkän ajan yksin.
Yhdelle tutulle kävi jännä sattuma, kun mursi pikkusormensa ja joutui olemaan fyysisestä työstä saikulla 4 viikkoa kätevästi juuri samaan aikaan kun 7-v lapselle ei ollut hoitajaa kesällä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole joka paikassa leirejä tai kerhoja. Meillä on tasan yksi leiri, kestää 2vrk ja sinne matkaa 30km ja viimenen bussivuoro meni 5v sitten. Onneksi meillä on mummola.
Missä ihmeen perähikiällä ei muka ole leirejä? Kyllä seurakunta ainakin järjestää leirejä tietääkseni ympäri Suomen. Meillä on lapset olleet kesäleirillä paikkakunnalla, jossa on vain rapiat 10 000 asukasta. Leiri kesti ma-pe, ja siellä uintiin ja urheiltiin. Partioleireillekin voi mennä, vaikkei olisi partiolainen. Niitä on tarjolla runsaasti.
Pienessä alle 1500 asukkaan maalaiskylässä ei vaan ole.
Maalaiskylässä? Kai siellä joku isompi paikkakunta on lähellä? Me ollaan asuttu myös maalla, mutta sielläkin oli päiväleirejä alle 30 km päässä isommalla paikkakunnalla. Tuosta on kylläkin aikaa 8 vuotta. Ajat on voineet muuttua. Siihen aikaan seurakunta järjesti hyviä leirejä ja leireille kuljetuksetkin, ja varhaisnuorten leirejä oli kesä- ja elokuussa edulliseen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää lähinnä se, että miten muka ekaluokkalainen ei nykyään pärjää yksin kotona?
Ruokaa jääkaappiin, välipalaksi sopivia juttuja kaappiin, niin ei nälkään kuole.Eiväthän lapset edes yksinollessaan tee muuta kuin katsovat leffoja, räpläävät älyluuria tai tablettia, joten miksi siinä pitäisi jonkun aikuisen olla vieressä tuijottamassa? Keskenäänkin lapset vain pelaavat jotain videopeliä, jonka osaavat itse laittaa päälle. Jotkut nuoremmat jopa jaksavat mennä ulos leikkimään, mutta eivät välttämättä enää koululaiset.
Mihin sitä aikuista tarvitsee, jos lapsi on menossa kuitenkin jo toiselle luokalle? Ymmärtäisin tuon lapsenvahtipakon, jos lapsi olisi menossa vasta eskariin, mutta miten kahdeksan täyttävä ei pärjää nykyisin yksin kotona? Edes kaverin kanssa?
Ihan yritän ilman sarvia ja hampaita kysyä, kun en oikeasti tajua. Olen vahtinut monia lapsia, enkä ymmärrä mihin yli 6 v tarvitsee aikuista. Ehkä selvittämään välejä, jos sisarukset tappelevat (mutta aloittajan tapauksessahan ei tällaisesta ole kyse), tai tekemään ruokaa jos ei ole mitään valmista kaapissa. Mutta muuten ei aikuista tarvitse, kun lapet osaavat olla keskenään ulkona (jos viitsivät sinne mennä), osaavat itse laittaa television päälle, tai räplätä tablettia.
Kun lapset ovat oppineet pyllynsä pyyhkimään ja ruokaa on valmiina kaapissa, niin mitä se aikuinen tekee?
Niin, mitäpä se 7-vuotias aikuisella tekee. Yhtä hyvin ne voisi tuossa iässä laittaa omaan kotiin asumaan, kunhan vaan ruokapalvelu ja pelikoneet toimii. Sinulla ei varmasti ole omia lapsia? Kukaan täysjärkinen ei jätä tuonikäistä 10 viikoksi yksin, vaan kyllä se lapsenvahti on etsittävä. Edes joku teini klo 10-14, jotta ei tarvitse olla täysin yksin. On aivan eri asia olla viikko tai kaksi sisaruksen tai kaverin kanssa kuin 10 viikkoa kaikki päivät täysin yksin. Pärjäähän se lapsi varmasti kun on pakko mutta taatusti kokee olonsa yksinäiseksi ja turvattomaksi. Eikä sekään nyt ihan normaalia ole jos lapsen annetaan vain pelata kaikki päivät. Tai jos oletetaan että kaikki edes haluaisivat vain pelata.
Miten päin vain tätä asiaa ajattelee, niin 7-v. yksin jättäminen on heitteillejättö.
Oletteko nyt aivan varmoja, ettei kumpikaan vanhemmista saa yhtään lomaa koko kesänä? Lähes kaikissa työpaikoissa saa neuvoteltua palkatonta lomaa edes viikon tai kaksi. Lapsellehan on ihan hirveää, jos ei saa lomailla vanhempiensa kanssa yhtään koko kesänä.
Yrittäkäähän nyt reippaasti ottaa asia puheeksi työpaikoillanne.
Hyvä vaihtoehto on myös, jos äiti ja isä voivat tehdä hiukan erilaisia vuoroja, niin voitte olla lapsen kanssa vuorotellen.
Leirejä on kesällä monenlaisia, mutta kaikki lapset eivät ole leireilijöitä, varsinkin, jos yksin pitää mennä vieraiden joukkoon.
Yrittäkää tosiaan saada joku nuori tai vaikka mummo tai pappa lapsen seuraksi osaksi kesää. Ja jos isovanhemmat voisivat hoitaaa myös.
Missä lapsen kaikki kaverit ovat? Kaverin kanssa voi hyvin lähteä yöleirille vähän kauemmaskin kotoa ja ylipäätään kavereiden kanssa on paljon mukavampaa ja turvallisempaa. Itse ainakin luuhasin kaikki kesät kavereiden kanssa ulkona ja ympäriinsä, en edes muista, olivatko vahemmat kotona vai töissä.
Älä usko kaikkia huhupuheita. Laita lapsi rohkeasti kesäkerhoon, sillä saat ratkaistua kesälomasta jo ison osan. Lapsi ei mene rikki vaikka meno olisi vähän reippaampaa ja luultavasti ei ole todellakaan ihan mahdotonta. Ei varmasti optimiratkaisu, mutta kesäkerho on tarkoitettu juuri teitä varten. Eli lapsella on turvallinen paikka siksi aikaa, kun olette töissä.
Huostaanotto.