Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!
Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.
Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.
Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..
Apua :(
Kommentit (310)
Vierailija kirjoitti:
Nuo kerhot ja leirit kesäaikaan eivät oikeastaan ole mikään ratkaisu, jos lapsi ei niissä viihdy. Iltapäiväkerhokin koulun jälkeen käy monille lapsille enemmän työstä kuin mukavasta vapaa-ajanvietosta.
Tuo yksinolo työpäivän ajan on ihan lapsikohtaista ja riippuu toki siitäkin, onko lapsi tottunut olemaan yksin jo ennen kesää. Ruuat/välipalat voi laittaa valmiiksi ja lapsen kanssa voi etukäteen miettiä, mitä hän voisi päivän aikana tehdä. Ja etukäteen voi myös sopia, milloin soitellaan (hätätilanteessa tietysti heti).
Aika moni ekaluokkalainen on kuitenkin varsin pärjäävä ja ennen kaikkea itseluottamus ja vastuunotto kasvaa, kun saa välillä ollakin "iso ja yksin" .
Ekaluokkalainen ei ole iso eikä hänen kuulu olla päiväänsä yksin. Tämä on joku suomalainen myytti pienten koululaisten pärjäämisestä, jota ei missään muualla jaeta.
ei ole kiva olla koululaisten silmätikku"kun niitä kiinnostaa kaikkia mun asiat!ettikää lapsen vahti!
Muistan kun olin alle kouluikäinen.
Hyvin meni, oli itsellä jo sen verran järkeä päässä ettei missään vouhottanut. Kavereita oli ja äitini oli huolehtinut jo illalla seuraavan päivän ruoat minulle jääkaappiin.
Kyllä lapsi pärjää kun opetat tässä muutaman kuukauden, jos ei jo osaa.
Nyt korona-aikaan saattaa olla kaikki leirit ja leikkipuistotoiminta peruttu. Ainakin viime kesänä oli. Meillä ekaluokkalainen on kaikki koulupäivät yksin koulun jälkeen 2-3 tuntia, kunnes me tulemme töistä. Ei ole ollut ongelmaa. Puhelimella soitamme joka päivä koulun jälkeen. Lisäksi lapsi saa mennä itsekseen käymään kaupassa, kirjastossa, luistelupaanalla ja kaverilla, jos siitä on etukäteen sovittu. En usko, että kesälomallakaan tulisi viihtymisongelmaa, tosin minulla on koko kesä lomaa. Uima-allasta en pihaan laittaisi, jos lapsi jäisi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt korona-aikaan saattaa olla kaikki leirit ja leikkipuistotoiminta peruttu. Ainakin viime kesänä oli. Meillä ekaluokkalainen on kaikki koulupäivät yksin koulun jälkeen 2-3 tuntia, kunnes me tulemme töistä. Ei ole ollut ongelmaa. Puhelimella soitamme joka päivä koulun jälkeen. Lisäksi lapsi saa mennä itsekseen käymään kaupassa, kirjastossa, luistelupaanalla ja kaverilla, jos siitä on etukäteen sovittu. En usko, että kesälomallakaan tulisi viihtymisongelmaa, tosin minulla on koko kesä lomaa. Uima-allasta en pihaan laittaisi, jos lapsi jäisi yksin.
Ei ollut viimekään vuonna peruttu. Kyllä kyse on aikuisten laiskuudesta, jos ei kykene järjestämään lapselle kesäpäiviksi leiriä tai kerhoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap ole kysynyt palkatonta lomaa? Ja miten tilanne voi tulla yllätyksenä?
Ap ei ole missään kohtaa maininnut, että tämä tuli yllätyksenä, vaan kuten hän totesikin, niin tilanteet muuttuvat.
Hätätilanteessa mä varmaan ehdottaisin lapselle, että nyt pidetään sellainen yhden hengen leiri kotona. Ja tehtäisiin yhdessä lukujärjestys, mitä päivän aikana voisi tehdä. Jos lapsi vaikka tykkää piirtämisestä tai maalaamisesta, olisi päovän aihe vaikka eläintarha, ja olisi jotain kivoja "tehtäviä" mitä lapsi voisi päivän aikana tehdä. Siis vaikka että maalaa 10 eri paperille 10 erilaista eläintä, askartelee eläimiä tms ja kaikkeen sellainen lietsonta, että kun tulette töistä kotiin, käytte kaikki läpi ja annatte huomiota ja kannustusta ja mietitte seuraavan päivän teeman.
Tai mitä ne nyt olisikaan, vaikka viidakko, ja teette viidakkoaiheiset välipalat valmiiksi ja lapsi voi askarrella viidakkoaiheisia koristeita tms riippuen miten itseohjautuva lapsi on. Ja voihan joka päivälle olla vaikka joku leffa (tyyliin Anna ja Elsa) ja siihen liittyviä juttuja. Tai heppajuttuja, jalkapallojuttuja, ja aina tosiaan aito kiinnostus lapsen päivän aikana tekemiin juttuihin.
Siis tää olis tällaista epätoivoista, jos ei olisi ihmisiä omossa verkostoissa, enkä uskaltaisi päästää lasta ulos (en tiedä millaisessa ympäristössä ap asuu) ja tällä ehkä vois sinnitellä ..viikon?
kyllä ekaluokkalainen pärjää työpäivän yksin.
kyllä taas on ihmettelemistä aivan tavallisessa asiassa.
opettakaa ne kakaranne olemaan yksin ja itsenäisiä.
ei ole vaikea juttu.
miten ennen on oikein pärjätty. miettikää sitä.
pientä vauvaa saattoi hoitaa n 5v / 7v poika. koko päivän isän ja äidin olllessa töissä. ja poika teki vielä ruuat.
nykyisin tämä sama poika on sanonut joka tilanteessa että hyvä kun äiti ja isä opettivat hänet elämään eikä kasvattaneet pumpulissa.
tämä samainen poika on menestynyt mies nykyään. tiedätte hänet jos kerron nimen... mutta en kreetua.
Meillä on (entisen) ekaluokkalaisen osalta hyvä tilanne.
Hänen koulussaan järjestetään kesäkerhotoimintaa juhannukseen asti. Luojan kiitos saimme omat kesälomamme järjestettyä niin, että kesäkuun lopun ja heinäkuun ajan jompi kumpi on lomalla.
Ekaluokkalainen on nauttinut kesäkerhosta todella paljon. Toimintaa on noin klo 9-13, juuri sopivaan aikaan. Hän menee kotoa pyörällä kesäkerhoon, on siellä sen loppuun asti, ja kotiin tullessaan syö itse lämmittämänsä ruoan. Sen jälkeen on lupa olla joko kaverilla, kaverit meillä tai kirjastossa siihen asti, kun vanhemmat tulevat. Kuulemma oma aika on tosi kivaa.
Kesäkerhossa on kaksi ohjaajaa, ja noin 20 lasta. Toiminta on lapsen mukaan ollut todella kivaa, pihapelejä, leikkejä, urheilua, piirtämistä, sisäliikuntaa ja pieniä retkiä. Ulkona aina, jos se on sään suhteen mahdollista. Kesäkerhossa saa aamupäivällä välipalan, joka on usein voileipä + hedelmä + juoma. Kerho on senkin takia oikein hyvä, että lapsi saa riittävästi ulkoilua ja liikuntaa, eikä ole tuona aikana puhelimella. Kotoa on koululle vähän alle 2 kilometriä, joten pyöräily kotoa kouluun, pyöräily kotiin ja usein vielä kotoa kaverille ja taas takaisin kotiin tuo pyöräkilometrejä päivään ainakin 5-6. Lisäksi tähän päälle liikunta kesäkerhossa ja kaverin kanssa (pomppiminen, ulkoilu jne) > lapsella on riittävästi aktiviteetteja päivän ajaksi.
Nuo kerhot ja leirit kesäaikaan eivät oikeastaan ole mikään ratkaisu, jos lapsi ei niissä viihdy. Iltapäiväkerhokin koulun jälkeen käy monille lapsille enemmän työstä kuin mukavasta vapaa-ajanvietosta.
Tuo yksinolo työpäivän ajan on ihan lapsikohtaista ja riippuu toki siitäkin, onko lapsi tottunut olemaan yksin jo ennen kesää. Ruuat/välipalat voi laittaa valmiiksi ja lapsen kanssa voi etukäteen miettiä, mitä hän voisi päivän aikana tehdä. Ja etukäteen voi myös sopia, milloin soitellaan (hätätilanteessa tietysti heti).
Aika moni ekaluokkalainen on kuitenkin varsin pärjäävä ja ennen kaikkea itseluottamus ja vastuunotto kasvaa, kun saa välillä ollakin "iso ja yksin" .