Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
121/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen on aivan liian pieni olemaan yksin pitkiä aikoja!!! Ainoa mahdollisuus ap on että kerrot työpaikalla tilanteen ja pidät lomaa tuolloin.

Asumme toisessa pohjoismaassa ja täällä ekaluokkalainen ei itse edes kävele kouluun. Tämä on ainostaan mahdollista, jos vanhemmilla on erillinen lupa koulusta ja matkaa kotoa kouluun on alle 100m.

Miten voit ap edes kuvitella jättäväsi noin pienen päivisin VIIKOIKSI. Ei hyvää päivää...

Vierailija
122/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea uudesta työpaikasta, vilpittömästi. Kun sellaisen saa, onhan se otettava. Kysy kuitenkin rohkeasti, onko mahdollisia järjestelyitä, joilla saisit vapaata.

Alle 17-vuotiaasta lastenhoitajasta ei mene tyel-maksuja ja kuluista osan voi vähentää kotitalousvähennyksenä. Me löysimme tutuilta kysellen ihanan teinin, oikeastaan aluksi eläinten hoitoon, mutta osoittautui myös isosiskona loistavaksi lasten kanssa. Se on kuluerä, mutta onnistuipahan oma töissäkäynti eikä tarvinnut olla työttömänä... Meidän tilanteemme oli kyllä lyhyt aikaisempi, joten ymmärrän ongelmaanne ja symppaan täysillä.

Oma 7 v on onnessaan, kun saa välillä olla yksin kotona. Koko kesä kyllä olisi hänelle tiukkaa. Kesäleirejä on aika paljonkin tarjolla, ja srk, MLL, 4H, kunnan nuorisotoimi yms voivat tietää niistä. Kesäkerhoista olen itse kuullut hyvää täällä. Voihan aina kysyä, millaista toimintaa järjestävät?

Itse voisin hyvin katsoa samalla lapsen kaveria viikon pari, omaa lomaa toki minullekaan ei osu paljoa kesälomalle. Puoliso onneksi sai pidemmät vapaat, ja kesä on pikku lastenhoitoavulla järjestetty. Kun on se kiva teini, nyt tosin jo yli 17 v mutta tuttu ja hyvä. 😊 Hän myös tarvitsee töitä lukiokuluihin, ison perheen ahkera tyttö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teillä ap ole muuta vaihtoehtoa kuin ottaa vastaan se kesäkerhopaikka tai palkata hoitaja. Jos siis kerran ette todella saa yhtään palkatonta. Ei se kesäkerho voi olla huonompi vaihtoehto kuin monen viikon yksinolo. Ja jos kerran siellä lauma lapsia huhujen mukaan juoksee, on sinne useampi vanhempi kuitenkin laittanut lapsensa ja kaikki lienevät hengissä edelleen.

Vierailija
124/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle tutulle kävi jännä sattuma, kun mursi pikkusormensa ja joutui olemaan fyysisestä työstä saikulla 4 viikkoa kätevästi juuri samaan aikaan kun 7-v lapselle ei ollut hoitajaa kesällä ;) 

niin että mursi tahallaan sormensa?? millähän tavalla

Vierailija
125/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietosi paikkakunnan kesäkerhosta perustuu kuulopuheeseen?

Kannattaisiko ottaa selvää millaista siellä on? Välttämättä ei aina kannata uskoa kaikkea kuulemaansa. Jos kerran kerhotoimintaa kuitenkin on.

Miten ystäväsi järjestävät lastenhoidon? Voisiko joku tuttavasi suositella luotettavaa hoitajaa, vaikka teiniä? Jos on palkkaamassa tuntematonta ihmistä lastenhoitaksi niin voi hyvin pyytää suosituksia.

Onko lähistöllä esim sosiaalialanoppilaitosta? Voitko viedä ilmoitustaululle pyynnön lastenhoidon tarpeesta. Itse löysin lamakesänä 1995 työpaikan terveydenhuolto-oppilaitoksen ilmoitustaulun kautta.

Vierailija
126/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aavistuksen verran ihmetyttää monet kommentit täällä. Että kuinka turvattomaksi yksin kotona oleva lapsi tuntee itsensä jne... ?

No en tiedä minkälaisilla seuduilla olette oman lapsuutenne viettäneet, mutta en minä kyllä tuntenut oloani mitenkään turvattomaksi kotona, lukitun oven takana. Tai kotipihassa leikkiessäni. Enkä läheisellä leikkikentälläkään, tai kotikylän katuja pyöräillessäni kauppaan jäätelöä hakemaan. Todellakin olin yksin monta viikkoa kesällä, kun vanhemmat olivat töissä. Oli mahtavaa lojua aamuisin sängyssä lukemassa, ja laahustaa aamupalalle yöpaita päällä. Katsella piirrettyjä ja syödä aamupalaa sohvalla, jne. Ei ollut ketään katsomassa tai komentamassa, sain syödä vaikka kolme mandariinia aamupalan jatkeeksi, ja jäisiä mansikoita pakkasesta.

Äiti tai isä kävi kotona ruokatunnilla varmistamassa että kaikki on ok ja mulle on tarpeeksi syötävää jääkaapissa. Mikroa osasin käyttää ja lämpöisiä voileipiäkin tarvittaessa tehdä niistä tarvikkeista mitä jääkaapista löytyi. Joskus äiti soitti aamulla, että olenko hereillä ja onko nälkä, lähdetkö pyörällä tänne ravintolaan lounaalle (eli aamupalalle, tuskin olin ehtinyt syödä jos äiti aikaisin soitti...). Mulla oli pyörällä äitin työpaikkalounaalle noin 2km matkaa, joten silloin tällöin äiti soitti mua sinne syömään.

Eli pointtini on vain huomauttaa, että lapsia on erilaisia. Mun mielestä oli oikein kivaa ja vapauttavaa ja nimenomaan sitä LOMAA kun sain olla yksin ja tehdä mitä haluan, ilman että kukaan oli käskemässä ja vahtimassa. Vaikka ulkona paistoi aurinko, niin saatoin lukea 3 tuntia putkeen viisikko-kirjoja, eikä kukaan komentanut ulos leikkimään "kun on kaunis ilma". Jos lapsi on kovin ujo ja arka niin yksin oleminen voi olla hankalampaa, mutta kaltaiseni lapset kyllä viihtyvät ja pärjäävät oikein hyvin yksinkin.

Kerrottakoon vielä että äiti oli saanut läheiseltä päiväkodilta erityisluvan että mut olisi saanut sinne viedä hetkeksi päivähoitoon kesällä, mutta parin päivän kokeilun jälkeen antoivat mun olla kotona, kun onnistuin päiväkodin tädin silmien alta karkaamaan omatoimisesti kotiin niinä kahtena päivänä.... :) (matkaa kotiin oli vain muutama sata metriä)

Turha lasta pakottaa mihinkään päivähoitoon jos mieluummin viettää aikaansa kotona, olinhan jo "iso tyttö" ja pärjäsin ja osasin oikein hyvin yksinkin. Kaltaiseni temperamenttisen koululaisen mielestä sellainen päivähoito oli lapsellista, ja vauvoille tarkoitettu.

Vierailija
127/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat lastenhoitajan. Niin huono vanhempi et voi olla, että lapsi parka istuu yksin kotona koko kesän.

Ettekö paremmin ole voineet järjestää tilannettanne? Surullista että lapsi ei pääse yhtään nauttimaan kesästä, vaan joutuu vaan olemaan yksin, tai jossain hoidossa. Huonoa vanhemmuutta. Lasten kuuluisi saada nauttia kesästä, ulkoillen, kavereiden ja perheen kanssa, mökillä jne. 

Vierailija
128/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kommentoida että: Jos niitä lapsia tekee, niiden kanssa pitää myös OLLA! Prkl!

Vierailija
129/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Olin kotona pienemmän kanssa. Hain töitä. Sain töitä. Tilanteet muuttui yhtäkkiä.

Ap

Miksi otit työn vastaan, kun tiesit tilanteen kesän suhteen? Vähävarainen lapsi on onnellisempi kuin täysin yksinäinen, äiditön lapsi. Hirveää hylätä lapsi kesäksi, kun muuta perheet nauttivat kesästä.

Tuon ikäinen lapsi tarvitsee vielä vanhempaansa, eri asia olisi jättää kotiin 3. tai 4. luokkalainen työpäivän ajaksi. Ja siinäkin kävisi niin, että lapsi pelaa 8h kännykällään. Millaisen lapsen haluat kasvattaa? 

Jos olet ollut kotona pienemmän kanssa, miksi et nyt huolehdi myös isommasta lapsesta. Kouluun meneminen ei tarkoita, että lapsi ei enää tarvitse vanhempaansa. Voit laittaa lapsen erilaisille leireille koko kesän ajaksi, mutta se maksaa. Ja minä kyllä hylkisin vanhempaani sellaisen kesän jälkeen, vaikka leireillä toki voi olla kivaakin. Vihastuttaa tällainen ajattelemattomuus, että lapset kärsii siitä että vanhemmat eivät osaa hoitaa asioitaan.

Vierailija
130/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka itsenäinen teidän koululainen on? Kyllä ton ikäinen jo melkein pärjää ihan yksinkin. Kysykää ja keskustelkaa hänen kanssa, pärjääkö hän jos on yksin päivät kotona.  Jos teidän työpaikat ei ole hirveän kaukana kotoa, niin jompi kumpi voi vaikka käydä lounastauolla piipahtamassa kotona. Tai sitten palkkaatte mll:n hoitajan pariksi tunniksi päivässä.

Yksin tuleva tokaluokkalainen kotona KOKO KESÄN? Et vttu voi olla tosissasi? Ensinnäkin toi on se pahin ikä, löytävät netin ja älypuhelimen, ovat ihan koukussa peleihin, eivät osaa kontrolloida itseään, eivät tiedä netin vaaroista, sieltä voi tulla vaikka mitä pskaa silmille ihan vahingossa, vaikka ei edes menisi kuin you tubeen. Järki käteen nyt! Eihän tuon ikäistä voi jätttää yksin kotiin moneksi kuukaudeksi, siitä tulee jo ihan psykologisia vammoja. Ei kavereita, ei ulkoilua ( ei nykypäivänä varmaan ole turvallista hengailla yksin pihalla, ilman että vanhemmat kotona). Herran jestas sentään. Älkää tehkö lapsia, jos on niin vaikeaa huolehtia niistä.

Vierailija
131/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeessä te asutte jos lapset eivät voi olla ulkona ilman aikuisia?? Täällä maalla asuva ei oikein ymmärrä...

Vierailija
132/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää lähinnä se, että miten muka ekaluokkalainen ei nykyään pärjää yksin kotona?

Ruokaa jääkaappiin, välipalaksi sopivia juttuja kaappiin, niin ei nälkään kuole.

Eiväthän lapset edes yksinollessaan tee muuta kuin katsovat leffoja, räpläävät älyluuria tai tablettia, joten miksi siinä pitäisi jonkun aikuisen olla vieressä tuijottamassa? Keskenäänkin lapset vain pelaavat jotain videopeliä, jonka osaavat itse laittaa päälle. Jotkut nuoremmat jopa jaksavat mennä ulos leikkimään, mutta eivät välttämättä enää koululaiset.

Mihin sitä aikuista tarvitsee, jos lapsi on menossa kuitenkin jo toiselle luokalle? Ymmärtäisin tuon lapsenvahtipakon, jos lapsi olisi menossa vasta eskariin, mutta miten kahdeksan täyttävä ei pärjää nykyisin yksin kotona? Edes kaverin kanssa?

Ihan yritän ilman sarvia ja hampaita kysyä, kun en oikeasti tajua. Olen vahtinut monia lapsia, enkä ymmärrä mihin yli 6 v tarvitsee aikuista. Ehkä selvittämään välejä, jos sisarukset tappelevat (mutta aloittajan tapauksessahan ei tällaisesta ole kyse), tai tekemään ruokaa jos ei ole mitään valmista kaapissa. Mutta muuten ei aikuista tarvitse, kun lapet osaavat olla keskenään ulkona (jos viitsivät sinne mennä), osaavat itse laittaa television päälle, tai räplätä tablettia.

Kun lapset ovat oppineet pyllynsä pyyhkimään ja ruokaa on valmiina kaapissa, niin mitä se aikuinen tekee?

Niin just, kaikki 7 vuotta täyttäneet kadulle vaan, mihin ne vanhempiaan tarvitsee? Eiku..

Vierailija
133/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi työnhakijaksi vaan koko kesän ajalle, ja syksyllä uutta matoa koukkuun.

Toinen vaihtoehto on palkata lapsenvahti, mutta kannattaako tuhlata rahoja jotka tienaat uudesta työpaikasta siihen, kun voisit itse olla kotona molempien lastesi kanssa koko kesän ajan?

Miksi te vanhemmat olette niin avuttomia ja yhteiskunnan aivopesemiä? Kyllä se lapsen onnellisuus ajaa kaiken yli, jopa uuden työpaikan yli. Töitä voi aina hakea uudestaan. Lapsen traumaattinen tausta ei korjaannu, se seuraa sitten loppuelämän. Kumpi on tärkeämpää; raha vai lapsen tasapainoinen lapsuus?

Vierailija
134/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
135/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan ap haluaa vaan märistä. Mikään ehdotettu ei muka toimi.

Hohhoijaa marttyyrin viittaa.

Vierailija
136/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hyviä ehdotuksia. Listaan vielä omat ehdotukset:

1. Pyytäkää kumpikin palkatonta. Jo viikko/muutama päivä helpottaa kokonaistilannetta. 

2. Selvittäkää etätöiden mahdollisuus. Vaikka ns. normaalisti ei olisi mahdollista voi olla järjestettävissä. 

3. Kysele lapsen luokkakavereilta ja/tai paikkakunnan facebook-ryhmässä. Ei kukaan ota vierasta lasta koko kesäksi kotiinsa, mutta voisi ottaa mielellään viikon ajaksi päiviksi lapsensa seuraksi. Tai jos toinenkin lapsi on jäämässä "yksin" voivat olla yhdessä, vaikka vuoroviikoin toistensa kotona. Toiseksi viikoksi vaikka serkkujen tai sukulaisten luo vähän kauemmaksikin. 

4. Se kerho. Tuskin on niin paha kun maine antaa ymmärtää. On lapselle varmasti kivaa!

5. Kesäleiri. Seurakunnat ja monet toimijat järjestää ma-pe yöleirejä. Lapselle varmasti jännää, mutta lopulta varmasti unohtumaton kokemus ja haluaa jatkossa mennä joka kesä. Tiettyy toki lapsesta, kaikki eivät uskalla. Tämä yhdistettynä kohtaan 3, kysele lapsen kavereiden vanhemmilta jos saisi kaverin mukaan - ei niin jännää lähteä.

6. Puuttuville ajoille nuori tai eläkeläinen lähistöltä, jos kävisi edes laittamassa ruuat ja pitämässä hetken seuraa päivässä. Yksittäisiä päiviä/viikon lapsi kyllä pärjää ja keksii tekemistä. Voit suunnitella ja järjestää tehtäviä ja hommia että päivät kuluisivat nopeasti. Vaatii valtavasti järjestelyä, mut jos kaikkia yllämainittuja vaihtoehtoja ahkerasti yhdistelee voi saada kesän järjestettyä sujuvasti ja lapselle mielekkäästi.

Vierailija
137/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalainen on aivan liian pieni olemaan yksin pitkiä aikoja!!! Ainoa mahdollisuus ap on että kerrot työpaikalla tilanteen ja pidät lomaa tuolloin.

Asumme toisessa pohjoismaassa ja täällä ekaluokkalainen ei itse edes kävele kouluun. Tämä on ainostaan mahdollista, jos vanhemmilla on erillinen lupa koulusta ja matkaa kotoa kouluun on alle 100m.

Miten voit ap edes kuvitella jättäväsi noin pienen päivisin VIIKOIKSI. Ei hyvää päivää...

Miksi alapeukutatte tätä? Minunkin mielestäni tuon ikäinen on hyvin pieni yksin jätettäväksi. Tietysti jos on ikäistään kehittyneempi ja osaa toimia itsenäisesti hyvin, niin kai sitten voi osan päivästä pärjätä.

Oma ekaluokkalainen ei edes kulje kouluun vielä yksin, saati olisi yksin kotona, en voisi edes kuvitella jättäväni. Tässä meidän koulussa ei kulje kukaan muukaan ekaluokkalainen yksin, ja ihan Suomessa ollaan.

Vierailija
138/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en voi kuvitella, että joku puistotoiminta olisi niin kammoisaa, etteikö hätätilassa lastaan sinne voisi laittaa.

Jos jossain päin on, kannattaa valittaa sosiaalitoimeen, koska leikkipuistojen ohjaajat lienevät kaupungin/kunnan palveluksessa.

Minunkin mielestäni ekaluokkalainen on liian pieni olemaan yksin kotona, mikäli (jommankumman) vanhemman työpaikka ei ole ihan "kivenheiton" päässä (ehkä max. 1 km).

Lasta ei ilmeisestikään ap:n takauksessa ole edes välillä mahdollista ottaa töihin mukaan?

Juu, en lukenut kuin aloituksen ja muutaman kommentin.

Vierailija
139/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on pärjätty ja pärjätään nykyäänkin. Vuonna 1998 oli esikoinen 7 v, seuraava 5 v ja 1v. Kuljin kaks kertaa viikossa jumpalla ja keskenään oli tenavat kotona jumpan ajan. Sitte tuosta vuoden päästä olin yrittäjä ja miehen iltavuoroviikoilla oli tenavat iltaisin keskenään kotona, kun kävin iltatyöt tekemässä. Esikoinen oli tunnollinen ja vastuuta kantava. Mutta auta armias nykyään ei edes yksi 7 v pärjää yksin kotona. Huudetaan joka suuntaan: Apuuvaa!

Vierailija
140/310 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kts ev lut srk kesäleirit? Kaikki kesäleirit, sukulaiset, paikallisten samanikäisten vanhemmat, onko heillä ideoita? Josko kalenterin kanssa mietit viikot, päivät kerrallaan? Tuttuja joiden teinit tulisi hoitamaan? Etätyö?