Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
61/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Työpaikan vaihtoon monia syitä, joista osaan ei voi itse vaikuttaa.  Aika turha alkaa huomauttelemaan suunnittelemisesta tuossa kohtaan.

Vierailija
62/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laitettiin vastaavassa tilanteessa paikalliseen Facen kirppisrinkiin työpaikkailmoitus "luotettavalle teinille kesätöitä lastenhoitajana" , saatiin samana päivänä niin paljon hakemuksia että jouduin illalla jo sulkemaan ilmoitukseni. Hakijoita teineistä ihan kolmikymppisiin, haastateltiin useampi, ja löydettiin meille sopiva. Toki tämä maksaa, mutta kaikki maksaa tässä maailmassa... Kotitalousvähennyksen saa. Tämä ratkaisu tarjosi myös vielä päivähoidossa oleville kaksosille pitkän kesäloman kotona, muuten olisivat olleet varahoitopaikassa säilytyksessä aidatulla hiekkapihalla isossa ryhmässä... Ennemmin maksoin hoitajalle kuin laitoin lapseni pieniin tiloihin ja vankilamaiselle hiekkapihalle kuumiksi kesäpäiviksi. 

Ja kyllä sinne kirppisrinkiin voi laittaa sellaisenkin ilmon, että kotiäiti haluatko tienata vähän ylimääräistä, otatko meidän koululaisen kesähoitoon. Ihan varmasti löydät paikan näinkin, ja yhden lapsen kanssa ehkä parempi ja halvempikin vaihtoehto. 

Meillä on neljä lasta, joten me palkattiin oma hoitaja, ja mulla vuorotyö niin ei toki tarvittu koskaan viittä päivää viikossa, tämä kevensi kustannuksia hiukan. Mutta jos lapsesi pärjää jonkin aikaa itsekseen, niin hoitajan voi palkata olemaan esim. 5-6 h päivässä. Ja koululainen on jo niin iso, että jos hoitajan kanssa tulee ongelmia, lapsi kyllä siitä jo osaa kertoa. 

Plussana tästä kaikesta, meillä on nyt teini (eri teini kuin alkuperäinen) jolle soittaa, kun haluamme päästä miehen kanssa jonnekin kaksistaan. Meillä kun ei ole minkäänlaista sukulaisten turvaverkkoa, joten meidän on pitänyt luoda toisenlainen "verkko". Ja teini saa töitä ja kaipaamaansa palkkaa, tätäkään ei sovi väheksyä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoiseni oli ekalla, työpaikallani siirryttiin kiertävään lomasysteemiin. Oma lomani alkoi elokuun ekalla viikolla. Palkatonta en saanut. Miehen loma neljä viikkoa, joten tuo 8v oli yksin 5 viikkoa. Päiväkerhot alkoivat ysiltä, olisivat vaatineet kuljetuksen ja meidän työt alkoi klo 7. Kesäleirit oli täynnä. Isovanhemmat myös työelämässä joten heistäkään ei apua. Eihän siinä sitten muuta voinut kuin opettaa se lapsi pärjäämään. Puhelimella sai tarvittaessa vanhemmat kiinni, pari kertaa taisi soittaa ja kysyä saako mennä kaverille. Kerran oli kotiavaimen unohtanut ja joutui kaverilla odottelemaan koko päivän, ei unohtanut enää. Ei muistella kukaan tuota kesää pahalla, lapsi tykkäsi olla kotona ja päivät meni kavereiden kanssa. Aamupalaa osasi jo koulun jäljiltä tehdä itse ja lounas katsottiin lautaselle valmiiksi. Rauhallinen lapsi kyseessä, ei tarvinut miettiä että olisi tehnyt tyhmyyksiä.

Mainittakoon toki että asutaan turvallisella omakotitaloalueella jossa kavereita lähellä, olikin päiviä jolloin kavereita oli meillä tai lapsi oli kavereiden kanssa pihalla koko päivän.

Eihän se ideaali tilanne ollut mutta vaihtoehtoja ei ollut.

Vierailija
64/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaatte jonkun nuoren teille kesätöihin, esim. joku 17v. lukiolainen tulisi varmasti mielellään.

Kuka luottaa johonkin teiniin?

Joko se tupeaa ryyppäämään siellä tai pyytää poikaystävänsä sinne naiskentelemaan.

Meillä on aina ollut upeita teinejä lastenvahtina. Ensimmäinen löytyi työkaverin kautta ja sen jälkeen hänen ystäväpiiristään toinen.

Ei kannata arvioida muita oman itsensä perusteella - vaikka sinä olisitkin teininä alkanut ryypätä, nykynuoret ovat paljon raittiimpia ja ahkerampia kuin edelliset sukupolvet.

Vierailija
65/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte kysyä perhetyöstä perhetyöntekijää tai palkata henkilökohtaisen avustajan tai lapsenvahdin

Vierailija
66/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on joku hiljaisempi ja arka hissukka, tai jotenkin uusavuton, niin voihan sen olla hankalaa pärjätä.

Jos kuitenkin kyseessä on perusreipas ja toimelias yksilö, niin hyvin pärjää.

Myönnän että me ei veljen kanssa oltu yksin, meillähän oli toisemme, ikäeroa vain reilun vuoden verran.

Mutta aina oltiin kesät yksin (kaksin) kotona, ja kivaa oli!

Käytännössä päivät meni näin: Nukuttiin myöhään ja norkoiltiin yöpaidat päällä. Oli mahtavaa kun kukaan ei ollut käskemässä heti aamulla! Äiti tuli kotiin ruokatunnille 10.30 jälkeen, usein me oltiin vielä yöpaidoissa tuossa vaiheessa, luettiin aku ankkoja ja ehkä syötiin aamupalaa. Äiti katsoi että meille oli jotain lounasta joka osattiin itse laittaa mikroon. Äiti lähti takaisin töihin ja tuli kotiin joskus neljän tienoilla.

Päiväsaikaan (säätilasta riippuen) veljen kanssa esim käytiin uimassa, leikkikentillä, tai leikittiin omassa pihassa. Saatoimme myös soittaa mummalle, että onko kotona, ja lähdettiin pyöräilemään mummolaan (matkaa noin 8km). Sateella katsottiin sisällä piirrettyjä tms elokuvia, luettiin ja pelailtiin pelejä.

Aina avaimet kaulassa kuljettiin, ja hyvin meni.

Yksin olisi voinut olla tylsempää, mutta pärjätty oltaisiin kyllä!

Tylsyys siinä yksin olemisessa on isoin "vaara", ehkä voisi kysäistä että voisiko joku lapsen koulukaveri olla sellainen jonka kanssa voisivat päivät viettää?

Vierailija
67/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsen vielä, että täällä pohjoissuomen pikkupaikkakunilla ei ole nuin mahtavia leirejä ja puistotoimintaa kuin varmasti isommissa kaupungeissa. Täytyy yrittää etsiä joku lastenhoitaja kotiin. Harmittaa että edes sain työpaikan tällä hetkellä. Lapsilla ei ole mitään varsinaista kesälomaa.

Ap

Sitten teidän täytyy palkata hoitaja kotiin. Viedä lapsi leirille kauemmas. Se Pieksämäellä oleva suuri kirkon lastenleiri on sellainen, että paikallinen seurakunta varmaan hoitaa bussikuljetuksen. Entäs onko sukulaisia muilla paikkakunnilla? Minä ja serkut vietettiin kesäisin yksi viikko yhden perheen kotona Turussa, yksi Hämeenlinnassa ja yksi Vantaalla kesällä. Eli kunkin serkun kotona yksi viikko. Kolme 9-vuotiasta pärjäsi käskemäänkin ihan hyvin päiväsaikaan.

Vierailija
68/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ratkottu samanlainen tilanne yhdistämällä leirejä ja palkkaamalla opiskelijatyttö lastenhoitajaksi.

Eli ensin lapsi oli viikon jalkapalloleirillä ja loppukesän kotona hoitajan kanssa.

Vierailija
69/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me palkattiin vastaavassa tilanteessa nuori kuukaudeksi samoilla ehdoilla kun kunta tarjoaa kesätöitä (6h/päivä, palkka 720 €/kk). Tulijoita olisi ollut useampikin ja tuohon sai kotitalousvähennyksen

Tässä minusta varsin varteenotettava ehdotus. Mikäli voitte lyhentää/limittää työpäiviänne, nuorempi myös lomalle päivähoidosta niin voitte käyttää siitä säästyneet rahat tähän. Tai sitten muutama lähistön luokkakaveri samaan kimppahoitoon ja jaatte kustannukset.

Vierailija
70/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Meillä on ollut aina se tilanne, että vanhempien kesälomat 4 vkoa ja koululaisilla 10 vkoa. Eikä voida itse valita lomien aikaa, se on heinäkuu. Mummi tulee yleensä viikoksi kesäkuussa. Usein juhannuksena haettu mummi meille ja viety kotiinsa kun loma alkaa. Perheessä tulevana kesänä 2. luokan päättävä ja 4. luokan päättävä koululainen. Menevät kesän alussa 2 viikoksi taidekoulun päiväleirille. Lisäksi nuorempi menee teatterileirille juhannusviikolla. Elokuussa jätetään lapset 29.7. alkaen viikoksi mökille mummin kanssa. Koulun alkua edeltävällä viikolla pyydän pari päivää saldovapaata ja tod.näk. kysyn, jos nuorempi voi mennä jollekin kaverilleen parina päivänä.

Vierailija
71/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on joku hiljaisempi ja arka hissukka, tai jotenkin uusavuton, niin voihan sen olla hankalaa pärjätä.

Jos kuitenkin kyseessä on perusreipas ja toimelias yksilö, niin hyvin pärjää.

Myönnän että me ei veljen kanssa oltu yksin, meillähän oli toisemme, ikäeroa vain reilun vuoden verran.

Mutta aina oltiin kesät yksin (kaksin) kotona, ja kivaa oli!

Käytännössä päivät meni näin: Nukuttiin myöhään ja norkoiltiin yöpaidat päällä. Oli mahtavaa kun kukaan ei ollut käskemässä heti aamulla! Äiti tuli kotiin ruokatunnille 10.30 jälkeen, usein me oltiin vielä yöpaidoissa tuossa vaiheessa, luettiin aku ankkoja ja ehkä syötiin aamupalaa. Äiti katsoi että meille oli jotain lounasta joka osattiin itse laittaa mikroon. Äiti lähti takaisin töihin ja tuli kotiin joskus neljän tienoilla.

Päiväsaikaan (säätilasta riippuen) veljen kanssa esim käytiin uimassa, leikkikentillä, tai leikittiin omassa pihassa. Saatoimme myös soittaa mummalle, että onko kotona, ja lähdettiin pyöräilemään mummolaan (matkaa noin 8km). Sateella katsottiin sisällä piirrettyjä tms elokuvia, luettiin ja pelailtiin pelejä.

Aina avaimet kaulassa kuljettiin, ja hyvin meni.

Yksin olisi voinut olla tylsempää, mutta pärjätty oltaisiin kyllä!

Tylsyys siinä yksin olemisessa on isoin "vaara", ehkä voisi kysäistä että voisiko joku lapsen koulukaveri olla sellainen jonka kanssa voisivat päivät viettää?

Tuo riippuu lasten iästä. 7-8-vuotiasta ei voi jättää kokonaisiksi päiviksi yksin ainakaan säännöllisesti. Kyllä mekin käytiin entisaikaan pyöräilemässä ja uimassa, mutta se loppui siihen, kun naapurin tyttö ajoi auton alle ja jalka murtui. Tuo oli 80-luvulla, ja siihen aikaan ei edes ollut vielä mikään hurja liikenne.

Vierailija
72/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Meillä on ollut aina se tilanne, että vanhempien kesälomat 4 vkoa ja koululaisilla 10 vkoa. Eikä voida itse valita lomien aikaa, se on heinäkuu. Mummi tulee yleensä viikoksi kesäkuussa. Usein juhannuksena haettu mummi meille ja viety kotiinsa kun loma alkaa. Perheessä tulevana kesänä 2. luokan päättävä ja 4. luokan päättävä koululainen. Menevät kesän alussa 2 viikoksi taidekoulun päiväleirille. Lisäksi nuorempi menee teatterileirille juhannusviikolla. Elokuussa jätetään lapset 29.7. alkaen viikoksi mökille mummin kanssa. Koulun alkua edeltävällä viikolla pyydän pari päivää saldovapaata ja tod.näk. kysyn, jos nuorempi voi mennä jollekin kaverilleen parina päivänä.

Eli lapsilla on 4 viikkoa lomaa vanhempien kanssa ja 2 viikkoa mummin kanssa. Muilla järjestelyillä hoidettavaksi jää siis vain 4 viikkoa. Ihan eri tilanne kuin ap:lla jonka pitää keksiä lapselle hoitaja koko 10 viikoksi.

Todella kurjaa kyllä pienelle koululaisellekin jos ei saa yhtään viikkoa kunnon kesälomaa vanhempien kanssa. On ihan eri asia pärjätä pari viikkoa yksin kuin 10 viikkoa. Eikä niitä kavereitakaan välttämättä ole koko kesäksi, monet kun lomailevat muualla vanhempiensa kanssa. Itse kyllä muistan sen tyhjyyden tunteen mikä koitti kun suvivirsi oli laulettu. Pärjäsin kyllä ihan hyvin mutta hiton tylsää se yksinolo kyllä oli. Kavereiden läsnäolo toki auttaa mutta niitäkin pitäisi olla suht lähellä.

Ap:n asemassa kyllä harkitsisin, kannattaako työtä ottaa vastaan lainkaan ennen syksyä jos ei edes paria viikkoa voi saada palkatonta.  Joku järjestely tuohon on kyllä keksittävä, yrittäkää nyt vaikka niitä päiväleirejä ja jos kuljetukset niihin on hankalia, joku teini saattamaan lasta pyörällä sinne ja takaisin. Rahaa vastaan toki.

Vierailija
73/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummallakaan satu olemaan vuorotyötä ja neuvoteltavissa enemmän iltavuoroja?

Vierailija
74/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne. Lomaa ei ole kuin kaksi viikkoa, vaikka onhan sekin jotain.

Naapurin kanssa olemme sopineet, että lapseni voi mennä heille, kun heillä on lomaa. Heillä lomaa yhteensä 8 viikkoa. Vielä ei ole mitään vahvistunut, mutta olen myös varautunut siihen, että lapsi joinakin päivinä kulkisi töissä mukanani (työni puolesta se olisi mahdollista) ja joitakin päiviä joutuu varmasti olemaan yksin. Siskoni on äitiyslomalla, joten hänenkin luotaan uskoisin saavan hoitopaikan edes päiväksi tai pariksi, jos tarvitsee. Hieman hajanaista siis vielä.

Ap:n tilanteessa ottaisin yhteyttä lapsen luokkatovereiden vanhempiin, jos asuvat lähellä tai edes työmatkan varrella - jos lapsi heille voisi mennä edes osan ajasta. Vaikka tänä kesänä ette pystyisi korvaamaan saatua apua, ensi kesästä voisitte jo sopia, että vuoroviikoin vahditte.

Yksi mahdollisuus olisi, että useammalle - kolmelle, neljälle - alakoululaiselle palkkaisi yhden hoitajan koko kesäksi. Näin hoitajan palkka jakautuisi useammalle vanhemmalle ja lapsista olisi seuraa toisilleen. 

Vierailija
75/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Voi luoja mikä tampio! Eiköhän ap ole tiedostanut asian alusta asti, mutta mitä se auttaa? Tilanne on mikä on eikä siinä auta että sen on tiennyt etukäteen! Työpaikkaa tarjotaan silloin kun tarjotaan, paha kieltäytyä kun ei tiedä koska seuraava tilaisuus tulee ja eläminen maksaa. Eikä niitä hoitopaikkoja kouluikäisille ole vaikka asian tietäis kuinka aikaisin tahansa! Nyt kun vielä ap on vasta aloittanut työt tilanne on todella tullut nopeasti. Toivottavasti löytyy joku luotettava nuori apuun.

Tällä varmaan haettiin takaa sitä, että asian olisi voinut keskustella kotona läpi jo ennen työpaikan hakua, jolloin nyt ei oltaisi tässä tilanteessa. Ainakin meidän perheessä olisi tehty niin että ennen hakua olisi punnittu vaihtoehdot. Eli jos saan työn, mitä tehdään lapsen kesän suhteen koska minä en olisi kesällä hoitamassa. Olisi esim. huomattu, että kesältä saamastani palkasta iso osa menee ulkopuolisen hoitajan palkkaamiseen mutta kuitenkin pitemmän päälle minulla olisi työpaikka joten ottaisimme sen kesän tavallaan takkiin mutta sitten helpottaa. Tai päädytty siihen, että ei ole järkeä hakea töitä jotka alkavat jo keväällä/kesällä.

Ja töitähän pystyy itse valitsemaan tuolta hyllyltä, not!

Se on otettava se minkä saa jos meinaa lapset elättää.

Vierailija
76/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa palkata hoitaja. Rahaahan se vie, mutta lapsi on turvassa.

Joko molemmille lapsille tai sitten vain koululaiselke. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa voisi palkata nuoren tyyliin kymmenestä neljään niin selviätte pienemmillä palkkakustannuksilla.

Vierailija
77/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole joka paikassa leirejä tai kerhoja. Meillä on tasan yksi leiri, kestää 2vrk ja sinne matkaa 30km ja viimenen bussivuoro meni 5v sitten. Onneksi meillä on mummola.

Vierailija
78/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on selvästi jollekkin myöhäisteinille kesätöitä, 1500e puhtaana käteen (käteisenä) luulisi riittävän.

Vierailija
79/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki on niin pullamössöä, minä kävin peruskoulun vuosituhannen vaihteen molemmin puolin ja olin ala-asteikäisenä yksin kotona. Äiti oli töissä kaupassa ja isä metsässä. Meillä oli maatila ja sen töissä kului aika rattoisasti. Taisin tehdä kakkosluokan jälkeisenä kesänä yksin lähes kaikki kesän navettatyöt. Kyllä nykynuorikin pärjää yksin ILMAN TÖITÄ, jos minä pärjäsin töiden kanssa.

Vierailija
80/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki on niin pullamössöä, minä kävin peruskoulun vuosituhannen vaihteen molemmin puolin ja olin ala-asteikäisenä yksin kotona. Äiti oli töissä kaupassa ja isä metsässä. Meillä oli maatila ja sen töissä kului aika rattoisasti. Taisin tehdä kakkosluokan jälkeisenä kesänä yksin lähes kaikki kesän navettatyöt. Kyllä nykynuorikin pärjää yksin ILMAN TÖITÄ, jos minä pärjäsin töiden kanssa.

Niin just. Miks ihmeessä tultiin koskaan edes puusta alas, tai noustiin kahdelle jalalle.

Valoja päälle nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi