Lapsen elatusapu opintojen alkaessa
Joudunko maksamaan elatusapua lapselle vaikka haluankin aloittaa opinnot työsuhteen päättymisen jälkeen. Lapsen äidin mielestä se ei ole mahdollista koska ns. elatusvatuu säilyy eikä oikeus suostuisi muuttamaan elatussopimusta jonka oikeus itse vahvisti. Ajatuksia ? lakimieheen saan yhteyden vasta pääsiäisen jälkeen
Kommentit (11)
Joo siis sehän ei automaattisesti muutu, vaan lastenvalvojalle mars kun opiskelupaikka varmistuu
-1
Tottakai sulla on oikeus aloittaa omat opinnot, mutta mä en vanhempana ymmärrä, että vanhempi voi laittaa oman edun lapsen edun edelle. Mun mielestä sun lapsen opinnot on nyt tärkeämmät, eikä ne onnistu ilman myös sun panosta.
Aloita omat opinnot kun lapsesi on elämän syrjässä kiinni. Eikö tarkoitus ole antaa lapselle hyvät eväät ja mahdollisuudet elättää itsensä ja tulevat lapsensa.
Elatusvastuu säilyy tosiaan, eli joudut samalla tavalla suunnittelemaan talouttasi kuin jos asuisit lapsen kanssa samassa taloudessa. Voit opiskella kunhan käyt samalla töissä ja kannat oman osuutesi vastuusta. Niinhän se lapsen äitikin joutuu tekemään.
Mun exä sai alennusta elatusmaksusta opintojensa vuoksi koska hänen tulonsa pienenivät. Ota yhteyttä lastenvalvojaan.
Jännä juttu, että etä voi noin vain laistaa elatusvastuun. Alkaa opiskeleen vain opintotuella ja laskettaa lastenvalvojalla tulot uusiksi ja kela maksaa sitten lähille elatustuen.
Vierailija kirjoitti:
Elatusvastuu säilyy tosiaan, eli joudut samalla tavalla suunnittelemaan talouttasi kuin jos asuisit lapsen kanssa samassa taloudessa. Voit opiskella kunhan käyt samalla töissä ja kannat oman osuutesi vastuusta. Niinhän se lapsen äitikin joutuu tekemään.
Ei säily. Kun ei ole tuloja niin ei tarvi maksaakaan. Paska juttu, mutta näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säily. Kun ei ole tuloja niin ei tarvi maksaakaan. Paska juttu, mutta näin on.
Tarkoitinkin enemmänkin eettiseltä kantilta. Kun sen lapsen on tähän maailmaan tehnyt, ei vastuu katoa. Silloin ei ehdoin tahdoin hankkiuduta tulottomaksi ja sanouduta elatuksesta irti, niin kuin tosiaan ei se lähivanhempikaan voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sulla on oikeus aloittaa omat opinnot, mutta mä en vanhempana ymmärrä, että vanhempi voi laittaa oman edun lapsen edun edelle. Mun mielestä sun lapsen opinnot on nyt tärkeämmät, eikä ne onnistu ilman myös sun panosta.
Aloita omat opinnot kun lapsesi on elämän syrjässä kiinni. Eikö tarkoitus ole antaa lapselle hyvät eväät ja mahdollisuudet elättää itsensä ja tulevat lapsensa.
No mitähän nyt taas? Olisiko lapselle sitten parempi, että isä on työttömänä kotona tai joutuu muuttamaan töiden perässä toiselle puolelle suomea? Niitä töitä kun ei aina vaan ole, joten paras vaihtoehto on silloin lähteä opiskelemaan.
Elatusapu määräytyy tulojen mukaan, tottakai sen määrä laskee jos tulot laskee.