Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
41/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim itte olen äiti ja kotona alakouluikäisen kanssa. Tällaseen rauhalliseen normiperheeseen voisin ihan hyvin ottaa kesällä toisen pienen koululaisen hoitoon. Kysy srk n lastenohjaajalta, tuntisiko hän jotain äitiä, jolta voisi kysyä, kysele paikallisen mll n vetäjiltä, ihan varmasti löydät jonkun. Kesäleiriputki pienelle kuullostaa aika rankalta. Omani ei ainakaan ole sellaista tyyppiä, joka jaksaisi.

Srk n diakoni tuntee paljon perheitä, joista voisi löytyä luotettava nuori kesätöihin.

En kyllä usko, että kovin moni kotona oleva äiti ottaisi vierasta lasta heille hoitoon kesän ajaksi. Ainakin monilla minun tuntemillani perheille eletään kesäisin kuitenkin vähän eri rytmissä kuin normaalisti. Halutaan lähteä vaikka ex tempore rannalle, torille, jätskille tai vaikka mummolaan yms. Mielestäni järkevältä kuulostava ratkaisu on palkata joku nuori kesätöihin hoitamaan lasta. Haastattelette nuoren ensin jos ette entuudestaan tunne.

Vierailija
42/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on kesällä jo tokaluokkalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Voi luoja mikä tampio! Eiköhän ap ole tiedostanut asian alusta asti, mutta mitä se auttaa? Tilanne on mikä on eikä siinä auta että sen on tiennyt etukäteen! Työpaikkaa tarjotaan silloin kun tarjotaan, paha kieltäytyä kun ei tiedä koska seuraava tilaisuus tulee ja eläminen maksaa. Eikä niitä hoitopaikkoja kouluikäisille ole vaikka asian tietäis kuinka aikaisin tahansa! Nyt kun vielä ap on vasta aloittanut työt tilanne on todella tullut nopeasti. Toivottavasti löytyy joku luotettava nuori apuun.

Tällä varmaan haettiin takaa sitä, että asian olisi voinut keskustella kotona läpi jo ennen työpaikan hakua, jolloin nyt ei oltaisi tässä tilanteessa. Ainakin meidän perheessä olisi tehty niin että ennen hakua olisi punnittu vaihtoehdot. Eli jos saan työn, mitä tehdään lapsen kesän suhteen koska minä en olisi kesällä hoitamassa. Olisi esim. huomattu, että kesältä saamastani palkasta iso osa menee ulkopuolisen hoitajan palkkaamiseen mutta kuitenkin pitemmän päälle minulla olisi työpaikka joten ottaisimme sen kesän tavallaan takkiin mutta sitten helpottaa. Tai päädytty siihen, että ei ole järkeä hakea töitä jotka alkavat jo keväällä/kesällä.

Vierailija
44/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hänellä ketään koulukaveria, jolle voisi mennä hoitoon osaksi aikaa? Ja te sitten hoitaisitte joskus tuota kaveria?

Itse kysyisin kyllä myös palkattoman loman mahdollisuutta. Edes viikko tai pari. Saahan sitä kysyä!

7-vuotias on kyllä liian pieni olemaan kotona viikkokausia yksin.

Vierailija
45/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin voi palkata jo nyt keväällä aina ajoittain lastenvahdiksi. Lapset ja teini ehtii tutustumaan toisiinsa. Parhaassa tapauksessa teille löytyy todellinen helmi,josta tulee pitkäaikainen lastenvahti.

Vierailija
46/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt 8v pärjää muutaman tunnin kotonakin, kun on kännykkä lähellä. Minä olin kaikki kesät yksin kotona ja hauskaa oli. Kavereiden kanssa käytiin syömässä puistossa tai sitten äidin jääkaappiin tekemiä voileipiä, käytiin pyöräretkillä, uimassa (joo, siihen aikaa ei oltu ihan varovaisia), metsäretkillä. Luin kirjastonkirjoja ja lekottelin parvekkeella pari päivää. Hauskoja muistoja!

Oman lapsen laitoin kahdelle eri päiväleirille (toinen 10-15 ja toinen 8-16 urheiluseuran järjestämä). Ei se ollut hänelle sen rankempaa kuin koulukaan. Sitten juhannusviikon oli kotona "yksin", käytännössä siis vietti aikaansa kavereiden kanssa ulkona, ja sitten alkoikin minun ja miehen lomat putkeen (meillä oli yksi yhteinen lomaviikko). Siinä se kesäloma menikin.

Jos ap:lla ja miehellä ei ole yhtään lomaa eikä voi saada palkatontakaan, niin onhan tuo heinäkuu melkoinen ongelma, kun silloin ei järjestetä yleensä edes leirejä. Seurakunnan leiritkin taitavat olla pelkäistään kesäkuussa. Kyllä lapsi pärjää yksin joitakin päiviä, kun tietää, että se ei kestä loputtomiin mutta kuukausi yksin on aika rankkaa, jos vanhemmat eivät pysty tekemään etäpäiviä tai lyhennettyä päivää.

Vierailija
47/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta onko tosiaan niin ettei kouluikäisetkään lapset saa olla yksin kotona sen aikaa kun vanhemmat ovat töissä? Mun mielestä ihan normaalia. Olin itsekin koululaisena yksin kotona silloin kun vanhemmilla ei ollut lomaa ekaluokkalaisesta asti ja meillä oli vieläpä uima-allas pihalla mihin olisin voinut hukkua sata kertaa. Ja vuosi oli 2003 eikä 1983, jos joku sitä miettii.

Vierailija
48/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aika monelle viikolle löydy jokin leirivaihtoehto. Ainakin Turun suunnalla järjestää yön yli- ja päiväleirejä tai kesäkouluja useampi taho. Liiku, Luomuspaja, Aboa Vetus-museo, seurakunta, jne. Isoille partioleirille otetaan myös ei-partiolaisia. Samoin pioneerien leirit ymmärtääkseni avoimia muillekin kuin jäsenille.

Valtakunnallisia leirejälim on, esim. Luonto-liitolla, kirkon lastenleiri Pieksämäellä, jne. Nyt vaan etsimään!

Voisi myös kysyä lapsen kavereilta, pääsisikö joksikin viikoksi kavereiden perheiden mukana mökille tms. Sitten kun oma lapsi on kouluikäinen, mielellään otettaisiin joku lapsen kaveri meidän mukaan kesällä retkeilemään tai mökille.

Vierailija
49/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt 8v pärjää muutaman tunnin kotonakin, kun on kännykkä lähellä. Minä olin kaikki kesät yksin kotona ja hauskaa oli. Kavereiden kanssa käytiin syömässä puistossa tai sitten äidin jääkaappiin tekemiä voileipiä, käytiin pyöräretkillä, uimassa (joo, siihen aikaa ei oltu ihan varovaisia), metsäretkillä. Luin kirjastonkirjoja ja lekottelin parvekkeella pari päivää. Hauskoja muistoja!

Oman lapsen laitoin kahdelle eri päiväleirille (toinen 10-15 ja toinen 8-16 urheiluseuran järjestämä). Ei se ollut hänelle sen rankempaa kuin koulukaan. Sitten juhannusviikon oli kotona "yksin", käytännössä siis vietti aikaansa kavereiden kanssa ulkona, ja sitten alkoikin minun ja miehen lomat putkeen (meillä oli yksi yhteinen lomaviikko). Siinä se kesäloma menikin.

Jos ap:lla ja miehellä ei ole yhtään lomaa eikä voi saada palkatontakaan, niin onhan tuo heinäkuu melkoinen ongelma, kun silloin ei järjestetä yleensä edes leirejä. Seurakunnan leiritkin taitavat olla pelkäistään kesäkuussa. Kyllä lapsi pärjää yksin joitakin päiviä, kun tietää, että se ei kestä loputtomiin mutta kuukausi yksin on aika rankkaa, jos vanhemmat eivät pysty tekemään etäpäiviä tai lyhennettyä päivää.

Onhan niitä kesäleirejä heinäkuussakin. Tuolta löytyy yön yli-leiri joka ikiselle heinäkuun viikolle:

https://www.leiri.fi/tietoa-meista/ajankohtaista/2018/kesaleirit-2019-n…

Se on sitten eri juttu, missä on tilaa tähän aikaan vuodesta. Tuskin ne kaikki täynnä on. Ratsastusleirejäkin yleensä on pitkin kesää.

Minä kyselisin lapsen kaverien vanhemmilta, voisiko joku perheistä pitää lasta jonain viikkona heinäkuussa. Eiköhän moni ota mökille oman lapsen kaveriksi, maksatte ruokarahat ja laitatte lapsen mukaan jonkun herkkukorin tuliaisiksi.

Vierailija
50/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim itte olen äiti ja kotona alakouluikäisen kanssa. Tällaseen rauhalliseen normiperheeseen voisin ihan hyvin ottaa kesällä toisen pienen koululaisen hoitoon. Kysy srk n lastenohjaajalta, tuntisiko hän jotain äitiä, jolta voisi kysyä, kysele paikallisen mll n vetäjiltä, ihan varmasti löydät jonkun. Kesäleiriputki pienelle kuullostaa aika rankalta. Omani ei ainakaan ole sellaista tyyppiä, joka jaksaisi.

Srk n diakoni tuntee paljon perheitä, joista voisi löytyä luotettava nuori kesätöihin.

En kyllä usko, että kovin moni kotona oleva äiti ottaisi vierasta lasta heille hoitoon kesän ajaksi. Ainakin monilla minun tuntemillani perheille eletään kesäisin kuitenkin vähän eri rytmissä kuin normaalisti. Halutaan lähteä vaikka ex tempore rannalle, torille, jätskille tai vaikka mummolaan yms. Mielestäni järkevältä kuulostava ratkaisu on palkata joku nuori kesätöihin hoitamaan lasta. Haastattelette nuoren ensin jos ette entuudestaan tunne.

Ehkei vierasta, mutta ideaalitilanteessa joku luokkakaverin vanhempi on taaperon kanssa kotona hoitovapaalla, ja ottamalla osaksi lomaa lapsen hoitoon saisi sekä seuraa omalle koululaiselle että pientä vaivanpalkkaa. Meillä oli viime kesänä kaksi saman kadun ekaluokkalaista 3 viikkoa meidän eskarilaisen kaverina, oli tosi hyvä järjestely kun lapsista oli toisilleen seuraa.

Vierailija
51/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa nuorisotoimi järjestää kesätoimintaa lapsille ja se maksaa 50 euroa viikossa, hintaan sisältyy ruokailut ja välipalat.

Verkostoja voi myös itse luoda. Eli rohkeasti kysellä lapsen koulukaverien vanhemmilta, miten muut hoitaa lapset kesällä. Yleensä lapset menee mielellään mukaan toimintaan, jossa on tuttuja kavereita.

Tällaista saisi olla kyllä joka kunnassa. Siinä voisi samalla tarjota kesätyöpaikan esimerkiksi luokanopettajaopiskelijoille ja ravintola-alan opiskelijoille. Koulut seisoo kesät tyhjillään, siellä on tilaa toimia, valmiiksi keittiö, jne.

Vaihtoehtoisesti palvelun voisi ostaa paikkakunnalta joltain sopivalta yrittäjältä. Esimerkiksi maatilamatkailua tarjoavista kohteista.

Vierailija
52/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsen vielä, että täällä pohjoissuomen pikkupaikkakunilla ei ole nuin mahtavia leirejä ja puistotoimintaa kuin varmasti isommissa kaupungeissa. Täytyy yrittää etsiä joku lastenhoitaja kotiin. Harmittaa että edes sain työpaikan tällä hetkellä. Lapsilla ei ole mitään varsinaista kesälomaa.

Ap

Vierailija
53/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti itsekseen pärjäämistä ei taida juuri auttaa jos niitä järjestettäviä tunteja on 450.

Vierailija
54/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne esikoisen kohdalla. Lapsi jäi aamulla nukkumaan ja herättyään yhdeksän maissa söi jääkaapista sinne tekemäni aamupalan. Sitten hän leikki ja katsoi videoita, isänsä tuli klo 11 kotiin ruokatunnille. Mies söi lapsen kanssa ja tarkisti, että lapsella on avain kaulassa. Miehen palattua töihin lapsi lähti pihalle kavareiden kanssa ja yleensä oli siellä koko iltapäivän. Mies tuli töistä kotiin neljän maissa, joten lapsi ei joutunut olemaan hirveän pitkään yksin. Eihän tuo ideaalitilanne ollut, mutta ihan hyvin meni. Onneksi lapsi oli ehtinyt täyttää 8 vuotta jo kevättalvella.

Vierailija
55/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa nuorisotoimi järjestää kesätoimintaa lapsille ja se maksaa 50 euroa viikossa, hintaan sisältyy ruokailut ja välipalat.

Verkostoja voi myös itse luoda. Eli rohkeasti kysellä lapsen koulukaverien vanhemmilta, miten muut hoitaa lapset kesällä. Yleensä lapset menee mielellään mukaan toimintaan, jossa on tuttuja kavereita.

Tällaista saisi olla kyllä joka kunnassa. Siinä voisi samalla tarjota kesätyöpaikan esimerkiksi luokanopettajaopiskelijoille ja ravintola-alan opiskelijoille. Koulut seisoo kesät tyhjillään, siellä on tilaa toimia, valmiiksi keittiö, jne.

Vaihtoehtoisesti palvelun voisi ostaa paikkakunnalta joltain sopivalta yrittäjältä. Esimerkiksi maatilamatkailua tarjoavista kohteista.

Mietin sitäkin että mitä koulunkäynninohjaajat/ ip-ohjaajat/ luokka-avustajat tekee kesät. Olisi niin kätevää jos lapsi voisi mennä siihen omalle koululle johonkin ulkoilupainotteiseen kerhoon muutamaksi viikoksi kesällä, tulijoita olisi kos ja harva sitä koko 10 viikkoa saa lomilla katettua.

Täällä on nuorisotoimen maksutonta pajatoimintaa kesäkuussa nuorisotalolla, mutta se on sellaista missä lapset/nuoret menee ja tulee miten itse tahtoo, ei ilmoittautumista tai perään katsomista, ikähaitari kattaa koko peruskouluiän ja tämä ei sisällä mitään "hoitoa", siis että joku kertoisi että nyt olisi lounasaika jne. Meidän lapsi on vielä liian arka sinne yläkoululaisten keskelle itsenäisesti selvittämään mitkä on paikan pelisäännöt ja miten täällä toimitaan (mikä ei tietysti ole palveluntarjoajan ongelma, kunhan totean).

Vierailija
56/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi olla yksin kotona... Se on sallittua, mutta ei välttämättä mukavaa. Kannattaa satsata taloudellisesti, niin kesästä tulee lapselle kiva.

Vierailija
57/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me palkattiin vastaavassa tilanteessa nuori kuukaudeksi samoilla ehdoilla kun kunta tarjoaa kesätöitä (6h/päivä, palkka 720 €/kk). Tulijoita olisi ollut useampikin ja tuohon sai kotitalousvähennyksen

Vierailija
58/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotona vauvan kanssa, ja olisi vain kivaa jos esikoisen koulukaveri olisi täällä seurana. Mietin, tohdinko ehdottaa tämän äidille...

Vierailija
59/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten johonkin teiniin voi luottaa lapsenvahtina? Ei ole ketään tuttuja teinejä, ei lähipiirissä ole ollenkaan sen ikäisiä lapsia kenelläkään, taaperoita vaan kaikilla.. Tää on kyllä todellinen epäkohta tässä holhousyhteiskunnassa, että 7-vuotiaan pitää yhtäkkiä selviytyä itse koulumatkasta, pärjätä aamut yksin kotona ja sitten koulujen lomat yksikseen.

Eiköhän teini ole kuitenkin luotettavampi kuin 7-vuotias lapsi yksinään?

Ja ensin puhutaan halveksivasti holhousyhteiskunnasta mutta sitten kaivattaisiin kuitenkin sitä holhousta ettei tarvitsisi itse järjestää mitään.

Jos olisin ap, ottaisin nuoremmalle lapsellekin päiväkodista vapaata kesäksi, jolloin säästyneellä hoitomaksulla kattaisi jo osan hoitajan palkasta.

Vierailija
60/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt hyviä lapsenvahteja työkavereiden teineistä. Pomoni 16-vuotias lapsi on ollut meillä tosi pidetty lapsenvahti ja ollut yötäkin lastemme kanssa kun olemme molemmat olleet reissussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi