Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
21/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla Suomessa on päiväleirejä. Niitä järjestävät urheiluseurat, yksityiset toimijat, kuvataidekoulut, kunnat jne. Kerro paikkakuntasi nimi niin minä kerron, mistä löytyy lisätietoa leireistä.

Näitä on kyllä aika kattavasti tarjolla, mutta outoa on että valvontaa on useimmissa 4-6h/pv ja sijainti sellainen johon harva pikkukoululainen osaa itse esim. useammalla bussilla seikkailla. Miten ihmeessä joku ehtii viedä lapsen klo 10 kerhoon ja hakea klo 14 kun itse pitäisi tehdä 8-tuntinen päivä?

Saatiin kyllä lapselle paikka päiväleiriltä joka on auki 7:30-16:30, mutta se on 20 km väärään suuntaan maaseudulle ja edellyttää että lainataan toinen auto tuoksi viikoksi. Kätevää 🙄

Vierailija
22/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsia hoiti tomera 16 vuotias tyttö. Lapsella oli tosi kivaa.Teimme valmiiksi viikon ruuat ,eikä tarvinnut tytön, kuin lämmittää mikrossa hänelle. Leipoivat kyllä joskua ja paistoivat lettuja.

Pelasivat pelejä, kävivät ranalla , tyttö luki lapselleni paljon jne.

Toinen vaihtoehto teillä on viedä lapsi hoitoon jollekkin kotiäidille tai kuuskymppiselle eläkeläiselle , joka tarvitsee lisärahaa ja jaksaa viedä lasta ulkoilemaan .

No noihan olisi hyviä vaihtoehtoja. Pitäisi vaan tuntea niitä kotiäitejä tai eläkeläisiä... En minä ainakaan tunne kuin pari naapuria, ja ne on niitä kellä on samanikäisiä lapsia. Ehkä jossain pikkupaikkakunnalla tuntisi paremmin. Aika vaikeaa on lähteä tosta vaan jututtamaan naapuria että hei, hoitaisitko mun lasta. Pitäisi ensin tuntea ne ihmiset, että voisi luottaa. Eli toisin sanoen olisi pitänyt jo ennen lapsentekoa luoda todella iso eri-ikäisistä ihmisistä koostuva sosiaalinen piiri. Sukulaisissakaan tai kavereissa ei mitään kotiäitejä tai eläkeläisiä ole.

Kahden vanhemman lomat yhteensä 8 viikkoa. Ja joka kunnassa on jotain edullisia kesäkerhoja ja päiväleirejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin ahdistaa tämä jo etukäteen. Lapsi aloittaa syksyllä koulun. Mulla on onneksi täydet lomat ensi kesänä, mutta sehän on vain 4 viikkoa. Mites ne loput 6 viikkoa? :( aika kalliiksi käy jos koko ajan on jossain kesäleirillä. No viikoksi ehkä saan sukulaisille ja siinäpä sitten se.

Miten johonkin teiniin voi luottaa lapsenvahtina? Ei ole ketään tuttuja teinejä, ei lähipiirissä ole ollenkaan sen ikäisiä lapsia kenelläkään, taaperoita vaan kaikilla.. Tää on kyllä todellinen epäkohta tässä holhousyhteiskunnassa, että 7-vuotiaan pitää yhtäkkiä selviytyä itse koulumatkasta, pärjätä aamut yksin kotona ja sitten koulujen lomat yksikseen.

Eikö sun puolisolla ole kesälomaa? Yleensä on. Ja etävanhemmilla on myös lomaa.

Mihin olet unohtanut päiväleirit, joihin lapsi voi mennä?

Mikä puoliso? Ei kaikilla ole puolisoa. Etävanhempi taas ei ole kykenevä hoitamaan lasta kuin pari tuntia kerralla.

Mielestäni mainitsin viestissäni päiväleirit ja sen, että kalliiksi sekin tulee jos koko ajan on leirillä. Kyllä varmaan 1-2 leiriä pitääkin ottaa mutta sitä enemmän alkaa käydä jo raskaaksi lapsellekin.

Vierailija
24/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsia hoiti tomera 16 vuotias tyttö. Lapsella oli tosi kivaa.Teimme valmiiksi viikon ruuat ,eikä tarvinnut tytön, kuin lämmittää mikrossa hänelle. Leipoivat kyllä joskua ja paistoivat lettuja.

Toinen vaihtoehto teillä on viedä lapsi hoitoon jollekkin kotiäidille tai kuuskymppiselle eläkeläiselle , joka tarvitsee lisärahaa ja jaksaa viedä lasta ulkoilemaan .

No noihan olisi hyviä vaihtoehtoja. Pitäisi vaan tuntea niitä kotiäitejä tai eläkeläisiä... En minä ainakaan tunne kuin pari naapuria, ja ne on niitä kellä on samanikäisiä lapsia. Ehkä jossain pikkupaikkakunnalla tuntisi paremmin. Aika vaikeaa on lähteä tosta vaan jututtamaan naapuria että hei, hoitaisitko mun lasta. Pitäisi ensin tuntea ne ihmiset, että voisi luottaa. Eli toisin sanoen olisi pitänyt jo ennen lapsentekoa luoda todella iso eri-ikäisistä ihmisistä koostuva sosiaalinen piiri. Sukulaisissakaan tai kavereissa ei mitään kotiäitejä tai eläkeläisiä ole.

Kahden vanhemman lomat yhteensä 8 viikkoa. Ja joka kunnassa on jotain edullisia kesäkerhoja ja päiväleirejä.

Onko niin vaikea tajuta, ettei joka perheessä ole kahta vanhempaa?

Vierailija
25/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin ahdistaa tämä jo etukäteen. Lapsi aloittaa syksyllä koulun. Mulla on onneksi täydet lomat ensi kesänä, mutta sehän on vain 4 viikkoa. Mites ne loput 6 viikkoa? :( aika kalliiksi käy jos koko ajan on jossain kesäleirillä. No viikoksi ehkä saan sukulaisille ja siinäpä sitten se.

Miten johonkin teiniin voi luottaa lapsenvahtina? Ei ole ketään tuttuja teinejä, ei lähipiirissä ole ollenkaan sen ikäisiä lapsia kenelläkään, taaperoita vaan kaikilla.. Tää on kyllä todellinen epäkohta tässä holhousyhteiskunnassa, että 7-vuotiaan pitää yhtäkkiä selviytyä itse koulumatkasta, pärjätä aamut yksin kotona ja sitten koulujen lomat yksikseen.

Seurakunta ja kunnan nuorisotoimi järjestää monella paikkakunnalla ilmaista tai lähes ilmaista kerhotoimintaa koulujen loma-aikoina.

Vierailija
26/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mll, 4h?

Vierailija
27/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan leirit, nettiin ilmoitus että etsitään lastenhoitajaa. Kyllä löytyy.

Vierailija
28/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin vaikea tajuta, ettei joka perheessä ole kahta vanhempaa?

Eikä täysiä ja/tai koulujen loma-aikaan sijoittuvia lomia.

Vierailija
29/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla Suomessa on päiväleirejä. Niitä järjestävät urheiluseurat, yksityiset toimijat, kuvataidekoulut, kunnat jne. Kerro paikkakuntasi nimi niin minä kerron, mistä löytyy lisätietoa leireistä.

Näitä on kyllä aika kattavasti tarjolla, mutta outoa on että valvontaa on useimmissa 4-6h/pv ja sijainti sellainen johon harva pikkukoululainen osaa itse esim. useammalla bussilla seikkailla. Miten ihmeessä joku ehtii viedä lapsen klo 10 kerhoon ja hakea klo 14 kun itse pitäisi tehdä 8-tuntinen päivä?

Saatiin kyllä lapselle paikka päiväleiriltä joka on auki 7:30-16:30, mutta se on 20 km väärään suuntaan maaseudulle ja edellyttää että lainataan toinen auto tuoksi viikoksi. Kätevää 🙄

Tää on kyllä todellinen ongelma noissa päiväleireissä. Ei ole kovin realistista, että 7v menee yksinään bussilla ties minne kaupungin keskustaan ja sieltä leiripaikkaan. Olettaen että leiri on kaupungissa ja sinne pääsee bussilla. Jos ei pääse niin sitten ei ainakaan ole mitään mahdollisuuksia, koska ne leirit on lähes aina just esim. 10-15.

Vierailija
30/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä samassa taloudessa, lomakuukausi on toukokuu tänävuonna, on yrittänyt vaihtaa, tilalle saisi syyskuun tai elokuun puolestavälistä eteenpäin...

Ei lapsillekaan ole kiva kokokesää leireillä kun muut vietää lomaa vanhempiensa kanssa.

Että tämmöiset "lapsiystävälliset" työpaikat meillä. Perheelliset ei mene todellakaan lomavalinnoissa muiden edelle....

Vierailija
31/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Voi luoja mikä tampio! Eiköhän ap ole tiedostanut asian alusta asti, mutta mitä se auttaa? Tilanne on mikä on eikä siinä auta että sen on tiennyt etukäteen! Työpaikkaa tarjotaan silloin kun tarjotaan, paha kieltäytyä kun ei tiedä koska seuraava tilaisuus tulee ja eläminen maksaa. Eikä niitä hoitopaikkoja kouluikäisille ole vaikka asian tietäis kuinka aikaisin tahansa! Nyt kun vielä ap on vasta aloittanut työt tilanne on todella tullut nopeasti. Toivottavasti löytyy joku luotettava nuori apuun.

Vierailija
32/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa nuorisotoimi järjestää kesätoimintaa lapsille ja se maksaa 50 euroa viikossa, hintaan sisältyy ruokailut ja välipalat.

Verkostoja voi myös itse luoda. Eli rohkeasti kysellä lapsen koulukaverien vanhemmilta, miten muut hoitaa lapset kesällä. Yleensä lapset menee mielellään mukaan toimintaan, jossa on tuttuja kavereita.

Vierailija
33/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikkipuistotoiminta on maksutonta. Lapset ottavat sinne omat eväät, mikä on lapsista kivaa.

Paikalla on kolme.'-neljä 18-vuotta täyttänyttä hoitajaa, rikosrekisteritkin on tarkistettu. Tämä siis aika pienellä paikkakunnalla. Pääkaupunkiseudulla on sama meinikin kun siellä asuimme. 

Lapset ovat aina tykänneet käydä siellä, kuten myös naapureiden ja tuttujen lapset. 

Lisäksi jalkapalloseurat ym tarjoavat omia vastaavia.

Oletko aivan varma, ettei olisi vaan urbaani legenda se, että teillä olisi huono kesäkerho? Varsinkin, jos kenenkaan tutun lapsi ei ole ollut.

Vierailija
34/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.

Kannattaisiko miettiä etukäteen?

Me olemme olleet vakipaikoissa jo vuosikaudet, kiertävät lomat touko-syyskuu. Minulla syyskuu, ei voi vaihtaa, koska olisi muille työnteljöille epäreilua( ymmärrän kyllä kyllä, mutta silti pännii).

Olisi niin ihana ollut olla edes hetki lasten ( 7 ja 10v.) kanssa yhtäaikaa lomalla. Pärjäävät kyllä, mutta ei ole heillekään kivaa olla koko kesää kaksistaan.

Eikö heillä ole toista vanhempaa?

Sillä toisella vanhemmalla saattaa olla myös kiertävät lomat toukokuusta syyskuuhun eli lähes 3kk koululaisten lomien ulkopuolella. Koululaisten lomat ovat yleensä 4.6 - 4.8

Vierailija
35/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä leikkipuistotoiminta on maksutonta. Lapset ottavat sinne omat eväät, mikä on lapsista kivaa.

Paikalla on kolme.'-neljä 18-vuotta täyttänyttä hoitajaa, rikosrekisteritkin on tarkistettu. Tämä siis aika pienellä paikkakunnalla. Pääkaupunkiseudulla on sama meinikin kun siellä asuimme. 

Lapset ovat aina tykänneet käydä siellä, kuten myös naapureiden ja tuttujen lapset. 

Lisäksi jalkapalloseurat ym tarjoavat omia vastaavia.

Oletko aivan varma, ettei olisi vaan urbaani legenda se, että teillä olisi huono kesäkerho? Varsinkin, jos kenenkaan tutun lapsi ei ole ollut.

Olisipa mahtavaa kun olis tuollaista leikkipuistotoimintaa!

Vierailija
36/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim itte olen äiti ja kotona alakouluikäisen kanssa. Tällaseen rauhalliseen normiperheeseen voisin ihan hyvin ottaa kesällä toisen pienen koululaisen hoitoon. Kysy srk n lastenohjaajalta, tuntisiko hän jotain äitiä, jolta voisi kysyä, kysele paikallisen mll n vetäjiltä, ihan varmasti löydät jonkun. Kesäleiriputki pienelle kuullostaa aika rankalta. Omani ei ainakaan ole sellaista tyyppiä, joka jaksaisi.

Srk n diakoni tuntee paljon perheitä, joista voisi löytyä luotettava nuori kesätöihin.

Vierailija
37/310 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja entäs jos kysyt paikallisen 4h - järjestön ohjaajalta, he tuntevat hyvin paikallista nuorisoa, jotka olisivat vastuullisia kesätyöntekijöitä!!

Vierailija
38/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä samassa taloudessa, lomakuukausi on toukokuu tänävuonna, on yrittänyt vaihtaa, tilalle saisi syyskuun tai elokuun puolestavälistä eteenpäin...

Ei lapsillekaan ole kiva kokokesää leireillä kun muut vietää lomaa vanhempiensa kanssa.

Että tämmöiset "lapsiystävälliset" työpaikat meillä. Perheelliset ei mene todellakaan lomavalinnoissa muiden edelle....

Eivät tietetnkään perheelliset mene lomakierroissa toisten edelle. Jokainen lomailee vuorollaan kesä ja heinäkuussa. Taas näitä vanhempia, että muiden pitäisi kärsiä heidän valinnastaan tehdä lapsia.

Vierailija
39/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla valmis maksamaan kesän hoidosta... Enemmän kuin päiväkoti paikasta.

Vierailija
40/310 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Helsingissä tai Lappeenrannassa, minä voisin ilomielin hoitaa. Olen 29-vuotias diakoniaopiskelija ja minulla on kokemusta lastenhoidosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi