Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!
Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.
Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.
Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..
Apua :(
Kommentit (310)
Eipä tänäpäivänä voi työstä kieltäytyä, itse olin vuoden työtön! Mielelläni olisin vielä kesän ollut kotona, mutta työt itselläni alkoi 3.6.... Onneksi lapseni pärjäävät jo itsekseen. Tsemppiä aloittajalle ja toivottavasti saat asiat järjestettyä ❤️
Ap, kirjoitit ,ettei kukaan ystävistäsi halua viedä lapsia hoitoon ” sinne” . Siis monella on sama tilanne. Palkatkaa yhteinen 15-17v tyttö , joka on vuoroin kummankin kotona ja tytöistä on seuraa paljon toisilleen.
Vahemmat tekee ruuan illalla valmiiksi. Näin toimin itse -80 luvulla.
Kyllähän ne leirit ja kerhot maksaa. Mutta minulla ainakin jää silti palkkasta enemmän käteen, kuin jos ottaisin palkatointa vapaata. Nehän ne on vaihtoehdot. Tai hoitaja kotiin. Esim 4 viikon leiriä/kk 130e/viikko on 520e.
Käyttte molemmat töissä, joten eiköhän yksi kesä talouden puolesta onnistu!
(Niin me muut nämä kesät hoidetaan, jos ei ole sitä mummolaa)
Vierailija kirjoitti:
Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.
Kannattaisiko miettiä etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Nää tulee joka vuosi ihmisille yllärinä...
Niin että parempi olla esim. työttömänä, kuin ottaa työpaikka vastaan?
Eka- ja tokaluokkalaisen kanssa on oikeus tehdä lyhyempää työviikkoa. Luulisin että koskee myös loma-aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa nuorisotoimi järjestää kesätoimintaa lapsille ja se maksaa 50 euroa viikossa, hintaan sisältyy ruokailut ja välipalat.
Verkostoja voi myös itse luoda. Eli rohkeasti kysellä lapsen koulukaverien vanhemmilta, miten muut hoitaa lapset kesällä. Yleensä lapset menee mielellään mukaan toimintaan, jossa on tuttuja kavereita.
Tällaista saisi olla kyllä joka kunnassa. Siinä voisi samalla tarjota kesätyöpaikan esimerkiksi luokanopettajaopiskelijoille ja ravintola-alan opiskelijoille. Koulut seisoo kesät tyhjillään, siellä on tilaa toimia, valmiiksi keittiö, jne.
Vaihtoehtoisesti palvelun voisi ostaa paikkakunnalta joltain sopivalta yrittäjältä. Esimerkiksi maatilamatkailua tarjoavista kohteista.
Mietin sitäkin että mitä koulunkäynninohjaajat/ ip-ohjaajat/ luokka-avustajat tekee kesät. Olisi niin kätevää jos lapsi voisi mennä siihen omalle koululle johonkin ulkoilupainotteiseen kerhoon muutamaksi viikoksi kesällä, tulijoita olisi kos ja harva sitä koko 10 viikkoa saa lomilla katettua.
Täällä on nuorisotoimen maksutonta pajatoimintaa kesäkuussa nuorisotalolla, mutta se on sellaista missä lapset/nuoret menee ja tulee miten itse tahtoo, ei ilmoittautumista tai perään katsomista, ikähaitari kattaa koko peruskouluiän ja tämä ei sisällä mitään "hoitoa", siis että joku kertoisi että nyt olisi lounasaika jne. Meidän lapsi on vielä liian arka sinne yläkoululaisten keskelle itsenäisesti selvittämään mitkä on paikan pelisäännöt ja miten täällä toimitaan (mikä ei tietysti ole palveluntarjoajan ongelma, kunhan totean).
Paljonko olisit valmis maksamaan tällaisesta jos laittaisin yrityksen pystyyn? Joissakin kunnissa koulujen käytöstä veloitetaan vielä taksa. Pitäisi jäädä jotain käteen ja vielä takataskuunkin turvaksi. Harmi vaan kun yrittäminen on suomessa niin vaikeaa ja yrittäjäksi ryhtyessään menettää kaiken sosiaaliturvan. Olen sitä mieltä että aktiivimallilla rankaisun sijaan yrittäminen pitäisi tehdä riskittömäksi että olisi tasa-arvoinen palkansaajien kanssa. Esim. että olisi mahdollista tehdä yrittäjämäisesti töitä silloin tällöin tarpeen mukaan, esimerkiksi vaikka vain kesät.
Kiinnostaisi oikeasti tällainen työ kesällä.
Minä olen yksityinenperhepäivähoitaja ja mulla on ollut kesällä hoidossa noita kakkosoluokalle menijöitä.
100e viikko oon ottanut ja siihen kuuluu ruuat, joten ei minusta paha hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin ahdistaa tämä jo etukäteen. Lapsi aloittaa syksyllä koulun. Mulla on onneksi täydet lomat ensi kesänä, mutta sehän on vain 4 viikkoa. Mites ne loput 6 viikkoa? :( aika kalliiksi käy jos koko ajan on jossain kesäleirillä. No viikoksi ehkä saan sukulaisille ja siinäpä sitten se.
Miten johonkin teiniin voi luottaa lapsenvahtina? Ei ole ketään tuttuja teinejä, ei lähipiirissä ole ollenkaan sen ikäisiä lapsia kenelläkään, taaperoita vaan kaikilla.. Tää on kyllä todellinen epäkohta tässä holhousyhteiskunnassa, että 7-vuotiaan pitää yhtäkkiä selviytyä itse koulumatkasta, pärjätä aamut yksin kotona ja sitten koulujen lomat yksikseen.
Eikö sun puolisolla ole kesälomaa? Yleensä on. Ja etävanhemmilla on myös lomaa.
Mihin olet unohtanut päiväleirit, joihin lapsi voi mennä?
Eivät päiväleirit ole mihinkään unohtuneet mutta, kun AP on uusavuton niin hän odottaa, että hänelle tullaan kertomaan niistä erikseen, kun hän ei viitsi ottaa asioista selvää.
Seurakunnilla on leirejä. Ota selvää. Vastuutonta jättää pieni yksin päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Eka- ja tokaluokkalaisen kanssa on oikeus tehdä lyhyempää työviikkoa. Luulisin että koskee myös loma-aikoja.
Kyllä, kun olet ollut samalla työnantajalla vähintään 6kk mitä ap ei ole. Lisäksi pitää uskaltaa, mikä ei pätkätyöläiselle ole ihan helppoa jos haluaa olla töissä jatkossakin.
Riippuu tosi paljon lapsesta tuon ikäisenä, miten pärjää. Itse olin ainakin kuukauden kesästä yksin kotona päivisin, tosin menin todella usein kaverille vähän matkan päähän tai kaverien kanssa ulos. En itse kokenut tätä ikinä ongelmaksi. Joku nuori joka tarvitsee kesätöitä voisi olla paras ratkaisu tässä kohtaa.
Samassa tilanteessa oleville.
Kyllä koko päivä yksin kotona
7-9 vuotiaalle on masentavaa ja yksinäistä. Olisi aikuisellekin kotona yksin kökötettäväksi.
Vaikuttaa taantuvasti lapsen kehitykseen ja hyvinvointiin. Jos haluat pitää työpaikkasi, palkkaa nuori, jota esim. opettaja suosittelee. Älä ajattele rahanmenoa vaan mielenrauhaasi.
Missä kaupungissa asutte ap? Olisitteko valmiita maksamaan lastenhoidosta ja jos niin paljonko? Pääkaupunkiseudulta pystyisin suosittelemaan sukulaistani joka lasteni kummi ja tehnyt paljon lastenhoitokeikkoja meillekin sekä toiminut palvelutalossa vammaisavustajana. Hänellä nyt ammattiopinnoista kesälomaa ja voisi ehtiä hoitamaan lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää olikin yllättävää, että uudessa työpaikassa ei kerry vielä lomaa. Päivähoitopaikkaa ei ole tarjolla koululaiselle.
Kannattaisiko miettiä etukäteen?Olin kotona pienemmän kanssa. Hain töitä. Sain töitä. Tilanteet muuttui yhtäkkiä.
Ap
Kun lapsiperheiden ongelmista on puhe, asiat pitäisi olla hoidossa, ratkaistuina ja rahoitettuna jo mieluiten kolme sukupolvea etukäteen. Ainakin paheksujien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Me palkattiin vastaavassa tilanteessa nuori kuukaudeksi samoilla ehdoilla kun kunta tarjoaa kesätöitä (6h/päivä, palkka 720 €/kk). Tulijoita olisi ollut useampikin ja tuohon sai kotitalousvähennyksen
Pitääkö alle 18-vuotiaalle maksaa muitakin maksuja kuin palkka? Entä täysi-ikäiselle? Eli kun toimin työnantajana, niin miten nämä hommat menevät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites olisi joku teini-ikäinen. Moni nuori on kesätöitä vaille. Palkan voitte vähentää kotitalousvähennyksenä verotuksessa.
Näin lapset ennen hoidettiin, kun kunnallista päivähoito-oikeutta ei ollut.
Aiemmin lapset myös jäivä oman onnensa nojaan kesäisin, ja muutenkin. Itse olin 5-vuotiaana 7-vuotiaan sisarukseni kanssa päivät kotona, kun vanhemmat kävivät töissä. Käytiin kaupassakin itse, ostettiin maitoa, ranskanleipää, lauantaimakkaraa yms.. Perheellä ei vaan ollut varaa mihinkään lastenhoitajien palkkaamiseen, ja mummokin eli ainut isovanhempi kävi itse töissä. Meistä tuli aika itsenäisiä, osattiin jo nuorena useimpia koitaloustöitä, siivouksesta ruoanlaittoon. Liekö tuollainen olisi nykyään laitonta, heitteellejättöä ja rikosoikeudellisesti rangaistavaa ja ties mitä, mutta ennen olikin asiat vähän heikommalla tolalla.
Niin no, huonoa tolaa on mielestäni se, jos ajatellaan että sama malli pitää koskea kaikkia. Suomessa ei onneksi vielä näin ole, vaan jokaisella on oikeus päättää lapsen kesähoidosta itsenäisesti - ja se tarkoittaa sitä, että kaikki eivät tarvitse hoitajaa jokaisena päivänä ja koko päiväksi.
Minä muistan omista kesistäni sen, että toinen vanhemmista tuli ruokatunnilla käymään kotona, en muista kuinka vanha olin, kun tämä käytäntö jäi, mutta en olisi itse kyllä tarvinnut sitäkään käyntiä.
Myöhemmin minut laitettiin viikoksi päiväleirille (en tykännyt) ja jonnekin käsityökerhoon ja kokkikerhoon. Noissa paikoissa ei ollut koskaan ketään kavereitani mukana, joten ne olivat toisaalta yksinäisiä keikkoja, vaikka valvonta pelasikin ja aikuinen sai siltä osin mielenrauhan.
Pahin kesäsäilöntäpaikka oli puisto, jonne sai mennä, mutta ei siellä mitään ohjelmaa ollut. Kävin kai parina päivänä, mutten kertonut, kun lakkasin käymästä. En ole koskaan tuntenut oloani yksinäiseksi kesälomilla, vaan päivät tuntuivat lähinnä loppuvan kesken.
Lapsen kykyä olla yksin voi varmaan myös vahvistaa jo ihan pienestä pitäen, että opettaa häntä uppoutumaan tekemiseen. Nykyäänhän lapset ovat jo päiväkoti-ikäisinä lyhytjänniteisimpiä kuin ennen, joten voisi kai kuvitella, että se vaikuttaa myös siihen, miten viihtyy itsekseen.
Jos lapselle ei saa hoitajaa kesäksi, voisiko ajatella, että lähistöllä olisi pari tukikohtaa, jossa lapsi voisi poiketa päivän aikana, jos haluaa - ja jos joku on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten isä samassa taloudessa, lomakuukausi on toukokuu tänävuonna, on yrittänyt vaihtaa, tilalle saisi syyskuun tai elokuun puolestavälistä eteenpäin...
Ei lapsillekaan ole kiva kokokesää leireillä kun muut vietää lomaa vanhempiensa kanssa.
Että tämmöiset "lapsiystävälliset" työpaikat meillä. Perheelliset ei mene todellakaan lomavalinnoissa muiden edelle....
Eivät tietetnkään perheelliset mene lomakierroissa toisten edelle. Jokainen lomailee vuorollaan kesä ja heinäkuussa. Taas näitä vanhempia, että muiden pitäisi kärsiä heidän valinnastaan tehdä lapsia.
Aina haukutaan kuinka perheelliset menee muiden edelle. Kyllä se lapsi tässä tapauksessa kärsii. Miksi ei voitaisi pätkiä lomia, että kaikki saisi edes sen pari viikkoa kesä-heinäkuussa/elokuun alussa?
Leiriputki kuulostaa todella rankalta noin pienelle lapselle jolla pitäisi olla oikeus myös lomaan!
Tämä on kyllä mahdollista, että oli ennen lakimuutosta, kun eihän tuosta muutoksestakaan kauaa ole.