Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
201/310 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viime kesänä miehen työkaverin teini kaksi viikkoa meidän ekaluokkalaisen kanssa. Maksoimme sen saman 360€/2 vkoa, mitä nuoret saa noista "tutustu ja tienaa" -paikoista. Työpäivät 6 tuntia eli 9-15.

Teini oli oikein tyytyväinen ja meidän muksu oli enemmän kuin tyytyväinen. Olivat tehneet pyöräretkiä, leikkineet, pelanneet ym.

Jos tuttua teiniä ei ole, niin pyydä potentiaalista hakijaa tulemaan teille jo etukäteen. Pari iltaa/muutama tunti, niin näet miten tulevat toimeen keskenään. On se nyt EHDOTTOMASTI parempi vaihtoehto kuin että se pieni olisi täysin yksinään.

Tänä kesänä 2-luokkalainen menee kolmeksi viikoksi seurakunnan leirille (tai siis juhannukseen asti) ja lopun kesää järjestämme itse

Vierailija
202/310 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on isovanhempia ja sukulaisia, jotka eivät ole luotettavia lastenhoitajia eri syistä. Heillä on sairauksia, muistisairauksia, päihdeongelmia ja muita syitä. Heille ei voi antaa lasta hoitoon - ei alle kouluikäistä, ei ekaluokkalaista, ei tokaluokkalaista eikä isompaakaan lasta. Kuulostaa karsealta tuo 6 viikkoa mummolassa! Omia lapsia en veisi anoppilaan hoitoon edes päiväksi! En pidä anopin ja appiukon tavasta hoitaa lapsia. Anoppilassa ei valvota lasta ja pihassa on nähty muun muassa kyykäärmeitä. Anoppi ja appiukko eivät osaa valvoa lasta uimarannalla. Anopin ja appiukon lääkkeet lojuvat pitkin pöytiä. Konetiskiaineet ja viemärinaukaisumyrkyt säilytetään keittiössä lukottomassa kaapissa. Anoppi ei viitsisi laittaa kotiruokaa, vaan lappaa eineksiä pöytään. Ei valvota, mikä televisio-ohjelma sopii lapsille. Televisio ja tietokone ovat auki aamusta yömyöhään. Ei välitetä vanhempien säännöistä, lasten päivärytmistä ja nukkumaanmenoajoista. Jo lyhyenkin mummolakyläilyn aikana lasten päivärytmi kääntyy ihan pe##eelleen!

Vierailija kirjoitti:

Me sovimme työajat niin, että mies tekee 5.30-14.00 ja minä 10-18. Saan pitää yhden etäpäivän viikossa. Koululainen joutuu olemaan yksin 9.30-14.15. Nyt odottaa sitä vielä innolla...

Kumpikaan mummi ei tahdo sitoutua vahdiksi lyhyelsikään ajaksi, mikä sinänsä omituista, sillä itse vietimme koululaisina 6 viikkoa joka kesä mummolassa ja oma lapsi on todella ”helppo”.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/310 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jompi kumpi saisi tehdä lakisääteisesti 80% työpäivää. Ainakin tulisi edes vähän helpotusta tilanteeseen.

Vierailija
204/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa.."

Niin että onko se vai ei ole mahdollista?

Vierailija
205/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmillani oli sama tilanne kun itse aloitin koulun, olin kuusi vee.

Äitini keksi kysyä (minua aamulla kouluun viedessä ) parhaan kaverini äidiltä, miten heillä toimitaan

iltapäivisin ? kaverini mummo asui koulun vieressä jonne minäkin sitten menin joka ip ja vanhempani

maksoivat tästä ip hoidosta

Vierailija
206/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla Suomessa on päiväleirejä. Niitä järjestävät urheiluseurat, yksityiset toimijat, kuvataidekoulut, kunnat jne. Kerro paikkakuntasi nimi niin minä kerron, mistä löytyy lisätietoa leireistä.

Taipalsaari

Vierailija
207/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on ongelma? Itse olin yksin päivät ja kesät 5-vuotiaasta. Eikä se mitenkään vaikuttanut. nut nut nut...

Vierailija
208/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa sitä pahamaineista kesätoiminnan. Lapset ”sairastaa” heinäkuussa sopivin väliajoin ja te vuorottelette lasten hoitamisessa. Sit jokunen sairauspäivä osuu toki itsellekin. Vatsatauti, minkäs teet.

Vierailija
209/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotias on liian nuori olemaan yksin kotona. Niin vaan kuitenkin moni lapsi joutuu  yksin olemaan. Tämä toimii päiväaikaan. Itse koulutin aikoinaan ekaluokkalaiselleni säännöt, jotta kotona on turvallista olla yksin  Ns. riskien kartoitus. Kotihan voi olla turvaton paikka. Lapsi ei kuitenkaan voi olla yksin tuntitolkulla.  Ottakaa selvää kaikista kesäleireistä, käykää kaikki sukulaiset läpi, delegoikaa isovanhemmat kartoittamaan, ketkä voisivat auttaa teitä, jos itse eivät pysty, palkatkaa luotettava nuori tai eläkeläinen.  

Toivottavasti olette opettaneet ekaluokkalaisellenne kuinka kodin ovi avataan ja suljetaan eli kuinka käytetään avainta silloin kun joutuu olemaan yksin kotona.  

Hyvä, että teillä on töitä. Hyvä, että teitä on kaksi vanhempaa yhdessä, yksinhuoltaja on vastaavassa tilanteessa vielä enemmän pulassa. 

Vastaavanlaiset lapsenhoito-ongelmat pitäisi huomioida poliittisessa päätöksenteossa. Pienet koululaiset ovat väliinputoajaryhmä. 

Vierailija
210/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 7-vuotias pääsi kyllä vielä kesällä perhepäivähoitajalle. Maksoi kyllä mutta sitten ei ollut huoltakaan.

Vierailija
211/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnillahan on itseasiassa velvollisuus järjestä isommillekkin lapsille hoito jos vanhemmat ovat töissä. Tätä ei vain mainosteta jottei tulisi yleisöryntäystä päiväkoteihin, mutta näin ollan. Yritänpäs etsiä asiasta tietoa netistä, mutta voi olla ettei sellaista ole julkaistu.

Vierailija
212/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaisin varhaiskasvatuslakia ja siinä ei ole missään kohtaa määritelty, että minkä ikäisille tuo päivähoito on suunnattu. Eli käytännössä hoito tulee järjestää jos se on lapsen edun mukaista. Jos siis ekaluokkalaisen hoito ei oikeasti mitenkään muuten onnistu, niin ainakin kannattaa kysäistä asiasta päiväkodilta tai avilta.

Vierailija
213/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin suomalaista. Missään muualla ei kävisi mielessäkään ehdottaa että 7-vuotias olisi yksin kotona koko kesän. Ei edes yhtä päivää. Täällä kylmästi todetaan että mihin se aikuista tarvitsee, kyllä se hengissä pysyy.

Ja tämä ei siis ile ap:lle vaan kaikille niille joiden mielestä pieni lapsi ei tarvitse hoitoa. Kyllä minutkin jätettiin yksin, vielä pienempänäkin. Kun olin niin reipas. Missään ei autettu, harrastuksiin ja leireille piti hankkiutua itse kun kyllähän minä tolkkua tyttönä pärjäsin. Inhosin sitä loputonta yksinoloa ja pärjäämistä. Omia lapsiani en sellaiseen pakota.

Vierailija
214/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä samassa taloudessa, lomakuukausi on toukokuu tänävuonna, on yrittänyt vaihtaa, tilalle saisi syyskuun tai elokuun puolestavälistä eteenpäin...

Ei lapsillekaan ole kiva kokokesää leireillä kun muut vietää lomaa vanhempiensa kanssa.

Että tämmöiset "lapsiystävälliset" työpaikat meillä. Perheelliset ei mene todellakaan lomavalinnoissa muiden edelle....

Ei perheellisten pidäkään mennä lomavalinnoissa muiden edelle.

Vierailija
215/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veeravierailija kirjoitti:

Jompi kumpi saisi tehdä lakisääteisesti 80% työpäivää. Ainakin tulisi edes vähän helpotusta tilanteeseen.

Jos on ollut samalla työnantajalla 6kk+ ja ilmoittanut asiasta 2kk etukäteen.

Vierailija
216/310 |
17.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylällä on kesäjälkkäri, mutta se on auki vain juhannukseen asti. Ongelmana on se, ettei kaikissa työpaikoissa voi pitää pitkiä kesäloma, vaikka niitä olisi kertynyt. Osassa työpaikoissa saa pitää lomaa maksimissaan 2-3 viikkoa kesällä. Meidän perheessä valintana on, että minä olen kotona kesän. En hae töitä, koska pienet koululaiset eivät voi olla koko kesää yksin, nuorin kyllä pääsisi päiväkotiin. Mies saa pitää lomaa kesällä kaksi viikkoa, mutta koululaisten kesäloma taitaa olla 10 viikkoa.

Mahdollisuus koko kesäksi edulliseen lastenhoitoon edistäisi varmasti työllisyyttä. Kaikilla kun ei ole tukiverkostoa ympärillä, jotka pystyisivät tai haluaisivat auttaa.

Vierailija
217/310 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnillahan on itseasiassa velvollisuus järjestä isommillekkin lapsille hoito jos vanhemmat ovat töissä. Tätä ei vain mainosteta jottei tulisi yleisöryntäystä päiväkoteihin, mutta näin ollan. Yritänpäs etsiä asiasta tietoa netistä, mutta voi olla ettei sellaista ole julkaistu.

Ei kyllä ole tällaista velvollisuutta.

Vierailija
218/310 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukaisin varhaiskasvatuslakia ja siinä ei ole missään kohtaa määritelty, että minkä ikäisille tuo päivähoito on suunnattu. Eli käytännössä hoito tulee järjestää jos se on lapsen edun mukaista. Jos siis ekaluokkalaisen hoito ei oikeasti mitenkään muuten onnistu, niin ainakin kannattaa kysäistä asiasta päiväkodilta tai avilta.

Varhaiskasvatus, eli käytännössä päivähoito, on tarkoitettu lapsille, jotka ei ole vielä perusopetuksen piirissä. Ei voi saada näitä kumpaakin yhtaikaisesti.

Vierailija
219/310 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuslaki sanoo näin: Varhaiskasvatusta voivat saada lapset, jotka eivät vielä ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat, myös sitä vanhemmat lapset.

Erityiseksi olosuhteeksi ei ole määritelty vanhemman työtä.

Vierailija
220/310 |
18.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuslaki sanoo näin: Varhaiskasvatusta voivat saada lapset, jotka eivät vielä ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat, myös sitä vanhemmat lapset.

Erityiseksi olosuhteeksi ei ole määritelty vanhemman työtä.

Niin, näillä erityisillä olosuhteilla tarkoitetaan eskarin kertaajia.