Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen kesän päivät yksin?!?!

Vierailija
22.04.2019 |

Meillä on ihan kamala tilanne. Minulla ja miehellä molemmilla uudet työt ja kesälomaa ei ole kertynyt kuin muutama päivä (miehellä) ja minulla pyöreät nolla, koska aloitan työt vasta toukokuussa uudessa paikassa.

Meillä on kaksi lasta; päiväkoti-ikäinen ja tokaluokalle syksyllä menevä. Pienempi voi olla kesän päiväkodissa mutta isommalle ei ole enäö hoitopaikkaa. Joku kesäkerho ilmeisesti on paikkakunnallamme, mutta olen kuullut että siellä tilanne aivan hirvittävä. Lauma lapsia juoksee salissa kuin päättömät kanat ja iltapäivästä ulos juoksemaan. Kukaan ystävistäni ei halua lastaan sinne viedä.

Isovanhemmat eivät voi lapsia katsoa kuin ehkä viikon maks. Asuvat toisella puolella suomea ja ovat työelämässä. Eivät myöskään ole kiinnostuneita hoitamaan. Mies ei saa palkatonta ja minä sain myös sellaisen käsityksen jo alustavasti että kesä on kiireinen...ja palkatonta ei ole oikein mahdollista antaa..

Apua :(

Kommentit (310)

Vierailija
261/310 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kotona vauvan kanssa ja mielellään ottaisin isommille lapsille ”leikkikaverin” tänne vahdittavaksi vaikka muutamana päivänä viikossa jos joku pyytäisi :). Tai sovittaessa vaikka useammaksi viikoksi. Pienen ruokakorvauksen saattaisin pyytää. Vaikka 40€/ viikko :)

Vierailija
262/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa jo moneen otteeseen mainittu 2 hyvää vaihtoehtoa. Ainakin meillä toimineet sekä yhdistettynä että erikseen: leirit ja palkattu nuori/nuori aikuinen lastenhoitajaksi. 

Vaikka leireillä olisi ohjelmaa esim. klo 9.00-15.00 voi lapsen hyvin viedä paikalle jo aiemmin. Esim. meidän esikoinen oli aikoinaan jalkapalloleirillä ja vein pojan aina leirille matkallani töihin. Hänelle jäi reilu tunti aikaa ennen leirin alkua, mutta sen ajan osasi ihan hyvin itseksensä potkia palloa kentällä ja seuraakin yleensä oli kun moni muukin toi lapsensa reilusti etuajassa.  Ja saman kuvion voi toistaa myös iltapäivällä leirin päätteeksi. Tosin itse jututin muiden leiriläisten vanhempia jo ekan leiripäivän jälkeen ja saatiin sovittua kimppakyytejä, mikä helpotti kovasti kuskaamista.

Somen aikana on mielestäni tosi helppoa löytää myös esim. lukioikäinen nuori lastenhoitajaksi jos on tarvetta. Itse olen useampana vuonna kysellyt jo hyvissä ajoin kaikilta ystäviltä ja sukulaisilta löytyykö heidän perheestään kesätyötä vaille jäänyttä nuorta. Kun palkkaa omien luotettavien verkostojen kautta, olen ainakin itse saanut jo kolmena kesänä tosi reippaan ja luotettavan nuoren niiksi viikoiksi, jolloin on hoitoa tarvittu. Tässä on ollut sekin hyöty, että kesälomalla tutuksi tulleita hoitajia on voinut helposti palkata satunnaiksiksi illoiksi myös koulujen alettua. Jos esim. olemme miehen kanssa halunneet käydä elokuvissa ja syömässä keskenämme tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena tiedän perheen, jossa syksyllä 5.luokalle menevää ei voi jättää yksin kotiin työpäivän ajaksi. Ei ole mikään erityislapsi tms. vastaava, ettei pärjäisi.

Vierailija
264/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi.70- luvun lapsena omi pakko tulla ton ikäsenä yksin toimeen.Vanhempi isosisko oli töissä ja vanhemmat töissä. Avain kaulassa leikittiin kerrostalon toisten lasten kanssa talon oivassa ja lähimetsässä.Ja mitään pahaa ei sen enempää kuin nykyään tapahtunut.Opittiin itsenäisiksi ja vastuullisiksi ja naapurit "katsoi" kaikkien lasten perään...

....nykyään, jos näin toimittaisiin, naapuri soittaisi sossun, ja lapset otettaisi huostaan

Onko jotain yhdistyksen tai seurakunnan leirejä tai lapsenvahtipalvelua? Kaipaako joku lähijpitajaopuskelija tai lukiolainen töitä? Onko kaupungilla jotain päivähoitopaikkaa kesäksi?Pakko olla joku vuorotyäläisille? Yksityinen päiväkoti?

Vierailija
265/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena tiedän perheen, jossa syksyllä 5.luokalle menevää ei voi jättää yksin kotiin työpäivän ajaksi. Ei ole mikään erityislapsi tms. vastaava, ettei pärjäisi.

Minunkaan miniäni ei anna 13v olla yksin kesällä vaan herätän hänet joka aamu kello kuusi ja tuo meille mummolaan hoitoon. Eikä tietenkään anna ruokarahaa vaikka 13 v jo aika paljon syö ja meillä pienet eläkkeet.

Vierailija
266/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkaan miniäni ei anna 13v olla yksin kesällä vaan herätän hänet joka aamu kello kuusi ja tuo meille mummolaan hoitoon. Eikä tietenkään anna ruokarahaa vaikka 13 v jo aika paljon syö ja meillä pienet eläkkeet.

Miniä varmaan odottaa, että poikasi antaisi sen ruokarahan, kun kerran on läheisempi sinulle. 

Vierailija
267/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako jotain lukiolaista palkata edes sillan pimeästi vai onko sekin jotain veronkiertoa? Aika hankalaa jos pitää työsopparit tehä ja vakuutukset ottaa myel, tyel, Elli, lelli ja aika kallistakin.

Voisin kuvitella että Suomessa vaadittas just jotain tämmöstä ettei vaan mee veroeuro sivusuun.

Vierailija
268/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla oltiin aina yksin kesälomien aikana. ykkösluokkalaisetkin olivat siihen aikaan paljon nykyisiä itsenäisempiä, ei ollut älykännyjä, vaan oli pitänyt opetella mm. puhumaan vieraille ihmisille ja keksimään itse tekemistä. 

vanhempien kanssa sovittiin säännöt: mitä saa päiväsaikaan tehdä "ilman lupaa" ja mihin pitää kysyä erillinen lupa, mihin saa mennä ja mihinei saa mennä jne.  Ja kaikki hoitui hyvin. ja aina pystyi soittamaan vanhemmille töihin, jos tuli jotain ongelmia. Parasta kesälomassa oli se,että sai kerrankin nukkua pitkään, mekin yleensä heräsimme vasta 10-12 välillä,joten loppujen lopuksi ei oltu ilman vanhempia kuin 4-6 tuntia.

Vierailija
269/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsella kavereita joiden kanssa voi olla? Ite alakoululaisena leikin kesät kavereiden kanssa, välillä meillä välillä niillä välillä ulkona. Lounasta lämmitettiin mikrossa. Joskus olin yksinkin, katoin videoita ja mummoladsakin meni pari viikkoa yleensä kesällä.

Vierailija
270/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä alakoululaista ei voi jättää päiväksi yksin kotiin. Piste. Vanhempien tehtävänä on joko järjestää lapselle turvallinen hoitaja kotiin tai hankkia lapselle kesäkerhopaikka. On typerää vertailla, että "ennenkin" on pieniä koululaisia jätetty yksin kotiin. Joissakin tilanteissa lapsen jättäminen yksin kotiin voi olla jo lastensuojeluilmoituksen paikka. 

On turha ihannoida mennyttä aikaa! 1960- ja 70-luvuilla vauvoja ei ole juurikaan imetetty, vaan vauvoille on juotettu tuttipullosta sokerivesiä ja vastikkeita ja annettu hunajaa ja banaania. Äideille ei ole ollut äitiys- ja lastenneuvoloissa ja synnytyssairaaloissa imetysohjausta ja äidit eivät ole osanneet imettää. Äidit ovat kuvitelleet, että äidinmaitoa ei tule. Isät eivät ole olleet mukana synnytyksessä. Kodeissa on tupakoitu jopa sisällä.

Peruskouluissa ei ole ollut kunnollista tukiopetusta ja erityisopetusta. Kouluissa on ollut luokanopettajina ja aineenopettajina epäpäteviä henkilöitä. Yläkouluissa on ollut pahimmillaan jopa yli 30 oppilaan luokkia. Koulukiusaamiseen ei ole puututtu. Lasten ruumiillinen kuritus on ollut sallittua vielä 1980-luvulla. Lapsilla ei ollut pyöräilykypäriä ja jääkiekkokypäriä ja autoissa ei ole ollut turvavöitä ja lasten turvaistuimia.

Haluatteko todellakin takaisin menneisyyteen? Positiivista on, että vielä 1970-ja 80-luvuilla pienten lasten äidit olivat yleensä kotona - ainakin maaseudulla ja maalaistaloissa. Myös pienillä koululaisilla on ollut toinen vanhempi kotona. Aamu- ja iltapäivähoitoa ja loma-aikojen hoitoa ei ole tarvinnut lapsille järjestää.

Jos perhe on asunut kaupungissa tai jossain kälysessä kerrostalolähiössä, osa äideistä on käynyt töissä kodin ulkopuolella. Äitiysloma on ollut 1960- ja 70-luvuilla hyvin lyhyt. Jopa 2-3 kuukauden ikäisiä vauvoja on viety hoitoon. 1970- ja 80-luvuilla perhepäivähoitajilla ei ole ollut mitään koulutusta. Lähes kuka tahansa kouluttamaton naishenkilö on ollut "pätevä" hoitamaan toisten lapsia. Koululaisilla ei ole ollut iltapäiväkerhoja. Jos äiti ja isä ovat olleet töissä, pienet koululaiset ovat olleet yksin kotona ja juosseet avaimet kaulassa kerrostalojen pihoilla.

Moni asia on nykyään paljon paremmin kuin ennen!

Vierailija
271/310 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tilanne että ekaluokkalainen oli yksin koko kesän. Pärjäsi mutta kamalaa oli.

Vierailija
272/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päämäärätön juokseminen sisällä ja ulkona on lapsista kivaa, joten sinne vaan kerhoon kaltaistensa pariin. Tosin meilläpäin kerho kestää vaan juhannukseen. Suomalaisissa kouluissa on se ongelma, että loma on 10 vko sen 4 sijaan mikä palkansaajille ( ei koske opeja) kuuluu.

273/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä voi muut ottaa opikseen (AP:kin ensi kesää varten). Jos vaan kasvattaa lastaan, niin 7-vuotias pärjää loistavasti yksin päivät. Voin sanoa omasta kokemuksestani. Olin se ekan luokan käynyt, 80-luvulla. Ei kännyköitä. Vanhemmat ei välttämättä pystyneet vastaamaan puhelimeen jos työpäivän aikana soitti. Omakotitalo jossa kolme ulko-ovea. Omat avaimet. Iso piha hiljaisen sivutien varressa. Oli opetettu olemaan. En käyttänyt tulitikkuja tai hellaa yksin. Ovet pidin lukossa. En avannut kenellekään ovea. Avaimet mukaan jonnekin lähtiessä. Omilla kulmilla sain liikkua, ja kavereiden kanssa pyöriä. Jos oli menossa toiseen kaupunginosaan retkelle kaverin kanssa, niin se sovittiin vanhempien kanssa etukäteen viimeistään edellisenä päivänä. Välipalaa tein itse, tietysti. Lämmintä ruokaa oli valmiina, siitä annos ja mikroon. Jos joku isompi hätä, niin valmiiksi sovittuna mihin naapuriin hakemaan apua ja ylipäänsä miten toimia.

Vierailija
274/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin ottaisin pienille lapsille hoitajan jos olisi vielä lasten isä tässä, mutta yhden aikuisen tuloilla se tulee kyllä kohtuuttoman kalliiksi.

Vierailija
275/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen (päivähoitoon) siihen saakka, kun menee 2. luokalle.

Eli miksi lapselle ei ole haetu hoitopaikkaa?

Vierailija
276/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ei ole.

Vierailija
277/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuttaminen ei ole mikään ongelma:

https://omapaja.fi/

https://www.ukko.fi/kevytyrittajyys/?utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm…

https://www.eezy.fi/

Köyhä saa olla, mutta ei avuton.

Partio, kirkon kesäkerho, urheilukerhot, asukaspuistot, naapurin äippä, naapurit, mummot, kummit, serkut, tädit, ystävät, kiertävä hoitovuoro = 10 lasta, jokainen on vuorollaan päivän kotona. Ottaa saikkua. Olen itse hoitanut lapseni yksinhuoltajana ja kirkon kerhon, partion, urheiluleirien, nuorisoleirien JA GOOGLEN aikana, jokaiselle löytyy jotakin. Viikoksi päiväleirille tai vaikka koko aikaiselle leirille.

Ja vähän jokaisessa perheessä on vähän samaa ongelmaa, kysele ympäristöstäsi. Ole valmis maksamaan, jos naapurin perheen kanssa pääsee vaikka puuhamaahan tai Korkeasaareen.

Vierailija
278/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.lastenkesa.fi/

https://www.leiri.fi/

http://www.kesaleiri.fi/

Nämä ovat osittain subventoituja. Olisit ollut ajoissa. Soita ja kysy pääseekö vielä!

Vierailija
279/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen (päivähoitoon) siihen saakka, kun menee 2. luokalle.

Eli miksi lapselle ei ole haetu hoitopaikkaa?

Oikeus päivähoitoon kylläkin lakkaa 31.7. sinä vuonna kun lapsi menee ekalle.

Vierailija
280/310 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla on sama tilanne. Järkätkää lastenhoitorinki. Joku lukiolainen ihan varmasti tulee duuniin. Tuon ikäisiä voi olla montakin hoidossa samalla lukiolaisella. Ja sitten vaan laskutus kevytyrittäjäpalvelun kautta.

Laita ilmoitus paikalliseen facebook-ryhmään. Etsitään hoitolapsia hoitorinkiin ja fiksua lukiolaista hoitajaksi. Joka päivä hoito tapahtuu eri kodissa, joten ruuat maksaa ja järkkää kukin sen mukaan missä lapset sinä päivänä ovat. Jos lukiolaisella on ajokortti, jätätte auton pihaan niin pääsevät jätskille, uimaan, puistoruokailuun jne.

EI VOI OLLA VAIKEAA!