Miehelläni on 15 000€ velkaa helvetillisillä koroilla
Pikavippejä, luottokorttivelkaa ja osamaksuja. Kyllä se väittää niistä selviävänsä, mutta epäilyttää. Luottotiedot sillä on ainakin vielä kunossa. Olen itse 20 ja hän 24. Opiskelemme molemmat hyväpalkkaisiin ammatteihin, joissa hyvä työllisyystilanne. Valmistumme todennäköisesti yhtä aikaa 4 vuoden kuluttua. Omat raha-asiani ovat kunnossa, mutta asumme yhdessä ja siksikin hieman huolettaa. Yhteinen tulevaisuus raha-asuioiden suhteen myös mietityttää. Onko tollasesta velkamäärästä mahdollista selvitä ilman, että on muutaman vuoden päästä ihan kusessa?
Kommentit (55)
Pyytäisin miestä aivan ensimmäiseksi hakeutumaan avun piiriin. Holtittomalta kuulostaa. Olen itse töissä velkaneuvojana, tosin Briteissä jossa tilanne ja siihen saatavilla olevat ratkaisut ovat erilaisia.
Hyvä puoli on se, että miehesi on asiasta sanonut - meillä on paljon asiakkaita, joiden puolisot eivät tiedä ollenkaan, että vaimolla/aviomiehellä onkin salaa kymmenien tuhansien velat, joita maksaa kituuttavat todella pienillä lyhennyksillä (isommista voisi se puolisokin sitten havahtua, että mihinkäs tämä raha menee...).
Sinuna nyt miettisin tilannetta tarkasti, yrittäisin saada aikaan avointa keskustelua budjetoinnista ja yleisestä rahankäytöstä. Mihin se 900e sitten lopulta käytettiin? Aika iso summa ihan elämiseen.
Luulisin että Suomestakin löytyy maksuttomia velkaneuvojia. Heidän kanssaan asiaa voi yrittää hoitaa niin, että jäävät tulevaisuudenkin velat ottamatta, eikä velkataakka ainakaan kasva. Harmillisen huonoja budjetoijia on ihmisissä, aivan kaiken ikäisissä ja kaikissa yhteiskuntaluokissa, sen olen työssäni huomannut. Avoimuutta kehiin ja älä tosiaan ainakaan rupea miehesi normaaleja elämiskuluja maksamaan. Se voi vaarantaa pahimmassa tapauksessa sinunkin tulevaisuutesi.
900 euroa lisää pikavippiä "elämiseen" opintolainan, opintorahan ja mahdollisen asumistuen lisäksi. Minun "elämiseeni" menee kuussa 250 € enkä edes pihtaile, kun palkkarahojani käytän. Enää ei mopo vähän keuli vaan on jo lähtenyt räpylästä.
Tuollaisilla tyypeillä on usein jotain maanisia vaiheita, joissa he eivät välitä mistään mitään, kun on vaan pakko pistää tuulemaan, maksoi mitä maksoi. Olisi viisainta hankkiutua eroon henkilöstä, koska tuo tuskin tulee koskaan muuttumaan.
On erittäin epätodennäköistä, että tuosta tulisi enää taloudellisesti tasa-arvoinen parisuhde jossa molemmat osallistuisivat esimerkiksi omistuskämpän maksamiseen ja lapsiperheen elättämiseen. Jos voit itse ottaa vastuun näistä asioista ja sitoutua siihen ettet anna miehen kaataa omaa talouttasi, niin voi toimia. Mutta ei siltä kuulosta, kun kerran elättelet haaveita että miehen velat olisi maksettu kun muutaman vuoden päästä tulee perheen perustaminen ajankohtaiseksi.
Mitä sitten jos jatkatte yhdessä ja kymmenen vuoden kuluttua rahaongelmat vaan miehellä jatkuu?
Eihän tuollaisen tyypin kanssa mitään kunnollista yhteistä elämää voi kuvitella rakentavansa.
Heips! Tilannepäivitystä. Keskustelin eilen tän keskustelun alottamisen jälkeen miehen kanssa ja ilmaisin huolestumiseni ja tulevsisuuden toiveeni asian suhteen. Aluksi hän suuttui, koska puutuin asioihin. Ehdotin velkaneuvojalle menoa yms. ja mies ilmeisesti tähän asiaan nyt sitten itsekin heräsi, koska on nyt isänsä kanssa pankissa hakemassa pienikorkoisempaa lainaa noiden vippien yms. maksuun. Toibottavasti sen isänsä takaamana saa. Kiitos kaikille neuvoista. Ei tää eeon paikka oo, mutta siinä olitte oikeassa, että jotakin pitää tehdä.
Kun kerran puhut miehestäsi, niin olette avioliitossa, ja silloin tulot ja velat on yhteisiä. Onnea jatkoon.
Nostaa opintolainat kerralla ja maksaa isompikorkoiset velat pois.
Pikavippien todellinen vuosikorko voi olla esim 1500%.
Eroa ja äkkiä, älä anna se hampuusin vetää sinua mukaan velkahelvettiin ja muihin ongelmiin, sillä niitä on varmasti luvassa.
Tuo että kertoo ihmisestä aika paljon että on jo noin nuorena onnistunut sössimään raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran puhut miehestäsi, niin olette avioliitossa, ja silloin tulot ja velat on yhteisiä. Onnea jatkoon.
Säkö sen määrittelet. Ksikki ei ees mee naimisiin...
Jos valmistuminen on joskus 4 vuoden päässä niin ei se kyllä hyvää lupaa. Se on kuitenkin pitkä aika.
Riskinä on että ajautuu tuossa ajassa tilanteeseen jossa maksellaan velkaa pois velalla, ellei jo ole ajautunut tähän, kun sanoit että tarvitsi 900€ laskujen maksua varten. Jos päälle tulee vielä opintolainat niin on se kyllä melkoinen velkasumma.
Kaikki tämäkin sillä oletuksella että heti pääsee töihin. Varmasti teidän taloudessa tuleva vuosikymmen mennään hyvin pitkälti sun harteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero tai avioehto lienevät hyviä vaihtoehtoja.
En mä erota tän takia halua. Meillä on kumminkin milemmilla omat rahat jne. en mä omien rahojeni puolesta pelkää. Miehen puolesta vain ja yhteisen tulevaisuuden. Ja ei olla vielä edes kihloissa, joten en vielä avioehtia ala suunnitella :D
Mikä sitten on ongelma? Jos olet kerran olet jo kypsässä 20 vuoden iässä päättänyt, ettei miehen holtiton rahankäyttö voi olla eron syy, niin eikö sitten ole ihan sama, vaikka hän sössisi tilanteensa täydellisesti?
Hön ön hömöseksyääli ja sä olet väin kylissi rakas beibe. Jätä se sika!
Olin itse parikymppisenä tuollaisen kanssa. Jossain vaiheessa sitren havahduin huomaamaan, että tämä „mies“ makasi kotona „tekemässä musaa“ ja minä opiskelin ja olin kaikki lomat ja viikonloput kaiken maailman p+++kaduuneissa tienaamassa rahaa, toki olin myös opintolainan ottanut, ja maksoin molempien elämisen. „Mies“ oli sanonut maksavansa vuokran, mutta jossain vaiheessa vuokraisäntä soitti ja sanoi, että mistäs kiikastaa kun on useamman kuukauden vuokra rästissä.
Siinä vaiheessa aloin vähitellen tajuamaan että mua käytetään hyväksi. Nuorena ja rakastuneena sitä vaan voi olla niin ajattelematon. No pääsin sitten irti tuosta suhteesta ja olen ollut jo parikymmentä vuotta naimisissa miehen kanssa, joka tekee vuosi-ja kuukausibudjetit ja exelöi tulot ja menot.
Ap:lle sanoisin että ei kannata suhdetta pitkittää, raha-asioilla on tapana suhteessa kietoutua toisiinsa ajan myötä ja saatat huomata jossain vaiheessa, että sua on kusetetettu ja käytetty hyväksi. Olet nuori, etsi itsellesi kunnollinen mies joka osaa hoitaa raha-asiansa.