Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…;
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä heittämällä palstan vastenmielisin ketju. Ylemmyydentuntoiset täällä kokoontuivat kuukaudesta toiseen naureskelemaan toiselle, kyttäämään tämän kaikki sanomiset ja tekemiset ja mollaamaan milloin mistäkin. Oksettavaa.
Yksi monista. Vastaavia löytyy esim Jollesta, Martiinasta, Tuksusta jne. Moni yrittää parantaa omaa pahaa oloaan haukkumalla muita
Voi lapsipieni. Tämä ketju on suorastaan positiivisuuden ylistys verrattuna siihen, mitä esim. Maisasta ja Sohvista on täällä kirjoitettu. Suurin osa teidän pikkuisten kiusaamiseksi nimeämistä kommenteista, ovat täysin asiallista aikuisten puhetta. Kun elämässä kaikki nyt ei aina ole vaahtokarkkia ja hattaraa, vaan myös ei-niin-kivat asiat voi tuoda esiin ilman, että se on heti kiusaamista.
Arvon Mummo,
Miksi ylipäätänsä sun tarvii harrastaa sitä sun aikuisten puhetta muista ihmisistä, joita et edes tunne? Onko niin paha olla?
Miksi sinun tarvitsee koko ajan kitistä muiden sanomisista?
Lotan tavoitteissa ei ole mitään vikaa, saati kritisoitavaa. Tämä ketju on muodostunut hänen käytöksensä vuoksi. Muiden harrastajien kiipeily suoritusten halveksunta ja omien valintojen kohottaminen on saanut tämän ketjun jatkumaan "loputtomiin". Kiipeilyetiikka sallii kaikki kiipeilymuodot, mutta on kuitenkin erittänyt kiipeilylajit, nousutyylit, varmistustekniikat, ym. ym. omiksi ryhmiksi. Jonkun toisen kiipeilytavan, tekniikan tai riskinottokyvyn valinnutta henkilöä ei halveksita, vaan todetaan hänen kiivenneen valitsemallaan tyylillä. Lotta sen sijaan julistaa vain oman kiipeilytapaansa oikeaksi ja muiden valintoja vääriksi. Hän on pyrkinyt nostamaan suorituksiaan kovemmiksi kuin muiden kiipeilijöiden suoritukset. Kiipeilyn korkein arvostelukriteeri on se, miten kiipeilijä itse kokee suorituksensa. Helppoa kallioseinämää ylävarmistuksella kiipeävä aloittelija voi saada mielettömät fiilikset suorituksestaan. Me kokeneemmat kiipeilijät pyrimme saamaan samaa fiilistä kuin ensikertalainen, mutta se on useimmiten mahdotonta, koska meillä on jo luotto tekemisiimme, varmistuksiin, köysiin ja varmistajaan. Me emme enää koskaan saa sitä aloittelijan voitonriemua, vaikka kiipeäisimme vaikka kuinka vaikeita reittejä, koska esim. kalliokiipeilyn vaikeilla reiteillä putoaminen köysiin on rutiinia ja sitä voidaan tehdä satoja kertoja vuoden aikana. Monet kovistakin kiipeilijöistä haaveilee ja positiivisessa mielessä kadehti sitä kiipeilyn "alkupuraisua", jonka aloitteleva kiipeilijä voi saada pelonsekaisesta tunteesta sillä helpolla reitillä, koska hän tuntee suurta epävarmuutta, jopa pelkoakin, vaikka turvallinen yläköysi on häntä varmistamassa. Aloittelevan tunteet voivat suorituksen aikana olla aivan tapissaan, turvallisuudesta huolimatta. Se on se mahtava tunne, jota haikaillaan jatkossa jokaisessa nousussa. Kun näen aloittelevan kiipeilijän täpinän ja hermostuneisuuden, olen onnellinen hänen puolestaan. Jonain päivänä hän voi olla kanssani samassa köysistössä, minun ollessa se kiipeilyllisesti heikompi lenkki. Muiden suoritusten halveksinta ei kuulu kiipeilyyn. Jokainen kiipeää omalla tasollaan ja valitsemallaan tavalla. Ne kaikki tavat ja tyylit ovat arvostettavia tapoja harrastaa tätä hienoa laija. Itse olen sitä kymmeniä vuosia harrastanut ja jäähdyttelyvaiheessa ollut jo pitkään. Nyt niitä "aloittelijoita" , joita itsekin olen paljon aikoinaan kouluttanut, kiipeilee ohitseni oikealta ja vasemmalta, huikean upeita ja vaikeita reittejä. Katson heitä yhtä ihaillen, kuin lajiin myöhemmin rohkaistuneita harrastajia. Kiipeilyssä arvostellaan omia suorituksia ja pyritään niitä parantamaan, sekä kunnioitetaan muiden suorituksia, tasosta riippumatta. Kiipeily on yksinkertaisesti sanottuna sosiaalista, yhteensitovaa ja motivoivaa harrastusta, jossa hyvä fiilis on käsikosketeltavaa. Kovin kiipeilijä ja aloittelija istuvat samalla leirinuotiolla makkaraa paistamassa ja kokemuksia vaihtamassa. Vinkkejä ja neuvoja jaetaan auliisti, reiteistä, tekniikoista, varusteista ym.ym. Se on hienoa yhteisöllistä elämää, missä tuntemattomatkin ovat nopeasti "meitä"! Saattaisi toimia ihan tavallisessakin elämässä tuo hyvän olon jakaminen ja kannustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Lotta sen sijaan julistaa vain oman kiipeilytapaansa oikeaksi ja muiden valintoja vääriksi. Hän on pyrkinyt nostamaan suorituksiaan kovemmiksi kuin muiden kiipeilijöiden suoritukset.
Laitatko vielä lähteet ja sitaatit, missä Lotta toteaa näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lotta sen sijaan julistaa vain oman kiipeilytapaansa oikeaksi ja muiden valintoja vääriksi. Hän on pyrkinyt nostamaan suorituksiaan kovemmiksi kuin muiden kiipeilijöiden suoritukset.
Etsi itse, jos oikeasti kiinnostaa.
t. eri
Jos palattas asiaan ja jätetään nuo asiattomat kommentit huomioitta.
En nyt jaksa googlata mutta mikä mahtaa olla lyhin aikajana kaikkien 14 vuoren huiputtamiseen? Pitää todellakin olla motivaatiota, aikaa ja rahaa. Ja taatusti ottaa luonnon päälle yrittää samaa vuoren huiputusta uudestaan ja uudestaan. Ja epäonnistua ja uudestaan vuosien päästä. Vaatii kyllä luonteenlujutta ja henkistä kanttia, itsestäni ei olisi istumaan tunti tolkulla teltassa tyhjänpanttina. Saatika syömään samaa ruokaa tai pysyä hereillä tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Eli mitä vain voi väittää täällä, perusteluja ja lähteitä ei tarvita.
Ei kun miten se meni…
Eiköhän se ole jo moneen kertaan todettu, että Lotta kohtaa kritiikkiä nimenomaan siksi, että häneltä ensinnäkin puuttuu realiteetintaju tekemistensä suhteen. On heti vuorikiipeilyharrastuksensa alkumetreillä uhonnut huiputtavansa ilman lisähappea kaikki kasitonniset, siis ennen kuin on ensimmäiselläkään käynyt edes kiipeämässä hapella tai ilman. Päälle hän on vielä kertonut tavoitteenaan olevan Piolet d'Or, joka nyt vain on täysin mahdoton tavoite kolmekymppisenä kiipeilyyn hurahtaneelle harrastelijalle. Jälkimmäinen vastaa suunnilleen sitä, että itse nyt 28-vuotiaana aloittaisin cartingin ja ilmoittaisin tavoitteenani olevan f1-maailmanmestaruus. Lotan tekemisiä on alusta asti leimannut kummallinen realiteetintajun puuttuminen ja suoranainen tyhjänpuhuminen, jota ei suomalaisessa kulttuurissa nyt vain oikein arvosteta. Ehkä jossain Usa:ssa tilanne olisi toinen.
Ehkä vielä suurempana syynä kritiikkiin on kuitenkin se, että hän kokee olevansa oikeutettu kritisoimaan ja suoranaisesti haukkumaan muita lajin harrastajia, vaikkei hänellä tosiaan ole muutamaa trekkaushuippua lukuunottamatta lajista mitään ns. "kovempaa" kokemusta. Hän on käyttänyt muista harrastajista sanoja vuorituristi, huijari, ja kertonut itse olevansa mestaruussarjassa muiden Broad Peakillä kiipeilevien ollessa lähinnä turisteja. Edes oikeasti kokeneet kiipeilijät eivät puhu muista noin alentavaan ja törkeään sävyyn, vaan keskittyvät siihen omaan suoritukseen muiden haukkumisen sijaan. Sitten kun Lotta saa hieman enemmän kokemusta lajista ja pääsee sinne kasitonnisen huipulle asti, toivon että hän myös oppii hieman jotain muiden ihmisten kunnioittamisesta, eikä hänen enää tarvitse nostaa itseään muita haukkumalla ja väheksymällä.
Onko jonkun mielestä oikeasti ihme, että hän herättää nykyisellä asenteellaan paljon kritiikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
Ei, vaan jos haluaa lähteitä, etsii ne ihan itse. Ei täällä kukaan ole velvollinen tekemään tarkkoja lähdeviiteitä. Emme ole nyt yliopiston tieteellisen kirjoittamisen kurssilla, vaan aihe vapaa palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
No niin se menee normaalissa keskustelussa, että kaikkeen ei tarvita tieteellisesti pätevää lähdettä ja oikeaoppista lähdeviittausta. Vai tinkaatko aina kavereiltasikin lähteitä, kun heidän kanssaan mistä tahansa aiheesta keskustelet?
Kaveri: "Sain uuden työpaikan"
Sinä: "Laitapa lähde ja sitaatti, missä sanotaan, että sait"
Kaveri: "Kävin tänään Prismassa ja siellä oli tomaatit tarjouksessa"
Sinä: "Laitapa lähde ja perustelut tuolle"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
Ei, vaan jos haluaa lähteitä, etsii ne ihan itse. Ei täällä kukaan ole velvollinen tekemään tarkkoja lähdeviiteitä. Emme ole nyt yliopiston tieteellisen kirjoittamisen kurssilla, vaan aihe vapaa palstalla.
Syytä on osoittaa väitteensä todeksi, varsinkin jos ne ovat negatiivisia ja koskevat toista ihmistä.
Niin, eikös täällä pari päivää sitten väitetty Lotan sanoneen Kaunis elämä -ohjelmassa lause, joka ei sitten pitänytkään lainkaan paikkaansa, vaan sanamuotoja oli muutettu ja siten tässä ketjussa esitetty väite olikin puuta heinää. On todella ikävää väittää toisen sanoneen jotain, mitä hän ei oikeasti ole sanonut.
Kiksejä saa siitä, kun seuraa jonkun kehittymistä lajissaan alusta alkaen, joten onneksi Lotta julkisti tuon projektinsa ja varsinkin kun kiipeilyssä seuraavalla kasitonnisella se voi olla jo adios amigos...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
Syytä on osoittaa väitteensä todeksi, varsinkin jos ne ovat negatiivisia ja koskevat toista ihmistä.
Ei mitään syytä. Edelleen emme ole tieteellisen kirjoittamisen kurssilla, jossa kaikki pitää todistaa oikeaksi. Jos sinua kiinnostaa todisteet, sinä etsit ne ihan itse. Kukaan täällä ei ole velvollinen sinua passaamaan tai sinulle mitään todistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
No niin se menee normaalissa keskustelussa, että kaikkeen ei tarvita tieteellisesti pätevää lähdettä ja oikeaoppista lähdeviittausta. Vai tinkaatko aina kavereiltasikin lähteitä, kun heidän kanssaan mistä tahansa aiheesta keskustelet?
Jos sinä väität Lotan julistavan kiipeilytapaansa
ainoaksi oikeaksi ja muiden tapoja vääräksi sekä nostavan omia suorituksiaan muita paremmiksi, on sinun vastuullasi osoittaa väitteesi todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
"Hintsa kritisoi keinotekoisesti lisähapella luotuja kiipeilykuplia, jollaisia näkee esimerkiksi maailman korkeimmalla vuorella Mount Everestillä. Everestin valloituksesta on tullut monelle statussymboli; huipulle on päästävä, tyylistä välittämättä. Vuorille jätetyt lisähappipullot ovat lisäksi suuri ympäristöhaitta."
https://www.is.fi/urheilu/art-2000007758189.html
”Ihmiset tulevat näin myöhään siksi, että haluavat tippua keskelle valmista infrastruktuuria ja vetää itsensä köysiä pitkin ylös.”
Hintsa sanoo, ettei halua vähätellä muiden saavutuksia. (Toim.huom. mutta vähättelee silti heti seuraavassa lauseessa)
”Yleisestihän urheilulajeissa on ammattilaiskisat ja harrastelijakisat. Täällä kuitenkin kaikki on samalla vuorella ja kaikkien ’ranking’ huiputuksen jälkeen on sama.”
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000008122711.html
"En ala tuomaan vuorenhuippua alaspäin lisähapella. Se on itselleni sellainen periaate.”
Siihen periaatteeseen liittyy vahvasti myös ajatus maailman korkeimman vuoren Mount Everestin valloittamisesta. 8 849 metrin korkeuteen ”maailman katolle” hamuaa joka vuosi satoja kiipeilijöitä, jotka paikoitellen kulkevat jonossa kohti huippua."
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000007816750.html
Olisko tuossa alkuun muutama kommentti missä aika suoraan halveksii muita ja heidän tekemisiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
No, laitappa sinä tänne ne viitteet ja lähteet, jotka todentavat, että Lotta ei ole sanonut lisähapella kiipeileviä huijareiksi, tai retkikuntakiipeilijöitä turisteiksi. Laita myös viite tai lähde niihin kohtiin, missä hän arvostaa kaikkia kiipeilijöitä, tasosta riippumatta. Jostain varmaankin löytyy myös viite, että hän pitää itseään nöyränä aloittelijana, joka ei vielä ole onnistunut yhdessäkään kasitonnisessa ja se saattaa jäädä toteutumattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
ainoaksi oikeaksi ja muiden tapoja vääräksi sekä nostavan omia suorituksiaan muita paremmiksi, on sinun vastuullasi osoittaa väitteesi todeksi.
Juuei ole. Tämä on aihe VAPAA eikä täällä ole minkään sortin todistusvelvollisuutta. Vastuu oikeellisuuden selvittämisestä on aina lukijalla. Kutsutaan lähdekritiikiksi, ja medialukutaidoksi, että osaa itse selvittää asioiden todenperäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
Teen sen heti sen jälkeen kun sinulla on näyttää sitaatti tarkkoine lähdeviitteineen siitä, että Lotta EI ole noin sanonut. Sinun vastuullasi osoittaa todeksi väitteesi, että joku täällä vääristelee asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Ei kun miten se meni…
Tässä hyvä ja kattava lähde. Eipä muuta kuin lukemaan sanasta sanaan.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3448686/lotta-nakyva-aikoo-huiputtaa-ka…
Huomaa mihin aikaan lapset tulevat palstalle. Alkaa aina hirveä itku ja parku siitä kuin "isot pahat mammat kiusivat pikku-Lotta raukkaa ja rikosilmoituskin kohta tehdään, kun on niin hirveän julmaa sanoa, että Lotta ei ole onnistunut tavoitteessaan" . Ison osan ajasta voi keskustella asiallisesti aikuisten kesken. Sitten alkaa kiusaamis-itku. Ilmeisesti lapset tulevat näihin aikoihin kotiin syömään ja sitten palstalle itkemään.