Vauvan yrittäminen tässä tilanteessa, mitä mieltä?
Olen 28v ja mieheni 45v ja olemme kihloissa ja tarkoitus mennä naimisiin vuodenvaihteessa. Olemme kummatkin akateemisesti koulutettuja ja hyvät työpaikat, MUTTA minä tällä hetkellä määräaikaisena. Minulle on luvattu vuodenvaihteessa toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta ja asiasta on sähköposti. Mietin, että olisiko tyhmää alkaa yrittää vauvaa nyt kesänkynnyksellä? Vaikea uskoa, että työnantajani jättäisi tuon vakinaistamisen tekemättä raskauden takia tai saisi ainakin liiton juristit niskaan syrjinnästä, jos näin tekisi. Mitä mieltä olette? Kannattausiko antaa vauvahaaveiden odottaa tuohon vakinaistamiseen asti vai vain rohkeasti aloittaa yritys? Vauvakuume on kova, etenkin miehelläni. Lisäksi olemme molemmat tietoisia siitä, ettei ehkä heti tärppää ja senkin takia voisi olla hyvä aloittaa yritys jo nyt.
Kommentit (354)
Hohhoijaa, tällanen viritys sitten. Mä olen 47v ja kolmikon nuorin on 14v. En ikinä voisi kuvitella enää lapsia lisää tähän ikääni. Kukaan täyspäinen mies (salea lukuunottamatta) ei ala tehtaileen lapsia tuossa iässä. Eli tää on provo. Kuka näitä avauksia tänne satuilee...ja nainenkin vielä 28v. :D Voi ziisus.
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työsopimus on olemassa vasta sittenkun siinä on nimi. Ei tuollaiset lupaukset merkitse mitään. Lisäksi siinä on vielä koeaika, kun sopimus tulee voimaan. Pitäisin housut jalassa, kunnes nimi on paperissa.
HR-johtaja tässä. Mikään sähköpostiSUUNNITELMA ei merkkaa oikeudessa mitään jos yrität riitauttaa ”vakinaistamatta jättämisen”. Firmassa sihdanteet muuttuu ja voidaan hyvin helposti näyttää toteen että liikevaihto tai kate aleni eikä nyt olekaan vara vakinaistaa ketään.
Sopimis on sopimus VASTA kun on mustetta paperissa.
Sen sijaan suosittelen raskautta yrittämään muutrn, ei kannata jäädä odottelemaan vakkaripaikkaa tai saat odotella ikiisuuden.
Mutta nuo lapselliset ja typerät ”haastan firman oikeuteen jos mua ei vakinaisteta” -jutut voit unohtaa samantien. Noin tyhmä saa vaan potkut.
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.
Joo ihmettelin kyllä tuota ” saavat peräänsä juristit ” kommenttia. Ei tuollainen uhoaminen ole kyllä kovin fiksua käytöstä. Meni maku täysin koko juttuun, kun luin tuon uhoamiskommentin. Ihmettelen suuresti vieläkin tuota.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, tällanen viritys sitten. Mä olen 47v ja kolmikon nuorin on 14v. En ikinä voisi kuvitella enää lapsia lisää tähän ikääni. Kukaan täyspäinen mies (salea lukuunottamatta) ei ala tehtaileen lapsia tuossa iässä. Eli tää on provo. Kuka näitä avauksia tänne satuilee...ja nainenkin vielä 28v. :D Voi ziisus.
M47
Ei tarvitse olla ilkeä ap:lle. Asian voi esittää kauniisti, vaikka on eri mieltä.
Menisin ensin naimisiin ja sitten vasta yrittäisin lasta.
Vierailija kirjoitti:
M47
Jaa, minä oon 30 ja mies 45 ja toinen lapsi on meille tulossa. Kyllä sitä jotkut perustaa oikeasti näissä ikähaarukoissa perheitä vaikka luulette sen olevan harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työsopimus on olemassa vasta sittenkun siinä on nimi. Ei tuollaiset lupaukset merkitse mitään. Lisäksi siinä on vielä koeaika, kun sopimus tulee voimaan. Pitäisin housut jalassa, kunnes nimi on paperissa.
HR-johtaja tässä. Mikään sähköpostiSUUNNITELMA ei merkkaa oikeudessa mitään jos yrität riitauttaa ”vakinaistamatta jättämisen”. Firmassa sihdanteet muuttuu ja voidaan hyvin helposti näyttää toteen että liikevaihto tai kate aleni eikä nyt olekaan vara vakinaistaa ketään.
Sen sijaan suosittelen raskautta yrittämään muutrn, ei kannata jäädä odottelemaan vakkaripaikkaa tai saat odotella ikiisuuden.
Mutta nuo lapselliset ja typerät ”haastan firman oikeuteen jos mua ei vakinaisteta” -jutut voit unohtaa samantien. Noin tyhmä saa vaan potkut.
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.
Tarkistin asian Finlexistä ja suullinenkin sopimus on pätevä ja tässä tapauksessa olemassa vielä sähköpostiviesti asiasta. Ymmärrän, että yritysmaailmassa suhdannevaihtelut vaikuttavat siihen, voidaanko työntekijöitä palkata. Olen kuitenkin pääasiassa töissä julkisella sektorilla (lisäksi iltoja yksityisellä) terveydenhuollossa, jossa töitä riittää liiaksikin. Ei kyllä näyttäisi työnantajan kannalta yhtään hyvältä, mikäli minut jätettäisiin vakinaistamatta siksi, että maha pystyssä, vaikka sopimuksen jatkoa ja virkaa lupailtu aikaisemmin. Ja todellakin tällaisessa tilanteessa ottaisin yhteyttä liiton juristiin, sitähän varten he siellä töissä ovat. En tosin usko, että tähän ikinä mentäisiin vaan hyvin todennäköisesti saisin viran raskaudesta huolimatta, sillä suurin osa työnantajista kyllä tietää, että syyllistyisi syrjintään, mikäli toimisi toisin. Eri asia toki jollain toisella alalla, jolla työntarve voi muuttua äkisti, eikä tarvetta uudelle työntekijälle ehkä ole.
Vierailija kirjoitti:
M47
Onpa harvinaisen lapsekas ilmaisutapa tällä keski-ikäisellä miehellä. Minun mielestäni on hienoa, että ap:n mies on kyllin hyvässä kunnossa pikkulapsiarkeen. Varmasti jokainen päälle nelikymppinen tietää, mihin on ryhtymässä.
N42, kuopus 1,5 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M47
Ei tarvitse olla ilkeä ap:lle. Asian voi esittää kauniisti, vaikka on eri mieltä.
Avaus olisi ollut edes aavistuksen uskottavampi jos AP olisi ollut vaikka 35 ja mies 40, sekä tietty lapsellinen uhoaminen veti pohjan pois kaikelta tarinalta. Ap:lle suosittelen lisäopintoja palstan avauksista jotta uppoaa mammoihin edes 2/5, nyt valitettavasti 0.5/5. Tietysti JOS tämä olisi totta...niin voimia ja tsemppiä.
Kannattaa aloittaa yrittäminen. Olin 35 ja mieheni 47 kun tulin raskaaksi. Yritimme pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.Joo ihmettelin kyllä tuota ” saavat peräänsä juristit ” kommenttia. Ei tuollainen uhoaminen ole kyllä kovin fiksua käytöstä. Meni maku täysin koko juttuun, kun luin tuon uhoamiskommentin. Ihmettelen suuresti vieläkin tuota.
En tietenkään olisi etenkään etukäteen millään juristeillä työnantajaani uhkailemassa. Kuitenkin tilanteessa, jossa sopimustani ei jatkettaisi/vakinaistettaisi, vaikka aikaisemmin tästä ollut jo puhetta, tultuani raskaaksi, näkisin, että kyse on syrjinnästä. Miten teistä sitten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M47
Avaus olisi ollut edes aavistuksen uskottavampi jos AP olisi ollut vaikka 35 ja mies 40, sekä tietty lapsellinen uhoaminen veti pohjan pois kaikelta tarinalta. Ap:lle suosittelen lisäopintoja palstan avauksista jotta uppoaa mammoihin edes 2/5, nyt valitettavasti 0.5/5. Tietysti JOS tämä olisi totta...niin voimia ja tsemppiä.
Ei tämä ole provo, mutta tuo uhoaminen vei kyllä itseltä fiilikset. En edes viitsinyt kommentoida. Tulee jotenkin negatiivinen kuva ihmisestä, joka on ensimmäisenä uhoamassa oikeustoimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M47
Onpa harvinaisen lapsekas ilmaisutapa tällä keski-ikäisellä miehellä. Minun mielestäni on hienoa, että ap:n mies on kyllin hyvässä kunnossa pikkulapsiarkeen. Varmasti jokainen päälle nelikymppinen tietää, mihin on ryhtymässä.
N42, kuopus 1,5 v.
Mä olenkin nuorekas, vähän niinko AP:n mies. Tosin ymmärrän realiteetit, pitkät työpäivät sekä liikuntaharrastus (juoksu ja kuntosali) vie niin paljon resursseja ettei aikaa pikkulapsiarjelle enää tässä iässä ole. Olen samaa mieltä, jokainen päälle 40 kymppisen pitäisi tietää mihin on ryhtymässä.
Ihmeen katkeran kuuloisia kommentteja. Minä oon 38v ja mies 29v ja toinen lapsi tulossa. Meillä kesti raskautumisessa noin vuosi. Kannattaa antaa lapsen tulla jos tullakseen. Saattaa tärpätä heti tai vuoden päästä.
Jos ap on tosissaan niin ei muuta kuin lapsentekoon. Ei se miehesi siitä odottemalla nuorru. Etkä sinäkään. Ja entäs sitten jos ei heti tärppääkkään? Menee vuosi, kaksi...kolme. Muistan lukeneeni et naisilla hedelmällisyys alkaa laskemaan 25 ikävuoden jälkeen.
Toisaalta kuka oikeasti kysyy näin henkilökohtaisesta asiasta av-palastalla, jossa trollilauma päivystää?
Hanki nuorempi mies. Ehdit saada vielä vauvan.
Kaiken maailman trolleja sitä pyöriikin. Ei kukaan voi oikeasti sekoittaa lapsen tekoa duuniin, josta ei edes tiedä, onko määräaikainen vai ei. Vasemmalla kädellä menisi lapsikin.
Trööt kirjoitti:
Jos ap on tosissaan niin ei muuta kuin lapsentekoon. Ei se miehesi siitä odottemalla nuorru. Etkä sinäkään. Ja entäs sitten jos ei heti tärppääkkään? Menee vuosi, kaksi...kolme. Muistan lukeneeni et naisilla hedelmällisyys alkaa laskemaan 25 ikävuoden jälkeen.
Toisaalta kuka oikeasti kysyy näin henkilökohtaisesta asiasta av-palastalla, jossa trollilauma päivystää?
Älä kannusta hölmöläistä lisääntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.Joo ihmettelin kyllä tuota ” saavat peräänsä juristit ” kommenttia. Ei tuollainen uhoaminen ole kyllä kovin fiksua käytöstä. Meni maku täysin koko juttuun, kun luin tuon uhoamiskommentin. Ihmettelen suuresti vieläkin tuota.
En tietenkään olisi etenkään etukäteen millään juristeillä työnantajaani uhkailemassa. Kuitenkin tilanteessa, jossa sopimustani ei jatkettaisi/vakinaistettaisi, vaikka aikaisemmin tästä ollut jo puhetta, tultuani raskaaksi, näkisin, että kyse on syrjinnästä. Miten teistä sitten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?
Ap
No mutta oliko se ajankohtaista aloituksessa? Kyllähän se on ymmärrettävää, mutta minusta ei ole kovin fiksua uhota ensimmäisenä, kun asiasta voidaan myös ensin keskustella. Minusta tuo oli täysin epäkunnioittavaa käytöstä työnantajaa kohtaan eikä mitenkään ollut tarvetta oikeustoimista kirjoittaa aloituksessa. Negatiivisuus tuli sinusta esille ja meni täysin maku.
Luen parhaillaan, mitä laki sanoo näihin määräaikaisuuksiin ja raskauteen liittyen ja vaikuttaa kyllä minun kannaltani ihan hyvältä, etenkin, kun vakinaistamisesta lupaus sähköpostilla.[/quote]
Sähköpostilupaus monen kuukauden päähän ei ole mihinkään sitova työsopimus. Työttömyys on todennäköisin, varsinkin kun palkkaajasi tutkii av-palstaa.
Haluaako miehesi lapsia? Jaksaako hän vauva-arkea vielä? Tämä ei ole millään ilkeydellä sanottu.
Itse olin 32 ja mieheni 46 kun saimme ensimmäisen lapsen. Huomasi, että mies ei jaksanut samalla tavalla kuin nuoremmat ehkä jaksavat . Mies oli entinen kilpairheilija ja vannoi että haluaa lapsia.
Tämä kommentti ei ole siis mikään katkeruus ja ilkeys kommentti, vaan oma kokemukseni. Uskon ja toivon, että miehesi jaksaa, mutta kannattaa silti muistaa, että ikä tuo mukanaan myös haasteita.
Sinuna yrittäisin nyt heti miehesi kanssa. Toivon teille tsemppiä❤️