Mökin pihapiiriin piilotettu joku helvatan geokätkö!!!
Mitä voin tehdä tai mihin voin ilmoittaa tästä? Oltiin viikonloppuna miehen kanssa mökkiä siivoilemassa, kun pihaan kurvasi tuntematon auto ja sieltä astui ulos mies ja alkoi tutkia mökkiä ympäröivää metsäaluetta. Käytiin kysymässä et millä asialla hän on ja kuulemma geokätköä etsi.
Mutta kun viikonlopun aikana kävi kolme(!!) autoa parkkeeraamassa siihen meidän mökkipihaan ja etsimässä jotain helvatan kätköä! Sanottiin kyllä ett ei tänne saa tulla toisten pihoille parkkeeraamaan autoaan ja pyörimään, yksi ymmärsi lähteä pois ja toinen nillitti jokamiehenoikeuksista ja jatkoi pyörimistä.
Kommentit (85)
Siirtäkää kätkö suoraan siihen rajallenne. Voitte jatkossakin nähdä geokätöksiä pihanne reunalla.
Kyllä siinä rajan ulkopuolella saa käydä niin paljon kuin sielu sietää :D
Tai sitten ostatte maata enemmän ympäriltänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti geokätkön perustajan saa selville niiden sivujen ja nimimerkkien takaa, kun kerran pitää rekisteröityä.
Ottaisin yhteyttä poliisiin. Yksityisyydensuojan rikkomisesta ja kotirauhan häirinnästä on kyse.
Geokätköily perustuu jokamiehen oikeuksiin, eli periaatteessa missä saa muutenkin liikkua saa myös etsiä ja piilottaa geokätköjä. Geokätköjen piilotukselle ovat olemassa tarkat säännöt ja niiden noudattamista valvovat tehtävään nimetyt kätköntarkastajat. Yleisesti ottaen geokätköilijät ovat vastuullisia muut huomioon ottavia luonnossa liikkujia. Tarkoituksella ketään ei haluta häiritä. Joskus voi kaikesta huolimatta tapahtua virhe ja kätkölle on valittu huono paikka. Muut kätköilijät kommentoivat usein jo palautteissaan kätkön piilottajalle, jos kätkö on huonossa ja/tai häiritsevässä paikkaa.
Fyysisen kätkön poistaminen ei auta, koska kätköä tullaan etsimään niin kauan kuin se geokätköilysivulla listattuna etsittäväksi kätköksi. Todennäköisesti kadonneen kätkön tilalle tuodaan uusi kätkö
Valitukset huonosti valitusta kätkön paikasta kannattaa laittaa tänne:https://www.geocache.fi/caches/reklamaatio.phpSamalla sivustolla voi tutustua tähän mukavaan harrastukseen.
Geokätkeily perustuu jokamiehenoikeuksiin, mutta maanomistajan oikeuksiin kuuluu poistaa mailtaan kaikki sinne kuulumaton, myös se geokätköpurkki. Kun se on poistettu, kommentoivat etsijät sivustolle kadonneesta kätköstä ja kun uusi tuodaan, se poistetaan ripeästi. Yleensä kolmatta kertaa ei enää tule.
Miksi et ottaisi vain sivuston kautta yhteyttä kätköilijöihin?
Nopeampaa on napata kätkö pois kuin taas kerran kirjautua jollekin sivustolle ja antaa sille feikkitietonsa. Lisäksi omalla maallaan saa tehdä aika lailla enemmän kuin jokamies.
Eihän se kätköpurkin poistaminen auta mitään, kätköilijät vaan hortoilevat pitempään purkkia etsimässä. Sijaintitiedot pitää saada pois geokätkösivulta.
jos kätköä ei löydy, etsijät kyllä tekevät siitä aika nopeasti ilmoituksen ja hortoilu loppuu.
Miksi aloittajan pitäisi maksaa ja ostaa joku puomi? Eiköhän tuon saan hoidettua ilman, että pitää rahaa käyttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pysäköisin autonrämän/traktorin jne pihatielle niin että häirikkö ei pääsisi pois....
Ja saa yrittää selvittää puhelinnumeroani rekisterikilven perusteella, onnea vaan yritykselle.
Tämä on just sellanen passiivis-aggressiivinen pöndetapa, kun ei osata puhua ja kohdata muita ihmisiä.
Aloittajahan oli yrittänyt puhua ja kohdata, mutta trafiikki pihalla jatkui ja vain yksi kätköilijä siirsi edes autonsa pois mökin pihasta. Ei mua houkuttelisi sen enempää puhua ja kohdata jollei toisilla järki edes sitä vähää raksuta, että tajuaisivat olla käyttämättä muiden pihoja parkkipaikkoinaan.
Harmi, että ketunraudat ja karhunraudat ovat kiellettyjä. Jos hankkii puomin ajokaistalle, kannattaa se sulkea lukolla vasta kun joku on ajanut pihaan.
Kylläpä ihmeellisiä kommentteja täällä. Se ei välttämättä auta, jos kerrotte epämiellyttävästä kätköpaikasta kävijöille, sillä he eivät välttämättä sitä raportoi itse kätkön tekijälle. Ainoastaan kätkön tekijä pystyy poistamaan kätkön tiedot geocaching.com -palvelusta tai päivittää kätkön sivulle ohjeita siitä, miten kätköä tulisi lähestyä. Kannattaa itse käydä siellä kätköllä, ottaa ylös kätkön nimi ja koodi ja reklamoida kätköstä geocache.fi -sivuston reklamaatiosivun kautta, niin homma hoituu.
Kylläpäs teidän mökillä käy sutina. Naapurin pappa käy paskalla ulkohuussissa ja milloin on mitäkin öljyvahinkoa jne... Taitaa olla mökki Porvoon saaristossa?
zhen kirjoitti:
Kylläpä ihmeellisiä kommentteja täällä. Se ei välttämättä auta, jos kerrotte epämiellyttävästä kätköpaikasta kävijöille, sillä he eivät välttämättä sitä raportoi itse kätkön tekijälle. Ainoastaan kätkön tekijä pystyy poistamaan kätkön tiedot geocaching.com -palvelusta tai päivittää kätkön sivulle ohjeita siitä, miten kätköä tulisi lähestyä. Kannattaa itse käydä siellä kätköllä, ottaa ylös kätkön nimi ja koodi ja reklamoida kätköstä geocache.fi -sivuston reklamaatiosivun kautta, niin homma hoituu.
Miksi? Jos metsässäni on muoviroskia, niin ne kannattaa vain hakea pois ja asia on sillä selvä. Jos jossain on joku sivusto, jossa on paikannustiedot tms., niin maanomistajan ei tarvitse välittää siitä lainkaan. Se on jonkun harrastajaporukan sivusto ja kun kätkö katoaa, niin antaa niiden aikansa etsiä tyhjää.
Ihan samalla tavalla voisin tehdä parvekesivuston, jossa neuvoisin porukkaa heittämään kananmunia tietyille parvekkeille. Jos asukas ei halua niitä munia ikkunaansa, niin lasittaa parvekkeen.
Vierailija kirjoitti:
zhen kirjoitti:
Miksi? Jos metsässäni on muoviroskia, niin ne kannattaa vain hakea pois ja asia on sillä selvä. Jos jossain on joku sivusto, jossa on paikannustiedot tms., niin maanomistajan ei tarvitse välittää siitä lainkaan. Se on jonkun harrastajaporukan sivusto ja kun kätkö katoaa, niin antaa niiden aikansa etsiä tyhjää.
Ihan samalla tavalla voisin tehdä parvekesivuston, jossa neuvoisin porukkaa heittämään kananmunia tietyille parvekkeille. Jos asukas ei halua niitä munia ikkunaansa, niin lasittaa parvekkeen.
Ap nimenomaan ei halunnut, että porukka ramppaa paikalla etsimässä tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
zhen kirjoitti:
Ymmärtääkseni ap ei kuitenkaan haluaisi että niitä etsijöitä pyörii hänen pihapiirissään lainkaan, etsivät ne tyhjää tai ei. Eli jos niistä tyhjänetsijöistäkin haluaa eroon, pitäisi sille kätkijälle jotenkin saada sana että siirtää kätkönsä pois ja poistaa sen tiedot sivustolta.
Meillä oli sama viime kesänä. Itse kätkö ei ollut pihalla vaan ihan jokamiehen oikeuksien mukaan luvallisessa paikassa, mutta kun tosiaan ei ollut lähelläkään muuta parkkipaikkaa kuin meidän mökkipiha, niin sinnehän ne ihmiset ajoivat. Ei todellakaan ole mukavaa, kun on hankkinut tarkoituksella syrjäisen mökin että saa olla ihan rauhassa, sama vaikka alasti olisi päivät pitkät, ja sitten siinä alkaa monen auton trafiikki päivässä omaan pihaan.
Ensimmäisten kohdalla olin silti niin kohtelias että otin koirani kiinni ja sanoin ihan ystävällisesti että tämä on yksityispiha, tähän ei saisi pysäköidä, ellei ole hätätilanne. Sitten tuli yksi vihainen nuori mies joka alkoi v*ttuilemaan ja öyhäämään, ja sen jälkeen koirat saivat hoitaa tunkeilijat pois. Kaksi erittäin reviiritietoista uros-huskyä on sellaisia että harva viitsii jäädä katselemaan että uhoaako ne vaan vai pureeko oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zhen kirjoitti:
Ap nimenomaan ei halunnut, että porukka ramppaa paikalla etsimässä tyhjää.
Kyllä se ravaaminen loppuu samantien, kun ne harrastajat kirjaavat sivulleen, että ei löydy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
zhen kirjoitti:
Ymmärtääkseni ap ei kuitenkaan haluaisi että niitä etsijöitä pyörii hänen pihapiirissään lainkaan, etsivät ne tyhjää tai ei. Eli jos niistä tyhjänetsijöistäkin haluaa eroon, pitäisi sille kätkijälle jotenkin saada sana että siirtää kätkönsä pois ja poistaa sen tiedot sivustolta.
Ne etsijät voi samantien laittaa ihan itse sinne sivustolle tiedon asiasta eli riittää, että kertoo niille ettei kätköä ole. Jos eivät usko, niin siinäpä turhaan etsivät.
Meillä oli sama. Geokätkö ei siis ollut tontillamme, mutta nuo tosiaan parkkeerasivat mökkipihallemme.
Suurin osa oli ihan mukavia, mutta joukossa oli muutama jokamiehenoikeuksista uliseva, ylimielinen k* sipää joka ei tajunnut että se koskee kätköä, ei meidän pihallemme parkkeeraamista.
Itse aloin viskomaan kätköt roskiin ja kun se ei auttanut niin kirjoitin asiasta kyltin portin pieleen jossa asiasta ilmoitin. Ei ole näkynyt enää. Yhden kerran kätkö oli käyty laittamassa takaisin, mutta heitin senkin roskiin.
Tee pieniä puupalasia, joissa sellainen parin tuuman naula. Joka renkaan taakse sellainen niin että se naula uppoaa renkaaseen kun lähtee ajamaan. Oppiipahan olemaan parkkeeraamatta toisten pihoille.
Minulla oli sama ongelma ja ratkaisin asian laittamalla sinne ruiskuja, joihin olin laittanut peuran verta.
Geokätköön paskannettu (TAAS!!!)
ap
No nyt sinne tuli taas etsijä. Tuli prätkällä ja jätti sen päpättämään tuohon pihalle samalla kun kävi jonkun säkin kanssa metsässä. Oli sen verta karskin näköinen kaveri etten alkanut ajamaan pois. Täältä mökin ikkunasta vain tilannetta kuikuilen. :(
Ap
Eihän se kätköpurkin poistaminen auta mitään, kätköilijät vaan hortoilevat pitempään purkkia etsimässä. Sijaintitiedot pitää saada pois geokätkösivulta.