Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita maaseudulta duunariympyröistä kaupunkiin muuttaneita, koulutuksen hankkineita jotka ei enää pysty viettämään aikaa kotiseudulla?

Vierailija
22.04.2019 |

Tänä pääsiäisenä tuntui, että tämä on nyt se ihan vihoviimeinen kerta. Kymmenisen vuotta pk-seudulla ja en ole tavannut YHTÄKÄÄN ihmistä, joka olisi vähätellyt tai pilkannut maalaisuutta, duunariutta tai maanviljelyä. Aina on oltu lähinnä kiinnostuneita tai välinpitämättömiä, moni on maalta itsekin täällä.

Sitten kun kotimehtä siintää, niin vieressä on eka sukulainen tai tuttava tarkistamassa, että onko sitä tultu leuhkaksi. Jos sanon jotain, mitä he ei ihan ymmärrä, siis epähuomiossa (tyyliin rautis rautatieasemana) niin olen koppava ja leuhka. He kyllä saa sanoa Nesteen huoltamoa Pihtiöksi siinä 1950-luvulla toimineen kaupan mukaan, ja muualta tulleita katsotaan silmät vilkkuen, kun puhutaan Pihtiöstä ja ollaan oikein ylpeitä tämmöisestä erikoissanastosta.

Tulin kerran kaverin kanssa käymään, jota sitten kyräiltiin kylillä ja kojuilla ja pohdittiin että ei taida kaupunkilaisflikka tietää mikä on hirven etupää takapäästä saati miten se ammutaan, mutta kun flikka sattui olemaan maalaisemmasta Suomesta kuin meidän kylältä ykskään, sittenhän se olikin kunnon flikka..

AAARggHHH

Tuntuu että olisin onnellisempi, jos en vain olisi koskaan tutustunut tähän huonoon itsetuntoon joka heissä kaikissa on. Vaikka toki jo kaupunkiin mennessäni olin ennakkoluuloja täynnä ja osasin käyttäytyä itsekin muutaman ekan vuoden ajan todella typerästi luullen, että minua vähätellään jne. Kiitos kasvatuksen.

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsivällisyyttä hyvät siskot, aika tekee tehtävänsä ja muutamien vuosikymmenten kuluttua on jo moni noista inhottavista seuduista enää (kauhea) muisto vain.

Tai seudut eivät katoa minnekään mutta ihmiset sieltä.

Vierailija
22/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa yli 300 kuntaa, joten en ihmettele jos jossain on näin. Onneksi ei omalla kotipaikkakunnalla sentään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun veli on tuollainen. Käynyt peruskoulun kutosen keskiarvolla ja sen päälle jonkun metallialan koulun vitosten ja kutosten todistuksella. Lähempänä kuuttakymmentä jo eikä mitään muuta saanut elämässään aikaiseksi kun kymppitonnien velat (markoissa) joiden tarkoitus ei ole vielä 25 vuodessakaan selvinnyt että mihin ne oli otettu. Takaajaksi menneet vanhemmat joutui ne maksamaan. Koko hänen oma olemisensa perustuu muiden ihmisten haukkumiseen ja vähättelyyn. Jos joku sanoo olevansa insinööri, alkaa tunnin monologi siitä kuinka kukaan insinööri ei osaa hitsata niin hyvin kuin hän. Kukaan muu ei tiedä yhtään mitään ja korkeakoulututkinnon opiskelijat ”luulee olevansa” ja ”opiskelevat statuksen takia”. Itse on säälittävä alkoholisti, joka aikanaan laiminlöi täysin vastuunsa lapsistaan ja ryyppäsi itsensä ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Aukoo koko ajan päätänsä ja haukkuu jopa sisarustensa lapsia, joita ei kunnolla tunne kun näkee ehkä kerran 5 vuoteen. Ilakoi muiden vastoinkäymisistä ja vittuilee.

Ikänsä viettänyt duunari-peruskoulupiireissä eikä kovinkaan montaa päivää ole viettänyt elämässään fiksujen ja sivistyneiden ihmisten seurassa. Käy jatkuvasti kimppuun ilman mitään syytä ja kirjoittelee kännissä ihan kahjoja haukkumaviestejä out on the blue. Äärimmäisen raskasta ja aivan järjetön kontrasti korkeasti koulutettuihin analyyttisiin ja älykkäisiin ihmisiin, joiden kanssa olen työurani tehnyt tai jotka ovat ystäviäni tai puolisoni.

Eipä ole kauheasti kiinnostusta itse yhteyttä ottaa kun mistään ei voi keskustella. olipa kyse mistä hyvänsä, niin ”mitä sää luulet tietäväs mistään”. Lisäksi puuttuu asioihin jotka ei hänelle kuulu millään tavalla. Surullista, mutta eipä asia murehtimalla parane.

Veljesi on mulukku. Mulukkuus ei katso asuinpaikkaa...

Vierailija
24/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmiä kotikyläläisiä on ap:lla.

Vierailija
25/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa toki kuntien nimet. Olisi kiinnostavaa poiketa.

Onko yhtään välillä turku-Tampere

Vierailija
26/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, itselläni on kokemusta todella leuhkasta pk-seudun (Kauniainen) kasvatista, joka maalle pieneen kuntaan kutsuttuna tultuaan naureskeli ja arvosteli kaiken siellä. Joskus stereotypia käy toteen näinkin päin, raivostuttava tapaus, joka itse ei tajunnut olevansa erittäin epäkohtelias kun nauroi nähtävyyksien puutetta.

En kutsu enää ikinä kotikuntaani ko. tuttua, käytös oli liian junttia meille.

Aika vähissä on nähtävyydet Kauniaisissakin.

Vierailija
27/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivahan se on maalaisserkkuja käydä juhlapyhinä ja lomilla kiusaamassa. Kihisevät kateudesta, kun hienolla autolla pihaan hurautan, usein vielä eri autolla, kun vaihtelen niitä.

Vierailija
28/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä aivokuolleita ne kaupunkien vähemmän koulutetut tyypit on. Vai väitätkö että se kun asuu hesessä niin se automaattisesti tarkoittaa sitä että on lukenut hemingwaytä ja syö croissanttia aamupalaksi? Meeppä heittämään läämää niiden metroasemilla hengaavien perisuomalaisten tyyppien kanssa niin vähän karisee tuo täällä helsingin metropolissa ollaan fiinejä -asenne. Varmaan puolella niillä metroasemien tyypeistä on pskaa naamassa. Et se siitä sivistyksestä...

Vierailija
29/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama, vaikka en muuttanut kuin pienempää vähän suurempaan kaupunkiin. Mulla ei ollut mitään mielihaluja takaisin kotikonnuille, käynnit siellä riittivät todistamaan sen että kyseessä on junttien ja ahdasmielisten pieni kylä. 

Perustin perheenikin tuolla kaupungissa, mutta töiden loputtua ja erinäisten asioiden johdettua avioeroon, pakkasin lapset ja tavarani autoon ja muutin takaisin kotikonnuilleni. Yli 20 vuoden poissaolon jälkeen ei täällä vieläkään oikein mikään ollut muuttunut, ja juuri tuohon kohtaan se itseasiassa sopi oikein hyvin. Sain täältä töitä, lapseni kävivät koulunsa lukiota myöden samassa kylässä ja kasvoivat melkoisessa lintukodossa aikuisiksi. 

Tätä muutosta en ole hetkeäkään katunut. 

Toki, vielä kun viimeinenkin lapsistani keksii mitä haluaa lähteä opiskelemaan ja vaihtaa paikkakuntaa, teen saman minäkin. Pääsen lähemmäs niitä palveluita jotka sopivat minulle paremmin (teatterit, museot, leffateatterit, kahvilat, puistot) ilman että pitää joka kerta erikseen lähteä ajamaan paikan päälle. 

Mutta lasten kasvattamiseen tämä oli kyllä paras mahdollinen vaihtoehto, sitten kuitenkin. 

Ehkä tuo nuoruudessa tapahtunut poismuutto ja sen jälkeinen olotila siitä että ikinä en takaisin tänne muuta, oli vain lapsuudesta irtikasvamista.

Vierailija
30/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuttua on. Vaikka omat porukat ovat ihan fiksuja, niin aina jotain napotettavaa tästä koetusta kaupunkilaisuudestani kuitenkin löytyy, vähintään epäkäytännölliset vaatteet ja höpöhöpöopinnot. Onneksi sitä omaa sukua asuu täälläkin, niiden kanssa voin sitten juosta niissä kulttuuririennoissa.

Aniharvoin täällä pääkaupungissa kukaan kyselee alkuperäni perään. Ne harvat, jotka jotain vinoilevat, edustavat duunariporukoita tai uutta rahaa. Tarvitsevat sitä hajurakoa.

Vierailija
31/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein toisinpäin ja muutin kaupungista maalle. En huomannut mitään että olisi vieroksuttu tms, ainut asia oli kun jotkut köyhemmät vanhat ihmiset pitivät ihmeellisenä kun kaupunkilainen tulee maalle, ja tuli sellainenkin vaikutelma että katsoivat vähän ylöspäin ja pitivät jotenkin parempana ihmisenä kaupunkilaista. Se tuntui nololta ja kesti jonkun aikaa ennen kuin rupesivat pitämään kaltaisenaan. Eivät myöskään ole omia pois muuttaneita lapsiaan syrjineet vaan ovat iloisia heidän menestymisessään, ikävöivät kyllä ja toivovat että lapset kävisivät useammin.

Vierailija
32/44 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan. Lähinnä lähimpien sukulaisten kanssa olen tekemisissä ja ne on mukavia. Ei kyllä ole tullut negatiivisia asenteita vastaan muidenkaan kanssa, mutta ei ole tullut luuhattua paikallisessa pilkun aikaan jne. Monesti oikeastaan kaipaan maalle, luonnossa liikkuminen on kivaa ja on aina jotain käytännön projektia.

33/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen kotoisin Lappeenrannasta, ja äitini jaksaa aina taivastella sitä miten iso ja hankala kaupunki Helsinki on. Viime viikolla kävin saattamassa hänet lentokentälle, ei ollut koskaan ennen käynyt, ja alkoi järkyttävä toitotus siitä miten EEEEIHÄN TÄÄLLÄ MAALAINEN LÖYDÄ MIHINKÄÄN, APUA MIHIN PITÄÄ MENNÄ, KAAAAUHEAN ISO KENTTÄ!!!! Jotenkin ärsyttävää tuo, itse koittanut vaan sanoa että ei tämä Helsinki nyt niin ihmeellinen ole, maailmassa on todella paljon isompia kaupunkeja. Silti se itsepäinen inttäminen siitä että kun on PIKKUKAAPUNTISTA (mielestäni lpr ei ole edes mikään tuppukylä, pienehkö kaupunki joo mutta...) toistuu vuodesta toiseen.

Vierailija
34/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-avokki oli kotoisin muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnalta. Elämäni hirveimmät päivät, kun jouduin käymään siellä näytillä. "Testasivat" minua koko ajan ja pilkkasivat avoimesti, jos en tiennyt kaikkien murresanojen tarkoitusta, en osannut metsästää tai viljellä maata ja tykkäsin vähän eri asioista kuin he. Exän mummo ja vaari haukkuivat päin naamaa, kun kerroin, mitä opiskelin yliopistossa.

Exälläkin oli aika jumittuneita käsityksiä asioista, vaikka hän oli asunut kaupungissa jo useamman vuoden. Hän ei esimerkiksi voinut käsittää, että joku haluaa opiskella tai vaihtaa alaa vielä myöhemmällä iällä. Heillä päin kaikki käyvät ne lähikoulut, vähän fiksummat jatkavat lähimmän kaupungin ammattikorkeakouluun ja sitten töihin. Näin oli ex itsekin tehnyt ja se oli se ainoa oikea tie. Piste.

Julkisilla liikkuminen oli myös ikuinen pilkan aihe. Hän itse käytti autoa, kaikkeen.

Taide kaikissa muodoissaan oli pelkkää höpötystä ja hippien turhuuksia. Samoin matkustelu ja minkäänlainen kiinnostus muita kulttuureita kohtaan. Jopa etniset ruuat olivat kaupunkilaiset/hipsteri/hippi-ihmisten hapatuksia.

Olen tyytyväinen, ettei olla enää yhdessä.

Vierailija
35/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole tuommosta, asun pienessä maalaiskylässä pohjoisemmassa. Toki maajussit kulkee haalareissa ja rouvat legginsseissä :)

Vierailija
36/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit sopivat hyvin itäsuomalaisiin. Länsi-Suomen maaseudulla en ole vastaavaan törmännyt.

Tunnen hyvin sekä Savoa että Satakuntaa ja Lounais- Suomea.

Vierailija
37/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä aivokuolleita ne kaupunkien vähemmän koulutetut tyypit on. Vai väitätkö että se kun asuu hesessä niin se automaattisesti tarkoittaa sitä että on lukenut hemingwaytä ja syö croissanttia aamupalaksi? Meeppä heittämään läämää niiden metroasemilla hengaavien perisuomalaisten tyyppien kanssa niin vähän karisee tuo täällä helsingin metropolissa ollaan fiinejä -asenne. Varmaan puolella niillä metroasemien tyypeistä on pskaa naamassa. Et se siitä sivistyksestä...

Joo, eihän tässä oikeastaan ole kyse mistään maalainen-kaupunkilainen-akselista, vaan yleensä kateudesta tai ennakkoluuloista tai pelosta niitä "toisia" kohtaan. Pätee mm. sellaisissa suvuissa, joissa on enemmistö vaikka tiettyä koulutustasoa. Ei käy ilmi, jos suvussa on kaikkia koulutustasoja ja ammatteja. Esimerkiksi juuri tuo eka viesteissä ollut vittuilu ja sanojen matkiminen, ai että ihaaaaan tutkimushommissako tyttö oli, kyllä se on rohvessoori, osaatko edes taimia istuttaa?  Auta armais jos livautat sivistyssanan. Toisaalta joidenkin akateemisten nousukkaiden maalaisten ja ammattikoulutettujen pitäminen lähinnä eläiminä.  Tosi epäluontevaa käytöstä jne.

Joillain pääkaupunkiseudun asukkailla on outo käsitys muusta Suomesta. Joo, on muissakin kaupungeissa joukkoliikennettä ja muitakin ravintoita kun Teboilin baareja.

Suurin osa meistä on maalaisen jälkeläinen. Kaupungeissakaan ei oltu kovin herroja. Minä viihdyn maalla alkeellisissa oloissa, vaikka en pidä pienistä sosiaalisista ympyröistä pitkän päälle. Olen akateeminen kaupunkilainen.

Vierailija
38/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kommentit sopivat hyvin itäsuomalaisiin. Länsi-Suomen maaseudulla en ole vastaavaan törmännyt.

Tunnen hyvin sekä Savoa että Satakuntaa ja Lounais- Suomea.

Meidän mökkipaikkakunnalla Itä-Suomessa on ihan sikamahtavia paikallisia. On siellä toki hullujakin, mutta varsinkin vanhemmissa ihmisissä on todella sydämen sivistystä omaavia yksilöitä. Kateutta on joka paikassa, mutta ehkä se tulee pikkupaikkakunnalla paremmin esille.

Vierailija
39/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla voi aivan yhtä hyvin olla avarakatseisia, sivistyneitä ihmisiä. Ainakin tuntemillani on yliopisto- tai korkeakoulututkintoja yms. Maanviljelyksellä elää vain  tosi harva enää, on ollut pakko hankkia muu koulutus ja tehdä etänä vaikka tukimustyötä tai yrittäjyyttä. Ehkä AP:n maalaisystävät ovat alemmuudentuntoisia ja peittävät sen tuolla käytöksellä.

Vierailija
40/44 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla voi aivan yhtä hyvin olla avarakatseisia, sivistyneitä ihmisiä. Ainakin tuntemillani on yliopisto- tai korkeakoulututkintoja yms. Maanviljelyksellä elää vain  tosi harva enää, on ollut pakko hankkia muu koulutus ja tehdä etänä vaikka tukimustyötä tai yrittäjyyttä. Ehkä AP:n maalaisystävät ovat alemmuudentuntoisia ja peittävät sen tuolla käytöksellä.

Ammattikorkeakoulu- tai yliopistotutkintoko on nykyään avarakatseisuuden ja sivistyksen mitta? Aika lokeroivaa. t. akateeminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi