Mistä sesonkikrääsälle riittää ostajia joka vuosi?
Kaupat taas notkuu halloween- ja joulukrääsää, paljolti samaa mitä myydään joka vuosi. Luulisi, että jokaisessa taloudessa olisi jo joulukrääsää aiemmilta vuosilta, vai ostaako joku vuosittain uutta? Mitä sille aiemmalle tapahtuu?
Kapitalistisessa yhteiskunnassa tottakai voidaan myydä ja ostaa vapaasti, mutta paljon on ollut puhetta turhasta kulutuksesta, omasta mielestäni vuosittaiset sesonkikrääsät ovat just sellaista.
Kommentit (11)
Se krääsää on varmaan Suomessa tehtyjä ja kaikki haluaa tukea suomalaista taloutta.
Eräs tuttavani osti jonain vuonna joulusisustusta eri värillä, kun edellisenä jouluna. Tyyliin "tänä vuonna koristelen sinisellä ja hopealla". En kehdannut kysyä, että onko joka vuodelle aina teemavärit ja ostaako todella kaiken aina uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Se krääsää on varmaan Suomessa tehtyjä ja kaikki haluaa tukea suomalaista taloutta.
Joo, Porvoossa on suuri joulukrääsätehdas, joka pitää Suomen talouden rattaat pyörimässä.
Jokainen elää omalla tyylillään. Minulla on pieni määrä rakkaita joulukoristeita, joista osan laitan esille vuosittain. En pidä siitä, että asunto on täynnä joulukoristeita. Muutama siellä täällä riittää. Joulukuusta minulla ei ole, kyntteliköt ikkunoilla.
Ylipäätään kaiken älyttömän roinan määrä kaupoissa on valtava. Ahdistaa ajatella, että joku ne ostaa ja vie kotiinsa. Ja sitten väistämättä heittää roskikseen.
Itse ostin joka vuosi jonkin verran krääsää silloin, kun lapset olivat pieniä. Varastot olivat ennen lapsia aika pienet ja esim. Halloween-koristeita ei ollut laisinkaan. Lapset rakastivat sesonkikoristeita ja halusivat olla mukana valitsemassa niitä ja koristelemassa taloa, koristeet olivat heille iso juttu, ja ovat edelleen isompanakin. Nykyään ei tule hankittua vuosittain uutta, vanhat on varastoituna laatikoihin. Mutta joo, en tiedä riittävätkö pikkulapsiperheet tai tuoreet innokkaat isovanhemmat tuollaisten ostajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin joka vuosi jonkin verran krääsää silloin, kun lapset olivat pieniä. Varastot olivat ennen lapsia aika pienet ja esim. Halloween-koristeita ei ollut laisinkaan. Lapset rakastivat sesonkikoristeita ja halusivat olla mukana valitsemassa niitä ja koristelemassa taloa, koristeet olivat heille iso juttu, ja ovat edelleen isompanakin. Nykyään ei tule hankittua vuosittain uutta, vanhat on varastoituna laatikoihin. Mutta joo, en tiedä riittävätkö pikkulapsiperheet tai tuoreet innokkaat isovanhemmat tuollaisten ostajiksi.
Lapsena me kyllä askartelimme itse koristeita, tämä siis 80-luvulla. Eivät ne ehkä kaikkein kauneimpia olleet, mutta itse tekeminen toi joulutunnelmaa. Älytöntä opettaa lapsi ostamaan joulukrääsää. Askartelustakin syntyy jätettä, mutta ainakin kädentaidot ja mielikuvitus kehittyvät.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttavani osti jonain vuonna joulusisustusta eri värillä, kun edellisenä jouluna. Tyyliin "tänä vuonna koristelen sinisellä ja hopealla". En kehdannut kysyä, että onko joka vuodelle aina teemavärit ja ostaako todella kaiken aina uudestaan.
Näitä ihmisiä on. Minulla taas joulukoristeet ovat 1970-luvulla kuolleilta isovanhemmiltani, joita en koskaan ehtinyt tavata, sekä matkoilta kirpputoreilta ostettuja. Olisikohan yksi valosarja uutena hankittu.
Roskiin minä ainakkn laitan vanhan roskan. Kertakäyttöön...
Mä ostan melkein joka vuosi yhden halloween/joulu/pääsiäis-koristeen lisää. En mä vanhojakaan pois heitä vaan otan uudelleen esille joka vuosi. Ja kyllä, mun koristelut on vuosi vuodelta överimpiä. Muuten en juuri ikinä turhaa ostakaan. Mut koristelut nyt vaan on se meidän perheen juttu. Kutsutaan myös paljon sukulaisia ja kavereita kylään halloweenjuhliin/leipomaan pipariataloa/pääsiäispäivälliselle jne ja tykkään että on teeman mukaisesti koristeltu koti.
Samaa olen ihmetellyt. Ehkä jotkut ostaa uudet joka vuosi ja laittavat entiset roskiin. Kierrätyksiin tulee paljon varsinkin joulukrääsää jota myydään halvalla pois.