Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintökysymys (jakamaton pesä)

Vierailija
22.04.2019 |

Mietin, miten tässä pitäisi toimia.

Äitini kuoli, isä on edelleen elossa ja voi hyvin. Olen ainoa lapsi. Pesä on jakamaton, eli ei ole eritelty mitä minä olen perinyt, mikä on isäni omaisuutta. Näin tehtiin, koska haluan olla väleissä isäni kanssa ja tietenkin haluan hänen käyttävän ja nauttivan heidän entisestä yhteisestä omaisuudestaan. Omaisuus on melko iso, näin "tavalliselle ihmiselle". Eli on talo, mökki, vene, useampi auto jne. Olen maksanut perintöveroa useita kymmeniä tuhansia.

Nyt on käynyt ilmi, että isäni on antanut paljon äidin tavaroita muille. Esim. polkupyörä, ompelukone, kaikki vaatteet, vanha hieno lipasto. Isä ei ole ajatellut, että tässä on mitään ongelmaa. Eivätkä näköjään sukulaiset, jotka ovat ottaneet nuo vastaan. Sanoisitteko asiasta jotain?

Entä kehtaistteko pyytää käyttöönne esim. äidin nimissä ollutta autoa tai matkailuautoa? Edes lainaksi? Tai heidän yhteistä mökkiään pariksi päiväksi?

Isäni on todella tarkka tavaroistaan ja rahoistaan ja hänelle oli järkytys, kun tajusi että minä perin äidin kokonaan. Siksi aluksi rauhoittelin, että asiat eivät muutu. En vie hänen mökkiään tai autoaan. Mutta en ajatellut, että isä jakaisi omaisuutta muille. Minulle ei halua antaa edes äidin koruja.

Kommentit (245)

Vierailija
241/245 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen luottavaisia olette. Sukulaiseni dementoitui ja ryhtyi alkoholistiksi vanhoilla päivillään. Hän onnistui juomaan lapsilleen tarkoitetun suvun omaisuuden muutamassa vuodessa.

Semmoista se on, omistaja todellakin saa käyttää omaisuutensa kuten haluaa, ei sitä tarvitse lapsille säästää. Mitäs lasten olisi sillä pitänyt tehdä? Säästää taas lapsilleen vai?

Niin, siten sitä omaisuutta yleensä kertyy. Sukupolvelta toiselle. Toiset suvut pysyy aina köyhinä ja toiset ne vaan vaurastuu. Itse jätän kiinteän omaisuuteni sekä perityn omaisuuteni lapsille. Omistusoikeustestamentit ei tule kuuloonkaan.

Kaikilla ei ole muhkeita eläneitä, joilla elellä vanhana mukavasti. On se aika tylyä jättää leski kituuttamaan, kun yhteisesti ansaittu omaisuus menee lapsille.

Onhan se kiva, jos omaisuutta on paljon perittäväksi asti, mutta kaikilla ei niin ole. Mieluummin minä näen äitini elävän mukavaa elämää eläkkeellä ja käyttävän rahaa itseensä, kuin odottaisin hänen säästävän sitä minulle.

Jokainen sukupolvi kantakoon ennen kaikkea itsestään ja toimeentulostaan vastuun, ei sitä muiden tarvitse tehdä.

Vierailija
242/245 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sulle kuuluu se puolet yhteisen lmaisuuden arvista kuolinhetkellä (jos summat olivat nuo 200 k€ja 800 k€, niin 500 000€ on sinun ellei joku osa isäsi omaisuudesta ole ollut avio-oikeuden ulkopuolella ja/tai hän ollut varakkaampi osapuoli aikanaan jolloin tasinkoa ei ole tarvinnut maksaa)

Pidä nyt hyvä ihminen puolesi!

Väärin laskettu. Jos leski on varakkaampi, hänen ei tarvitse antaa omasta omaisuudestaan tasinkoa vainajan perillisille. Näillä luvuilla lesken omaisuus on 600 000 ja vainajan 400 000, joten ap:n perintö näillä luvuilla olisi 400 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/245 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noista luvuista voi tietää mikä tilanne on ollut. Se että leskellä oli omaa varallisuutta 200k€, yhteistä omaisuutta 800k€ niin avoimeksi jää että paljonko isällä on omaa omaisuutta/oliko jommankumman omaisuutta avio-oikeuden ulkopuolella.

Vierailija
244/245 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noista luvuista voi tietää mikä tilanne on ollut. Se että leskellä oli omaa varallisuutta 200k€, yhteistä omaisuutta 800k€ niin avoimeksi jää että paljonko isällä on omaa omaisuutta/oliko jommankumman omaisuutta avio-oikeuden ulkopuolella.

Hä, jos sanotaan että isällä on omaa omaisuutta 200 ke ja loput 800 ke on yhteistä isällä ja äidillä, niin mitä epäselvää tossa on?

Vierailija
245/245 |
23.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sanottu että äidilläkin oli omaa omaisuutta jossain ap:n vastauksessa?