Mies ei huomioi minua talon ostossa
Olemme etsineet avomieheni kanssa yhteistä, omaa kotia puolisen vuotta. Alusta asti kävi selväksi, ettei minun toiveitani tai vaatimuksiani oteta huomioon talon ostossa.
Minä olen opiskelija, enkä saa asuntolainaa. Laina jää siis miehen harteille, lainatarjous on jo saatu, ja minä osallistun maksamalla miehelle muutamia satasia niin, että mies käyttää rahan lainanlyhennykseen ja muihin juokseviin kuluihin. Tällä hetkellä asumme yhdessä ja maksan puolet vuokrasta, tulevaisuudessa kikkaillaan, mutta maksan siis asumisestani ja elämisestäni talossa. Etsimme yhteistä kotia meille ja mahdollisesti tuleville lapsillemme.
Kuitenkin etsintöjen alusta asti mies on jättänyt minut ulkopuolelle. Minun ehdottamani talot tyrmätään lähes suoralta kädeltä, ja mies katselee taloja välittämättä mm. linja-autoyhteyksistä tai muista minulle hyvin tärkeistä tekijöistä. Näytöissä mies käy yksin, kuitenkin kertoen mitä kiinteistöä on menossa katsomaan.
Minua ei siis huolita näyttöön eikä mielipiteelläni ole tämän talon valinnassa merkitystä.
Onko miehelläni oikeus tällaiseen käytökseen, koska hän on lainan ottaja ja paperissa lukee hänen nimensä? Onko minulla oikeutta väittää tällaista käytöstä epäoikeudenmukaiseksi, onhan kyseessä kuitenkin minunkin kotini..?
Mielipiteitä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala säästää ja osta itsellesi sijoitusasunto tulevaisuuden turvaksi.
Mulle sopisi oikein hyvin, että toinen omistaa yksin talon ja hoitaa lainan ja rempat. Maksaisin puolet juoksevista kuluista ja hieman kulukorvausta asumisesta. Halvalla saisi asua talossa, ja samalla vuokralaiseni maksaisi sijoitusasuntoni lainakulut.
Mutta tuntuisiko asunto sinulle kodilta? Asuisit toisen talossa. Kuinka paljon voisit osallistua päätösentekoon esim. pihasta, puutarhasta, remonteista jne. Itse ainakin haluaisin käyttää rahani minulle ja perheelleni tärkeään ympäristöön tässä ja nyt, enkä johonkin sijoitusasuntoon.
No, ap:n tilanteessa hän tuskin saa "taloonsa" verhojakaan valita.
Juridisena varoituksena: yht.om.lain mukaan sinusta ei tule omistajaa, vaikka maksaisit miehelle puolet talosta todisteellisesti, jos miehesi nimi yksin lukee kauppapapereissa. Tällöin kun tuosta kamalasta suhteesta ero tulee ja haluat omasi takaisin, sinun tulee näyttää, että on ollut teidän yhteinen tarkoituksenne ostaa koti yhteisomistukseen ostohetkellä, ja se ei ole helppoa, kun mies tietty sanoo, että tarkoitus oli ostaa vain hänelle ja sinä maksoit käyttökorvausta. Tosin jos tuon ja näiden kommenttien jälkeen aiot vielä mennä yksiin miehen kanssa, olet joka tappiosentin ansainnut.
Mikset osta esim 10% talosta tai minkä tahansa osuuden jinka pystyt maksamaan. Jos et nyt pysty, teette velkakirjan ja lyhennät velkaa miehelle.
Itse antaisin miehen ostaa talonsa rauhassa, hoitaisin itselleni oman asunnon ja siinä vaiheessa kun miehellä on nimi velkapapereissa kertoisin etten ole tulossa mukaan. Siinähän mies sitten miettii millä maksaa velan jonka maksumieheksi oli sinua suunnitellut. Nimittäin nythän on niin ettö mies on tehnyt suunnitelmat siltä pohjalta että se kannattaa koska on alivuokralainen. Itsekin olen miettinyt asunnon ostoa juuri niin että siinä olisi mahdollisuus alivuokrata huone jos talous alkaa mennä tiukille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
No mutta maksanhan minäkin, en vaan lainan muodossa.
Ap
Ap maksat miehen elämisen, et taloa. Et ole oikeutettu taloon kun nimeäsi ei ole papereissa.
Outoa. En itse puuttuisi kyllä talon etsintään. Sitten kun talo löytyy, miettisin haluanko muuttaa sinne. Jos ei, niin omaan vuokrakämppään. 10 vuoden päästä se hetki kun päätit muutatko miehen taloon vai omaan vuokrakämppään tulee olemaan elämäsi ratkaisevia hetkiä, älä tee päätöstä jota kadut.
Jos mies on ainoa, jolla on rahaa taloon, on aika selvää että hän tekee päätökset. Jos pystytte neuvottelemaan jonkinlaisen kompromissin, siitä vaan mutta jos ei, voit tietysti muuttaa mukana, mutta maksat vain puolet juoksevista kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Juridisena varoituksena: yht.om.lain mukaan sinusta ei tule omistajaa, vaikka maksaisit miehelle puolet talosta todisteellisesti, jos miehesi nimi yksin lukee kauppapapereissa. Tällöin kun tuosta kamalasta suhteesta ero tulee ja haluat omasi takaisin, sinun tulee näyttää, että on ollut teidän yhteinen tarkoituksenne ostaa koti yhteisomistukseen ostohetkellä, ja se ei ole helppoa, kun mies tietty sanoo, että tarkoitus oli ostaa vain hänelle ja sinä maksoit käyttökorvausta. Tosin jos tuon ja näiden kommenttien jälkeen aiot vielä mennä yksiin miehen kanssa, olet joka tappiosentin ansainnut.
Näinän se menee juridisesti. Käytännössä jäät tyhjän päälle. Olette nyt avoliitossa ja tuo mies varmasti vaatii avioehdon,jos menette naimisiin. Et saa mitään talosta , jos eroatte ,oletpa sitten avoliitossa tai avioliitossa ja teillä on avioehto.
Mitä aikaisemmin kerroit ,et myöskään saa päättää mitään taloon liittyvää myöhemminkään. Tuntuuko asialliselta. Niin ja säästöjä sinulle ei ole kertynyt, vaikka olette kikkaillutkin miehen mielen mukaan ,niinkuin mainitsit- kikkaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. En itse puuttuisi kyllä talon etsintään. Sitten kun talo löytyy, miettisin haluanko muuttaa sinne. Jos ei, niin omaan vuokrakämppään. 10 vuoden päästä se hetki kun päätit muutatko miehen taloon vai omaan vuokrakämppään tulee olemaan elämäsi ratkaisevia hetkiä, älä tee päätöstä jota kadut.
Mikä siinä on niin outoa että haluaa osallistua yhteisen kodin etsintään vaikka ei taloa olisi ostamassakaan. Jos on mennyt ap:ltä sekaisin niin tässä keskustelussakin on mennyt sekaisin talon osto ja koti. Koti se on vuokrakotikin.
Minun eksäni halusi ostaa auton. Kelpasin pankkiin ottamaan lainan, mutta mies osti auton yksinään ja sijoitti kysymättä muutaman tonnin lisää, joten autostahan tuli sitten hänen autonsa. Sain maksaa osani lyhennyksistä, mutta autoa en saanut ajaa... Oli se melko vekkuli muutenkin ja nyt ajelee ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni halusi ostaa auton. Kelpasin pankkiin ottamaan lainan, mutta mies osti auton yksinään ja sijoitti kysymättä muutaman tonnin lisää, joten autostahan tuli sitten hänen autonsa. Sain maksaa osani lyhennyksistä, mutta autoa en saanut ajaa... Oli se melko vekkuli muutenkin ja nyt ajelee ihan itsekseen.
Ja varmasti voi todeta että, ajelee sillä yksin JA HUOMATTAVAN PALJON onnellisempana kuin tuollaisen GoldDigger-Harpun kanssa.
Mun mies halusi talon kun opiskelin vielä. Näin jälkikäteen se oli niin itsekästä, että olisi siitä jo pitänyt tajuta. Häntä ei siis yhtään haitannut, että minun opinnot venyi, koska oli pakko tehdä niin paljon töitä koska maksoin liian kalliista asumisesta.
Hyvässä parisuhteessa hän olisi malttanut odottaa sen kolmisen vuotta, ja olisi voitu sitten ostaa se talo.
Se oli selvä merkki siitä miten meidän avioliitto muutenkin meni. On exä nykyään, olisipa ollut sitä ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
Ap
Juu, mutta sitä ei lasketa miksikään siinä kohtaa kun te eroatte. Sulle ei jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
Ap
Juu, mutta sitä ei lasketa miksikään siinä kohtaa kun te eroatte. Sulle ei jää mitään käteen.
Mitä miehen asunnossa lokkeilevalle opiskelijalle pitäisi jäädä käteen?
Taitaa mies etsiä itselleen asuntoa, ei teille. Mikä järki muuttaa edes yhteen? Luuletko että yhtään helpompaa on tulevaisuudessa? Miten hän ottaa sinut huomioon muissa asioissa tai entä sitten kun teillä olisi lapsia? Ite lähtisin koko suhteesta.
Sulla on pas#a mies, ei siinä sen kummenpaa. Siitä se rajoittaminen pikku hiljaa alkaa. Sehän käyttää taloudellista asemaansa vallankäytön välineenä. Miksi maksaimitään sesellaisesta mitä et halua?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on pas#a mies, ei siinä sen kummenpaa. Siitä se rajoittaminen pikku hiljaa alkaa. Sehän käyttää taloudellista asemaansa vallankäytön välineenä. Miksi maksaimitään sesellaisesta mitä et halua?
Missä ap asuu ilmaiseksi? Kerro ihmeessä. Jos ap maksaa muutaman satasen kuussa, on ap se taloudellinen hyväksikäyttäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ap asuu ilmaiseksi? Kerro ihmeessä. Jos ap maksaa muutaman satasen kuussa, on ap se taloudellinen hyväksikäyttäjä
No sehän se on eikä mikään muu. Turha väittääkkään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No parempi asua muualla vuokralla, kun jos mies löytääkin uuden naisen lennosta tai muuten tulee ero, niin ap tavaroineen lentää kämpästä ulos kun leppäkeihäs. Vuokra-asunnossa saa sentään lähtemiseen varautumis aikaa.
Semmonen voimafantasia....