Mies ei huomioi minua talon ostossa
Olemme etsineet avomieheni kanssa yhteistä, omaa kotia puolisen vuotta. Alusta asti kävi selväksi, ettei minun toiveitani tai vaatimuksiani oteta huomioon talon ostossa.
Minä olen opiskelija, enkä saa asuntolainaa. Laina jää siis miehen harteille, lainatarjous on jo saatu, ja minä osallistun maksamalla miehelle muutamia satasia niin, että mies käyttää rahan lainanlyhennykseen ja muihin juokseviin kuluihin. Tällä hetkellä asumme yhdessä ja maksan puolet vuokrasta, tulevaisuudessa kikkaillaan, mutta maksan siis asumisestani ja elämisestäni talossa. Etsimme yhteistä kotia meille ja mahdollisesti tuleville lapsillemme.
Kuitenkin etsintöjen alusta asti mies on jättänyt minut ulkopuolelle. Minun ehdottamani talot tyrmätään lähes suoralta kädeltä, ja mies katselee taloja välittämättä mm. linja-autoyhteyksistä tai muista minulle hyvin tärkeistä tekijöistä. Näytöissä mies käy yksin, kuitenkin kertoen mitä kiinteistöä on menossa katsomaan.
Minua ei siis huolita näyttöön eikä mielipiteelläni ole tämän talon valinnassa merkitystä.
Onko miehelläni oikeus tällaiseen käytökseen, koska hän on lainan ottaja ja paperissa lukee hänen nimensä? Onko minulla oikeutta väittää tällaista käytöstä epäoikeudenmukaiseksi, onhan kyseessä kuitenkin minunkin kotini..?
Mielipiteitä?
Kommentit (81)
” tulevaisuudessa kikkaillaan” .Kyllä miehesi kikkailut taitaa. Jäät kakkoseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!
Vuosi 2009 soitti ja pyysi meeminsä takaisin.
Ette saa. JSS pysyy palstalla ikuisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono homma. Talo pitää hankkia yhdessä, pitää ottaa huomioon bussiyhteydet, päiväkodit ja koulut.
Sanot miehellesi että et ole varma voitko lähteä mukaan.Suus kiinni !
Kun taloa aletaan ostamaan tai rakentamaan, tuollaiset haistvitun hommat ja tärkeysjärjestyksen mukaan vihon viimeiset asiat kuin, koulut ja päiväkodit, katsellaan viimeisenä. Jos katsellaan. Prioriteetti listan kärjessä on yleensä sijainti, koko, ikä, piha, lämmitysmuoto ja kuinka iso autotalli on. Tai kuinka ison autotallin siihen saa/voi rakentaa. Bussipysäkin läheisyys _ehkä_on otettava huomioon, jos sattuu vaikka ottamaan ratit tai kelkkomaan hieman reilummin että kortti menee kuivumaan. Töissä kun on päästävä kuitenkin käymään, sillä se kaikki maksetaan. Ei millään hellvetin koulujen tai päiväkotien sijainnilla. Ja tänä päivänä kun kaikki akat ottavat ritolat kuitenkin jossakin vaiheessa kun ovat sen kersan saaneet, niin ei ole mitään syytä ottaa mitään niihin liittyvää huomioon sen talon valinnassa. Sen saa joka tapauksessa maksaa itse ja asuakkin. Ja jos haluaa että sen akan lähtö ei vaikuta omaan elämään mitään, ei sitä kannatta ottaa koko projektiin millään tavalla mukaan. Tulee asumaan jos haluaa ja kun se lähtee, niin se lähtee, ei vaikuta omaan olemiseen juurikaan huomattavalla tavalla. Siinä on syynsä miksi naisia ei kaivata eikä haluta sen enempää auto kuin talokaupoillekkaan. Niistä ei ole mitään hyötyä eikä tarvetta siellä. Haittaa vain.
Juuri noin ap:een mies varmaan sisimmässään ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono homma. Talo pitää hankkia yhdessä, pitää ottaa huomioon bussiyhteydet, päiväkodit ja koulut.
Sanot miehellesi että et ole varma voitko lähteä mukaan.Suus kiinni !
Kun taloa aletaan ostamaan tai rakentamaan, tuollaiset haistvitun hommat ja tärkeysjärjestyksen mukaan vihon viimeiset asiat kuin, koulut ja päiväkodit, katsellaan viimeisenä. Jos katsellaan. Prioriteetti listan kärjessä on yleensä sijainti, koko, ikä, piha, lämmitysmuoto ja kuinka iso autotalli on. Tai kuinka ison autotallin siihen saa/voi rakentaa. Bussipysäkin läheisyys _ehkä_on otettava huomioon, jos sattuu vaikka ottamaan ratit tai kelkkomaan hieman reilummin että kortti menee kuivumaan. Töissä kun on päästävä kuitenkin käymään, sillä se kaikki maksetaan. Ei millään hellvetin koulujen tai päiväkotien sijainnilla. Ja tänä päivänä kun kaikki akat ottavat ritolat kuitenkin jossakin vaiheessa kun ovat sen kersan saaneet, niin ei ole mitään syytä ottaa mitään niihin liittyvää huomioon sen talon valinnassa. Sen saa joka tapauksessa maksaa itse ja asuakkin. Ja jos haluaa että sen akan lähtö ei vaikuta omaan elämään mitään, ei sitä kannatta ottaa koko projektiin millään tavalla mukaan. Tulee asumaan jos haluaa ja kun se lähtee, niin se lähtee, ei vaikuta omaan olemiseen juurikaan huomattavalla tavalla. Siinä on syynsä miksi naisia ei kaivata eikä haluta sen enempää auto kuin talokaupoillekkaan. Niistä ei ole mitään hyötyä eikä tarvetta siellä. Haittaa vain.
Äitis oli kun sinut teki.
Vierailija kirjoitti:
Exän kanssa suunniteltiin talonostoa ja exä oletti, että hankitaan se 50/50, maksuna omistamani kaksio (arvo noin 60 % talon hinnasta) ja loppu lainana, molemmille oma puolikkaansa. Hän siis tosissaan laski, että minä maksaisin 80 %, hän 20 % ja omistus olisi puoliksi, koska se lainaosuus olisi ollut molemmilla yhtä suuri.
Minä ehdotin, että ostetaan talo, mutta minä en myy kaksiotani, vaan otetaan yhteinen laina ja maksetaan yhdessä. Miehen mielestä ei ikinä onnistu, koska silloin hän kasvattaisi lainanmaksulla minun omaisuuttani.
No, nyt hän on exä.
Voi apua 😂😂 Anteeksi, mutta naurattaa miten joku voi tällaista edes ehdottaa.
Ookoo. Provo, koska ap ei kommentoi mitään.
Surullisen usein tulee vastaan pareja, joilla talo on miehen nimissä vaikka molemmat ovat rahaa lainanmaksuun laittaneet.
AP olet typerä ja naiivi. Jos talo ja laina on miehen nimissä et näe rahoistasi ikinä penniäkään. Sama jos jatkaisit vuokralla oloa, tai oikeastaan jatkatkin jos tuollaiseen järjestelyyn alat. Vuokraisäntänä vaan on vastedes avomiehesi.
Jos eroatte, mies saa talon ja pitää lainansa. Jos mies kuolee, hänen sukulaisensa heittävät sinut ulos talostasi ja tekevät sillä mitä haluavat. Jos teillä on siinä kohtaa yhteisiä lapsia, he perivät talon kokonaan ja sinulla ei ole siihen mitään omistus- tai hallintaoikeutta.
Jos menisitte naimisiin ilman avioehtoa, tilanne olisi jonkinverran erilainen, ainakin miehen kuollessa sinulle jäisi asumisoikeus "teidän ja lasten yhteiseen kotiin"!
Ihminen voi tehdä mitä tahtoo mutta asiansa kannattaa järjestää sillä tavalla että jos haluaa sen oman yhteisen kodin, sen myös saa. Lykätkää talon hankintaa kunnes saat asuntolainaa ja puolet talosta hankittua.
Ala säästää ja osta itsellesi sijoitusasunto tulevaisuuden turvaksi.
Mulle sopisi oikein hyvin, että toinen omistaa yksin talon ja hoitaa lainan ja rempat. Maksaisin puolet juoksevista kuluista ja hieman kulukorvausta asumisesta. Halvalla saisi asua talossa, ja samalla vuokralaiseni maksaisi sijoitusasuntoni lainakulut.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sopisi oikein hyvin, että toinen omistaa yksin talon ja hoitaa lainan ja rempat. Maksaisin puolet juoksevista kuluista ja hieman kulukorvausta asumisesta. Halvalla saisi asua talossa, ja samalla vuokralaiseni maksaisi sijoitusasuntoni lainakulut.
Mutta tuntuisiko asunto sinulle kodilta? Asuisit toisen talossa. Kuinka paljon voisit osallistua päätösentekoon esim. pihasta, puutarhasta, remonteista jne. Itse ainakin haluaisin käyttää rahani minulle ja perheelleni tärkeään ympäristöön tässä ja nyt, enkä johonkin sijoitusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuntuisiko asunto sinulle kodilta? Asuisit toisen talossa. Kuinka paljon voisit osallistua päätösentekoon esim. pihasta, puutarhasta, remonteista jne. Itse ainakin haluaisin käyttää rahani minulle ja perheelleni tärkeään ympäristöön tässä ja nyt, enkä johonkin sijoitusasuntoon.
Miksi ei tuntuisi, jos on muuten ok asunto ja huonekalut valitaan yhdessä. Olen kyllä asunutkin toisen asunnossa ja kotiuduin samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaja päättää.
No mutta maksanhan minäkin, en vaan lainan muodossa.
Ap
Muista myös se, että maksat miten paljon tahansa, mitään et omista.
Siinä kohtaa kun ero tulee, sinä jäät tyhjän päälle.Noin muuten: jos kyse on siitä, että mies ostaa ykskn, mutta talo on tulossa teille myös hänen mielestään niin on todella erikoista käytöstä. Vaikuttaa siltä, että etsii taloa vain itselleen. Näköjään maksajaksi kelpaat, mutta näinköhän pitkäksi aikaa...
Miksi se olisi huono jos kerryttää toiselle omaisuutta ?? Jokainen joutuu kuitenkin vuokraa asumisesta maksamaan ja veikkaan että ap elää halvemmalla kuin vuokrakämpässä.
Mies on vain järkevä.
Noin itsekin toimin kun ostin ensimmäisen oman kotini ja mieheni kanssa emme olleet vielä vakaalla pohjalla. Mies maksoi puolet juoksevista kuluista ja laskuista. Minä saman kun mies plus lainanlyhennyksen.
Tuli hänelle silti halvemmaksi kuin puolikas vuokrasta.
Pahin ongelma tällaisessa tilanteessa on se, minkä joku jo mainitsikin, että aloittaja maksaa miehelle asumisesta, mutta talo olisi 100% miehen. AP: Voi aivan hyvin omistaa talosta vaikka 10-20%, jolloin kerrytät omaisuutta itsellesi. Kun pääset töihin, voit ehkä lunastaa talosta itsellesi isomman osan. Jos teille avoparina tulee ero, olet maksanut miehelle omaisuutta, pahimmassa tapauksessa pimeästi. Vaadi ainakin virallinen vuokrasopimus, jos päädytte tuohon älyttömään ratkaisuun.
Talon valintaan liittyvät seikat eivät ole jutun suurin ongelma. Vaikka trollihan tämä on...
Mies ostaa ja maksaa joten tietenkin hän. Päättää. Eri asia jos koti olis oikeasti teidän yhteinen, eli ottaisitte lainan puoliksi.
Eihän se teidän yjteinen koti ole. Se on miehen koti, koska hän sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan tee sille lapsia. Kuulostat ihan kuin joltain alivuokralaiselta ja mies on hyvin itsekäs.
Mieshän sen talon maksaa, miten on itsekästä että myös ap osallistuu kustannuksiin? Ilmaiseksiko hänen pitäisi saada loisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!
Vuosi 2009 soitti ja pyysi meeminsä takaisin.
Aina yhtä ajankohtainen.
Yhteinen koti on sitten, kun laina otetaan yhdessä. Talo on vain miehen, ja vaikka kuinka maksat siitä, asunto ei ole omasi.
Jos APn maksama raha käytetään lainanlyhennykseen niin APn tulisi saada maksamansa osuuden verran omistuksesta itselleen.