Syke sarja ja lähihoitajan mollaaminen ja ala-arvostaminen
Syke sarjassa mollataan ja ala-arvostetaan lähihoitajia.
Ei ihme, että hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria.
Todellisuudessa , monessa sairaalassa tuo työkiusaaminen/aliarvostus on todellista 😣
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Kuka siinä sykkeessä on lähihoitaja?? En oo niin paljon katsonut.
Se vaaleatukkainen tyttö ja vissiin myös se sen poikaystävä..?
Tyhmää et joidenki silmis on huono maine. :DD
Eihän kosmetologejakaan mollata?? Vaikka on silläki korkeempia muotoja joku estenomi tyyliin. en oo kuullu et estenomit olis ylimielisii ja mollais "matalasti koulutettuja kosmetologeja".... :D ihan typerää... jollain täytyy päteä.... ja jos ei alasta tiedä niin turha sanoa yhtään mitään..
Äärimmäisen säälittävä aloitus ja ketju. Osoittaa juuri millaisia huonon itsetunnon luusereita lähihoitajat ovat. Hyvä Syke, kannattaa sohia muurahaispesään kuten nyt tässä ja aiemmin siinä hätäsektio ambulanssissa ja kotisynnytys -jutussa! Keskustelua on hyvä herättää.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kosmetologejakaan mollata?? Vaikka on silläki korkeempia muotoja joku estenomi tyyliin. en oo kuullu et estenomit olis ylimielisii ja mollais "matalasti koulutettuja kosmetologeja".... :D ihan typerää... jollain täytyy päteä.... ja jos ei alasta tiedä niin turha sanoa yhtään mitään..
Hohhoijaa. Pelkkä tekstisi jo paljastaa kuinka lapsellinen amis olet. Ja minä edelleenkään en ole sairaanhoitaja, enkä tiedä onko kukaan muukaan tässä ketjussa.. (tuskin).
Ensihoitoon suuntautuneet lähärit antaa aina kuvan, että ovat ensihoitajia vaikka ensihoitaja (AMK) on täysin eri työtä ja se on 4 vuoden AMK- koulutus joka sisältää myös sh pätevyyden.
Perustason ensihoitaja (lähäri) ja hoitotason ensihoitaja (ensihoitaja AMK) tekevät täysin eri työtä ja koulutus myös todella eri luokkaa.
-Niin. mäki oon lähihoitaja ja voinhan mäki sanoo et "mä oon hoitaja, opiskellu sairaanhoitoo" :DDD
Ja tosta päättelis varmaa heti et "ai sairaanhoitaja " tai muuta vastaavaa.... Mut mä sanon kyl ihan heti et oon lastenhoitaja (mihin erikoistuin :D) ja jos mä olisin lastentarhan opettaja niin sanoisin sen. :D
Tai sitten sanon että lähihoitaja jos en halua kertoa tarkasti.
Mikä on ensihoitajalle nimike toi amis ja amk? Et onko molemmat ensihoitajia?? Vähän tyhmää sit lisätä "ensihoitaja amis" tai "ensihoitaja amk"... ehkä siks ei jaksa lisätä tota, vielä ku ihmiset luulee että kouluttautunu monet vuodet joten miks nyt jaksais sit lisätä sitä. :''DDDDDD jos ois eri nimet nii sit vois lisätä ton.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin harvinaisen älyvapaata kommentoida ketjuun jossa aiheena olevaa sarjaa et ole edes katsonut. Luuletko olevasi jotenkin hauska?
Varmasti hyviäkin lähihoitajia on paljon. On silti tärkeä muistaa paikkansa, eikä pidä alkaa sairaanhoitajille tai lääkäreille pätemään. Pieni hierarkia terveydenhuollossa on ihan potilaiden eduksi. Jokaisella on oma paikkansa, ja kun kaikki tietävät oman paikkansa ja oman työnkuvansa= parasta mahdollista hoitoa potilaalle.
Toki potilasturvallisuutta vaarantavista asioista jokainen on velvollinen huomauttamaan oli koulutus mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tykännyt Syke-sarjasta, mutta todella ala-arvoisia kommentteja tosiaan on käsikirjoitettu sairaanhoitajien suuhun. Ensimmäisenä tulee mieleen se "Lähihoitaja ei ole ammatti, vaan diagnoosi" -kommentti.
Mitä ammatin arvostukseen tulee, niin hassua kun itse olen lasten kasvatukseen suuntautunut lähäri ja päiväkodin lastenhoitajana ammattini on aina kaikissa kyselyissä siellä ihan arvostetuimpien ammattien kärkisijoilla. Palkassa ei tuo arvostus kuitenkaan näy.
Voihyvääpäivää näitä lähihoitajaloukkaantujia.
Johonkin sairaalasaippuasarjaan on käsikirjoitettu hoitajavitsi, niin mielensäpahoittajia on jonoksi asti..
Ottakaa rennosti. Jokainen hyvin työnsä tekevä hoitaja koulutuksesta riippumatta on äärimmäisen tärkeä. Kiitos teille 😊
Vierailija kirjoitti:
Ensihoitoon suuntautuneet lähärit antaa aina kuvan, että ovat ensihoitajia vaikka ensihoitaja (AMK) on täysin eri työtä ja se on 4 vuoden AMK- koulutus joka sisältää myös sh pätevyyden.
Perustason ensihoitaja (lähäri) ja hoitotason ensihoitaja (ensihoitaja AMK) tekevät täysin eri työtä ja koulutus myös todella eri luokkaa.
-Niin. mäki oon lähihoitaja ja voinhan mäki sanoo et "mä oon hoitaja, opiskellu sairaanhoitoo" :DDD
Ja tosta päättelis varmaa heti et "ai sairaanhoitaja " tai muuta vastaavaa.... Mut mä sanon kyl ihan heti et oon lastenhoitaja (mihin erikoistuin :D) ja jos mä olisin lastentarhan opettaja niin sanoisin sen. :D
Mikä on ensihoitajalle nimike toi amis ja amk? Et onko molemmat ensihoitajia?? Vähän tyhmää sit lisätä "ensihoitaja amis" tai "ensihoitaja amk"... ehkä siks ei jaksa lisätä tota, vielä ku ihmiset luulee että kouluttautunu monet vuodet joten miks nyt jaksais sit lisätä sitä. :''DDDDDD jos ois eri nimet nii sit vois lisätä ton.
Riippunee paikkakunnasta, mutta kyllä omassa kaupungissani ensihoitajat tekevät samaa työtä koulutuksesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sosiaalityöntekijänä on pistänyt ihmettelemään, kuinka "sossuja" sarjassa kuvataan. Itse työskentelen sairaalassa, sarjassa lähinnä vierailevat lasun työntekijät, jotka ei tietenkään "tiedä mistään mitään tai ymmärrä" ja tätä sitten puidaan kahvitauoilla. Ja lapsia toki sijoitellaan miten sattuu hoitajille suullisella sopimuksella :D Olen monasti miettinyt onko käsikirjoittajien lapset sijoitettu kun jotain tuntuu olevan hampaankolossa.
Sinänsä sääli, kun muutenkin ennakkoluuloja ammattialaa kohtaan yleisesti on, niitä sitten vahvistetaan näillä karikaatyyreillä, tyyliin Tulikukka niminen sossu ei ymmärrä lapsen parasta tietenkään, vaikka sijaisäiti itse on asenteellinen entinen käyttäjä.....
Tajuatko miten naurettavalta kuulostat? Ilmeisesti Sykkeessä on tehty jotain aivan oikein kun on suututettu lääkärit, lähihoitajat, sairaanhoitajat ja nyt vielä sosiaalityöntekijätkin. Ja tuo boldaamani lause kommentistasi on täysin törkeä ja asiaton.
Kieltämättä on tullut vain mieleen, koska muuten on vaikea ymmärtää asenteellisuutta kun tällainen juonenkäänne on kuitenkin haluttu kirjoittaa sarjaan. Toki sarjojen hahmot usein ovat korostettuja, mutta kerroin miksi se tuntuu ikävältä. Asioiden laitaa en tietenkään tiedä, ihmettelen vain miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Eipä roskakuskikaan mikään arvostettu ammatti ole, mutta kitisevätkö he siitä?
Jos et ole tyytyväinen ammattiisi tai sen arvostukseen, opiskele parempi ammatti.
Ennen (en tiedä tämän päivän tilannetta) roskakuskien aliarvostus kompensoitiin palkassa.
Lähihoitajan työ ei vaadi ehkä AMK-tasoista osaamista, mutta ei se kaikille sovi eikä sinne nyt niin helposti pääse kuten jotkut luulee. Riippuu kai koulusta, mutta älkää nyt koko alaa tuomitko! Alalle toki on lähiaikoina mennyt ns. elämänkoululaisia tai muita, jotka eivät tule toimeen muiden kanssa työn ulkopuolella, mutta se ei päde kaikkiin. Se on osittain työkkäristäkin: sinne ajetaan, koska ihmisiä tarvitaan siellä, muttei mietitä soveltuvuutta ehkä kokonaan loppuun. Olen tavannut mukavia lähihoitajia ja ovat oikeasti sellaisia, joita toivon olevan joskus, kun minä olen vanha ja vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippunee paikkakunnasta, mutta kyllä omassa kaupungissani ensihoitajat tekevät samaa työtä koulutuksesta riippumatta.
Voi kulta kun se ei voi olla mahdollista. :)
Vierailija kirjoitti:
Niin. Olen laboratorioanalyytikko ja tehnyt kemistin kanssa läheistä yhteistyötä. Kyllä on mukava tehdä töitä kun arvostetaan omaa työpanosta ja osaamista. Ja kyllä, kemisti pystyy hommiani tekemään, (tosin vetokaappi on kuin pommin jäljiltä sen jälkeen) koska on näitä hommia tehnyt opiskeluaikana TOISIN kuin sh on noita lähihoitajan eri suuntautumisvaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kulta kun se ei voi olla mahdollista. :)
En ole kultasi, mutta kyllä se vaan on mahdollista ja tapahtuu tässä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista että jotain ihmisryhmää voidaan vielä näinä aikoina pilkata verovaroin.
Siis siinä sarjassahan nimenomaan nostetaan lähihoitajien perusteeton, aliarvioiva kohtelu keskusteluun ja kritiikin alle, ei pilkata lähihoitajia. Mutta toisin kuin Pikku Kakkosen ohjelmissa, juontaja ei selosta että "Kalle teki väärin" vaan aikuisten ihmisten oletetaan ohjelmaa katsoessa itse havahtuvan siihen vähättelevään suhtautumiseen ja lähihoitajan olennaiseen rooliin sairaalamaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
-Niin. mäki oon lähihoitaja ja voinhan mäki sanoo et "mä oon hoitaja, opiskellu sairaanhoitoo" :DD
Toinen lähäreitten bravuuri on esitellä itsensä "terveydenhuollon ammattilaisiksi"; antaa hienomman kuvan, kuin että kertoisi olevansa lähihoitaja..
Ensihoitajaksi on kova tunku. Sinne ei pääsekkään noin vaan.