Syke sarja ja lähihoitajan mollaaminen ja ala-arvostaminen
Syke sarjassa mollataan ja ala-arvostetaan lähihoitajia.
Ei ihme, että hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria.
Todellisuudessa , monessa sairaalassa tuo työkiusaaminen/aliarvostus on todellista 😣
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.
Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.
Jep. Esim. Tampereelle haki sh- koulutukseen viime keväänä n. 1800 hakijaa. Ensihoitaja- koulutukseen haki 1900 hakijaa. Ja nämä oli Tampereelle, eli Helsinkiin tietysti hakijamäärät vielä suuremmat. Eli kyllä on todellakin melkoinen tunku hoitoalalle 😂
Tarkoitatko nyt sitä soteli-koetta? Minä ja teekkarikaverini haettiin läpällä. Huonoiten pärjännyt tarjosi illan kaikille. Varmaan muitakin läppähakijoita tai epävarmoja on noissa luvuissa. Sen verran helppo oli nimittäin päästä jatkoon
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.
Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.
Jep. Esim. Tampereelle haki sh- koulutukseen viime keväänä n. 1800 hakijaa. Ensihoitaja- koulutukseen haki 1900 hakijaa. Ja nämä oli Tampereelle, eli Helsinkiin tietysti hakijamäärät vielä suuremmat. Eli kyllä on todellakin melkoinen tunku hoitoalalle 😂
Tarkoitatko nyt sitä soteli-koetta? Minä ja teekkarikaverini haettiin läpällä. Huonoiten pärjännyt tarjosi illan kaikille. Varmaan muitakin läppähakijoita tai epävarmoja on noissa luvuissa. Sen verran helppo oli nimittäin päästä jatkoon
Eri
Ei vaan oikeita, koululla suoritettavia pääsykokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Mihin haitte? Eihän esivalintakoe ole vaikea itsessään kun tarkoitus on vain testata onko ylipäätään kykyä korkeakouluopiskeluun. Aikaraja on se mikä tuo haastetta monille ja erityisesti esim.lukihäiriöisille.
Vierailija kirjoitti:
SYKE-sarja ei oikeastaan ole oikean sairaalan kaltainen työpaikka, vaikka se on kuvattu Meilahden sairaalakorttelissa. Äkää nyt sen perusteella lähtekö arvostelamaan ensiapupolin työtä. Siinähän hoetaan joka jaksossa : nyt tuli potkut, saa lähteä. Esimerkkinä voin kertoa, ettei osastonhoitajaa, joka on vuosia jo ollut vakituisessa virassa pysty noin vain irtisanomaan eikä häntä sillä voi uhkailla. Leena Merilänen on muutenkin huippuhyvä tyyppi tässä roolissaan. Tässä kai joku haluaa antaa vaikutelman, että lääkärit olisivat joain pomoja hoitajille. Leikitään jotain ItävallanVuoristoairaalaa, jossa rikas lääkäri-omistaja jakaa valekandeille työpaikkoja ilman loppututkintoja. Suomessa kaikki erikoissairaalat vaativat huippuosaajia omalta erikoisalaltaan. SYKKEESSÄ kaikki tekee kaikkea ja se juuri se vale. Se on vain SATUA.
Luulisin että ihmiset pääosin kyllä ymmärtävät että tv-sarja on fiktiota ja todellisuus toinen. Täytyyhän siihen ympätä kaikenmaailman draamaa ja lääkäri-hoitajasuhteita että ihmiset jaksavat näitä katsoa.
Minä pääsin yliopistoon ensimmäisellä, mutta sairaanhoitaja- terveydenhoitajaksi en päässyt vaikka hain 3 kertaa. Että semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SYKE-sarja ei oikeastaan ole oikean sairaalan kaltainen työpaikka, vaikka se on kuvattu Meilahden sairaalakorttelissa. Äkää nyt sen perusteella lähtekö arvostelamaan ensiapupolin työtä. Siinähän hoetaan joka jaksossa : nyt tuli potkut, saa lähteä. Esimerkkinä voin kertoa, ettei osastonhoitajaa, joka on vuosia jo ollut vakituisessa virassa pysty noin vain irtisanomaan eikä häntä sillä voi uhkailla. Leena Merilänen on muutenkin huippuhyvä tyyppi tässä roolissaan. Tässä kai joku haluaa antaa vaikutelman, että lääkärit olisivat joain pomoja hoitajille. Leikitään jotain ItävallanVuoristoairaalaa, jossa rikas lääkäri-omistaja jakaa valekandeille työpaikkoja ilman loppututkintoja. Suomessa kaikki erikoissairaalat vaativat huippuosaajia omalta erikoisalaltaan. SYKKEESSÄ kaikki tekee kaikkea ja se juuri se vale. Se on vain SATUA.
Luulisin että ihmiset pääosin kyllä ymmärtävät että tv-sarja on fiktiota ja todellisuus toinen. Täytyyhän siihen ympätä kaikenmaailman draamaa ja lääkäri-hoitajasuhteita että ihmiset jaksavat näitä katsoa.
Lekuri-hoitsu suhteet on kylläkin ihan todellisuutta.
Voi päivää miten typerä aloitus!!! Onko ap oikeasti tosissaan? Luuletko että Syke on jotain tosi-Tv:tä jossa kuvataan todellista sairaalaelämää? Kuule nyt, tiedoksi: kyseessä on FIKTIIVINEN sairaalasarja, kuten Greyn anatomia ja ER, ei mikään reality-sarja. Tosi-teeveetä ovat Suomessa mm. Elossa 24 ja se lastensairaalaa kuvaava sarja. Katsele niitä ja lopeta nyyhkiminen.
Ja toisaalta: en edes ymmärrä miten muka lähihoitajia mollataan tässä. Kyseessä on opiskelija, ja samalla tavalla kaikkien alojen opiskelijoita kuvataan kriittisesti, myös lääketieteen kandia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lekuri-hoitsu suhteet on kylläkin ihan todellisuutta.
En ole koskaan kuullut, että lääkäri kutsuu itseään lekuriksi.
Mutta ammattiaan" ei arvostava hoitaja" nimittää/alentaa arvonsa, kun sanoo olevansa " hoitsu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Sinne menee just nämä, ketkä ei pääse mihinkään muualle. Miehen juopale siskokin pääsi.
Mulla oli peruskoulun lopussa lukuaineiden keskiarvo 9.2. Ylioppilaskokeiden yleisarvosana e. Toimin 16 vuotta omaishoitajana lapselleni. En päässyt edes valintakokeisiin, vaan minut hylättiin suorin tein. Että ei kyllä pääse.
En usko tähän tarinaan, koska aikuisopiskelupuolelta pääsee lähihoitajaksi jopa 20v sairaslomalla olleetkin. sinne oikein yritetään saada porukkaa juuri aikuisopiskelijoista, jotta ne saadaan nopeasti koulutettua ja töihin.
Kaikille ei riitä paikkoja. Minullakin on yo tutkinto ja lukion todistus hyvin arvosanoin. Kaksi vanhaa hoitoalan ammattia entuudestaan ja vasta toisella haulla pääsin lähihoitajaksi opiskelemaan. Ja kyllä nuo edelliset koulutukset olivat kaikki lastenleikkiä sen rinnalla mitä piti osata saadakseen lähihoitajan paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.
Itse olen sekä lähihoitaja että sairaanhoitaja ja kyllä on koulutuksessa eroa kuin yöllä ja päivällä. Sairaanhoitajan opinnot ovat huomattavasti laajemmat, vaativammat ja teoreettisemmat. En ymmärrä yhtään, miksi mielestäsi kaikkien pitäisi olla lähihoitajia. On tott, että joissakin paikoissa lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva on samankaltainen mutta KOULUTUS ei ole. Sairaanhoitajalla on huomattavan paljon enemmän tietoa sairaanhoidosta ja lääkehoidosta kuin lh.lla. Lähihoitaja taas on sen perushoidon taitaja.
Jos taas lh suuntautuminen on muu kuin sairaanhoito, hänen tietonsa ja taitonsa menee kyllä reippaasti edelle sh: sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Sinne menee just nämä, ketkä ei pääse mihinkään muualle. Miehen juopale siskokin pääsi.
Olin jo yli 50v. pitkäaikaistyötön, kun työvoimaviranomainen ehdotti lähärikoulua. Hymähdin. Hän hymähti myös.
Hassua. Minulla sama tausta, työllistyin jo opiskeluaikana. Harvoja aloja, jossa ei ole ikärasismia.
Vierailija kirjoitti:
sarja koettaa antaa mahdollisimaan realistisen kuvan, mitä se lähärin työ (pahimmillaan) on. Kotihoidossa sairaanhoitajat lähes poikkeuksetta katsoo nenän vartta pitkin lähäreitä, ja työpaikka kiusaaminen on tosiasia. Mollataan, heti kun tilaisuus tulee, puhutaan selän takana pahaa, mulkoillaan, ja juoruillaan henkilön asioista, myös yksityisasioista, jos niistä jotain vihiä saadaan.
No, meillä taas on aivan ihanat sairaanhoitajat. Osaavia ja avuliaita. Koskaan ei ole tilannetta, ettei voi kysyä neuvoa. Tiimityötä parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.
Itse olen sekä lähihoitaja että sairaanhoitaja ja kyllä on koulutuksessa eroa kuin yöllä ja päivällä. Sairaanhoitajan opinnot ovat huomattavasti laajemmat, vaativammat ja teoreettisemmat. En ymmärrä yhtään, miksi mielestäsi kaikkien pitäisi olla lähihoitajia. On tott, että joissakin paikoissa lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva on samankaltainen mutta KOULUTUS ei ole. Sairaanhoitajalla on huomattavan paljon enemmän tietoa sairaanhoidosta ja lääkehoidosta kuin lh.lla. Lähihoitaja taas on sen perushoidon taitaja.
Jos taas lh suuntautuminen on muu kuin sairaanhoito, hänen tietonsa ja taitonsa menee kyllä reippaasti edelle sh: sta.
Anna ihmeessä esimerkkejä. Mikä alue on sellainen, missä ei sh pärjäisi mutta lh kyllä? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna ihmeessä esimerkkejä. Mikä alue on sellainen, missä ei sh pärjäisi mutta lh kyllä? 😂
Oikeastaan kaikki muut suuntautumiset kuin sairaanhoito ja huolenpito. Ei sairaanhoitajan koulutukseen kuulu sellaista spesiaalia tietoa, mitä lähihoitajat tarvitsevat. Tietenkin sh voi monessa paikassa epäpätevänä olla, mutta ei tiedä eikä osaa kaikkea mitä pitäisi.
asiakaspalvelu ja tietohallinta - sh pärjää ja tekee itsekin näitä töitä paikasta riippuen
ensihoito - sh pärjää ja on pätevä toimimaan perustason ensihoitajana sairaanhoitaja koulutuksellaan
jalkojenhoito - sh pärjää, mutta tässä varmasti silti pätevä jalkahoitaja on osaavampi
kuntoutus - sh pärjää, tekee kuntouttavaa työtä monessa paikassa muutenkin
lasten ja nuorten hoito ja kasvatus - sh pärjää
mielenterveys- ja päihdetyö - sh pärjää
sairaanhoito ja huolenpito - sh pärjää
suun terveydenhoito - sh pärjää, mutta tässä hammashoitaja on varmasti silti osaavampi
vammaistyö - sh pärjää
vanhustyö - sh pärjää
Eli joku väitti ettei sh ole osaava lähärin suuntautumisissa. No kyllä on pätevä ja pärjää noista joka ikisessä suuntautumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kaikki muut suuntautumiset kuin sairaanhoito ja huolenpito. Ei sairaanhoitajan koulutukseen kuulu sellaista spesiaalia tietoa, mitä lähihoitajat tarvitsevat. Tietenkin sh voi monessa paikassa epäpätevänä olla, mutta ei tiedä eikä osaa kaikkea mitä pitäisi.
Katso seuraava viestini. Luettelin sinne kaikki suuntautumiset.
Sh:n ja lh:n suurimmat erot on nämä:
Sh hoitaa iv. Lääkityksiä
Sh osallistuu lääkärin kierroille ja toimii muutenkin enemmän lääkärin kanssa yhteistyössä, esim. Monilla yksityisillä lääkäriasemilla kaikki hoitajat on sairaanhoitajia tai terkkareita, lähäreitä ei palkata ollenkaan
Sh toimii leikkaussalissa, lähäri ei
Palvelutaloissa yms. Sh on yleensä lähärin pomo ja tekee pelkkää päivätyötä
Tehohoidossa, päivystyksessä yms lienee yleensä hoitajat sairaanhoitajia ennemmin kuin lähäreitä
Sh:t saa rokottaa, hoitaa marevan- seurantaa, ottaa suoniverinäytteitä, inr-arvoa jne.
Vierailija kirjoitti:
asiakaspalvelu ja tietohallinta - sh pärjää ja tekee itsekin näitä töitä paikasta riippuen
ensihoito - sh pärjää ja on pätevä toimimaan perustason ensihoitajana sairaanhoitaja koulutuksellaan
jalkojenhoito - sh pärjää, mutta tässä varmasti silti pätevä jalkahoitaja on osaavampi
kuntoutus - sh pärjää, tekee kuntouttavaa työtä monessa paikassa muutenkin
lasten ja nuorten hoito ja kasvatus - sh pärjää
mielenterveys- ja päihdetyö - sh pärjää
sairaanhoito ja huolenpito - sh pärjää
suun terveydenhoito - sh pärjää, mutta tässä hammashoitaja on varmasti silti osaavampi
vammaistyö - sh pärjää
vanhustyö - sh pärjääEli joku väitti ettei sh ole osaava lähärin suuntautumisissa. No kyllä on pätevä ja pärjää noista joka ikisessä suuntautumisessa.
Pärjääminen ja pätevyys ovat eri asia. Ei sh ole mainitsemiisi pätevä eikä tarvitse ollakkaan. Olen aivan varma, ettei sh tiedä esim. vammaisuudesta sitä mitä minä tiedän. Ei tunnista erilaisia vammoja ja tiedä mitä niihin kuuluu. Ei osaa vaihtoehtoista kommunikaatiota niin kuin vammaistenhoitajan täytyy. Hirvittävän paljon asioita, jotka eivät kuulu sairaanhoitajan koulutukseen. Voihan niitä tietenkin itsenäisesti opiskella. Sh ei voi tulla valituksia työpaikkaan, jossa nimike on lähihoitaja. Ei sairaanhoitajan tarvitse kaikkea osata. Sh on ehdottomasti sairaanhoidon ammattilainen ja tietää juuri siitä enemmän kuin lh.
Itse sosiaalityöntekijänä on pistänyt ihmettelemään, kuinka "sossuja" sarjassa kuvataan. Itse työskentelen sairaalassa, sarjassa lähinnä vierailevat lasun työntekijät, jotka ei tietenkään "tiedä mistään mitään tai ymmärrä" ja tätä sitten puidaan kahvitauoilla. Ja lapsia toki sijoitellaan miten sattuu hoitajille suullisella sopimuksella :D Olen monasti miettinyt onko käsikirjoittajien lapset sijoitettu kun jotain tuntuu olevan hampaankolossa.
Sinänsä sääli, kun muutenkin ennakkoluuloja ammattialaa kohtaan yleisesti on, niitä sitten vahvistetaan näillä karikaatyyreillä, tyyliin Tulikukka niminen sossu ei ymmärrä lapsen parasta tietenkään, vaikka sijaisäiti itse on asenteellinen entinen käyttäjä.....
On kyllä moni päässyt. Sinne minne itse pääsin haki reilut 230 ja sisään otettiin 25. Tämä oli vasta mun kolmas hakutoiveeni, ihan tosissani silti hain ja paikan otin vaikkei ollutkaan ykköstoive.
Nykyäänhän ei enää tarjota montaa paikkaa kerralla, vaan ylimmästä toiveesta johon pisteet riittää ja muut automaattisesti hylsyjä.