Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syke sarja ja lähihoitajan mollaaminen ja ala-arvostaminen

Hannele
21.04.2019 |

Syke sarjassa mollataan ja ala-arvostetaan lähihoitajia.
Ei ihme, että hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria.
Todellisuudessa , monessa sairaalassa tuo työkiusaaminen/aliarvostus on todellista 😣

Kommentit (188)

Vierailija
21/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lähihoitajat tienaavat? Google antaa ristiriitaista tietoa. Joko tienaavat 2000 € kk joka on todella vähän tai tienaavat 2600 € kk joka on riittävästi.

Vierailija
22/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lähihoitajat tienaavat? Google antaa ristiriitaista tietoa. Joko tienaavat 2000 € kk joka on todella vähän tai tienaavat 2600 € kk joka on riittävästi.

Eiköhän se riipu aika paljon työstä. Jos on vaikka koulunkäyntiavustajana, ei varmaan tienaa edes kahta tonnia, kesällä ei sitäkään. Sitten taas jos tekee jossain yövuoroja, saa varmasti kunnon liksan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla muuta kuin tuli vaan tuosta roskakuskeihin vertaamisesta mieleen tää: https://areena.yle.fi/26-107031 XD

Vierailija
24/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Sinne menee just nämä, ketkä ei pääse mihinkään muualle. Miehen juopale siskokin pääsi.

Mulla oli peruskoulun lopussa lukuaineiden keskiarvo 9.2. Ylioppilaskokeiden yleisarvosana e. Toimin 16 vuotta omaishoitajana lapselleni. En päässyt edes valintakokeisiin, vaan minut hylättiin suorin tein. Että ei kyllä pääse.

En usko tähän tarinaan, koska aikuisopiskelupuolelta pääsee lähihoitajaksi jopa 20v sairaslomalla olleetkin. sinne oikein yritetään saada porukkaa juuri aikuisopiskelijoista, jotta ne saadaan nopeasti koulutettua ja töihin. 

Hakijoita kurssille oli yli 300. Sinun ei tietenkään tarvitse uskoa, mutta minulla ei ole mitään syytä valehdella tuntemattomille ihmisille. Olisin just halunnut sinne, ja minulla olisi ollut kokemustakin valmiiksi vammaispuolelta. Olen nyt opiskellut ja työllistynyt kouluavustajaksi erityiskouluun.

Sekoitatko nyt sairaanhoitajat ja lähihoitajat? 

Vierailija
25/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tienaan 35000€/vuosi, kaksivuorotyötä. Toki olen 2/3 viikonlopuista töissä, joulun, vapun, juhannuksen ja tämän pääsiäisen mukaanlukien. Pelkällä päivätyöllä (joka on mahdottomuus) saisin 2300€ brutto/kk, täydet ikälisät. Tuo 2300€ siis kk-palkka, loput palkasta muodostuu haittalisistä. Ei ole todellakaan riittävästi.

Vierailija
26/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja vanhuspuolella tienaa noin 1500e nettona. 

Vierailija
27/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.

Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.

Vierailija
28/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Sinne menee just nämä, ketkä ei pääse mihinkään muualle. Miehen juopale siskokin pääsi.

Mulla oli peruskoulun lopussa lukuaineiden keskiarvo 9.2. Ylioppilaskokeiden yleisarvosana e. Toimin 16 vuotta omaishoitajana lapselleni. En päässyt edes valintakokeisiin, vaan minut hylättiin suorin tein. Että ei kyllä pääse.

En usko tähän tarinaan, koska aikuisopiskelupuolelta pääsee lähihoitajaksi jopa 20v sairaslomalla olleetkin. sinne oikein yritetään saada porukkaa juuri aikuisopiskelijoista, jotta ne saadaan nopeasti koulutettua ja töihin. 

Hakijoita kurssille oli yli 300. Sinun ei tietenkään tarvitse uskoa, mutta minulla ei ole mitään syytä valehdella tuntemattomille ihmisille. Olisin just halunnut sinne, ja minulla olisi ollut kokemustakin valmiiksi vammaispuolelta. Olen nyt opiskellut ja työllistynyt kouluavustajaksi erityiskouluun.

Sekoitatko nyt sairaanhoitajat ja lähihoitajat? 

Kun itse hain aikuispuolelle v 2010 niin hakijoita oli 700 joista sisään otettiin vähän päälle 100. Ja oli ihan lähihoitajakoulu, Helsingin suurin. Kaverini ei päässyt, meni nuorisopuolelle vaikka oli 4-kymppinen. Pieniin kouluihin ehkä voi päästäkin mutta niissäpä ei voi opiskella hammashoitajaksi joten en niihin edes hakenut.

Vierailija
29/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut koskaan sairaalassa töissä? Kyllä toi Syke on niin kaukana oikeista sairaalan hommista, että ei voi olla nauramatta.

Mua huvittaa ihan jo se, kun apulaisosastonhoitaja tekee osastosihteerin hommia siinä. Todellisuudessahan vastaanotossa on osastosihteeri ja apulaisosastonhoitaja taas ei näe potilaita tai heidän omaisiaan ollenkaan vaan tekee siistiä päivätyötä omassa huoneessaan.

Vierailija
30/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

21!

Koulunkäyntiohjaajana 30h/vkossa erityisluokalla yläkoulussa 1500€/kk-verot ym.

Lastenhoitajana 40h/vkossa kahdessa eri päiväkotiryhmässä joissa erityisen tuen lapsia joita varten minut palkattu (toki olen myös ryhmän muiden 20 lapsen käytössä ja heidän kanssaan toimin ja suunnittelen toimintaani) palkkani on 2300€/kk-verot ym. Ja olen ns palkkahuipussani eli korotuksia ei enää ikinä tule esim.työkokemuksen kasvun myötä. Työkokemusta 15v ja 2 eri koulutusta alalle.

Vierailija
31/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.

Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.

Jep. Esim. Tampereelle haki sh- koulutukseen viime keväänä n. 1800 hakijaa. Ensihoitaja- koulutukseen haki 1900 hakijaa. Ja nämä oli Tampereelle, eli Helsinkiin tietysti hakijamäärät vielä suuremmat. Eli kyllä on todellakin melkoinen tunku hoitoalalle 😂

Vierailija
32/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.

Höpö höpö. Huomaa heti ettet todellakaan ole sairaanhoitaja, hahah.

Vierailija
33/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.

Itse olen sekä lähihoitaja että sairaanhoitaja ja kyllä on koulutuksessa eroa kuin yöllä ja päivällä. Sairaanhoitajan opinnot ovat huomattavasti laajemmat, vaativammat ja teoreettisemmat. En ymmärrä yhtään, miksi mielestäsi kaikkien pitäisi olla lähihoitajia. On tott, että joissakin paikoissa lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva on samankaltainen mutta KOULUTUS ei ole. Sairaanhoitajalla on huomattavan paljon enemmän tietoa sairaanhoidosta ja lääkehoidosta kuin lh.lla. Lähihoitaja taas on sen perushoidon taitaja.

Vierailija
34/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Esim. Tampereelle haki sh- koulutukseen viime keväänä n. 1800 hakijaa. Ensihoitaja- koulutukseen haki 1900 hakijaa. Ja nämä oli Tampereelle, eli Helsinkiin tietysti hakijamäärät vielä suuremmat. Eli kyllä on todellakin melkoinen tunku hoitoalalle 😂

Terveydenhoitajaksi Tampereelle haki noin 1200 hakijaa ja sisään otetaan 20 hakijaa.

Vierailija
35/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuispuolella ainakin sai tosissaan tehdä töitä, että sai hyvät paperit käteen. Ei ollu ihan pilipalikoulutus. Ja opiskeltua on tullu, että vertauspohjaa löytyy..

Vierailija
36/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sairaanhoitaja sinä et kyllä todellakaan ole.

Vierailija
37/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajahan on kansainvälinen tutkinto ihan ympäri maailman. Joka ikisestä maasta löytyy registered nurse/sairaanhoitaja. Lähihoitaja taas lienee enemmän joku Suomen juttu? Arvokasta työtä toki ja tällöin sairaanhoitajille jää enemmän aikaa hoitaa heille oikeasti kuuluvia töitä.

Vierailija
38/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajaksi Tampereelle haki noin 1200 hakijaa ja sisään otetaan 20 hakijaa.

Oho. Vaikee päästä :o

Vierailija
39/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuispuolella ainakin sai tosissaan tehdä töitä, että sai hyvät paperit käteen. Ei ollu ihan pilipalikoulutus. Ja opiskeltua on tullu, että vertauspohjaa löytyy..

Koin itse samalla tavalla! Nuorisopuolella ne hensut olivat aivan erilaisia kuin aikuispuolella. Koin myös näytöt todella stressaavina koska halusin saada kaikesta kiitettävän. Opinnäytetyö (amk) oli minusta vähemmän stressaava, samoin yo-kirjoitukset. Toki jos numerolla ei ole väliä niin rimaa hipoen pääsee vähemmällä mutta itse en lukeudu sellaisiin.

Vierailija
40/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vielä 2000-luvun alussa lähihoitajilta vaadittiin ihan kelvollinen todistus, ja pääsykokeet sisälsivät yksilö- ja ryhmähaastattelujen lisäksi äidinkieltä, matematiikkaa ja jopa hiukan fysiikan tehtäviä.

Nykyään pääsyä on kai helpotettu, mutta kaikki hoitajat eivät ole näitä juuri valmistuneita.

Ehkä liian usein työttömille hoetaan, että "mene lähihoitajaksi", ihan kuin sinne edelleenkään ihan kaikki pääsisivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä