Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syke sarja ja lähihoitajan mollaaminen ja ala-arvostaminen

Hannele
21.04.2019 |

Syke sarjassa mollataan ja ala-arvostetaan lähihoitajia.
Ei ihme, että hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria.
Todellisuudessa , monessa sairaalassa tuo työkiusaaminen/aliarvostus on todellista 😣

Kommentit (188)

Vierailija
41/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.

Kertoo lähäri ja jatkaa...

Vierailija
42/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarja koettaa antaa mahdollisimaan realistisen kuvan, mitä se lähärin työ (pahimmillaan)  on. Kotihoidossa sairaanhoitajat lähes poikkeuksetta katsoo nenän vartta pitkin lähäreitä, ja työpaikka kiusaaminen on tosiasia. Mollataan, heti kun tilaisuus tulee, puhutaan selän takana pahaa, mulkoillaan, ja juoruillaan henkilön asioista, myös yksityisasioista, jos niistä jotain vihiä saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sair.hoit. 35 v alalla toiminut. Lähihoitajissa on todella timantteja yksilöitä, on käytöstapoja, ammattitaitoa todella kauniisti työskenteleviä hoitajia. Seka nuorissa että myöhemmällä iällä valmistuneita. Fiksumpia kuin sht. monasti. Shn lhn työt ovat hyvin samankaltaisia, niin voisi olla vain 1 ammattinimeke, esim lähihoitaja koska töskentelemme potilaan kanssa tiiviisti.

Itse olen sekä lähihoitaja että sairaanhoitaja ja kyllä on koulutuksessa eroa kuin yöllä ja päivällä. Sairaanhoitajan opinnot ovat huomattavasti laajemmat, vaativammat ja teoreettisemmat. En ymmärrä yhtään, miksi mielestäsi kaikkien pitäisi olla lähihoitajia. On tott, että joissakin paikoissa lähihoitajan ja sairaanhoitajan työnkuva on samankaltainen mutta KOULUTUS ei ole. Sairaanhoitajalla on huomattavan paljon enemmän tietoa sairaanhoidosta ja lääkehoidosta kuin lh.lla. Lähihoitaja taas on sen perushoidon taitaja.

En koe itseäni kyllä perushoidon taitajaksi niiden ekan vuoden teoriajaksojen ja muutaman viikon pakollisten harkkajaksojen jälkeen 😂. Mutta mä oonkin suun terveydenhoitoon suuntautunut.

Vierailija
44/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYKE-sarja ei oikeastaan ole oikean sairaalan kaltainen työpaikka, vaikka se on kuvattu Meilahden sairaalakorttelissa.  Äkää nyt sen perusteella lähtekö arvostelamaan ensiapupolin työtä. Siinähän hoetaan joka jaksossa : nyt tuli potkut, saa lähteä. Esimerkkinä voin kertoa,  ettei osastonhoitajaa, joka on vuosia jo ollut vakituisessa virassa pysty noin vain irtisanomaan eikä häntä sillä voi uhkailla. Leena Merilänen on muutenkin huippuhyvä tyyppi tässä roolissaan. Tässä kai joku haluaa antaa vaikutelman, että lääkärit olisivat joain pomoja hoitajille. Leikitään jotain ItävallanVuoristoairaalaa,  jossa rikas lääkäri-omistaja jakaa valekandeille työpaikkoja ilman loppututkintoja. Suomessa kaikki erikoissairaalat vaativat huippuosaajia omalta erikoisalaltaan.  SYKKEESSÄ kaikki tekee kaikkea ja se juuri se vale. Se on vain SATUA.

Vierailija
45/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lähihoitajat tienaavat? Google antaa ristiriitaista tietoa. Joko tienaavat 2000 € kk joka on todella vähän tai tienaavat 2600 € kk joka on riittävästi.

Likimain 2600 euroa jos kaikki mahdolliset lisät sattuu palkkaan.

Vierailija
46/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. Sinne menee just nämä, ketkä ei pääse mihinkään muualle. Miehen juopale siskokin pääsi.

Ainakin vielä 2000-luvun alussa lähihoitajilta vaadittiin ihan kelvollinen todistus, ja pääsykokeet sisälsivät yksilö- ja ryhmähaastattelujen lisäksi äidinkieltä, matematiikkaa ja jopa hiukan fysiikan tehtäviä.

Nykyään pääsyä on kai helpotettu, mutta kaikki hoitajat eivät ole näitä juuri valmistuneita.

Ehkä liian usein työttömille hoetaan, että "mene lähihoitajaksi", ihan kuin sinne edelleenkään ihan kaikki pääsisivät.

Oli nämä samat testit myös vielä v. 2010. Lisäksi oli psykologin haastattelu ja projektiivisia testejä.

Vierailija
47/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja vanhuspuolella tienaa noin 1500e nettona. 

15v kokemuksella 2 vuorotyössä joka kolmas viikonloppu vapaa, netto 1800€.

Vierailija
48/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sarja koettaa antaa mahdollisimaan realistisen kuvan, mitä se lähärin työ (pahimmillaan)  on. Kotihoidossa sairaanhoitajat lähes poikkeuksetta katsoo nenän vartta pitkin lähäreitä, ja työpaikka kiusaaminen on tosiasia. Mollataan, heti kun tilaisuus tulee, puhutaan selän takana pahaa, mulkoillaan, ja juoruillaan henkilön asioista, myös yksityisasioista, jos niistä jotain vihiä saadaan.

Kyllähän hierarkia hoitoalalla on tosi asia. Jotkut sh.t katsovat lähihoitajia alaspäin ja lähihoitajat taas halveksivat sairaanhoitajia jotka ovat muka olevinaan parempia tai ylimielisiä, vaikka olisivat ihan mukavia ja asiallisia. Molempiin suuntiin siis. Ja lääkärit taas saattavat pompottaa sairaanhoitajia..

Onneksi kuitenkin vähenemässä päin tällainen.

Vierailija
49/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajat kyllä itse tekee maineensa. En kovin montaa täyspäistä tiedä.

Vierailija
50/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisko tää enemmän susta ja siitä minkälaisissa porukoissa pyörit? Kaikki tuntemani lähihoitajat ovat kyllä ihan täyspäisiä. Joku fiksumpi kuin toinen, aivan kuten valtaväestössäkin.

Vierailija
51/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lähihoitajat tienaavat? Google antaa ristiriitaista tietoa. Joko tienaavat 2000 € kk joka on todella vähän tai tienaavat 2600 € kk joka on riittävästi.

Yksityisellä puolella lähihoitajan minimipalkka ikälisineen on 1990e kuukaudessa. Juuri tarkistin asian.

Vierailija
52/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.

Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.

Kun sanot, että haetaan ihan hirveästi on syytä muistaa että hakijoiden taso ratkaisee. Hoitoalalle hakee moni nuori muuten vain, koska se on helppo ja aika ilmeinen valinta varsinkin nuorille tytöille.

Esim. itse luin sh-opintojen pääsykokeisiin kolmena iltana kerraten yläkoulutason matematiikkaa. Pääsin heittämällä hirveällä pisteylimäärällä. Koe ei mielestäni ollut vaativa, perustestausta. Yliopistoon luin kuukausia kuutena päivänä viikossa ja pääsin mutta ei olisi onnistunut ilman lukemista. Hoitoalalla on vaikeampi päässä lähinnä ensihoitoon ja varmaan pk-seudun oppilaitoksiin on myös tunkua.

Vuosien välillä voi myös olla eroja.

Lähihoitajakoulutukseen on välillä päässyt valitettavasti ketä vain kun koulutusta on järjestetty työllisyyskoulutuksena. Sääli.

Ammatti kyllä kiinnostaa monia, mutta aika moni myös vaihtaa ammatista pois sen raskauden takia.

Vierailija
53/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SYKE-sarja ei oikeastaan ole oikean sairaalan kaltainen työpaikka, vaikka se on kuvattu Meilahden sairaalakorttelissa.  Äkää nyt sen perusteella lähtekö arvostelamaan ensiapupolin työtä. Siinähän hoetaan joka jaksossa : nyt tuli potkut, saa lähteä. Esimerkkinä voin kertoa,  ettei osastonhoitajaa, joka on vuosia jo ollut vakituisessa virassa pysty noin vain irtisanomaan eikä häntä sillä voi uhkailla. Leena Merilänen on muutenkin huippuhyvä tyyppi tässä roolissaan. Tässä kai joku haluaa antaa vaikutelman, että lääkärit olisivat joain pomoja hoitajille. Leikitään jotain ItävallanVuoristoairaalaa,  jossa rikas lääkäri-omistaja jakaa valekandeille työpaikkoja ilman loppututkintoja. Suomessa kaikki erikoissairaalat vaativat huippuosaajia omalta erikoisalaltaan.  SYKKEESSÄ kaikki tekee kaikkea ja se juuri se vale. Se on vain SATUA.

Ihan tosi, hirvittää jos joku kirkasotsa nuori valitsee ammatin tuon sarjan perusteella:D.. Ihan kuin sairaalassa olisi aikaa jauhaa ihmissuhdeasioita ja keskustella rauhassa jossain kammarissa niitä näitä ja soitella tauoilla - millä tauoilla - kitaraa tai rakennella romansseja. Niin ja sarjassa kaikki tekevät oudosti kaikkea, ei meinaan onnistu oikeassa elämässä.

Tulkaa hetkeksi kokeilemaan jonnekin ylibuukatulle kirurgis-sisätautiselle akuuttiosastolle tai päivystykseen jossa potilaat vaihtuvat jatkuvasti niin minä teille sykkeet näytän. Puolijuoksua teet että saat juuri ja juuri hommat tehtyä ja syömään ei parhaina päivinä ehdi kuin tuntia ennen työvuoron loppua.

Vierailija
54/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoisko tää enemmän susta ja siitä minkälaisissa porukoissa pyörit? Kaikki tuntemani lähihoitajat ovat kyllä ihan täyspäisiä. Joku fiksumpi kuin toinen, aivan kuten valtaväestössäkin.

Valitettavasti naapureitaan ja sukua ei voi valita.

Vierailija
55/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä katsoin juuri kevan sivuilta eläketietoni muutama päivä sitten ja minulle kuukausituloiksi laskettiin keskimäärin4200 euroa. Itse asiassa viime vuonna tienasin kuitenkin 4700 euroa. 

t. lähäri, eläkkeelle 8 vuoden päästä.

Vierailija
56/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aina ihmettelen tota, että "hoitajien ammatti ei kiinnosta nuoria". Siis mitä ihmettä? Hoitoalalle on todella vaikeaa päästä amkiin koska hakijoita on aivan järjettömän määrät. Terveysalalle (erityisesti sairaanhoitaja) haetaan aivan hirveästi ja tosi moni hyvä hakija jää rannalle hausta.

Hoitoalalle on suoraan sanottuna hirveä tunku, ihan joka ikinen vuosi yhteishaussa. Taitaa myöskin olla amk:n suosituin ala hakutilastoissa nuo sotealat.

Kun sanot, että haetaan ihan hirveästi on syytä muistaa että hakijoiden taso ratkaisee. Hoitoalalle hakee moni nuori muuten vain, koska se on helppo ja aika ilmeinen valinta varsinkin nuorille tytöille.

Esim. itse luin sh-opintojen pääsykokeisiin kolmena iltana kerraten yläkoulutason matematiikkaa. Pääsin heittämällä hirveällä pisteylimäärällä. Koe ei mielestäni ollut vaativa, perustestausta. Yliopistoon luin kuukausia kuutena päivänä viikossa ja pääsin mutta ei olisi onnistunut ilman lukemista. Hoitoalalla on vaikeampi päässä lähinnä ensihoitoon ja varmaan pk-seudun oppilaitoksiin on myös tunkua.

Lähihoitajakoulutukseen on välillä päässyt valitettavasti ketä vain kun koulutusta on järjestetty työllisyyskoulutuksena. Sääli.

Ammatti kyllä kiinnostaa monia, mutta aika moni myös vaihtaa ammatista pois sen raskauden takia.

Et nyt ota huomioon että se sisäänpääsyvaikeus on johtunut myös soveltuvuustesteistä ja haastatteluista. Ei siis ole riittänyt että matikka ja englanti sujuu vaan paljon on ollut kiinni myös haastattelijan ja haastateltavan kemioista yms. Asioita joihin ei niin hyvin voi valmistautua eikä fiksuus riitä.

Itse en ole koskaan ollut kovin hyvä matematiikassa minkä takia sain siitä huonot pisteet. Jos olisin jaksanut opiskella ja kerrata matikan kunnolla, olisin saanut valtavan hyvät pisteet ja heittämällä sisään. Pääsin sisään kuitenkin,mutta olen samaa mieltä että koe ei tod.ole vaikea jos siihen ei liity haastatteluita ym.suhteellista arviointia. Moni hoitoalalle hakeva ei kuitenkaan välttämättä ole lukijatyyppiä vaan enemmän käytännön ihmisiä minkä vuoksi koe voi tuntua haastavalle.

Vierailija
57/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et nyt ota huomioon että se sisäänpääsyvaikeus on johtunut myös soveltuvuustesteistä ja haastatteluista. Ei siis ole riittänyt että matikka ja englanti sujuu vaan paljon on ollut kiinni myös haastattelijan ja haastateltavan kemioista yms. Asioita joihin ei niin hyvin voi valmistautua eikä fiksuus riitä.

Itse en ole koskaan ollut kovin hyvä matematiikassa minkä takia sain siitä huonot pisteet. Jos olisin jaksanut opiskella ja kerrata matikan kunnolla, olisin saanut valtavan hyvät pisteet ja heittämällä sisään. Pääsin sisään kuitenkin,mutta olen samaa mieltä että koe ei tod.ole vaikea jos siihen ei liity haastatteluita ym.suhteellista arviointia. Moni hoitoalalle hakeva ei kuitenkaan välttämättä ole lukijatyyppiä vaan enemmän käytännön ihmisiä minkä vuoksi koe voi tuntua haastavalle.

Jäi sanomatta, että oli toki myös haastattelu ja ryhmäkeskustelutilanne. Tämä ei nyt ehkä ollut se pointti vaan myös se että hakijamääriä arvioitaessa tulisi muistaa myös että kaikki eivät aina hae ihan tosissaan ja paikkoihin haetaan myös ensisijaisena ja sitten toisena ja kolmantena vaihtoehtona. Itse en varmasti tuolla lukemisella olisi päässyt lääkäriksi:). 

Katsoin esimerkkina Tamkin hakijatilastot v. 2018. Sairaanhoitajaksi haki päiväopetukseen ensisijaisen 399 ja pääsi 140. Melkein puolet. Yleensä hakijoita oli 1789, mutta he hakivat myös moneen muuhun paikkaan. Ensihoitajaksi ja kätilöksi vaikea päästä mutta tunnen kyllä ihan taviksia jotka sinnekin päässeet.

Vierailija
58/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi sanomatta, että oli toki myös haastattelu ja ryhmäkeskustelutilanne. Tämä ei nyt ehkä ollut se pointti vaan myös se että hakijamääriä arvioitaessa tulisi muistaa myös että kaikki eivät aina hae ihan tosissaan ja paikkoihin haetaan myös ensisijaisena ja sitten toisena ja kolmantena vaihtoehtona. Itse en varmasti tuolla lukemisella olisi päässyt lääkäriksi:). 

Katsoin esimerkkina Tamkin hakijatilastot v. 2018. Sairaanhoitajaksi haki päiväopetukseen ensisijaisen 399 ja pääsi 140. Melkein puolet. Yleensä hakijoita oli 1789, mutta he hakivat myös moneen muuhun paikkaan. Ensihoitajaksi ja kätilöksi vaikea päästä mutta tunnen kyllä ihan taviksia jotka sinnekin päässeet.

Korjaan: vajaa kolmannes eikä puolet. Olisi pitänyt kerrata päässälaskua samalla:)

Vierailija
59/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä katsoin juuri kevan sivuilta eläketietoni muutama päivä sitten ja minulle kuukausituloiksi laskettiin keskimäärin4200 euroa. Itse asiassa viime vuonna tienasin kuitenkin 4700 euroa. 

t. lähäri, eläkkeelle 8 vuoden päästä.

Alapeukuttajalle tiedoksi, että palkka sisältää ikälisät, hyvin neuvotellun henkilökohtaisen lisän, yötyö nuorisopsykiatria ja ylitöitä ja kaikki mahdolliset pyhät. Ja miksi näin? Juuri siksi, että on viimeiset mahdollisuudet kerätä itselleen isompaa eläkettä.

Se 8v eläkkeeseen.

Vierailija
60/188 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo on eräänlainen parodia. Ne sairaanhoitajathan aina valittaa, kun lääkärit ei arvosta ja itse ei arvosta lähihoitajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan