Isäni sairaus jätetty hoitamamatta
Näin epäilen vahvasti. Maallikkokin näkee klassiset dementian oireet jo melko vahvoina.
Äitini on ollut noin puoli vuotta virallisesti hänen omaishoitajana, sitä ennenkään ei pärjännyt enää yksin pitkiä aikoja ja oli yleisesti avuton.
Jatkuva hoitokontakti, osastojaksoja lukemattomia, mutta lääkäri ei myönnä dementiaa. Minusta tuntuu nyt siltä, että koska isäni on monisairas, häntä ei haluta alkaa hoitamaan dementian osalta, annetaaan sen edetä vähän aikaa ihan rauhassa, ennen kuin myönnetään, että kyseessä om dementia. Tämä on järkyttävää, isäni on kutenkin vasta hieman yli 70v. Hänen isänsäkin sairasti dementian ja kuoli lopulta, joten se on geeneissä.
Isäni tosiaan on oireillut melko pitkään. Persoonallisuuden muutosta ja avuttomuutta ollut kauan. Nyt sitten tänä talvena sairaus on edennyt voimalla. Vielä hetki sitten (pari kk) osasi soittaa ja vastata puhelimeen, nyt ei osaa enää kumpaakaan. Huutaa vaan että ”mitä” tajuamatta että pitää napista painaa. Ei tietenkään osaa enää peseytyä tai käydä omatoimisesti vessassa jne. Todella sekava, harhainen, agressiivinen ja itsetuhoinen. Kuvittelee vaikka mitä, raivoaa ja hajottaa paikkoja ja esineitä, liikuttelee esim. käsipyyhkeitä pitkin asuntoa ja viikkailee niitä sekoittaen niihin tupakan tumppeja. Viimeisin juttu oli että melkein onnistui tuikkaamaan talon tuleen ja kattolampussa roikkui käsillä.
Tiedän, että äiti ei kohta enää pärjää sen kanssa.
Mitä hel*ataa tämä on että diagnoosia ei tipu??!!!
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Pyhä Jysäys näitä "ei ole hoidettu/ jätetty tahallaan hoitamatta/ isäni on niinjaniin nuori jne".
Ja viesti viestiltä käy selväksi, että vanhaan papparaiseen on todellakin satsattu monella tavalla.
Mutta kun sairaus etenee, niin tytär haluaa löytää siihen syyllisen, koska ei voi itse hyväksyä, että isäpappa nyt vaan on tullut vanhaksi ja sairaaksi.No voi pyhä jysäys. Kai sitä omainen läheistään puolustaa kun selkeästi on hoitovirhe? Oletko itse ihan normaali jos viitsit katsoa toisen kärsimystä tekemättä mitään? Mitä isäni sairauteen tulee niin on ollut sairas jo ainakin parikymmentä vuotta tavalla tai toisella. Olen jo ihan tottunut tähän. Mutta siihenhän en totu, että joku hölmö lääkäri pitää väkisin potilaanaan ilman halua/kykyä antaa asianmukaista tutkimusta hoitoa ja lääkitystä. Tämä lääkäri on tällä paikkakunnalla ihan yleisesti tiedossa vähän ”hömppä” lekurina. Mutta nythän asiat korjaantuu kun otan itse ohjat käsiin.
se karry, jonka ohjaksissa sina olet ajaa kylla hyvin nopeasti ja vauhdilla pain seinaa, kun jarjenjuoksu on mita on.
Kiitos vain kehuista, mieltä lämmittää. Tyhmä pää ei mitään ymmärrä. 👍🏻
Sinä ilmeisesti et ymmärrä, että aivojen rappeutumaan ei ole mitään lääkehoitoa. Perushoito toimii hoitona. Se on tosi surullista, mutta se vanhuus on usein sellaista. Kaikille ei tule vanhana dementiaa, vaan he pysyvät terävinä loppuun saakka. Ymmärrän että sinua asia ahdistaa, mutta koita ymmätää, ettei kukaan ole syyllinen siihen, äitisi tarvitsee varmaan kaiken tuen teiltä muilta perheenjäseniltä. Loppujen lopuksi niillä muistitesteillä ei ole paljon arvoa, vaan sillä mitä apuja hän arjessa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Pyhä Jysäys näitä "ei ole hoidettu/ jätetty tahallaan hoitamatta/ isäni on niinjaniin nuori jne".
Ja viesti viestiltä käy selväksi, että vanhaan papparaiseen on todellakin satsattu monella tavalla.
Mutta kun sairaus etenee, niin tytär haluaa löytää siihen syyllisen, koska ei voi itse hyväksyä, että isäpappa nyt vaan on tullut vanhaksi ja sairaaksi.No voi pyhä jysäys. Kai sitä omainen läheistään puolustaa kun selkeästi on hoitovirhe? Oletko itse ihan normaali jos viitsit katsoa toisen kärsimystä tekemättä mitään? Mitä isäni sairauteen tulee niin on ollut sairas jo ainakin parikymmentä vuotta tavalla tai toisella. Olen jo ihan tottunut tähän. Mutta siihenhän en totu, että joku hölmö lääkäri pitää väkisin potilaanaan ilman halua/kykyä antaa asianmukaista tutkimusta hoitoa ja lääkitystä. Tämä lääkäri on tällä paikkakunnalla ihan yleisesti tiedossa vähän ”hömppä” lekurina. Mutta nythän asiat korjaantuu kun otan itse ohjat käsiin.
se karry, jonka ohjaksissa sina olet ajaa kylla hyvin nopeasti ja vauhdilla pain seinaa, kun jarjenjuoksu on mita on.
Kiitos vain kehuista, mieltä lämmittää. Tyhmä pää ei mitään ymmärrä. 👍🏻
Mun äiti menee lujaa vauhtia alamäkeä pelkästään neurologin tietämättömyyden takia. Mikään mahti ei sitä (levetirasetaamin määräystä) näytä kumoavan, vaikka tuo tyyppi ei tee edes kotikäyntejä saati olis nähnyt potilasta sitten hiihtolomakauden:-(
Eilen äitini oli kysynyt mieheltäni, "luuletko, että ymmärrän mitä sie sanot?".
https://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/chemicals/aldicarb.pdf
En tosin kuullut mitä hän oli sanonut, mutta eipä ole ikinä ennen sanonut tuollaista.
Diagnoosia ei aina voida antaa. Silloin laitetaan yleensä diagnoosiksi määrittämätön Alzheimer tms. Muistisairauksia ei voi hoitaa, mutta käytösoireita voi. Onko papalla rauhoittavia ollenkaan käytössä? Niiden säätämisessä on myös kova homma, kaikki ei auta kaikille ja määriä pitää venksailla myös. Ja toki näillä lääkkeillä on haittavaikutuksia (esim. kaatumisriski lisääntyy).
Muistisairaudet ovat kamalia. Mitä nopeammin kaikki on ohi, sen parempi. Rehellinen mielipiteeni. Muistisairas ei ole enää se sama ihminen kuin terveenä oli.
Kaatumisriskin takia niitä ei saisi määrätä vanhuksille ollenkaan!
Uskon itsekin kahteen jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Vaikka lääkityksestä ei olisi edes hyötyä, minusta on varsin kummallista, että lääkäri kiistää itsepintaisesti sen dementian. Olen käsittänyt että äiti on saanut vaatia kunnolla sinne geriatriselle pääsyä. Tämä lääkäri kun ei ole alan lääkäri eikä sinne päinkään.