Uskalsin vihdoin avata Nordnet-tilin... nyt on 2000 euroa kiinni. Teinköhän tyhmästi?
Otin vain 4 suosittua rahastoa, esim. Nordnet Smart 15, Handelsbankenin USA pienet ja isot erikseen, ja Suomi Superrahasto, jaoin niiden kesken.
Mitähän voin odottaa noilta jos odotan vaikka 5 vuotta?
Kommentit (36)
Ensin laskukausi ja sitten nousukausi. Älä myy tappiolla.
Noniin. Tää oli nyt merkki siitä että huiput on nähty tällä kertaa. Huomenna laitan kaiken myyntiin.
Suosittelen blackrock usa technology, on tuottanut hyvin
Kannattais varmaan sijoitella tasaseen tahtiin uusia kakstonnisia jos oikeasti meinaat jotain voittoakin saada. Keskimäärin voit odottaa 8%/vuosituottoa, mutta 5v on vähän lyhyt sijoitushorisontti. 10v niin tuo 8% pitänee jopa paikkansa.
....mutta onnea kuitenkin sijoittamisen aloittamisesta. Pitäisi olla pakollista jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattais varmaan sijoitella tasaseen tahtiin uusia kakstonnisia jos oikeasti meinaat jotain voittoakin saada. Keskimäärin voit odottaa 8%/vuosituottoa, mutta 5v on vähän lyhyt sijoitushorisontti. 10v niin tuo 8% pitänee jopa paikkansa.
....mutta onnea kuitenkin sijoittamisen aloittamisesta. Pitäisi olla pakollista jokaiselle.
Miten uusien kaksitonnisten sijoittaminen vaikuttaisi siihen tuleeko voittoa vai ei? Jos sijoittaisi samoihin rahastoihin niin joko ne tuottaisi tai ei. Vai tarkoitatko että tuoton määrä on niin pieni jos ei sijoita lisää?
Minä rupesin sijoittamaan Nordnettiin vajaa pari vuotta sitten. Laitan Superrahasto Suomeen 30-100 euroa silloin tällöin kurssien ollessa alhaalla. Ihan hyvin sijoitukset ovat tuottaneet. Ei minulla ole siellä kuin pari tonnia, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uusien kaksitonnisten sijoittaminen vaikuttaisi siihen tuleeko voittoa vai ei? Jos sijoittaisi samoihin rahastoihin niin joko ne tuottaisi tai ei. Vai tarkoitatko että tuoton määrä on niin pieni jos ei sijoita lisää?
....noh jos nyt tää eka kakstonninen olis sattunut vaikka huippuhintaan ja puolen vuoden päästä arvo oliskin puolet nykyisestä ja ostat siinä uudella kakstonnisella niin keskimääräinen hankintahinta olis 75% tästä ekan kakstonnisen hankinta hinnasta. Jos sitten viiden vuoden päästä hinta olis sama millä ostit nää ekat niin olisit voitolla, muussa tapauksessa +-0.
Ajallinen hajauttaminen on koko jutun suola.
Kannattaa kuukausittain laittaa 50-100€ vaikka nordnetin superrahastoon niin 5 vuodessa ihan kiva summa. Tulee se korkoa korolle efekti ja väkisinkin ostaa välillä halvalla kun kurssit laskee 👍
5 vuotta on vähän lyhyt aika, mutta jos säännöllisesti säästät noihin rahastoihin sellainen 10-15 vuotta, niin olet lähes 100% voitolla. Odotettava vuosituotto 7-9%.
Todistettua on, että pitkällä aikavälillä pörssi on tuottanut keskimäärin 6,1%. Ei kannata suunnitella elämäänsä liian korkein odotuksin. Toki toimivalla salkulla voi, mutta mistään odotuksista ei voi kyllä päätään laittaa pantiksi.
No jotain 100 euron ja 200 euron väliltä saat viidessä vuodessa, jos 2000 euroa laitoit
Kannattaa muuten huomioida sekin, että netistä löytyvät säästölaskurit toimivat parhaiten kasvurahastoilla. Suorilla osakkeilla, ainakin jos paljon osinkotuottoja arvonnousun rinnalla, verotuksen vaikutus on hämmentävän suuri, riippuen toki vähän siitäkin sijoittaako henkkoht vai yrityksen kautta. Lisäksi sijoittamisen kuluilla on iso vaikutus! Näitä asioita netin laskurit eivät tuo ilmi, sillä niiden tarkoitus on saada ihmiset käyttämään palveluitaan. Nämä laskureita tarjoavat firmathan saavat tulonsa siitä, että ihmiset käyvät kauppaa mahdollisimman paljon. Tekisi mieli julkistaa laskureita, joiden avulla ihmiset voisivat laskea oikeasti sitä, mitä käteen saattaa todellisuudessa jäädä.
Ihan sama sijoitella tommosia summia, otat rahat vaan nopsaan veks ja varaat vaikka reissun niillä rahoilla..
Vierailija kirjoitti:
No jotain 100 euron ja 200 euron väliltä saat viidessä vuodessa, jos 2000 euroa laitoit
Tuo summa koskee vuosittaista arvonnousua, jos kasvurahastoista on kyse. Tuo kerrottuna viidellä (noin 700 euroa) on lähempänä, jos potin nostaa viiden vuoden päästä. Suht maltillisella tuotolla arvioituna. Siitä menee toki sitten vielä veroa 30 %. Eli käteen jää noin 500 euroa tai vähän alle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama sijoitella tommosia summia, otat rahat vaan nopsaan veks ja varaat vaikka reissun niillä rahoilla..
Tämä on kyllä pahimman luokan aivopieru. Ei mitään logiikkaa. Jatka ihmeessä sijoittamista!
Tollikka kirjoitti:
Todistettua on, että pitkällä aikavälillä pörssi on tuottanut keskimäärin 6,1%. Ei kannata suunnitella elämäänsä liian korkein odotuksin. Toki toimivalla salkulla voi, mutta mistään odotuksista ei voi kyllä päätään laittaa pantiksi.
Myöskin ns. tikkataulumenetelmä osoitettu yhtä hyväksi kuin asiantuntijoiden käyttäminen aktiivisessa salkunhoidossa.
Sekä indeksillä pärjää, (pitkän ajan) tuotto yhtä hyvä kuin kalliimmin hoidetuissa.
Miten sijoittamisesta mitään tietämättömän aloittelijan kannattaisi alkaa opettelemaan sijoittamista? Netissä olevien lukuisien opetusvideoiden kautta, vai vaan heittäytymällä ostelemaan osakkeita, vaikkei ymmärrä koko hommasta mitään..? Miten esim. oppii arvioimaan, koska kurssit ovat alhaalla yms??
Aina suositellaan Nordnetia, mutta itse olen "omistaja-asiakkaana" OP:ssa, joten niitä osto-, myynti- yms -sijoituskuluja ei minulle olisi kuin joissain kohtaa, joten kannattaisikohan minun ennemmin alkaa sijoitella OP:n (vai Nordnetin) kautta?
Vierailija kirjoitti:
Miten sijoittamisesta mitään tietämättömän aloittelijan kannattaisi alkaa opettelemaan sijoittamista? Netissä olevien lukuisien opetusvideoiden kautta, vai vaan heittäytymällä ostelemaan osakkeita, vaikkei ymmärrä koko hommasta mitään..? Miten esim. oppii arvioimaan, koska kurssit ovat alhaalla yms??
Aina suositellaan Nordnetia, mutta itse olen "omistaja-asiakkaana" OP:ssa, joten niitä osto-, myynti- yms -sijoituskuluja ei minulle olisi kuin joissain kohtaa, joten kannattaisikohan minun ennemmin alkaa sijoitella OP:n (vai Nordnetin) kautta?
Jos sijoitat pitkällä aikavälillä ja maantieteellisesti, ei ehkä ole mahdollista aina ostaa mahdollisimman halpaa. Silloinhan käytännössä voisit sijoittaa vain noin 10 vuoden välein lamasuhdanteen iskiessä. Hinta on suhteellinen tosi moneen asiaan kuten toimialaan ja sijoituksen kestoon.
Minua aina kiusaa näissä keskusteluissa osakkeiden tai indeksien tuottoprosentit, joissa puhutaan 6-8% tuotoista. Yritin vähän selvittää asiaa itselleni katselemalla S&P:n kehitystä viimeiseltä 50 vuodelta. Se on noussut 29,7 kertaiseksi, eli 6,9% vuodessa. Samaan aikaan inflaatio on nostanut kuluttajahinnat 7,2 kertaiseksi, eli inflaatio on ollut keskimäärin 4,0%. Reaalituotto on siis ollut vain 2,9%. Siitä kun maksaa verot, niin tuotto on noin 2%.
Jos käyttää NTR-rahastoa, jossa osingot sijoitetaan takaisin, on keskimääräinen osinko ollut noin 3%. Silloin reaalituotto olisi 5,7% vuodessa, josta jäisi verojen jälkeen nettotuotoksi noin 4%. Ja niinhän sitä sanotaan, että rahastosta voi kuluttaa 4% vuodessa niin, ettei se ikinä lopu.
Kukaan ei tiedä vastausta