Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että Finnair pyytää laittamaan reput ja käsilaukut edessä olevan istuimen alle, jotta isommille käsimatkatavaroille eli matkalaukuille jäisi tilaa ylöhyllyille?

Vierailija
19.04.2019 |

Minä haistatan pitkät tuollaiselle pyynnölle! Sijoitan jalkani edessä olevan istuimen alle ja muuta sinne ei mahdukaan! Ongelmanahan on juuri siinä, että ylisuuria käsimatkatavaroita annetaan ylipäätään ottaa matkustamoon. Vaikka enimmäismitat on tiedossa, niiden noudattamista ei valvota. Tällaisilla kuulutuksilla kannustetaan ohjeiden rikkomiseen ja pannaan ohjeita noudattavat maksumiehiksi.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.

Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?

Olisko KLM ja Lufthansa kun tarjoaa ainakin jotain purtavaa ilmaiseksi.

Syö purtava kotona viimeistään ennen koneen lähtöä. Finnair tarjoaa ilmaiseksi kahvi ja tee ja mustikkamehu. Mulle riittää.

Vierailija
102/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.

Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?

Olisko KLM ja Lufthansa kun tarjoaa ainakin jotain purtavaa ilmaiseksi.

Syö purtava kotona viimeistään ennen koneen lähtöä. Finnair tarjoaa ilmaiseksi kahvi ja tee ja mustikkamehu. Mulle riittää.

Finnairin loungessa voi syödä ilmaseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on viime vuosina räjähtänyt käsiin, kun jokaisesta ruumaan menevästä kassista menee erikseen hinta, ennen lipun hintaan kuului 1 matkalaukku.. Aiemmin itse toin matkustamoon vain pienen käsilaukun, nyt pakkaan tavarani koneeseen tuotavaan lentolaukkuun (ei ylisuuri). Kyllä sen huomaa, että henkilökunta on ihan lirissä, kun kassit ei mahdu mihinkään. Ihan lentoyhtiöiden oma vika, josta kabinetin henkilöstö päivittäin kärsii.

Vierailija
104/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä,että tuollaiset asiat ärsyttää.

Täytyy nyt sanoa, että koskaan ei mikään ole itseäni ärsyttänyt lennolla.

Mitä väliä jos joku raplailee kassiaan tai tuo ylimääräisen laukun koneeseen? Ei ole minun huoleni.

Hyvää lentomatkaa kaikille!

Vierailija
105/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan lentoyhtiöiden oma vika, josta kabinetin henkilöstö päivittäin kärsii.

Henkilöstö voisi tyynen rauhallisesti ja jämäkän ystävällisesti alkaa valvoa laukkusääntöä koska vain, ilman että työnantajallaan olisi siihen mitään sanomista. Täysin selvä kirjallinen ohje ja sopimus, johon jokainen matkustaja on lipun ostaessaan sitoutunut. Jos työantaja alkaisi tuon ohjeen noudattamisesta jakamaan työntekijöilleen rankkuja, löytyisi siihen kyllä keinot liiton sekä lakimiesten puolelta.

Mutta jos uskallusta ei löydy, niin rypeköön sitten suossaan.

Vierailija
106/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ärsyttävät nämä ylisuuria laukkuja sisälle koneeseen raahaavat kun itse tuo sinne vain sallitun kokoisia. Kerran paras oli perhe, joilla jokaisella oli mukanaan aivan valtava rinkka. Jokainen niistä täytti kokonaan sen laukkutilan. Aivan uskomatonta, että saivat tuoda ne sisälle koneeseen! Lentoemännät sitten hiki päässä etsivät paikkoja muiden matkustajien tavaroille ja survoivat tosiaan toisten tavaroita jalkoihin.

Ärsyttää kun pitää tämän asian takia rynniä sinne koneeseen. Että saa laukkunsa mahtumaan ja mahdollisimman lähelle omaa istumapaikkaa. Jos tulet koneeseen viimeisten joukossa, niin ei helposti enää laukkutilaa irtoa. Muutoin antaisin kiireisimpien mennä sisään ensin ja menisin vasta lopussa. Tavallisesti näin teen koneesta poistuessa (paitsi jos istun käytäväpaikalla ja ikkunan puolella istuvilla on kiire).

Itse oon aina etujoukoissa että saan sallitun määrän viedä koneeseen omalle kohdalle. Osaan avata suun jos ylähylly täynnä.

Vierailija
107/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää se, että nykyään jokaisen lennon check innissä aletaan puoliväkisin laittaa käsimatkatavaroitakin ruumaan. "Nyt olis ilmaiseksi tälläinen hyvä mahdollisuus, ajattele ei tarvitse kantaa tuota reppua/laukkua". Niin eli yritätte vaan että matkustajat eivät ottaisi sallittuja käsimatkatavaroita koska tilaa on niin vähän.

Mihinköhän olisi tarkoitus siirtää kaikki huolella pakatut arvoesineet? Läppäri, kamera, lompakko, kännykkä, musiikkisoitin, lääkkeet, avaimet? Ne on tarkoituksella käsimatkatavaroissa, koska haluan pitää ne lennonkin aikana vieressäni. Sitä paitsi tiedän tapauksen jossa matkustaja taipui tähän ehdotteluun ja laukusta vietiin arvokasta tavaraa. Virkailija ei varoittanut tai pyytänyt pitämään arvoesineitä mukana, tärkeintä oli vain ettei hattuhyllylle mene "liikaa" laukkuja...

Ne mahtuu pikkureppuun.

Niin, minulla on reppu käsimatkatavarana. Pointtina on se, että siinä check innissä aletaan vaatia sitä jo pakattua reppua ruumaan. Ei minulla siinä ole ylimääräistä käsilaukkua tai vielä pienempää reppua, johon voisin siirtää ne tärkeät tavarat, kun ne on jo tarkoituksella pakattu siihen käsimatkatavaraan, joka minulla on mukana. Silti joka ikinen kertaa reppuani pyydetään ruumaan.

Onko sulla pakaasi ts käsimatkatavaralaukku sallituissa mitoissa ellei niin aivan oikein että joudut laittamaan ruumaan.

Vierailija
108/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöstö voisi tyynen rauhallisesti ja jämäkän ystävällisesti alkaa valvoa laukkusääntöä koska vain, ilman että työnantajallaan olisi siihen mitään sanomista.

Ei ihan noinkaan. Työnantajalla on varmasti tarkat sisäiset ohjeet miten henkilökunta käytännössä toteuttaa yhtiön matkustajille antamia matkaehtoja.

Vierailija
109/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös olemassa ohje, että matkustamoon tuotava matkalaukku olisi pehmeä. Ei kovamuovinen. Sekin jää monelta huomioimatta.

Millä yhtiöllä tämmönen ohje on? Löytyykö linkkiä?

Vierailija
110/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöstö voisi tyynen rauhallisesti ja jämäkän ystävällisesti alkaa valvoa laukkusääntöä koska vain, ilman että työnantajallaan olisi siihen mitään sanomista.

Ei ihan noinkaan. Työnantajalla on varmasti tarkat sisäiset ohjeet miten henkilökunta käytännössä toteuttaa yhtiön matkustajille antamia matkaehtoja.

Toki mahdollista, mutta vähän epäilen. En usko että kenelläkään olisi pokkaa antaa sisäistä kirjallista ohjetta ettei esim. käsimatkatavaroille määrättyä painoa tulisi valvoa. Ylisuuri pakaasi kun voi aivan perustellusti antaa aiheen epäillä sen olevan myös ylipainava. Ylisuuri- ja ylipainava pakaasi matkustamossa on aina turvallisuusriski ja ilmailussa yhtiöt aina kovaan ääneen turvallisuusasioitaan korostavat virallisessa tiedottamisessaan.

Yleensähän nämä sisäiset ohjeet perustuvatkin vihjailuun tai jopa lievään painostukseen jättää joku varsinaisissa ohjeissa vaadittu homma tekemätttä, ilman että siihen annetaan kirjaimellisen virallinen lupa. Näin ohjeen laatija, eli työnantaja, voi tarvittaessa pestä kätensä ja vierittää syyn sitä virallista ohjetta noudattamattoman työntekijän niskoille jos jotain sattuu.

Vierailija
111/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ärsyttävät nämä ylisuuria laukkuja sisälle koneeseen raahaavat kun itse tuo sinne vain sallitun kokoisia. Kerran paras oli perhe, joilla jokaisella oli mukanaan aivan valtava rinkka. Jokainen niistä täytti kokonaan sen laukkutilan. Aivan uskomatonta, että saivat tuoda ne sisälle koneeseen! Lentoemännät sitten hiki päässä etsivät paikkoja muiden matkustajien tavaroille ja survoivat tosiaan toisten tavaroita jalkoihin.

Ärsyttää kun pitää tämän asian takia rynniä sinne koneeseen. Että saa laukkunsa mahtumaan ja mahdollisimman lähelle omaa istumapaikkaa. Jos tulet koneeseen viimeisten joukossa, niin ei helposti enää laukkutilaa irtoa. Muutoin antaisin kiireisimpien mennä sisään ensin ja menisin vasta lopussa. Tavallisesti näin teen koneesta poistuessa (paitsi jos istun käytäväpaikalla ja ikkunan puolella istuvilla on kiire).

Itse oon aina etujoukoissa että saan sallitun määrän viedä koneeseen omalle kohdalle. Osaan avata suun jos ylähylly täynnä.

No mitä sanot jos ylähylly on täynnä? 

Vierailija
112/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimii hyvin monessa muussa yhtiössä ja se hoidetaan rahalla, käsimatkatavarat punnitaan ja lisähinta on 20e kilo. Hyvin harva tuo enää 2-3 käsilaukkua täynnä tavaraa ja ne jotka tuo 3 x 12 kg tavarat maksaa 800e lisää

Helppoa....

Vierailija
113/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentokoneissa pitäisi ylipäätään olla isommat tilat, sillä ihmisetkin ovat pidempiä kuin ennen. Naurettavaa, että pitää istua useampi tunti polvet suussa, takki sylissä ja tuolin aluset täynnä kasseja.

En usko, että ihmisten pituus olisi lisääntynyt merkittävästi muutamassa kymmenessä vuodessa. Lihavuus kyllä on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Vierailija
114/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä toimii hyvin monessa muussa yhtiössä ja se hoidetaan rahalla, käsimatkatavarat punnitaan ja lisähinta on 20e kilo. Hyvin harva tuo enää 2-3 käsilaukkua täynnä tavaraa ja ne jotka tuo 3 x 12 kg tavarat maksaa 800e lisää

Helppoa....

Kuulostaa hyvältä! Näin sen pitääkin mennä.

Vierailija
115/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein.Kyse on turvallisuudesta.

AP on WT-juntti, joka ei ymmärrä ja näkee asiat vain minä minä minä-näkökulmasta.Kannattaa ottaa asioista selvää

Vierailija
116/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri finnairin lennolla ja koko ajan portilla kuulutettiin, että laukun saa ilmaiseksi ruumaan jos joku luopuisi ja toisi portille..juurikin kun sitä käsimatkatavaraa oli kaikilla niin paljon😳

Vierailija
117/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää se, että nykyään jokaisen lennon check innissä aletaan puoliväkisin laittaa käsimatkatavaroitakin ruumaan. "Nyt olis ilmaiseksi tälläinen hyvä mahdollisuus, ajattele ei tarvitse kantaa tuota reppua/laukkua". Niin eli yritätte vaan että matkustajat eivät ottaisi sallittuja käsimatkatavaroita koska tilaa on niin vähän.

Mihinköhän olisi tarkoitus siirtää kaikki huolella pakatut arvoesineet? Läppäri, kamera, lompakko, kännykkä, musiikkisoitin, lääkkeet, avaimet? Ne on tarkoituksella käsimatkatavaroissa, koska haluan pitää ne lennonkin aikana vieressäni. Sitä paitsi tiedän tapauksen jossa matkustaja taipui tähän ehdotteluun ja laukusta vietiin arvokasta tavaraa. Virkailija ei varoittanut tai pyytänyt pitämään arvoesineitä mukana, tärkeintä oli vain ettei hattuhyllylle mene "liikaa" laukkuja...

Ne mahtuu pikkureppuun.

Niin, minulla on reppu käsimatkatavarana. Pointtina on se, että siinä check innissä aletaan vaatia sitä jo pakattua reppua ruumaan. Ei minulla siinä ole ylimääräistä käsilaukkua tai vielä pienempää reppua, johon voisin siirtää ne tärkeät tavarat, kun ne on jo tarkoituksella pakattu siihen käsimatkatavaraan, joka minulla on mukana. Silti joka ikinen kertaa reppuani pyydetään ruumaan.

Onko sulla pakaasi ts käsimatkatavaralaukku sallituissa mitoissa ellei niin aivan oikein että joudut laittamaan ruumaan.

Tietenkin on. Kyseessä on sallittua pienempi reppu. En ole idiootti. Silti kysyvät joka kerta.

Vierailija
118/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin juuri finnairin lennolla ja koko ajan portilla kuulutettiin, että laukun saa ilmaiseksi ruumaan jos joku luopuisi ja toisi portille..juurikin kun sitä käsimatkatavaraa oli kaikilla niin paljon😳

Eli tyhmiltä tunnollisilta kalliimman ruumalaukullisen lipun ostaneilta ensin rahat pois ja annetaan säännöistä piittaamattomien halpalippulaisten laittaa ylisuuri "käsi"matkatavaransa ruumaan ilmaiseksi. Hieno firma.

Vierailija
119/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mahtuu pikkureppuun.

Erikoista. Minulla on sama, mutta koskaan ei reppua ole pyydetty ruumaan. Olisiko repussa jotain erikoista? Lapseni tarkastettiin aina erikseen. Hän oli alle kouluikäinen. Kerran kysyin, että miksi tarkastavat, niin yhdessä pelikoneessa oli joku juttu, joka aiheutti tarkemman tarkastuksen. Se kun vaihtui toiseen pelikoneeseen, niin ongelma katosi.

Ei ole mitään erikoista ko. repussa. Ja tämä pyyntö tapahtuu check innissä, kun vien ruumaan menevän laukun sinne - ei he siinä vaiheessa tarkista mitään, alkavat vain kysellä ruumaan laittoa. Lennän 4-5 kertaa vuodessa ja näin tapahtuu käytännössä joka kerta. Vastaan aina, että pidän repun jaloissani.

Vierailija
120/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tyhmiltä tunnollisilta kalliimman ruumalaukullisen lipun ostaneilta ensin rahat pois ja annetaan säännöistä piittaamattomien halpalippulaisten laittaa ylisuuri "käsi"matkatavaransa ruumaan ilmaiseksi. Hieno firma.

Näin tekee lähes kaikki lentoyhtiöt nykyään. Finnair, SAS, Norwegian, BA, Emirates viimeisimpinä omilla lennoilla.