Onko oikein, että Finnair pyytää laittamaan reput ja käsilaukut edessä olevan istuimen alle, jotta isommille käsimatkatavaroille eli matkalaukuille jäisi tilaa ylöhyllyille?
Minä haistatan pitkät tuollaiselle pyynnölle! Sijoitan jalkani edessä olevan istuimen alle ja muuta sinne ei mahdukaan! Ongelmanahan on juuri siinä, että ylisuuria käsimatkatavaroita annetaan ylipäätään ottaa matkustamoon. Vaikka enimmäismitat on tiedossa, niiden noudattamista ei valvota. Tällaisilla kuulutuksilla kannustetaan ohjeiden rikkomiseen ja pannaan ohjeita noudattavat maksumiehiksi.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa Heathrowlla on hyvä ratkaisu. Sellainen malliloota, mihin käsimatkaravaroiden pitää mahtua. Jokainen voi sitten mittailla laukkujensa koon siinä itse ennen lennolle lähtöä.
Tosiaan joka kentällä on. Mutta melkein aina se seisoo siinä seinän vierellä tyhjän panttina pölyttymässä. Eihän kukaan ylisuuren matkalaukun kanssa tuleva itse halua sitä laukkuaan sinne sovitella, vaan sen pitäisi olla löhtöportin virkailijan tehtävä ja siten karsia ruumaan ne isot laukut jo portilla! Voisiko joku lentoemo ja kenttävirkailija kertoa, miksi on olemassa säännöt mutta niiden noudattamista ei valvota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, nuori pariskunta, pärjättiin 2 viikon Japanin-reissulla yhdellä lentolaukulla ja kahdella repulla. Matkamuistotkin (joita ostettiin vain muutama) mahtuivat minun reppuun. Mitä tuota roudaa turhaa painolastia mukanaan?
Ostitte ilmeisesti (alus)vaatteet kohteesta ja heititte ne ennen paluumatkaa riskiin?
Yksinkertainen kommentti, selkeästi yksinkertaiselta kaverilta. Kaksi pärjää mainiosti yhdellä isolla laukulla kaksi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me, nuori pariskunta, pärjättiin 2 viikon Japanin-reissulla yhdellä lentolaukulla ja kahdella repulla. Matkamuistotkin (joita ostettiin vain muutama) mahtuivat minun reppuun. Mitä tuota roudaa turhaa painolastia mukanaan?
Ostitte ilmeisesti (alus)vaatteet kohteesta ja heititte ne ennen paluumatkaa riskiin?
Yksinkertainen kommentti, selkeästi yksinkertaiselta kaverilta. Kaksi pärjää mainiosti yhdellä isolla laukulla kaksi viikkoa.
Jep, sellaista ihmettä ei Japanissa varmaan olekaan kuin pesula 😂
Mua vaan ärsyttää se miten jotkut laittavat matkalaukkunsa sinne ylähyllylle ihan miten sattuu. Sit vaa siinä koittaa niitä asetella paremmin kun tilaa olisi useammallekin laukulle...
Viime kerralla avokki siirsi hieman sivuun yhden naisen matkalaukkua ja nainen suuttui, lopulta lentoemäntä tuli itse siirtämään ja asettelemaan laukut :D kyseinen nainen tuijotti meitä koko matkan ajan vihaisesti
Avaukseen: ei todellakaan ole oikein!
Siihen löytyy onneksi lääke: sijoittakaa sallitun mittaiset matkatavaranne AINA sinne hyllylle. Jos ja kun siitä tullaan ulisemaan henkilökunnan taholta että pitäisi laittaa penkin alle koska lento on niin "täysi", niin ilmoittakaa vaan tiukan asiallisesti ettei käy, vaan SALLITUISSA MITOISSA oleva käsimatkavarasi on ja pysyy siellä hattuhyllyllä. Kehoittakaa sen sijaan helpottamaan tilanpuutetta siirtämällä YLISUURET ja todennäköisesti myös LIIAN PAINAVAT käsimatkatavarat ruumaan, jonne ne kuuluvatkin. Piste. Kun tätä tarpeeksi paljon harrastetaan ja sopivan monta lentokonetta myöhästyy matkatavarasekoilun vuoksi, niin eiköhän ala homma muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Avaukseen: ei todellakaan ole oikein!
Siihen löytyy onneksi lääke: sijoittakaa sallitun mittaiset matkatavaranne AINA sinne hyllylle. Jos ja kun siitä tullaan ulisemaan henkilökunnan taholta että pitäisi laittaa penkin alle koska lento on niin "täysi", niin ilmoittakaa vaan tiukan asiallisesti ettei käy, vaan SALLITUISSA MITOISSA oleva käsimatkavarasi on ja pysyy siellä hattuhyllyllä. Kehoittakaa sen sijaan helpottamaan tilanpuutetta siirtämällä YLISUURET ja todennäköisesti myös LIIAN PAINAVAT käsimatkatavarat ruumaan, jonne ne kuuluvatkin. Piste. Kun tätä tarpeeksi paljon harrastetaan ja sopivan monta lentokonetta myöhästyy matkatavarasekoilun vuoksi, niin eiköhän ala homma muuttua.
Juuri näin! Olisihan se nyt aivan pyllynreiästä, jos ohjeita rikkovat voittaisivat tämän ”sodan” ja ohjeita noudattavat häviäisivät!
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lentoemo ja kenttävirkailija kertoa, miksi on olemassa säännöt mutta niiden noudattamista ei valvota?
Noh, tulkaas henkilökunta vastaamaan tähän! Miksi lentoyhtiöt pitää niin kauhean suurta meteliä lentoturvallisuudesta ja sääntöjen noudattamisesta, mutta sitten kuitenkin eletään kuin ellun kanat?
Ap:n kannattaa jatkossa lentää ykkösluokassa ja hänelle riittää tilaa jaloille ja tavaroilleen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa jatkossa lentää ykkösluokassa ja hänelle riittää tilaa jaloille ja tavaroilleen.
Osta sinä vaan suosiolla se kalliimpi lippu. Light-lippusi ei sisällä sitä matkustamoon raahaamaasi ruumalaukun kokoista matkavaraa.
Itseäni ihmetyttää se, että nykyään jokaisen lennon check innissä aletaan puoliväkisin laittaa käsimatkatavaroitakin ruumaan. "Nyt olis ilmaiseksi tälläinen hyvä mahdollisuus, ajattele ei tarvitse kantaa tuota reppua/laukkua". Niin eli yritätte vaan että matkustajat eivät ottaisi sallittuja käsimatkatavaroita koska tilaa on niin vähän.
Mihinköhän olisi tarkoitus siirtää kaikki huolella pakatut arvoesineet? Läppäri, kamera, lompakko, kännykkä, musiikkisoitin, lääkkeet, avaimet? Ne on tarkoituksella käsimatkatavaroissa, koska haluan pitää ne lennonkin aikana vieressäni. Sitä paitsi tiedän tapauksen jossa matkustaja taipui tähän ehdotteluun ja laukusta vietiin arvokasta tavaraa. Virkailija ei varoittanut tai pyytänyt pitämään arvoesineitä mukana, tärkeintä oli vain ettei hattuhyllylle mene "liikaa" laukkuja...
Laitan mitat täyttävän matkalaukun ylös ja sylissä pidän pientä reppua. Silloin kun pitää laittaa alas niin edessä istuvan istuimen alle. Kyllä sanon jos ylähylly on jo täytetty että onko tämä kolmas myös teidän . Sen näkee että on jos siellä näyttää olevan läppärilaukku ja päällysvaatteet. Saavat ottaa pois tai minä otan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lentoemo ja kenttävirkailija kertoa, miksi on olemassa säännöt mutta niiden noudattamista ei valvota?
Noh, tulkaas henkilökunta vastaamaan tähän! Miksi lentoyhtiöt pitää niin kauhean suurta meteliä lentoturvallisuudesta ja sääntöjen noudattamisesta, mutta sitten kuitenkin eletään kuin ellun kanat?
Tuntuu että vain halpalentoyhtiöt noudattavat näitä sääntöjä. Olen ollut portilla kun nainen väitti 10 minuuttia vastaan, kun häntä pyydettiin pakkaamaan tax freet käsimatkatavaran sisälle, sillä säännöissä sanottiin selvästi että vain yksi käsimatkatavara. Ei pusseja ja käsilaukkuja. Lopulta nainen suostui kun oli viimeinen joka koneeseen pääsyä odotti. Mutta hirveä show ja valitus vaikka asiasta oli jopa kuulutettu portilla ja se luki boardin passissa ja varausta tehdessä.
Tätähän muistaakseni Air France kokeili mutta ihmisten ruumassa ravaaminen matkan aikana häiritsi muita matkustajia liikaa.
Ja toisekseeen se kylmyys sekoitti lentokoneen ilmastointia, kun ainahan sieltä kylmää tuli kun joku avasi ruuman oven.
Vierailija kirjoitti:
Mitään ongelmaa ei olisi, jos lentoyhtiöt todella huolehtisivat siitä, että matkustamoon saa ottaa vain YHDEN käsimatkatavaralaukun. Nykyisin monet ryysivät matkustamoon mukanaan lentolaukku (sallitun kokoinen tai sitten ei), pc-laukku, käsilaukku ja pari muovikassia, joissa on lentokenttäostokset. Ei ihme, ettei tilaa tahdo löytyä.
Ostokset pitää mahtua käsimatkapakaasiin
Katsokaapa pitkäsääriset, pidättekö jalkanne oikeasti siellä penkin alla? Harvan sääret taittuu puolivälistä.. eli penkin alus käytännössä tyhjänä..
Mutta onhan minulla oikeus..
Sitten on niitäkin joilla on vaan käsveska tai pieni reppu. Itse lukeudun niihin joilla on mitat täyttävä lentolaukku ylähyllylle.
Ostan työmatkoille aina lipun, johon sisältyy myös kirjatut matkatavarat. Onneksi työnantajalla on siihen varaa. Koneeseen vien vain isohkon käsilaukun, jossa on myös läppäri - se mahtuu jalkoihin. Takki yleensä mahtuu ylähyllylle, vaikka siellä olisi kuinka monta lentolaukkua.
Vapaa-aikana lennän harvemmin, ehkä kerran vuodessa, mutta silloinkin ostamme koko perheelle ainakin yhden yhteisen kirjatun matkatavaran. Ei tarvitse viedä kaikkea kabiiniin.
Niin, ja tämä laukkuoneglma on kaikilla yhtiöillä ihan sama. Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa. Työnantaja ei korvaa koneessa tai kentällä ostettua ruokaa, mutta jos lipun hintaan sisältyy ateria, se menee tietysti työnantajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.
Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.
Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?
Olisko KLM ja Lufthansa kun tarjoaa ainakin jotain purtavaa ilmaiseksi.
Höpö, höpö. Joillakin on vaan sen verran pitkät sääret ja reidet, että se edessä olevan istuimen alla oleva tila on varattu jaloille eikä sinne kunnolla muuta mahdu! Siksi reppu hylkylle! Ilman, että on tarvetta kertaakaan ryhtyä kaivelemaan sitä matkan aikana. Osaan kyllä ottaa lompakon ja kännykän etukäteen siihen pieneen istuintaskuun.