Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että Finnair pyytää laittamaan reput ja käsilaukut edessä olevan istuimen alle, jotta isommille käsimatkatavaroille eli matkalaukuille jäisi tilaa ylöhyllyille?

Vierailija
19.04.2019 |

Minä haistatan pitkät tuollaiselle pyynnölle! Sijoitan jalkani edessä olevan istuimen alle ja muuta sinne ei mahdukaan! Ongelmanahan on juuri siinä, että ylisuuria käsimatkatavaroita annetaan ylipäätään ottaa matkustamoon. Vaikka enimmäismitat on tiedossa, niiden noudattamista ei valvota. Tällaisilla kuulutuksilla kannustetaan ohjeiden rikkomiseen ja pannaan ohjeita noudattavat maksumiehiksi.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ärsyttävät nämä ylisuuria laukkuja sisälle koneeseen raahaavat kun itse tuo sinne vain sallitun kokoisia. Kerran paras oli perhe, joilla jokaisella oli mukanaan aivan valtava rinkka. Jokainen niistä täytti kokonaan sen laukkutilan. Aivan uskomatonta, että saivat tuoda ne sisälle koneeseen! Lentoemännät sitten hiki päässä etsivät paikkoja muiden matkustajien tavaroille ja survoivat tosiaan toisten tavaroita jalkoihin.

Ärsyttää kun pitää tämän asian takia rynniä sinne koneeseen. Että saa laukkunsa mahtumaan ja mahdollisimman lähelle omaa istumapaikkaa. Jos tulet koneeseen viimeisten joukossa, niin ei helposti enää laukkutilaa irtoa. Muutoin antaisin kiireisimpien mennä sisään ensin ja menisin vasta lopussa. Tavallisesti näin teen koneesta poistuessa (paitsi jos istun käytäväpaikalla ja ikkunan puolella istuvilla on kiire).

Itse oon aina etujoukoissa että saan sallitun määrän viedä koneeseen omalle kohdalle. Osaan avata suun jos ylähylly täynnä.

No mitä sanot jos ylähylly on täynnä? 

katsojn jos siellä on läppäri ja pikkunyssykkä niin kysyn onko nuo teidän. Jos on niin sanon että ottakaa pois ja alan työntämään omaani . 

Vierailija
142/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen laukun tartte olla kuin nousun ja laskun ajan siellä penkin alla, sen hetken varmaan kestät koipinesi.

Pistät kiltisti laukun sinne alle, sit kun voi olla turvavyönkin pois niin otat laukun syliisi tai oman tuolin alle.

ei laiteta oman tuolin alle vaan edessä olevan istuimen alle lähtö ja laskutilanteessa, sitten voit ottaa syliin. 

Standardi kaytanto kaikilla lentoyhtioilla, ei ole Finnairin erikoisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norgewian mitat on pienemmät mitä Finnairilla. 

Vierailija
144/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.

Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?

Esimerkiksi Aeroflotilla, Belavialla ja Turkish Airlinesilla

Vierailija
145/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.

Ja myös matkalaukku kuuluu aina hintaan.

Vierailija
146/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en uskalla mennä noihin

Vierailija
147/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot pisteet Easyjetin henkilökunnalle pari viikkoa sitten.

Ennen koneen lähtöä ystävällinen kuulutus: ”koneeseen saa ottaa yhden käsimatkatavaran joka on sallittua kokoa. Ylimääräinen maksaa 60e”. Lippuja tarkastava lentoyhtiön työntekijä käveli vielä erikseen matkustajajoukon läpi ja kertoi kärsivällisesti, että kyllä, sinun käsilaukkusi ja lentolaukkusi ovat kaksi, ei yksi matkatavaraa, ja ei, sinun rinkkasi on niin iso ettei se ole sallittua kokoa, tule kokeilemaan jos uskot”.

Kone oli pieni kuin sillipurkki, mutta hyvä fiilis tuosta jäi. Finnairilla lentäessä tullut usein mieleen, että yhdellä matkustajalla kaksi lentolaukkua, lätkäkassi ja ikea-kassikin menisivät varmasti heittämällä läpi lentokenttähenkilökunnan kontrollista.

Vierailija
148/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajaneiti on nyt lähtenyt liikkeelle sillä "muttakun minä" -asenteella. Voin kyllä tmyydä omaa jalkatilaani, sanotaanko kympin minuutti, mukaan tulee intialaista päänhierontaa.

Vierailija
149/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot pisteet Easyjetin henkilökunnalle pari viikkoa sitten.

Hienoa toimintaa kyllä. Toisissa firmoissa osataan ja toisissa ei. Herää toki kysymys että suhtaudutaanko liian isot matkatavarat sallivissa lentoyhtiöissä yhtä lepsusti myös muihin ohjeistuksiin...  

Vierailija
150/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lentoyhtiö ei valvo omia sääntöjään on se kyllä ihan lentoyhtiön oma vika. Villin lännen touhuksi on mennyt. Itse laitan laukun ruumaan jos on suora lento, mutta tiukalla vaihdolla on aina riski ettei tavarat ehdi mukaan vaihtokentällä, silloin on pakko aina pakata osa tai kaikki tavarat käsimatkatavaroihin.

Vierailija
151/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kukaan ei enää tee lähtöselvistystä lentokentällä, joten tavaroita ei päästä valvomaan lähtöselvitystiskillä. Nämä "pelkillä käsimatkatavaroilla matkustavat" kun menevät suoraan turvatarkastukseen. Valvonta pitäisikin siirtää porteille ja ottaa siellä kylmästi ylimääräiset pakaasit pois.

Vaikka ylempänä joku työmatkalainen kertoikin fiksusti laittavansa aina laukkunsa ruumaan, oma kokemukseni on, että juuri ne työmatkalaiset änkeävät kabiiniin lentolaukun, läppärilaukun ja käsilaukun kanssa ja täyttävät kaikki tilat.

Vierailija
152/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan laske käsilaukkua tai reppua lattialle. Mutta trolleyt sun muut, nehän ovat aivan kuraisia jo valmiiksi, kun niitä vedetään pitkin katuja. Niitä ei pitäisi nostaa ihmisten päiden yläpuolelle.

Joten väärin on. Likaisuutta ja ylipakkaamista ei pidä suosia näppäryyden ja siisteyden kustannuksella, edes tyhmän lentoyhtiön.

Vierailija
153/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lentoon on varaa, pitäisi olla varaa myös siihen, että sijoittaa ne pakaasinsa ruumaan.

Toisaalta. Itse pidän tietysti pienen käsimatkatavarani aina istuimen alla. En tajua, mikä siinä on ajatuksessa on niin kamalaa, että hysteerisenä alkaa tällä palstalla puhumaan "taistelusta", kun yhtiöt ja lentoemot kyseistä asiaa ehdottavat. Herranjestas, relatkaa nyt niiden lomamatkojenne aikana sentään. :D

Vierailija
154/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, mikä siinä on ajatuksessa on niin kamalaa, että hysteerisenä alkaa tällä palstalla puhumaan "taistelusta", kun yhtiöt ja lentoemot kyseistä asiaa ehdottavat.

Kyllä siihen hyvä syy on. Koneessa tila on kortilla ja kaikki jalkatila on kotiinpäin. On täysin väärin, että sääntöjä noudattavilta ihmisiltä viedään väkisin kaikki mahdollinen tila ja samalla säännöistä piittaamaton osa matkustajista saa erityiskohtelua, eli ruumalaukun ilmaiseksi koneeseen ja vielä sen lisäksi paremmat jalkatilat.

Vierailija
155/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vika on ensisijaisesti siinä että liian isoja matkalaukkuja päästetään turvatarkastuksen läpi. Viimeistään siinä pitäisi olla tarkempi syynäys ja isot laukut ohjata ruumaan. Ja en aina ymmärrä ihmisiä ketkä yrittävät änkeä kaikki matkatavaransa käsimatkatavaroihin. Luulisi monen pussin ja kassin kanssa matkustaminen olevan ärsyttävää ja lentomatkustaminen muutenkin hidasta. Ei kai kenelläkään ole niin kiire ettei voi odottaa sen aikaa kun saa laukkunsa ruumasta?

Ja puhun nyt nimenomaan lomamatkailijoista. Työmatkat tai muuten oikeasti vain käsimatkatavaroilla matkustavat ovat asia erikseen. 

Mitä tuohon otsikon kysymykseen tulee, niin kyllä heillä on oikeus pyytää. 

Vierailija
156/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vähän sapettaa nämä tietämättömät urpot, jotka syyttävät ”minä, minä, minä” -henkilöksi minua siitä, kun ainostaan vaadin tasapuolista kohtelua ja annettujen ohjeiden noudattamista! Itse matkustan aina pienen 20 litran päiväreppu käsimatkatavarana ja isompi laukku ruumassa. Haluan pienen reppuni hyllylle ja jalkatilan vapaaksi. En kaivele reppuani kesken lennon. Ap

Saakohan mistään yöreppua yölentoja varten?

Vierailija
157/169 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Interrail aikoina nukuinkin vyölaukku ympärillä.

Yhä tuntuu luontevalta pitää vyössä passi, pankkikortti, lääkkeet ja pikkuinen puhelin, olisin valmis evakuoitumaan heti. Muut kamat on 18 litran repussa. Jossain oli mainos että joku nainen oli keksinyt ommella isoon kaulahuiviin vetoketjullisen passitaskun. Myös reisitaskuun mahtuu.

Veikkaan että mikään evakuointi ei onnistuisi juuri valtavan laukkumäärän takia. Mitä ihmettä teette niillä kaiken maailman pakkeleilla? Varsinkin kun voi netistä tilata, ettei tarvi kantaa maailman ääristä mitään.

Muuten, ainakin vanhempia ihmisiä kehotetaan kävelemään, tulppariskin takia eikä sitä pidä paheksua.

Reppu painaa tyhjänä vähemmän kuin laukku, niistä kertyy iso painoero.

Älkää olko niin hirveän typeriä ja itsekkäitä. Varsinkin kun moni on kokenut matkustaja, silti aina samat sähläykset.

Vierailija
158/169 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette nyt kaikki käsittäneet väärin käsimatkatavaroiden idean.

1. Käsimatkatavaroihin kuuluu yksi iso käsimatkatavara (kabiinilaukku) ja yksi pieni käsimatkatavara (käsilaukku tai pieni reppu) per matkustaja

2. Se pieni käsimatkatavara on tarkoitus laittaa sinne edessäistuvan penkin alle. Ei siten että molemmat laitetaan hyllylle.

3. Jos kone on täysi, niin virkailija kyllä siirtävät niitä isoimpia kabiinilaukkuja sinne ruumaan.

Vierailija
159/169 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Käsimatkatavaroihin kuuluu yksi iso käsimatkatavara (kabiinilaukku) ja yksi pieni käsimatkatavara (käsilaukku tai pieni reppu) per matkustaja

Halpalentoyhtiöistä osa sallii tasan yhden käsimatkatavaran, jollaiseksi lasketaan läppärisalkkukin. Jos matkustajalla on hattuhyllylle menevä matkalaukku ja kädessä käsilaukku, niin lentovirkailija voi vaatia laittamaan boardauksessa käsilaukun matkalaukun sisään (nähdäkseen että käsilaukku todella mahtuu matkalaukkuun eli että matkustajalla todella on vain yksi käsimatkatavara).

Kun käsimatkatavaroita kirjaimellisesti sallitaan tasan yksi niin se toisaalta helpottaa virkailijoiden työtä käsimatkatavaran laskemista per henkilö (monesti käsimatkatavaroiden määrää on vaikea hahmottaa kun yhdellä ihmisellä on matkalaukku, olkalaukku, taxfree-ostospussi ja kädessä keikkuu vielä takki) mutta toisaalta tuo ylimääräistä vaivaa matkustajalle, jos matkustaja joutuu ensin laittamaan kaikki tavaransa yhden käsimatkatavaran sisään ja boardauksen jälkeen purkamaan käsimatkatavaraa saadakseen penkin alle menevän laukun hyppysiinsä ennen koneeseen nousua.

Vierailija
160/169 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2. Se pieni käsimatkatavara on tarkoitus laittaa sinne edessäistuvan penkin alle. Ei siten että molemmat laitetaan hyllylle.

3. Jos kone on täysi, niin virkailija kyllä siirtävät niitä isoimpia kabiinilaukkuja sinne ruumaan.

Erittäin monet lentoyhtiöt eivät salli kahta lentolaukkua/pussia/käsilaukkua jne. Eikä ole enää vain halpalentoyhtiöiden juttu, myös muut hinnoittelevat liput eri luokkiin ja voi olla että lippuusi sisältyy tasan yksi tavara.