Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että Finnair pyytää laittamaan reput ja käsilaukut edessä olevan istuimen alle, jotta isommille käsimatkatavaroille eli matkalaukuille jäisi tilaa ylöhyllyille?

Vierailija
19.04.2019 |

Minä haistatan pitkät tuollaiselle pyynnölle! Sijoitan jalkani edessä olevan istuimen alle ja muuta sinne ei mahdukaan! Ongelmanahan on juuri siinä, että ylisuuria käsimatkatavaroita annetaan ylipäätään ottaa matkustamoon. Vaikka enimmäismitat on tiedossa, niiden noudattamista ei valvota. Tällaisilla kuulutuksilla kannustetaan ohjeiden rikkomiseen ja pannaan ohjeita noudattavat maksumiehiksi.

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen laukun tartte olla kuin nousun ja laskun ajan siellä penkin alla, sen hetken varmaan kestät koipinesi.

Pistät kiltisti laukun sinne alle, sit kun voi olla turvavyönkin pois niin otat laukun syliisi tai oman tuolin alle.

Vierailija
122/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin juuri finnairin lennolla ja koko ajan portilla kuulutettiin, että laukun saa ilmaiseksi ruumaan jos joku luopuisi ja toisi portille..juurikin kun sitä käsimatkatavaraa oli kaikilla niin paljon😳

Eli tyhmiltä tunnollisilta kalliimman ruumalaukullisen lipun ostaneilta ensin rahat pois ja annetaan säännöistä piittaamattomien halpalippulaisten laittaa ylisuuri "käsi"matkatavaransa ruumaan ilmaiseksi. Hieno firma.

Pöh. Kirjatun matkatavaran ostaneet normaalisti matkustavat isomman laukun kanssa, jonka painokin ylittää matkustamossa sallitun matkatavaran. Miksi ihmeessä ostaisin 8-10 kg repulleni ruumatilaa!? En vapaaehtoisesti laitasitä ruumaan edes ilmaiseksi(!), koska katoamisen ja rikkoutumisen lisäksi saatan joutua odottelemaan sitä hihnalla ja menetän vielä jatkoyhteyteni (bussi, juna).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on niitäkin joilla on vaan käsveska tai pieni reppu. Itse lukeudun niihin joilla on mitat täyttävä lentolaukku ylähyllylle.

jos joutuu joka tapauksessa odottamaan ruumasta matkalaukkunsa niin on sama pakata sinne kaikki mahdollinen niin ei tarvitse kantaa niita lentokoneeseen.

Vierailija
124/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on minusta ihmisoikeuskysymys. tietäkää oikeutenne, ja vaatikaa niitä raivokkaasti! Oikeutta Finnairin matkailijoille!

Vierailija
125/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjatun matkatavaran ostaneet normaalisti matkustavat isomman laukun kanssa, jonka painokin ylittää matkustamossa sallitun matkatavaran.

Jostain syystä niin matkustaa monet käsimatkatavaralipun ostaneetkin. Sitähän tässä ketjussa juuri käsitellään.

Vierailija
126/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vältän Finnairia muista syistä: palvelu on muuttunut monella tapaa huonoksi. Jos työmatkalle varaa lennon, jonka hintaan ei sisälly ruokaa (kuten Finnairin Euroopan-lennot), se ruoka pitää itse maksaa.

Millä yhtiöillä muka kuuluu ruoka economy-lipun hintaan Euroopan lennoilla?

Lufthansa, AirFrance, KLM... Ei se aina lämmintä ruokaa ole, mutta snacksilläkin pärjää jo vähän aikaa. Finnairin lippu on usein muita kalliimpi, ja silti siihen ei sisälly muuta kuin kahvi ja se paljon puhuttu mustikkamehu.  Vielä 10 vuotta sitten Finnairin palvelu oli huippua, mutta ei enää. Enkä nyt todellakaan puhu pelkästä ruokatarjoilusta. Töykeäksi on mennyt.

Vierailija
127/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjatun matkatavaran ostaneet normaalisti matkustavat isomman laukun kanssa, jonka painokin ylittää matkustamossa sallitun matkatavaran.

Jostain syystä niin matkustaa monet käsimatkatavaralipun ostaneetkin. Sitähän tässä ketjussa juuri käsitellään.

Uskoisin kumminkin, että heidän laukkunsa on lähes käsimatkalaukun mitoissa, ylipainoa voi kyllä olla.

Tämähän on lentoyhtiön huolimattomuutta ja piittamattomuutta. Tarkempi seula portille, ja ylisuuret/ylipainavat laukut surutta ruumaan. Hölmöä tuo vapaaehtoisten kuuluttaminen tai painostaminen hyväksyttävän kokoinen laukku ruumaan.

Aiemmin jotkut halpisyhtiöt olivat tosi tarkkoja, kaikki epäilyttävän näköiset laukut testattiin kehikossa. Mm. Ryanair. Ja Wizzair on tarkka siitä, ettei ole kuin yksi käsimatkatavara.

Vierailija
128/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkatavarani laitan suosiolla ruumaan - käsimatkatavaraksi vain käsilaukku jalkatilaan ja pieni laukku ylähyllylle, johon tarvittaessa mahtuu myös takki.

Eli et laita matkatavaroita ruumaan. Sikamaista.

Vierailija
129/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että matkustetaan pelkillä käsimatkatavaroilla (=iso säästö lipun hinnassa) on yleistynyt ja johtaa hulluihin tilanteisiin. Lensin ystäväni kanssa Norskilla Helsinki-Vantaalta Oslon kautta Barcelonaan. Ihmeteltiin kun kaikki hälytettiin lähtöportille TUNTIA ennen lähtöä Helsingin päässä. Noh, syy oli se, että halusivat jo valmiiksi alkaa laputtaa käsimatkatavaroita sittenkin ruumaan meneviksi, kun taisivat etukäteen tietää, ettei käsimatkatavarat tule mahtumaan matkustamoon.  Me saimme omamme matkustamoon, koska oli se vaihto Oslossa Barcelonan koneeseen. 

Takaisin tullessa samaa sählinkiä, mutta suora lento. Osan käsimatkatavaroista laputtivat ruumaan meneviksi jo kentällä. Meille sanottiin, että ottakaa vaan laukut mukaan koneeseen. Otimme mukaan koneeseen, jossa sanottiin, että ei mahdukaan, lähtekää koneesta ulos viemään laukut ruumaan. Heh. En suostunut tällaiseen pompotukseen ja alkamaan änkeä laukkua roudaten itseäni vastavirtaan takaisin ulos koneesta ja kas kummaa henkilökunta roudasi sitten laukkuni ruumaan.  

Näkisin, että tällainen säätö on kallista, mikseivät siis laskisi ruumaan menevien matkalaukkujen hintaa, niin vältyttäisi tältä sopalta tai ainakin se vähenisi...

Tässä ketjussa on ollut puhetta siitä, että vaikka matkatavarat mahtuu matkustamoon, ne voi olla tosi kaukana omasta istumapaikasta. Tuttavalleni kävi niin ja sitten kun poistuttiin koneesta oli hänen matkalaukun ottanut joku muu :( Laukkua ei ikinä löydetty.

Vierailija
130/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa huveksenne mielessänne joskus lähtöä odotellessa, kuinka paljon sitä tilaa on matkustajaa kohden! Kapearunkoisessa Airbussissa yksi ylöhyllyn luukku on tarkoitettu noin KUUDEN matkustajan käsimatkatavaroille! Jos yksi tulee ylisuuren laukun kanssa ja laittaa sen ylähyllylle poikittain, siinä meni jo puolet hyllyn tilasta.

Miksi sitä enää tarttis laskea, kun sinä juuri laskit sen?

Vierailija
131/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte varmaan just näitä, jotka muka-matkustaa kevyesti, pelkällä lentolaukulla ja repulla ja sitten se reppu on pienen rinkan kokoinen. Esim. Lapinlennoilla aasialaiset turistit on just näitä, lentolaukku, hieman sallittuja mittoja suurempi survotaan väkisin hyllylle ja sitten pyöritään se helvetin iso reppu selässä ympäriinsä, että kaikilla lähellä istuvilla on suunnilleen naama ruvella. Mun mielestä ei saisi olla kuin yksi käsimatkatavara. Jos se on se lentolaukku, niin sitten se on se. Jos se on käsilaukku, niin sitten vain se.

Vierailija
132/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen siis lainauksena aiempaan viestiin, mutta näköjään ei onnistunut lainaus.

Vierailija
133/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoyhtiöiden pitäisi huolehtia siitä, että käsimatkatavarat myös pysyvät kooltaan sallituissa rajoissa. Jos ei mahdu mittoihin tai painoraja paukkuu niin voi voi, maksamalla vaikka 50 e ekstraa saisi koko pakaasin ottaa ylipäänsä mukaansa. Kunnolliset sääntöjä noudattavat kärsivät jälleen ja säännöistä piittaamattomat hyötyvät maksamalla vähemmän! >:(

Vierailija
134/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sieltä megapakaasista käydään puolen tunnin välein etsimässä jotain tuikitarpeellista. Ja tietenkin sieltä ikkunapaikalta.

Tätä en ole koskaan tajunnut. Aika pieneen pussukkaan mahtuisi kaikki lennon aikana tarvittava ja sen voisi laittaa siihen edessä olevan penkin alle nousun ja laskun ajaksi ja lennon aikana vaikka siihen oman penkin reunaan jos tarvitsee saada jalkoja ojenneltua edessä olevan penkin alle.

Vierailija
135/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän sapettaa nämä tietämättömät urpot, jotka syyttävät ”minä, minä, minä” -henkilöksi minua siitä, kun ainostaan vaadin tasapuolista kohtelua ja annettujen ohjeiden noudattamista! Itse matkustan aina pienen 20 litran päiväreppu käsimatkatavarana ja isompi laukku ruumassa. Haluan pienen reppuni hyllylle ja jalkatilan vapaaksi. En kaivele reppuani kesken lennon. Ap

Vierailija
136/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä paikka repulle/pienelle laukulle on edessä olevan penkin alla. Ap ja ilmeisesti tosi moni muukin palstalainen ovat niitä matkustajia jotka koko lennon häiritsevät vieressä istuvia kun koko ajan pitää pomppia ylös etsimään sieltä lokerossa olevasta repusta sitä sun tätä. Ota reppu/laukku lähelle, penkin alle niin kaikki tarvitsemasi on käden ulottuvilla etkä häiritse muita. Mutta ei, kun minä, minä, minä ja minulla on oikeus.

Just näin. Lennän 10h lentoja säännöllisesti ja minulla on aina reppu, jossa on vain oleelliset, edessä penkin alla. Lämmin paita, jonka laitan heti päälle, villasukat, jotka menevät heti jalkaan. Niskatyyny, jonka otan heti käyttöön. Vähän evästä, käsidesiä, huulirasva, puhelin, läppäri, kirja, nenäliinoja, lääkkeet, laturit ja virtajohdot. Lisäksi yksi ylimääräinen vaatekerrasto, muutamat kalsarit ja sukat, ja dödö+vähän meikkiä siltä varalta, että matkalaukku myöhästyisi tai katoaisi. Kohteesta voi ostaa puuttuvia tuotteita, jos matkalaukku myöhästyy tai häviää.

Hyvin mahtuu, kun ei ylipakkaa paniikissa. 

N37

Vierailija
137/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varaan aina paikkani varauloskäynnin kohdalta, joten sorry, mutta minun laukkuni ei mene penkin alle vaan ylös hyllyyn. Ja kyllä, välillä tarvitsen lennon aikana sieltä jotain. Mutta låhes poikkeuksetta istun käytäväpaikalla, joten en mitenkään häiritse muita.

Vierailija
138/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmaa ei olisi, jos lentoyhtiöt todella huolehtisivat siitä, että matkustamoon saa ottaa vain YHDEN käsimatkatavaralaukun. Nykyisin monet ryysivät matkustamoon mukanaan lentolaukku (sallitun kokoinen tai sitten ei), pc-laukku, käsilaukku ja pari muovikassia, joissa on lentokenttäostokset. Ei ihme, ettei tilaa tahdo löytyä.

Ostokset pitää mahtua käsimatkapakaasiin

Riippuu lentoyhtiöstä ja minkälaisella lipulla matkustaa. Kannattaa selvittää nämä ennen matkaa.

Vierailija
139/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tämä on minusta ihmisoikeuskysymys. tietäkää oikeutenne, ja vaatikaa niitä raivokkaasti! Oikeutta Finnairin matkailijoille!

Finnairilla on selvät säännöt ja jos joku erehtyy tuomaan tavallista isomman matkalaukun ja valtaa koko tilan (2 ihmistä) niin minä saan kyllä suun auki. 

Vierailija
140/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen laukun tartte olla kuin nousun ja laskun ajan siellä penkin alla, sen hetken varmaan kestät koipinesi.

Pistät kiltisti laukun sinne alle, sit kun voi olla turvavyönkin pois niin otat laukun syliisi tai oman tuolin alle.

ei laiteta oman tuolin alle vaan edessä olevan istuimen alle lähtö ja laskutilanteessa, sitten voit ottaa syliin.