Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että Finnair pyytää laittamaan reput ja käsilaukut edessä olevan istuimen alle, jotta isommille käsimatkatavaroille eli matkalaukuille jäisi tilaa ylöhyllyille?

Vierailija
19.04.2019 |

Minä haistatan pitkät tuollaiselle pyynnölle! Sijoitan jalkani edessä olevan istuimen alle ja muuta sinne ei mahdukaan! Ongelmanahan on juuri siinä, että ylisuuria käsimatkatavaroita annetaan ylipäätään ottaa matkustamoon. Vaikka enimmäismitat on tiedossa, niiden noudattamista ei valvota. Tällaisilla kuulutuksilla kannustetaan ohjeiden rikkomiseen ja pannaan ohjeita noudattavat maksumiehiksi.

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu että näin montaa tämäkin asia ärsyttää. Itse lennän pahimmillaan pari kertaa viikossa enkä ole vielä tästä ongelmaa leiponut.

Ensinnäkin, matkalippuuni useimmilla lentoyhtiöillä kuuluu ruumaan menevän laukun tai laukkujen lisäksi yksi käsimatkavara ja yksi henkilökohtainen tavara, eli pieni laukku tai läppäri yms.

Jos minulle tarjotaan mahdollisuutta laittaa käsimatkatavarani ruumaan niin sanon ei kiitos.

En muista että koskaan lentoemäntä olisi pyytänyt minua siirtämään tavaraa hyllyltä jalkoihin, mutta jos pyytää niin taas vastaan ei kiitos.

Joskus käsimatkatavarat täytyy viedä muualle kuin juuri oman penkin kohdalle, mutta tämä tapahtuma viivästyttää koneesta poistumistani muutamalla minuutilla ja kestän sen kyllä.

Vierailija
82/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina se cabinsize kokoinen laukku +ruumalaukku mukana. Tuossa matkustamolaukussa on ns. "selvitymispakkaus" jos ruumalaukku katoaa/myöhästyy.

Ei olisi kivaa huomata kohteessa että hupsista on vain nämä vaatteet mitä päällä ja kaikki muut kamat "jossain". Vaikka vakuutus korvaa, niin aika vaikea se on haalia "laukullinen" vaatteita ym. tavaraa hetkessä kasaan. Joissain kohteissa jopa _mahdotonta_ (tyyliin joku Niilin risteily tmv. jossa pienellä laivalla mennään joella ja välillä jossain nähtävyydellä pysähdytään).

Itsellä on myös esim. todella vaikea löytää hyviä rintaliivejä/bikineitä, tietyt luottomerkit/-mallit joita ei varmasti "kaikialta" maailmasta löydy.

Minulla on myös käsilaukku, se aina penkin alla, ja siellä vesipullo, lukemista, puhelin, passia, lomapakko ym. ylähyllylle en koskaan pompi matkan aikana,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa Heathrowlla on hyvä ratkaisu. Sellainen malliloota, mihin käsimatkaravaroiden pitää mahtua. Jokainen voi sitten mittailla laukkujensa koon siinä itse ennen lennolle lähtöä.

Tosiaan joka kentällä on. Mutta melkein aina se seisoo siinä seinän vierellä tyhjän panttina pölyttymässä. Eihän kukaan ylisuuren matkalaukun kanssa tuleva itse halua sitä laukkuaan sinne sovitella, vaan sen pitäisi olla löhtöportin virkailijan tehtävä ja siten karsia ruumaan ne isot laukut jo portilla! Voisiko joku lentoemo ja kenttävirkailija kertoa, miksi on olemassa säännöt mutta niiden noudattamista ei valvota?

Usein tähän on syynä ettei ole resursseja, en toki vastaa Finnairin puolesta tähän. Jos olet yksin portilla niin et ehdi yksinkertaisesti katsella käsimatkatavaroita, sillä joudut huolehtimaan lukuisista muista asioista, mitkä eivät välity matkustajille.

Lisäksi aivan muidenkin lentojen ja yhtiöiden matkustajia ramppaa kysymässä kaikkea mahdollista koko boarding tilanteen ajan. Matkustajalle on ihan sama kuka olet ja onko tilanne ns päällä, niin kauan kun on työvaatteet päällä, toimit kentän yleisenä infotiskinä ja kysymyksiä sataa aina aivan maan ja taivaan väliltä.

Finavian puolesta suurimmalla osalla portteja on itsepalvelu-boardaus ja sitäkään ei yksin pysty valvomaan aivan täysin. Jos on vähintään kaksi virkailijaa, niin tällöin toki toinen ”irtoaa” siihen ja toinen keskittyy muiden asioiden hoitoon.

Se porttihenkilökunnan työ, kun ei tosiaankaan ole vain ja ainoastaan sitä että piippaa jokaisen matkustajan boarding passin ja se oli siinä. (Mikä on aika yleinen harhaluulo!) Joudut soittamaan useampaan paikkaan boardauksen aikana, mahdollisesti selvittelemään mikä on jatkomatkustajien tilanne, kenties perumaan tai muuttamaan joidenkin varauksia, lisäksi kaikki ns ylimääräiset paikanvaihto- ja ”onko koneessa nettiä/saanko mennä heti koneessa vessaan/onko täällä jossain asiaa x” yms kyselyt. Tämän lisäksi portilla käy kyselemässä matkustajia, jotka kysyvät kysymyksiä aivan muuhun kuin omaan lentoosi liittyen.

Lisäksi niitä liian suuria laukkuja ei noin vain mitenkään heitetä sinne ruumaan. Jokaisessa laukussa on pakko olla tägi, ilman sellaista laukkua ei voi laittaa ruumaan. Lisäksi se vaatii koneen kuormaukselta ja kuormaajilta aikaa ja jonkun hakemaan ne suuret laukut portilta. Jos on bussikortti eli kone ei ole putkessa vaan jossain kaukana terminaalista niin kuormaajien on mahdotonta tulla hakemaan laukkuja jostain parin kilometrin päästä missä kone fyysisesti itse on. Joskus ruumaan ei myös mahdu oikeasti mitään ylimääräistä.

Toki laukkuja poistetaan aktiivisesti aina kun siihen on mahdollisuus! (Se että juuri sinun lennollasi näin ei ollut, ei tarkoita etteikö millään lennolla niin tehtäisi.) Tällöin virkailijoita on kuitenkin pakko olla enemmän kuin se yksi ja niin että toinen pystyy keskittymään portilla vain niihin laukkuihin. Aika harva matkustaja valitettavasti kuitenkaan vapaaehtoisesti tarjoutuu jättämään laukkuaan ilman siis mitään maksua, vaikka siihen on mahdollisuus. Aina kuulee juuri sen ettei halua odottaa laukkua kohteessa tai siellä on jotain särkyvää, mikä on toki ihan validi selitys.

Vierailija
84/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoossa Heathrowlla on hyvä ratkaisu. Sellainen malliloota, mihin käsimatkaravaroiden pitää mahtua. Jokainen voi sitten mittailla laukkujensa koon siinä itse ennen lennolle lähtöä.

Tosiaan joka kentällä on. Mutta melkein aina se seisoo siinä seinän vierellä tyhjän panttina pölyttymässä. Eihän kukaan ylisuuren matkalaukun kanssa tuleva itse halua sitä laukkuaan sinne sovitella, vaan sen pitäisi olla löhtöportin virkailijan tehtävä ja siten karsia ruumaan ne isot laukut jo portilla! Voisiko joku lentoemo ja kenttävirkailija kertoa, miksi on olemassa säännöt mutta niiden noudattamista ei valvota?

Usein tähän on syynä ettei ole resursseja, en toki vastaa Finnairin puolesta tähän. Jos olet yksin portilla niin et ehdi yksinkertaisesti katsella käsimatkatavaroita, sillä joudut huolehtimaan lukuisista muista asioista, mitkä eivät välity matkustajille.

Lisäksi aivan muidenkin lentojen ja yhtiöiden matkustajia ramppaa kysymässä kaikkea mahdollista koko boarding tilanteen ajan. Matkustajalle on ihan sama kuka olet ja onko tilanne ns päällä, niin kauan kun on työvaatteet päällä, toimit kentän yleisenä infotiskinä ja kysymyksiä sataa aina aivan maan ja taivaan väliltä.

Finavian puolesta suurimmalla osalla portteja on itsepalvelu-boardaus ja sitäkään ei yksin pysty valvomaan aivan täysin. Jos on vähintään kaksi virkailijaa, niin tällöin toki toinen ”irtoaa” siihen ja toinen keskittyy muiden asioiden hoitoon.

Se porttihenkilökunnan työ, kun ei tosiaankaan ole vain ja ainoastaan sitä että piippaa jokaisen matkustajan boarding passin ja se oli siinä. (Mikä on aika yleinen harhaluulo!) Joudut soittamaan useampaan paikkaan boardauksen aikana, mahdollisesti selvittelemään mikä on jatkomatkustajien tilanne, kenties perumaan tai muuttamaan joidenkin varauksia, lisäksi kaikki ns ylimääräiset paikanvaihto- ja ”onko koneessa nettiä/saanko mennä heti koneessa vessaan/onko täällä jossain asiaa x” yms kyselyt. Tämän lisäksi portilla käy kyselemässä matkustajia, jotka kysyvät kysymyksiä aivan muuhun kuin omaan lentoosi liittyen.

Lisäksi niitä liian suuria laukkuja ei noin vain mitenkään heitetä sinne ruumaan. Jokaisessa laukussa on pakko olla tägi, ilman sellaista laukkua ei voi laittaa ruumaan. Lisäksi se vaatii koneen kuormaukselta ja kuormaajilta aikaa ja jonkun hakemaan ne suuret laukut portilta. Jos on bussikortti eli kone ei ole putkessa vaan jossain kaukana terminaalista niin kuormaajien on mahdotonta tulla hakemaan laukkuja jostain parin kilometrin päästä missä kone fyysisesti itse on. Joskus ruumaan ei myös mahdu oikeasti mitään ylimääräistä.

Toki laukkuja poistetaan aktiivisesti aina kun siihen on mahdollisuus! (Se että juuri sinun lennollasi näin ei ollut, ei tarkoita etteikö millään lennolla niin tehtäisi.) Tällöin virkailijoita on kuitenkin pakko olla enemmän kuin se yksi ja niin että toinen pystyy keskittymään portilla vain niihin laukkuihin. Aika harva matkustaja valitettavasti kuitenkaan vapaaehtoisesti tarjoutuu jättämään laukkuaan ilman siis mitään maksua, vaikka siihen on mahdollisuus. Aina kuulee juuri sen ettei halua odottaa laukkua kohteessa tai siellä on jotain särkyvää, mikä on toki ihan validi selitys.

Siis bussiportti 😃

Vierailija
85/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten laitetaan yksi lentoemoista vahtimaan matkatavaroita sovituslaatikon kanssa jo siihen portille tai välittömästi sen jälkeen, jos joku vammainen palvelusopimus kieltää osallistumasta varsinaiseen porttitsekkaukseen. Nythän ne seisoo tumput suorina koneen kapeilla käytävillä ja alkaa touhuta vasta sitten, kun on liian myöhäistä.

Vierailija
86/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa järkevä paikka repulle/pienelle laukulle on edessä olevan penkin alla. Ap ja ilmeisesti tosi moni muukin palstalainen ovat niitä matkustajia jotka koko lennon häiritsevät vieressä istuvia kun koko ajan pitää pomppia ylös etsimään sieltä lokerossa olevasta repusta sitä sun tätä. Ota reppu/laukku lähelle, penkin alle niin kaikki tarvitsemasi on käden ulottuvilla etkä häiritse muita. Mutta ei, kun minä, minä, minä ja minulla on oikeus.

Höpö, höpö. Joillakin on vaan sen verran pitkät sääret ja reidet, että se edessä olevan istuimen alla oleva tila on varattu jaloille eikä sinne kunnolla muuta mahdu! Siksi reppu hylkylle! Ilman, että on tarvetta kertaakaan ryhtyä kaivelemaan sitä matkan aikana. Osaan kyllä ottaa lompakon ja kännykän etukäteen siihen pieneen istuintaskuun.

Hahhaa ja ne jää siihen kun ryntäät ylähyllylle ja koneesta pois

Vierailija
87/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä on ihan joka kentällä.

Huomaa miten vähän ihmiset tuota käyttävät, jos Helsinki-Vantsslla on se jäänyt huomaamatta.

Ongelmalennoilla on portilla kärry johon henkilökunta ottaa laukut. Nykyään kun on automaatti chek in ja matkalaukku drop, niin paljon jää matkustajan omaan vastuuseen. Aika monella lentolsikun pyörät jää mittojen ulkopuolelle. Ne pitää oikeasti olla niissä mitoissa. Mutta suunnitelma on ollut kansainvälisesti pienentää lentolaikkujen sallittua kokoa. En tiedä tuleeko koskaan käytäntöön. Nykyään joka yhtiöllä on omat maksimi mittaansa.

Vierailija
88/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää se, että nykyään jokaisen lennon check innissä aletaan puoliväkisin laittaa käsimatkatavaroitakin ruumaan. "Nyt olis ilmaiseksi tälläinen hyvä mahdollisuus, ajattele ei tarvitse kantaa tuota reppua/laukkua". Niin eli yritätte vaan että matkustajat eivät ottaisi sallittuja käsimatkatavaroita koska tilaa on niin vähän.

Mihinköhän olisi tarkoitus siirtää kaikki huolella pakatut arvoesineet? Läppäri, kamera, lompakko, kännykkä, musiikkisoitin, lääkkeet, avaimet? Ne on tarkoituksella käsimatkatavaroissa, koska haluan pitää ne lennonkin aikana vieressäni. Sitä paitsi tiedän tapauksen jossa matkustaja taipui tähän ehdotteluun ja laukusta vietiin arvokasta tavaraa. Virkailija ei varoittanut tai pyytänyt pitämään arvoesineitä mukana, tärkeintä oli vain ettei hattuhyllylle mene "liikaa" laukkuja...

Ne mahtuu pikkureppuun.

Vierailija
89/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkureppuun mahtuu kännykkä.kamera.kuulokkeet.lääkkeet.nenäliinapakkaus.kampa.harja.passi.lompakko.avaimet.tenaleidit.tanpoonit.siteet.pikkuhousunsuoja.Huulirasva.käsirasva ja muuta et tarvitse lennon aikana.

Vierailija
90/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon järkeväpi on sijoittaa oman istuimen alle.

Urpo! Oman istuimesi alla oleva tila kuuluu takana olevalle matkustajalle!

Minulle kävi kerran niin, että edessäni istuva nainen oli laittanut laukkunsa oman istuimensa alle. Kun pyysin häntä siirtämään sen oikeaan paikkaansa eli hänen edessään olevan istuimen alle, hän rupesi vänkäämään ja omahyväinen ilme naamallaan toisteli, että laukku laitetaan aina oman istuimen alle. No, minun istuimeni alla oli luonnollisesti - niin kuin pitääkin - takanani istuvan matkustajan laukku, joten minun (sallitun kokoiselle) laukulleni ei sitten ollut mitään paikkaa. Oli epämukava matka laukku jalkatilassani, mutta en viitsinyt pyytää kiireisiä lentoemoja erotuomariksi.

Vierailija
91/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää se, että nykyään jokaisen lennon check innissä aletaan puoliväkisin laittaa käsimatkatavaroitakin ruumaan. "Nyt olis ilmaiseksi tälläinen hyvä mahdollisuus, ajattele ei tarvitse kantaa tuota reppua/laukkua". Niin eli yritätte vaan että matkustajat eivät ottaisi sallittuja käsimatkatavaroita koska tilaa on niin vähän.

Mihinköhän olisi tarkoitus siirtää kaikki huolella pakatut arvoesineet? Läppäri, kamera, lompakko, kännykkä, musiikkisoitin, lääkkeet, avaimet? Ne on tarkoituksella käsimatkatavaroissa, koska haluan pitää ne lennonkin aikana vieressäni. Sitä paitsi tiedän tapauksen jossa matkustaja taipui tähän ehdotteluun ja laukusta vietiin arvokasta tavaraa. Virkailija ei varoittanut tai pyytänyt pitämään arvoesineitä mukana, tärkeintä oli vain ettei hattuhyllylle mene "liikaa" laukkuja...

Ne mahtuu pikkureppuun.

Niin, minulla on reppu käsimatkatavarana. Pointtina on se, että siinä check innissä aletaan vaatia sitä jo pakattua reppua ruumaan. Ei minulla siinä ole ylimääräistä käsilaukkua tai vielä pienempää reppua, johon voisin siirtää ne tärkeät tavarat, kun ne on jo tarkoituksella pakattu siihen käsimatkatavaraan, joka minulla on mukana. Silti joka ikinen kertaa reppuani pyydetään ruumaan.

Vierailija
92/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten laitetaan yksi lentoemoista vahtimaan matkatavaroita sovituslaatikon kanssa jo siihen portille tai välittömästi sen jälkeen, jos joku vammainen palvelusopimus kieltää osallistumasta varsinaiseen porttitsekkaukseen. Nythän ne seisoo tumput suorina koneen kapeilla käytävillä ja alkaa touhuta vasta sitten, kun on liian myöhäistä.

Miksei matkustajat voi itse huomioida asiaa? Jos haluavat tunkea reissun tavarat lentolaikkuun, niin ihan normaalia odottaa, että se on sallituissa rajoissa.

Vierailija
93/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä ärsyttävät nämä ylisuuria laukkuja sisälle koneeseen raahaavat kun itse tuo sinne vain sallitun kokoisia. Kerran paras oli perhe, joilla jokaisella oli mukanaan aivan valtava rinkka. Jokainen niistä täytti kokonaan sen laukkutilan. Aivan uskomatonta, että saivat tuoda ne sisälle koneeseen! Lentoemännät sitten hiki päässä etsivät paikkoja muiden matkustajien tavaroille ja survoivat tosiaan toisten tavaroita jalkoihin.

Ärsyttää kun pitää tämän asian takia rynniä sinne koneeseen. Että saa laukkunsa mahtumaan ja mahdollisimman lähelle omaa istumapaikkaa. Jos tulet koneeseen viimeisten joukossa, niin ei helposti enää laukkutilaa irtoa. Muutoin antaisin kiireisimpien mennä sisään ensin ja menisin vasta lopussa. Tavallisesti näin teen koneesta poistuessa (paitsi jos istun käytäväpaikalla ja ikkunan puolella istuvilla on kiire).

Vierailija
94/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mahtuu pikkureppuun.

Niin, minulla on reppu käsimatkatavarana. Pointtina on se, että siinä check innissä aletaan vaatia sitä jo pakattua reppua ruumaan. Ei minulla siinä ole ylimääräistä käsilaukkua tai vielä pienempää reppua, johon voisin siirtää ne tärkeät tavarat, kun ne on jo tarkoituksella pakattu siihen käsimatkatavaraan, joka minulla on mukana. Silti joka ikinen kertaa reppuani pyydetään ruumaan.

Erikoista. Minulla on sama, mutta koskaan ei reppua ole pyydetty ruumaan. Olisiko repussa jotain erikoista? Lapseni tarkastettiin aina erikseen. Hän oli alle kouluikäinen. Kerran kysyin, että miksi tarkastavat, niin yhdessä pelikoneessa oli joku juttu, joka aiheutti tarkemman tarkastuksen. Se kun vaihtui toiseen pelikoneeseen, niin ongelma katosi.

Vierailija
95/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös olemassa ohje, että matkustamoon tuotava matkalaukku olisi pehmeä. Ei kovamuovinen. Sekin jää monelta huomioimatta.

Vierailija
96/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei matkustajat voi itse huomioida asiaa?

Siksi kun eivät osaa/halua/viitsi?  Koneen oikea kuormaus on lentohenkilökunnan tehtävä ja mahdolliset sekoilun aiheuttamat myöhästymismaksutkin joutuu maksamaan lentoyhtiö, eivät matkustajat.

Vierailija
97/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä nähnyt selkeästi ylisuurta laukkua, katsokaas kun aika iso lentolaukku on vielä sallituissa mitoissa, esim. laukku jota käytän ruumalaukkuna, mahtuisi vielä joillakin yhtiöillä käsimatkatavaraksi. Minulla on pienin mahdollinen lentolaukku (laukkumyyjän mukaan), ja silti laukku mahtuu pitkittäissuunnassa juuri ja juuri ylös. Lentolaukkua en halua laittaa ruumaan, koska sisällä on paljon arvotavaroita. Minua ärsyttää, että siellä ylhäällä on tullessani aina pieniä nyssyköitä ja ulkovaatteita heitelty pitkin ja poikin, ne oikeastaan mahtuisivat alas, lentolaukku ei.

Vierailija
98/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä ärsyttävät nämä ylisuuria laukkuja sisälle koneeseen raahaavat kun itse tuo sinne vain sallitun kokoisia. Kerran paras oli perhe, joilla jokaisella oli mukanaan aivan valtava rinkka. Jokainen niistä täytti kokonaan sen laukkutilan. Aivan uskomatonta, että saivat tuoda ne sisälle koneeseen! Lentoemännät sitten hiki päässä etsivät paikkoja muiden matkustajien tavaroille ja survoivat tosiaan toisten tavaroita jalkoihin.

Eikö kukaan huomauttanut asiasta lentoemoille että eipä muuten käy?  Eihän noin voi kertakaikkiaan toimia! :O

Vierailija
99/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä nähnyt selkeästi ylisuurta laukkua

Niitä näkyy joka lennolla. Rinkkoja, 40-50 litran reppuja, ylisuuria vetolaukkuja. Huippuhetkinä useasti bongatut täpötäydet siniset Ikea-kassit!

Jopa 25 litran repuissa tulee syvyysrajoitus vastaan yllättävän nopeasti, kun se sullotaan täyteen tavaraa.

Vierailija
100/169 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mahtuu pikkureppuun.

eivoo koskaan pyydetty ruumaan viemään. Mitat täyttävä.