Helvetin uusioperhearki!
Miehelläni on teini-ikäinen lapsi edellisestä liitosta. Lapsi käy meillä säännöllisesti viikonloppuja viettämässä. Itselleni nämä viikonloput ovat suoraan sanottuna epämiellyttäviä!
Lapsi on luonteeltaan aika erikoinen, sulkeutunut eikä ota mitään kontaktia. Mieheni mielestä lapselta ei pidä vaatia yhtään mitään, ei sääntöjen noudattamista eikä mitään pienimpiäkään asioita voi pyytää tekemään. Esim. ei korjaa omia sotkujaan vaan asenne on välinpitämätön. Jos mieheni jotain joskus on pyytänyt tekemään, niin siitä alkaa vastaan sanominen. Ehdotin miehelleni, että lapsi voisi joskus itsekin siivota omaa huonettaan, niin mies ei tästä ajatuksesta syttynyt. Mieluummin sitten vaikka mies siivoaa lapsen puolesta kunhan ei tarvitse lasta käskeä mihinkään. Ilmoitin etten vastaisuudessa enää lapsen huonetta siivoa.
Mieheni ja lapsen suhde on ihan hiton outo; lähinnä viestisovelluksen kautta kommunikoivat. Jos lapsi tekee jotain väärää tai paheksuttavaa, niin mieheni vaikenee täysin eikä suostu lasta millään tavalla ojentamaan tai isällisesti puhuttamaan, eli lapsi saa käytännössä tehdä niin kuin haluaa. Lisäksi mieheni passaa ja palvelee jo aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastaan, mikä on minusta ihan pöyristyttävää. Esim. annostelee ruuan valmiiksi lautaselle ja kattaa pöytään ettei lapsen tarvitse edes sitä tehdä, raivaa lapsen käyttämät astiat, juoksuttaa lapselle huoneeseen hänen pyytämiään asioita (mehua, sipsejä, muuta syömistä) ettei lapsen tarvitse osoittaa minkäänlaista omatoimisuutta.
Viime aikoina olen sitten huomannut, että lapsi käyttää minun henkilökohtaisia tavaroita, siis henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä tavaroita! Olen tästä ihan raivona! Lapselle ei ole ilmeisesti opetettu mitään hygieniaan liittyvää; käyttää surutta minun sheivausvälineitä, hammastahnaa, pesuaineita ym. Minähän en tietenkään voi lapselle mitään sanoa eikä sano miehenikään ettei vaan lapsi pahoita mieltään!! Kaikki omat henkilökohtaiset tavarat pitäisi laittaa lukkojen taakse. Lisäksi lasta pitää jatkuvasti muistuttaa, että kädet pitää pestä vessassa asioinnin jälkeen. Minua kuvottaa moinen epähygieeninen sottapytty. Haluan huomauttaa vielä, että lapsi on siis jo iso, eikä mikään 5-vuotias, ja lapselle on ostettu toki kaikki omat hygieniatuotteet, mutta silti käyttää muiden tavaroita.
Mitähän tässä pitäisi tehdä (muuta kuin erota miehestä, sekin on käynyt mielessä...)?
Kommentit (340)
Tuossa tilanteessa olisi kyllä paras antaa vähän liekaa ja katsoa asioita sormien läpi. Sinä olet aikuinen ja toinen on vielä lapsi.
Onko lapsi teillä kylässä vai toisessa kodissaan isänsä luona? Mieti tämä ja toimi sitten loogisesti linjauksesi mukaan. Jos lapsi on kylässä, niin häntä passataan kuten vierasta, eikä vaadita osallistumaan kotitöihin tms mutta silloin lapsella ei ole myöskään oikeutta olla kuin kotonaan, eli käyttää toisten shampoita sun muita. Jos lapsi taas on toisessa kodissaan, hän saa olla kuin kotonaan, mutta silloin häntä koskevat myös perheenjäsenen velvollisuudet, kuten pieni siivous ym.
Lapsi on ilmeisesti jo isompi ja ei hän teillä enää montaa vuotta käy. Mikäli haluat pysyä hänen isänsä elämässä, niin kannattaa varmaan yrittää pitää hyvät välit lapseenkin jatkoa ajatellen.
Et kuulosta ihmlselle joka sopii uusperhe-elämään. Vapauta miehesi ja lapsesi itseltäsi.
Alista tyttö henkisesti seinänrakoon ja esitä miehelle viatonta. Kevyillä vitsiksi naamioiduilla heitoilla on lapsellisen helppoa murskata muutenkin epävarman teinin psyyke. Provosoi hänet täyteen raivoon ja anna hänen luhistua sen alle.
Veikkaan että suurin osa teistä arvostelijoista nostaisi aivan helvetillisen haloon jos vastaavassa tilanteessa teidän lastanne on äitipuoli mennyt opastamaan tavoille. Monikaan nainen ei sitä suvaitse, että äitipuoli puuttuu kasvatukseen. Juuri siksi asian pitäisi hoitaa isä. Ei äitipuoli ole velvollinen opettaa niitä asioita, mitä vanhemmat eivät ole viitsineet lapselleen opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha hienotunteisuus pois. Itse ottaisin härkää kunnolla sarvista ja puuttuisin asiaan. Ensin nätisti, ja jos ei mene perille, niin kovennan otetta niin kauan että menee. Jos joku suuttuu, niin suuttuu. Parhaassa tapauksessa pölyn laskeuduttua tämä isä-tytär-duo herää huomaamaan, että muita saman talouden ihmisiä on kunnioitettava. Joskus sitä kunnioitusta joutuu ikävä kyllä vaatimaan. Isä voi myös havahtua siihen, että hänen on otettava paremmin ohjat käsiinsä, jos ei halua perheeseen konflikteja.
Parhaassa tapauksessa isä ja tytär lähtevät yhdessä lätkimään, mikä olisikin paras vaihtoehto.
Paras vaihtoehto kenelle?
Isän ja tyttären elämä varmaan jatkuisi samanlaisena.
Kaikille paras vaihtoehto. Isä ja tytär saavat jatkaa entiseen malliin ja äitipuoli nauttia tavaroistaan ja ylhäisestä yksinäisyydestään.
Ap ei kertonut parisuhteen tilaa. Mitä jos se on täydellinen, kun ovat kahden kesken?Sitten menettää sen.
Sitten menettää. Omia valintoja, kuten uusperheellisyyskin.
Sano miehellesi että ottaa toisen asenteen lapsensa kanssa.Nyt lapsi ajattelee ettei hänestä välitetä kun ei mitään kuria ole ja siksi tekee mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Koeta kestää, eipä tuo enää kauan teillä norkoile.
Muuttavat opiskelemaan kauas(toivottavasti), aikuistuvat tai jotain.
Ehdota että isä ja lapsensa lähtisivät kahden vaikka päiväksi Tukholmaan,
seuraavalla kerralla (jonkun) mökille/mummolaan. Saisit olla alone🥰
Tai sitten asuu vanhemmillaam vielä ja pitkään. Täällä mun miehellä on 18v vkl-lapsi, käy lukiota ja kun se aikanaan loppuu, on edessä ainakin pari välivuotta ja sit jos hyvin käy niin pääsee haluamaansa tiedekuntaan yliopistoon, mikä on tässä kaupungissa. Eli moooonta vuotta edessä mamman ja papan luona. Mun hermo tosin voi katketa koska ei näy merkkejäkään aikuistumisesta, vrt aapeen case. Tosin ei yhtä paha, teini osaa käyttäytyä. Kun tutustuin mieheen, asiat esitettiin niin että teini muuttaa viimeistään lukiossa muualle vaan miten kävi? Eli jos olisin silloin tiennyt hänen jäävän aikamiespojaksi kotiin niin suhde ei olisi jatkunut. Itse oon 40v velanainen. Teinin sotkuja en siivoa ja siitä olen kuullut. Teinin kanssa sinänsä ihan okei välit, mukava nuori mutta v...ttaa tuo isänsä suhtautuminen ja hitollinen paapominen mihin en aiemmin ole missään törmännyt ja nyt mun riippakiveksi osui sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavalla kerralla (jonkun) mökille/mummolaan. Saisit olla alone🥰Tai sitten asuu vanhemmillaam vielä ja pitkään. Täällä mun miehellä on 18v vkl-lapsi, käy lukiota ja kun se aikanaan loppuu, on edessä ainakin pari välivuotta ja sit jos hyvin käy niin pääsee haluamaansa tiedekuntaan yliopistoon, mikä on tässä kaupungissa. Eli moooonta vuotta edessä mamman ja papan luona. Mun hermo tosin voi katketa koska ei näy merkkejäkään aikuistumisesta, vrt aapeen case. Tosin ei yhtä paha, teini osaa käyttäytyä. Kun tutustuin mieheen, asiat esitettiin niin että teini muuttaa viimeistään lukiossa muualle vaan miten kävi? Eli jos olisin silloin tiennyt hänen jäävän aikamiespojaksi kotiin niin suhde ei olisi jatkunut. Itse oon 40v velanainen. Teinin sotkuja en siivoa ja siitä olen kuullut. Teinin kanssa sinänsä ihan okei välit, mukava nuori mutta v...ttaa tuo isänsä suhtautuminen ja hitollinen paapominen mihin en aiemmin ole missään törmännyt ja nyt mun riippakiveksi osui sitten.
Pakkaa ladyshavesi ja poistu yksiöösi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla omat hammastahnat, en halua käyttää hammastahnaa jonka päätä on hierottu jonkun toisen hammasharjaan. Ihan hygieenisyyssyistä.
Hammastahnan päätä hierottu toisen hammasharjaan - voi ziisus mikä ongelma sinulla. Entäs ruokailuvälineet? niitäkin on joku voinut hieroa. Vietkö oman istuimen vessaan? oma suihkuhana ettei kukaan ole sitä hieronut?
Ei sitten ihan kurjaa ole elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että lapsi ei ole kotonaan silloin, kun on toisen vanhemman luona? On ei-toivottu yökyläilijä. Tämä on oksettava ketju. UusPERHE tosiaan.
OhisMinun lapseni olivat eron jälkeen vuoroviikkolapsia.
Silti, kun vuoroviikon purkivat niin sanoivat, ettei isän koti tuntunut kodilta. Minun luonani oli oikea koti.
Isä on isänä maailman paras, tekee ja touhuilee. Ehkä lapsella voi vain olla yksi ”koti”?
Ok, näin se saattaa olla. Oliko äitipuolta kuvioissa mukana?
On, ihan ok tyyppi, lapsilla ei pahaa sanottavaa. Oletan, että fiilis johtuu siitä, että minä olin lasten kanssa kotona, kun he olivat pieniä. Minä olin se kodinhengetär ja tein kodin kodiksi. Kotihan on fiilisjuttu.
Niinpä, nainenhan sen kodin hengetär on.
Todennäköisesti kodinhengetär on se, joka siellä kotona eniten on läsnä. Meillä se olin minä.
Ylläoleva
Oikeastiko voisi mieskin olla?
No ehkä, jos nainen on paljon esim. työmatkoilla ja mies pyörittää arkea. Ilmeisesti näin ei ole ap:n tapauksessa.
ilonaH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla omat hammastahnat, en halua käyttää hammastahnaa jonka päätä on hierottu jonkun toisen hammasharjaan. Ihan hygieenisyyssyistä.
Hammastahnan päätä hierottu toisen hammasharjaan - voi ziisus mikä ongelma sinulla. Entäs ruokailuvälineet? niitäkin on joku voinut hieroa. Vietkö oman istuimen vessaan? oma suihkuhana ettei kukaan ole sitä hieronut?
Ei sitten ihan kurjaa ole elämäsi.
Todennäköisesti teini on uittanut ap:n hammasharjaa pöntössä ja harjaillut takamustaan sillä 😂
Ihmettelen miksi uusien (lapsettomien) puolisoiden on niin tärkeää vetää rajat niin, etteivät osallistu lapsen kasvatukseen, jälkien siivoukseen tms. hankalaan puuhaan, mitä lapsen kanssa eläminen vaatii. Eikö se nyt olisi lapsen kannalta kaikkein parasta, että kodissa olevat aikuiset ovat molemmat kasvattajia ja huolehtijia riippumatta siitä ovatko biologisia vanhempia vai eivät, kuin että kodissa on sen vanhemman lisäksi yksi aikuinen, joka ei ole lapselle muuta kuin vanhemman uusi kumppani? Onhan se sille lapsen vanhemmallekin varmasti uuvuttavaa elää samanaikaisesti sekä yksinhuoltajan että lapsettoman pariskunnan toisen osapuolen roolia silloin, kun lapsi on saman katon alla.
Luulen, että suurin osa uusperheiden pitkään jatkuvista ongelmista on seurausta tällaisesta kummallisesta kuviosta, jossa lapsiperheessä hengaa yksi perheenjäsen, joka päivittäisellä toiminnallaan huutomerkinomaisesti osoittaa, ettei oikeasti kuulu kyseiseen perheeseen tai että lapsi ei kuulu perheeseen. Tietysti on myös kuvioita, joissa lapsen vanhempi itse vetäytyy kasvatusvastuusta ja sälyttää sen uuden kumppaninsa harteille, mikä on vain sama asia toisin päin ja ihan yhtä surkea vaihtoehto onnistuneelle uusperheelle. Mutta älkää nyt hyvät ihmiset niitä lapsia syyttäkö omista puutteistanne tai valinnoistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä siis oikeesti äitejä, jotka puolustavat avuttomaksi kasvattamista? Puolustavat vapaata kasvatusta, lapsille ei tarvitse opettaa oma-aloitteellisuutta?
Siivoavatko äidit teini-ikäisen tyttärensä huoneen mukisematta? Ja se on heidän mielestään OK?
Annostelevat ruoan lautaselle ja passaavat muutenkin?
Antavat teinin käyttää rajattomasti omia meikkejä, voiteita ja hygienituotteitaan (kalliitakin) vaikka teinillä on omansa?
Eivät hermostu jos oma, kallis naamarasva tai hiustuote käytetty yllättäen loppuun, kun tarvitsisi itse?
Jos on töihin lähtö ja hiukset pitäisi laittaa ja ei ole muotoilutuotetta jolla oma tukka asettuu?
Ihmeellistä! Ette hermostu teinille mistään?
Olette te äidit kyllä täydellisiä!
Ja uusperheen äitipuolet epätäydellisiä. 😁
Kumma juttu miksi mies vaihtoi noin täydellisen ihmisen noin epätäydelliseen. 😮KIITOS! Juuri tätä olen yrittänyt täällä jankuttaa. Osasit täysin asettua asemaani.
Ap
Miksi isä kasvattaa parhaillaankin lastaan avuttomaksi? Äitipuoli se vaan jaksaa haukkua äitiä... 😂
Täällä lapsen isä kuorii lapselle perunat (!), annostelee ruat, pilkkoo hedelmät ja keittää 3kertaa päivässä 17v pojalleen kaakaot. Lisäksi sata muuta esimerkkiä. Kerran pyysi mua kuorii pojalle perunat, en suostunut vaan vetosin että korkea aika oppia itse. Mies suuttui etten ymmärrä mistään mitään.
Meillä miehen tytär laitettiin korvaamaan taskurahoistaan meikit, jotka oli sotkenut piloille.
Jos olisin ollut teininä siinä tilanteessa, että olisin joutunut menemään isän ja jonkun harakan kotiin viikonloppuisin, ja siellä olisi alettu kasvattaa minua, niin olisi ollut helv**i irti.
Kyllä se teini vaistoaa sinun tympeän asenteesi ja hänelle tilanne on vähintään yhtä epämiellyttävä kuin sinulle. Sinulla ei ole mitään keinoa alistaa teiniä tahtoosi, koska tuon ikäiset eivät vaan taivu sellaiseen. Jos edes yrität, niin saat takuulla tulta ja raivoa vastaasi.
Vierailija kirjoitti:
Malliesimerkki siitä, että vanhemmat on eronneet ja lapsi jätetty ilman tukea tuuliajolle. Mies on hankkinut jo uuden asuinkumppanin ja äitiä ei muutenkaan kiinnosta. Se ainoa , joka lasta voisi tukea on isä, mutta kun on ollut kiire lyödä hynttyyt yhteen uuden naisen kanssa, niin ei osaa muuta kuin hyysätä. Ei ole lapsen vika , jos erot hoidetaan huonosti. Se ero kun voi sattua siihen lapseen enemmän kuin vanhempiinsa ja mikä on lopputulos? Lasta haukutaan , vaikka suurin syntipukki on siellä peilkuvassa.
Mikä ihmeen malliesimerkki?? "Isällä ollut kiire lyödä hynttyyt yhteen uuden naisen kanssa"?? Et selvästikään ole lukenut aiempia kommentteja, vanhemmat erosivat kun lapsi oli vielä vauva!! Että onpas isällä ollut kiire tosiaan!Ja tämä niin tyypillistä eronneiden akkojen puhetta: isällä ei saisi koskaan jatkossa olla oikeutta parisuhteeseen jonkun toisen kanssa, pitäisi elää vain ja ainoastaan lasta varten. Lapsen äiti sen sijaan voi etsiä uuden miehen ja tehdä mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seuraavalla kerralla (jonkun) mökille/mummolaan. Saisit olla alone🥰Tai sitten asuu vanhemmillaam vielä ja pitkään. Täällä mun miehellä on 18v vkl-lapsi, käy lukiota ja kun se aikanaan loppuu, on edessä ainakin pari välivuotta ja sit jos hyvin käy niin pääsee haluamaansa tiedekuntaan yliopistoon, mikä on tässä kaupungissa. Eli moooonta vuotta edessä mamman ja papan luona. Mun hermo tosin voi katketa koska ei näy merkkejäkään aikuistumisesta, vrt aapeen case. Tosin ei yhtä paha, teini osaa käyttäytyä. Kun tutustuin mieheen, asiat esitettiin niin että teini muuttaa viimeistään lukiossa muualle vaan miten kävi? Eli jos olisin silloin tiennyt hänen jäävän aikamiespojaksi kotiin niin suhde ei olisi jatkunut. Itse oon 40v velanainen. Teinin sotkuja en siivoa ja siitä olen kuullut. Teinin kanssa sinänsä ihan okei välit, mukava nuori mutta v...ttaa tuo isänsä suhtautuminen ja hitollinen paapominen mihin en aiemmin ole missään törmännyt ja nyt mun riippakiveksi osui sitten.
Miksi alapeukut tälle todella pitkämieliselle velanaiselle jolle vielä puhuttiin kakkaa mitä tulee lapsen asumisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa ladyshavesi ja poistu yksiöösi.
Tiedetään se olisikin viisainta.
Ihmettelen miksi uusien (lapsettomien) puolisoiden on niin tärkeää vetää rajat niin, etteivät osallistu lapsen kasvatukseen, jälkien siivoukseen tms. hankalaan puuhaan, mitä lapsen kanssa eläminen vaatii.
Tässä ketjussa on sanottu lapsettomille puolisoille, ettei missään tapauksessa saa puuttua, koska eivät ole oikeita vanhempia.
Juuri niin! Ap:n kaltaisten ihmisten määrä vain kasvaa!