Helvetin uusioperhearki!
Miehelläni on teini-ikäinen lapsi edellisestä liitosta. Lapsi käy meillä säännöllisesti viikonloppuja viettämässä. Itselleni nämä viikonloput ovat suoraan sanottuna epämiellyttäviä!
Lapsi on luonteeltaan aika erikoinen, sulkeutunut eikä ota mitään kontaktia. Mieheni mielestä lapselta ei pidä vaatia yhtään mitään, ei sääntöjen noudattamista eikä mitään pienimpiäkään asioita voi pyytää tekemään. Esim. ei korjaa omia sotkujaan vaan asenne on välinpitämätön. Jos mieheni jotain joskus on pyytänyt tekemään, niin siitä alkaa vastaan sanominen. Ehdotin miehelleni, että lapsi voisi joskus itsekin siivota omaa huonettaan, niin mies ei tästä ajatuksesta syttynyt. Mieluummin sitten vaikka mies siivoaa lapsen puolesta kunhan ei tarvitse lasta käskeä mihinkään. Ilmoitin etten vastaisuudessa enää lapsen huonetta siivoa.
Mieheni ja lapsen suhde on ihan hiton outo; lähinnä viestisovelluksen kautta kommunikoivat. Jos lapsi tekee jotain väärää tai paheksuttavaa, niin mieheni vaikenee täysin eikä suostu lasta millään tavalla ojentamaan tai isällisesti puhuttamaan, eli lapsi saa käytännössä tehdä niin kuin haluaa. Lisäksi mieheni passaa ja palvelee jo aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastaan, mikä on minusta ihan pöyristyttävää. Esim. annostelee ruuan valmiiksi lautaselle ja kattaa pöytään ettei lapsen tarvitse edes sitä tehdä, raivaa lapsen käyttämät astiat, juoksuttaa lapselle huoneeseen hänen pyytämiään asioita (mehua, sipsejä, muuta syömistä) ettei lapsen tarvitse osoittaa minkäänlaista omatoimisuutta.
Viime aikoina olen sitten huomannut, että lapsi käyttää minun henkilökohtaisia tavaroita, siis henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä tavaroita! Olen tästä ihan raivona! Lapselle ei ole ilmeisesti opetettu mitään hygieniaan liittyvää; käyttää surutta minun sheivausvälineitä, hammastahnaa, pesuaineita ym. Minähän en tietenkään voi lapselle mitään sanoa eikä sano miehenikään ettei vaan lapsi pahoita mieltään!! Kaikki omat henkilökohtaiset tavarat pitäisi laittaa lukkojen taakse. Lisäksi lasta pitää jatkuvasti muistuttaa, että kädet pitää pestä vessassa asioinnin jälkeen. Minua kuvottaa moinen epähygieeninen sottapytty. Haluan huomauttaa vielä, että lapsi on siis jo iso, eikä mikään 5-vuotias, ja lapselle on ostettu toki kaikki omat hygieniatuotteet, mutta silti käyttää muiden tavaroita.
Mitähän tässä pitäisi tehdä (muuta kuin erota miehestä, sekin on käynyt mielessä...)?
Kommentit (340)
Turha hienotunteisuus pois. Itse ottaisin härkää kunnolla sarvista ja puuttuisin asiaan. Ensin nätisti, ja jos ei mene perille, niin kovennan otetta niin kauan että menee. Jos joku suuttuu, niin suuttuu. Parhaassa tapauksessa pölyn laskeuduttua tämä isä-tytär-duo herää huomaamaan, että muita saman talouden ihmisiä on kunnioitettava. Joskus sitä kunnioitusta joutuu ikävä kyllä vaatimaan. Isä voi myös havahtua siihen, että hänen on otettava paremmin ohjat käsiinsä, jos ei halua perheeseen konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi puhut asiasta miehen kanssa? Miksi et puhu sinun ja lapsen välisistä erimielisyyksistä lapsen kanssa?
Ihmetyttää kyllä usein aikuisten ihmisten kehittymättömyys...
Et ilmeisesti itse ole uusperheellinen?
Uusperheessä käskyjen ja sääntöjen pitää tulla vanhemmalta, ei äitipuolelta. Kun isä asettaisi rajat, ei äitipuolella ole erimielisyyksiä lapsen kanssa.
Tietty, kun uusperhe on muotoutunut, voi äitipuoli hoitaa asiat ilman isän välitystä. Tutkimusten mukaan uusperheen muovautuminen kestää 4-6 vuotta.
En olekaan uusperheellinen, ja uskon vahvasti että osasyy siihen on se, että osaan kommunikoida rakentavasti läheisteni kanssa.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että samassa taloudessa asuva aikuinen, vaikkei olekaan vanhempi, ei voi asettaa lapselle rajoja edes oman omaisuutensa suhteen?
Toki saa määrätä oman kodin asioita. Mutta lapselle päin määräys ei saa olla äitipuolen määräys, vaan ensisijassa isän määräys, tai vähintään molempien yhteinen määräys. Ja kun isä aktiivisesti tukee määräystä, voi äitipuoli jatkossa puuttua.
Siis uskon, että näin kannattaa toimia, jos haluaa uusperheen toimivaksi. Meillä ainakin on tämän vuoksi toiminut, eikä meillä ole uusperheongelmia.
Pitää kuitenkin muistaa, että lapset ovat erilaisia. Jos lapsi on tottunut kovaan kuriin vaikka isovanhempiensa yms muiden hoitajiensa luona, niin hän myös helpommin ottaa vastaa määräyksiä vierailta. Jos ei ole, niin sitten kaikki osapuolet pääsevät vähemmällä, kun isä kasvattaa lapsensa. Lapsi suuttuu korkeintaan isälle.
Myönnän että minua naurattaa, niin absurdeiksi koen vastauksenne. Ap kertoo, että lapsi käyttää hänen hygieniatuotteitaan, mutta ei voi puhua asiasta lapsen kanssa, vaan kommunikoinnin täytyy tapahtua miehen kautta. Tuohan on aivan järjetöntä. Miten tuollaisella toiminnalla koskaan voisi saada aikaan minkäänlaisia suhteita äitipuolen ja lapsen välille, saati minkäänlaista läheisyyttä?
Jokaisen ihmisen tulee osata itse asettaa rajansa kaikkien muiden ihmisten suhteen. Kun sen tajuaa, moni asia muuttuu taikaiskusta aika yksinkertaiseksi.
Olet oikeassa yleisellä tasolla, noinhan se menee. Mutta jos joskus aloitat itse uusperhettä, niin takaan, että pääset paaaaaljon helpommalla, kun teet asian toisin. Kyse on dynamiikasta, ja sen mukaan kannattaa elää.
Jos minun lapsipuoleni käyttäisi kerran minun pyyhettäni, niin sanoisin suoraan. Mutta jos hän tekee sen toistuvasti, niin ehdottomasti isä mukaan.
Aikomukseni ei olekaan koskaan aloittaa uusperhettä. Olen pedannut asiani toisin.
Olen edelleen eri mieltä kanssanne siitä, millä tavalla aikuinen ihminen normaalissa kanssakäymistilanteessa hoitais ap:n kuvaileman tilanteen. Suora ja rehti käytös vaikuttaa nimenomaan siihen perhedynamiikkaan, jonka raamit luovat aikuiset. Mielestäni ap:n tilanne ei ole ongelma, josta pitäisi synnyttää konflikti, vaan kyseessä on toimintatapa, johon tarvitaan muutosta. Muutoksen aikaansaamiseksi ei tarvita riitaa, vaan säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.
Yök. Totta hitossa on. Ainahan se tuubin pää osuus siihen harjaan ja levittää bakteereja.
Heh, onnksi elät varmaan muuten ihan steriilissä ympäristössä, etkä koskaan ketään suutele suulle tai rakastele?
Rakastele harjalla? Ei kai kukaan niitä harjoja looraansa tunge?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä siis oikeesti äitejä, jotka puolustavat avuttomaksi kasvattamista? Puolustavat vapaata kasvatusta, lapsille ei tarvitse opettaa oma-aloitteellisuutta?
Siivoavatko äidit teini-ikäisen tyttärensä huoneen mukisematta? Ja se on heidän mielestään OK?
Annostelevat ruoan lautaselle ja passaavat muutenkin?
Antavat teinin käyttää rajattomasti omia meikkejä, voiteita ja hygienituotteitaan (kalliitakin) vaikka teinillä on omansa?
Eivät hermostu jos oma, kallis naamarasva tai hiustuote käytetty yllättäen loppuun, kun tarvitsisi itse?
Jos on töihin lähtö ja hiukset pitäisi laittaa ja ei ole muotoilutuotetta jolla oma tukka asettuu?
Ihmeellistä! Ette hermostu teinille mistään?
Olette te äidit kyllä täydellisiä!
Ja uusperheen äitipuolet epätäydellisiä. 😁
Kumma juttu miksi mies vaihtoi noin täydellisen ihmisen noin epätäydelliseen. 😮
KIITOS! Juuri tätä olen yrittänyt täällä jankuttaa. Osasit täysin asettua asemaani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä erilliset, henkilökohtaiset hammastahnat? Kyllä meillä koko perhe ja vieraatkin pursottavat samasta tuubista.
Ja niin leviävät bakteeritulehdukset suusta suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä siis oikeesti äitejä, jotka puolustavat avuttomaksi kasvattamista? Puolustavat vapaata kasvatusta, lapsille ei tarvitse opettaa oma-aloitteellisuutta?
Siivoavatko äidit teini-ikäisen tyttärensä huoneen mukisematta? Ja se on heidän mielestään OK?
Antavat teinin käyttää rajattomasti omia meikkejä, voiteita ja hygienituotteitaan (kalliitakin) vaikka teinillä on omansa?
Eivät hermostu jos oma, kallis naamarasva tai hiustuote käytetty yllättäen loppuun, kun tarvitsisi itse?
Jos on töihin lähtö ja hiukset pitäisi laittaa ja ei ole muotoilutuotetta jolla oma tukka asettuu?
Ja uusperheen äitipuolet epätäydellisiä. 😁Ap, olet itse juuri noin oma-aloitteeton.
Kumma juttu miksi mies vaihtoi noin täydellisen ihmisen noin epätäydelliseen. 😮KIITOS! Juuri tätä olen yrittänyt täällä jankuttaa. Osasit täysin asettua asemaani.
Ap
Jätä se sika ! Kaikki miehet ovat sikoja eikä sika ikinä muuksi muutu. Ihme, että et ole tätä jo tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu miksi mies vaihtoi noin täydellisen ihmisen noin epätäydelliseen. 😮KIITOS! Juuri tätä olen yrittänyt täällä jankuttaa. Osasit täysin asettua asemaani.
Ap
Ap on juuri sellainen aikuinen kuin ylläolevassa tekstissä kuvailluista teineistä kasvaa. Tuntuu varmaan kivalta, kun joku toinen osaa asettua täydellisesti asemaasi. Mitä jos keskittyisit enemmän siihen, että pyrit itse asettumaan toisen ihmisen asemaan. Se ei aina olekaan niin kivaa ja helppoa. Kanna vastuusi ap! Olet aikuinen, puhu sille lapselle, ota kontaktia, ala rakentaa sitä siltaa teidän välillenne. Älä käytä miestäsi tekosyynä sille, ettet itse osaa hoitaa omia asioitasi.
- Et saa komentaa mua, et oo mun äiti!
- En todellakaan ole sulle mikään "äiti". Mitä ihmettä sinä oikein kuvittelet?
Vierailija kirjoitti:
Turha hienotunteisuus pois. Itse ottaisin härkää kunnolla sarvista ja puuttuisin asiaan. Ensin nätisti, ja jos ei mene perille, niin kovennan otetta niin kauan että menee. Jos joku suuttuu, niin suuttuu. Parhaassa tapauksessa pölyn laskeuduttua tämä isä-tytär-duo herää huomaamaan, että muita saman talouden ihmisiä on kunnioitettava. Joskus sitä kunnioitusta joutuu ikävä kyllä vaatimaan. Isä voi myös havahtua siihen, että hänen on otettava paremmin ohjat käsiinsä, jos ei halua perheeseen konflikteja.
Parhaassa tapauksessa isä ja tytär lähtevät yhdessä lätkimään, mikä olisikin paras vaihtoehto.
Hyi toi hygieniatuotteiden käyttö on kauheeta! Mulla oli itsellä sama mutta toisin päin! Teininä isän naisystävä käytti minun tuotteita (... ehkä isä myös?) . Ikinä ei etukäteen tiennyt onko minulla enää isän luona naamarasvaa, höyliä, hammasharjaa, meikinpoistoainetta, suihkusaippuaa tai terveyssiteitä jäljellä D: en silloin uskaltanut sanoa mitään.
Ja siis omilla lahjaksi saaduilla rahoilla olin nämä ostanut, että ei ollut edes muiden kustantamat tuotteet kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi isä kasvattaa parhaillaankin lastaan avuttomaksi? Äitipuoli se vaan jaksaa haukkua äitiä... 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaassa tapauksessa isä ja tytär lähtevät yhdessä lätkimään, mikä olisikin paras vaihtoehto.
Paras vaihtoehto kenelle?
Isän ja tyttären elämä varmaan jatkuisi samanlaisena.
Eikö voi yrittää saada aikaan huostaanottoa lastensuojeluilmoituksen avulla? Ratkaisisi ongelman kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille paras vaihtoehto. Isä ja tytär saavat jatkaa entiseen malliin ja äitipuoli nauttia tavaroistaan ja ylhäisestä yksinäisyydestään.
Vierailija kirjoitti:
Miks lähdit eronneen miehen matkaan, jos et kestä tilannetta. Lapsi on ilmeisesti tyttö, jos kerran käyttää sun hygieniatarvikkeita ja sheivaamisvehkeitä. Jostain syystä just tyttölasten kanssa näillä äitipuolitekeleillä on ongelmia.
Tytön isä kokee syyllisyyttä tästä tilanteesta, ja hänhän se exänsä kanssa on tämän tilanteen aikaansaanutkin. Kukaties on vielä itse ollut se varsinainen lähtijä tai syyllinen eroon, joten haluaa koittaa olla nyt tytölle mahdollisimman mukava, ettei tulisi konflikteja. Joittenkin nuorten kohdalla sitä vielä herkemmin vaistoaa sen, että jos välit vanhemman kanssa menee tukkoon, koko nuoren elämä on vaarassa mennä raiteiltaan. Isä yrittää välttää tällaista kaikin tavoin.
No sinähän se sitten siinä heilut välissä ja hankaat vastaan kaikessa. Mies on puun ja kuoren välissä, eipä ole teidänkään suhteenne kovin häävi. Turha siinä yrittää ulista, että teidän kahden välit on aivan hyvät ja ihanat, eivät ole, tämä tytär siinä vaikuttaa ihan kaikkeen koko ajan. Sinun asenteesi kaikkein eniten. Mies ei vain uskalla nousta sinua vastaan kunnolla, koska tietää sen vaikuttavan sitten tyttöönkin välittömästi.
Eli miehellä ei nyt saa olla tyttäreensä sellaista suhdetta, kuin hän haluaisi, kun sinä estät sitä siinä koko ajan omalla myrtsillä asenteellasi.
Anna miehen passata, eikä sinun saippuasi ja shampoosi nyt mitään kullankalliita ole eikä niin äärettömän tärkeitä. Pidä ne sheivausvehkeesi vaikka omassa yöpöytäsi lootassa tai alusvaatelaatikossasi tai käsilaukussasi tms mistä se tytär niitä ei takuulla lähde penkomaan. Itse sinä olet askeleesi ottanut, joten sinun pitää kestää tai sitten lähteä.
Monet nuoret on vähän saamattomia ja laiskoja kotonaan tekemään mitään. Kun on passattu alusta alkaen. Yleensä he oppivat sitten vasta omassa tulevassa kodissaan tekemään ja oppivat ihan hyvin. Tuskin tuokaan tytär mikään toivoton tapaus on.
No jo on helv... jos aapeen pitäis todella alkaa säilöö säärikarvapullojaan ym käsilaukussa syystä että teinille ei saa sanoo ettet voi luvatta käyttää toisten tarvikkeita !! Olen lapseton mutta häh siis näinkö nykylapset kasvatetaan?? Ei kyllä mikään ihme että kohta tulee pahoja ongelmia jos näin passataan lapset.
Malliesimerkki siitä, että vanhemmat on eronneet ja lapsi jätetty ilman tukea tuuliajolle. Mies on hankkinut jo uuden asuinkumppanin ja äitiä ei muutenkaan kiinnosta. Se ainoa , joka lasta voisi tukea on isä, mutta kun on ollut kiire lyödä hynttyyt yhteen uuden naisen kanssa, niin ei osaa muuta kuin hyysätä. Ei ole lapsen vika , jos erot hoidetaan huonosti. Se ero kun voi sattua siihen lapseen enemmän kuin vanhempiinsa ja mikä on lopputulos? Lasta haukutaan , vaikka suurin syntipukki on siellä peilkuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille paras vaihtoehto. Isä ja tytär saavat jatkaa entiseen malliin ja äitipuoli nauttia tavaroistaan ja ylhäisestä yksinäisyydestään.
Ap ei kertonut parisuhteen tilaa. Mitä jos se on täydellinen, kun ovat kahden kesken?Sitten menettää sen.
Olet oikeassa yleisellä tasolla, noinhan se menee. Mutta jos joskus aloitat itse uusperhettä, niin takaan, että pääset paaaaaljon helpommalla, kun teet asian toisin. Kyse on dynamiikasta, ja sen mukaan kannattaa elää.
Jos minun lapsipuoleni käyttäisi kerran minun pyyhettäni, niin sanoisin suoraan. Mutta jos hän tekee sen toistuvasti, niin ehdottomasti isä mukaan.