Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan kaatunut moottoripyörällä? Seuraukset kaatumisesta?

Eija ko
18.04.2019 |

Hei. Mieheni osti käytetyn moottoripyörän sekä kypärät. Yrittää nyt houkutella kyytiin, mutta pelkään että kaadutaan tai jtn. Onko kokemusta moottoripyörällä kaatumisesta tai kolarista? Ajot ovat kuiteskin hyvin vähäisiä eikä ole pitkistä matkoista kyse.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan sisäpiirijuttu on, että nyt ovat jo alkaneet elintenvaihtoviikot. Ihan moottoripyöräkauden alkaessa. Ja tämä on totta.

Totta. Yksi motoristi sanoi, että "täytyy pitää sen verran hyvä vauhti yllä, että ei varmasti jää kitumaan". 

Kerran täällä vain eletään. Ei sitä jaksa koko elämää pumpulissa asua.

Vierailija
62/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut edellä menevän auton perään ja mennyt nurin maltillisella nopeudella. Minun syytäni mutta selvisin vähillä vaurioilla, polvi ja nilkka sijoiltaan ja pientä pintavauriota. Jalka suojasi pyörää naarmuuntumiselta jäämällä sen ja asfaltin väliin. Kyydissäolijalle ei onneksi käynyt muuta kuin paha säikähdys.

Tarinan opetus: lyhyillekin matkoille täydet ajokamppeet. Ajokenkäni meni tuhannen päreiksi mutta niin sen pitikin ja nilkka säilyi suhteellisen hyvässä kunnossa. Olen nähnyt mitä käy kun mennään nurin pelkät kusiluistimet jalassa, ei ole lasten katsottavaa.

Moni tuttu pariskunta muuten ei nouse saman pyörän kyytiin kunnes lapset ovat lentäneet pesästä. Sitä kannattaa harkita.

Lainaan itseäni ja jatkan.

Monella pyörällä se takapenkki on vaarallisempi paikka. Katso kuinka paljon korkeammalla kuin kuskin jakkara se on monesti ja mieti kuinka siitä lähtee pienessäkin onnettomuudessa. Oma pyöräni oli aika iso ja 'litteä' jolloin pelkääjä tuli minun selkääni mutta kyykkypyörällä olisi saattanut lahteä ylitseni korkealta ja kovaa.

Kypäristä onkin ollut jo paljon puhetta ja komppaan sitä että kannattaa olla skeptinen käytetyn kypärän suhteen ja suosittelen uutta. Niitä on monen mallisia ja kokoisia ja sen pitää olla 100% sopiva että sitä kestää pitää päässä koko päivän. Suosittelen umpikypärää.

Luovuin muuten pyörästäni onnettomuuteni jälkeen. Korjautin sen ja ajoin 'pelon pois' kun pääsin jaloilleni (kyllä hirvitti ekaa kertaa puikoissa) ja sitten myin koko vehkeen. Ei jäänyt ikävä. Moottoripyöräily kilpailee pujehduksen kanssa kärkisijasta siinä mitä harrastetta myydään kauimpana todellisuudesta olevilla mielikuvilla.

Ainut kokemukseni moottoripyörällä ajamisesta. Kreikassa kaksi päällä vuokrapyörällä kolme vuorokautta ilman aiempaa ajokokemusta. Kummallakaan ei kypärää ja jalassa molemmilla lyhyet shortsit. Kuinka tyhmä sitä ihminen voikaan olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso video alta ennen kuin istut kyytiin

Itse asiassa huono esimerkki, koska lähes kaikki tapaukset videolla johtuu kuskien typerästä kikkailusta. Tälle on oma paikkansa, ja se ei ole yleisillä teillä. Tuollaiset valopäät pilaavat asiallistenkin motoristien maineen. Radalla voi sitten hakea rajojaan.

Vierailija
64/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho kuoriutui aika kivasti kun oli vaan tavalliset housut päällä. Vauhtia ei ollut kovin paljon. Kovassa vauhdissa kunnon varusteilla  kaatuneet tuttavat ovat olleet aikalailla mustelmilla jokapuolelta ja asfaltti ihottumaakin taisi vähän tulla. Vauhdissa kaatumisessahan se on ihan tuurista kiinni, että pysyy tiellä, eikä osu mihinkään puuhun tai kaiteeseen. Törmäyksessä käy yleensä taas lähes aina huonosti.

Vierailija
65/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako ostaa ajovaatteet käytettynä.? Ois kyllä kiva saada oikea ajoasu.

Vierailija
66/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan sisäpiirijuttu on, että nyt ovat jo alkaneet elintenvaihtoviikot. Ihan moottoripyöräkauden alkaessa. Ja tämä on totta.

Pitääkin kirjoittaa taskuun lappu, että minun elimiä ei saa antaa motoristeja vihaavalla kukkahattumammalle. En kyllä usko, että elimeni kelpaavat muutenkaan kierrätettäväksi, mutta ihan periaatteesta.

Vierailija
67/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako ostaa ajovaatteet käytettynä.? Ois kyllä kiva saada oikea ajoasu.

Jep, noihin ei liity samanlaista riskiä kuin kypärään. Helppo suositella.

Vierailija
68/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen yksi nainen yritti ajaa päälle Kehä-III:lla, kun vaihtoi kaistaa vasemmalta oikealle, eikä ilmeisesti vaivautunut katsomaan peiliin tai kääntämään päätään. Ei reagoinut edes tööttiin. Kaikille kuuro-sokeille sitä ajokortti annetaankin? Eli moottoripyörällä täytyy asennoitua niin, että kaikki muuta yrittävät ajaa sinun päällesi. Ja kaatunut olen muutamaan kertaankin, mutta yhä olen hengissä.

Vierailija
69/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän väliin, kun vastauksia on lähes 70, huomauttaisin että aloituksessa kysyttiin kaatumiskokemuksia ja niitä on oikeastaan vasta kourallinen. Tuhannet motoristit painavat kausi toisensa jälkeen ilman ongelmia.

Vierailija
70/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian tiukka kypärä kirjoitti:

Olethan kokeillut pitää kypärää päässäsi, ettei purista liikaa päätäsi. On todella ikävä jos kypärä on liian tiukka ja aiheuttaa päänsärkyä. Kokemusta on liian pienestä mds kypärästä!

Kyllä kokeilin molempia kypäriä, ja toinen (sekin mds merkkinen) on hieman pienempi ja minulle tarkoitettu (nolan merkkinen) avattava malli tuntuu selkeästi isommalta.

Taitaa olla kumpikin muovipottia. Kypärä pitää ostaa päähän sopivaksi eikä ensin ostaa ja sitten kokeilla.

Vierailija
71/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän kypärät sopivan kokoisia? Ja pysyykö ne päässä jos satutte kaatumaan?

Vierailija
72/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajanut edellä menevän auton perään ja mennyt nurin maltillisella nopeudella. Minun syytäni mutta selvisin vähillä vaurioilla, polvi ja nilkka sijoiltaan ja pientä pintavauriota. Jalka suojasi pyörää naarmuuntumiselta jäämällä sen ja asfaltin väliin. Kyydissäolijalle ei onneksi käynyt muuta kuin paha säikähdys.

Tarinan opetus: lyhyillekin matkoille täydet ajokamppeet. Ajokenkäni meni tuhannen päreiksi mutta niin sen pitikin ja nilkka säilyi suhteellisen hyvässä kunnossa. Olen nähnyt mitä käy kun mennään nurin pelkät kusiluistimet jalassa, ei ole lasten katsottavaa.

Moni tuttu pariskunta muuten ei nouse saman pyörän kyytiin kunnes lapset ovat lentäneet pesästä. Sitä kannattaa harkita.

Lainaan itseäni ja jatkan.

Monella pyörällä se takapenkki on vaarallisempi paikka. Katso kuinka paljon korkeammalla kuin kuskin jakkara se on monesti ja mieti kuinka siitä lähtee pienessäkin onnettomuudessa. Oma pyöräni oli aika iso ja 'litteä' jolloin pelkääjä tuli minun selkääni mutta kyykkypyörällä olisi saattanut lahteä ylitseni korkealta ja kovaa.

Riippuu tilanteesta. Nuoruudessa pari kaveria ajoi paikallaan seisovan auton perään. Kuski lensi takalasista sisään ja pääedellä vaihdekeppiin. Kypärä oli huonosti kiinni, ja se lähti päästä ennen takalasia. Kuski oli koomassa monta viikkoa, mutta jäi henkiin. Takapenkkiläinen lensi auton yli, eikä loukkantunut juuri lainkaan.

Vierailija
73/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aikoinaan ajanut pyöräni liki lunastukseen 120 km/h tuntivauhdista. Selvisin yhdellä pienellä mustelmalla ja käden tärähtämisellä samasta syystä kuin kaaduinkin eli vesi uuden asfaltin päällä. Tiedän kyllä, että enkelit on läpi elämäni olleet matkassani mukana.

Pari vuotta sitten kaaduin kotipihasta lähtiessä, kun laitoin hanan auki ja takapyörä lähti alta. Noloa oli se, että naapuri oli näkemässä =D. Olkapää oli vähän aikaa kipeä, ei muuta.

Vierailija
74/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nykyajan mp-kypärät on tarpeeksi turvallisia. Jos jätät ihan halvimmat alle 50€ kypärät pois listalta, niin mikä vaan, missä on myös leukasuoja (kiinteä tai ylös nostettava), on oikein käytettynä tarpeeksi turvallinen.

Vierailija
75/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen! Hiekkatiellä tuli vedettyä mutkaan liian lujaa :/ Moottoripyörä ei onneksi kärsinyt pahoin, mutta itseltä esinahka repesi penikksen juureen saakka, osa jouduttiin amputoimaan. Otin repaleen toki talteen, säilytänsitä tätänykyä lasivitriinissä "Palana Minua"

Missä sä sitä munaas oikeen säilytit ajon aikana?

Vierailija
76/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduimme jäällä moottorikelkalla. Minulta lensi kypärä päästä onnettomuudessa. Kypärä oli aivan liian iso eikä pysynyt päässä. Onneksi en lyönyt päätäni pahemmin.

Vierailija
77/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaatunut polkupyörällä, mopolla, moottoripyörällä ja autollakin:) Pahiten kävi polkupyörällä, käsi murtui. Muista selvisin mustelmin ja aineellisin vahingoin, auto meni kuitenkin lunastukseen.

Vierailija
78/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaani säilytin ihan normaalissa paikassa, terävä kaidereuna repäisi esinahan ihan riekaleiksi :/

Vierailija
79/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa kun olen aina ollut sitä mieltä että miehelläni on iso pää ja muu perhe taas sitä mieltä, että oma pääni on isompi. Kerran mittasin kypärää varten omani ja mieheni hetken kuluttua tuli sanomaan, että mittas oman päänsä ja sai sentin pienemmän tuloksen kun mulla. Laittoi sitten kerran kypäräni omaan päähänsä ja taisteli puoli tuntia paniikissa, että sai sen pois. Niin, että kummalla on isompi pää?

Vierailija
80/95 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilun perusteella nolan kypärä sopii päähän mutta ei kyllä ole puristava. Täytyy kokeilla miltä se tuntuu käytössä, ja miettiä uuden kypärän hankintaa jos entinen ei tunnu hyvältä. Eija ko