Oletko koskaan kaatunut moottoripyörällä? Seuraukset kaatumisesta?
Hei. Mieheni osti käytetyn moottoripyörän sekä kypärät. Yrittää nyt houkutella kyytiin, mutta pelkään että kaadutaan tai jtn. Onko kokemusta moottoripyörällä kaatumisesta tai kolarista? Ajot ovat kuiteskin hyvin vähäisiä eikä ole pitkistä matkoista kyse.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdoton kysymys vastata. Skaala on kuoleman ja pienen naarmun välillä. Ystäväni oli pari kuukautta koomassa Saksassa, mutta vauhtia oli paljon kun hänet kiilattiin motarilta pihalle. Oli ihme ettei kuollut.
Moottoripyörällä ajaminen on aina iso riski ja varsinkin Suomessa moni autoilija kiilaa ihan tyynesti päälle. Sano miehellesi, että ajaa sillä asenteelle, ettei yksikään autoilija nää sinua. Näin osaa varautua siihen, että kolmionkin takaa tuleva auto voi ihan hyvin tulla eteen.
Suomessa näyt parhaiten, kun ajat valkoisella pyörällä ja pidät valkoista kypärää. Puupäätkin pelkää poliisia.
Liian tiukka kypärä kirjoitti:
Olethan kokeillut pitää kypärää päässäsi, ettei purista liikaa päätäsi. On todella ikävä jos kypärä on liian tiukka ja aiheuttaa päänsärkyä. Kokemusta on liian pienestä mds kypärästä!
Kypärän pitää puristaa muttei saa sattua. Löysä kypärä alkaa nousemaan ylös kovaa ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin 1200 kuutioista matkaenduroa ensipyöräksi. Onko järkeä?
Miksi matkaenduro olisi 1200cc?
Eikö joku 800cc riitä?
Ei siinä ole paljoa eroa kumpi on. 1200cc on raskaampi.
ja se isompi on ilman ketjua eli helpompi huollettava kuulemma
Ja kalliimpi. Säilyttää arvonsa hyvin
Vierailija kirjoitti:
Olethan kokeillut pitää kypärää päässäsi, ettei purista liikaa päätäsi. On todella ikävä jos kypärä on liian tiukka ja aiheuttaa päänsärkyä. Kokemusta on liian pienestä mds kypärästä!
Kypärän pitää puristaa muttei saa sattua. Löysä kypärä alkaa nousemaan ylös kovaa ajaessa.
Kypärässä on sitä varten leukahihna mikä pitää kypärän päässä kovassakin vauhdissa.
Niin oliko miehelläs korttia vai ei? Jos ei ole, niin en menis kyytiin.
Siinä voi käydä ihan mitä vaan. Itse olen kaatunut liikenneympyrässä melko maltillisesta nopeudesta ja lähinnä egoni sai kolhun, pyörästä katkesi peili ja kytkinkahvasta palanen. Kaverini ajoi kehällä moottoripyörällään ja auto ajoi häntä päin, ja kaveri lensi kaaressa pitkälle, eikä silti käynyt mitään. Toisaalta taas viime vuonna oli lehdessä juttu, kun Helsingin Puistolassa joku ajoi pikkutiellä 40km/h päin edessäajavaa autoa ja kuoli kolaripaikalle. Se on ihan tuurista kiinni, mutta kokemattoman kyytiin en lähtisi ellei harjoiteltaisi ihan huolella ensin jossain pihapiirissä ja pienillä nopeuksilla.
Kyllä kokeilin molempia kypäriä, ja toinen (sekin mds merkkinen) on hieman pienempi ja minulle tarkoitettu (nolan merkkinen) avattava malli tuntuu selkeästi isommalta.
Kypärissä on yleensä koko merkinnät takaosassa josta näkee minkä kokoiseen päähän kypärä on suunnattu!
En kyllä laittaisi käytettyä kypärää päähäni. Täivaara ja myös se hiki niissä pehmusteissa ällöttää
Vierailija kirjoitti:
Napakka, ei puristava.
Sanon vain sen mitä lääkäri minulle ensiavussa sanoi, kun laitettiin luita takaisin paikoilleen: onko tämän arvoinen harrastus?
Avattava kypärä on vaarallinen. Lukitus aukeaa tai pettää onnettomuudessa. Otappa leukasuojasta kiinni ja kiskaise... Jos kypärä aukeaa niin se on jo valmiiksi rikki.
Sairaalan sisäpiirijuttu on, että nyt ovat jo alkaneet elintenvaihtoviikot. Ihan moottoripyöräkauden alkaessa. Ja tämä on totta.
Jos sinulla on kypärä ja uskallusta niin kyytiin vaan.
Katso video alta ennen kuin istut kyytiin
Vierailija kirjoitti:
Sanon vain sen mitä lääkäri minulle ensiavussa sanoi, kun laitettiin luita takaisin paikoilleen: onko tämän arvoinen harrastus?
Tässä ollaankin tärkeiden kysymysten äärellä. Mielestäni tämä on jokaisen itse kohdallaan päätettävä asia. Leikkauspöydän kautta olen käynyt minäkin, maastopyöräilyn takia. Kuitenkin kun katson taaksepäin noin 15 harrastusvuotta, sanoisin että ko. harrastuksella on ollut elämääni 99% positiivinen vaikutus.
Ensiapulääkäri näkee vain potilaita joille on käynyt huonosti, ei sitä miten monta tuhatta kilometriä turvallista harrastamista tapahtuu jokaista onnettomuutta kohti.
Avattava kypärä on käytännöllinen. Voit pitää sen päässä jos käyt hoitamassa pikku asioinnit sekä kuumilla keleillä hitaissa nopeuksissa voit pitää leukaosaa ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajanut edellä menevän auton perään ja mennyt nurin maltillisella nopeudella. Minun syytäni mutta selvisin vähillä vaurioilla, polvi ja nilkka sijoiltaan ja pientä pintavauriota. Jalka suojasi pyörää naarmuuntumiselta jäämällä sen ja asfaltin väliin. Kyydissäolijalle ei onneksi käynyt muuta kuin paha säikähdys.
Tarinan opetus: lyhyillekin matkoille täydet ajokamppeet. Ajokenkäni meni tuhannen päreiksi mutta niin sen pitikin ja nilkka säilyi suhteellisen hyvässä kunnossa. Olen nähnyt mitä käy kun mennään nurin pelkät kusiluistimet jalassa, ei ole lasten katsottavaa.
Moni tuttu pariskunta muuten ei nouse saman pyörän kyytiin kunnes lapset ovat lentäneet pesästä. Sitä kannattaa harkita.
Lainaan itseäni ja jatkan.
Monella pyörällä se takapenkki on vaarallisempi paikka. Katso kuinka paljon korkeammalla kuin kuskin jakkara se on monesti ja mieti kuinka siitä lähtee pienessäkin onnettomuudessa. Oma pyöräni oli aika iso ja 'litteä' jolloin pelkääjä tuli minun selkääni mutta kyykkypyörällä olisi saattanut lahteä ylitseni korkealta ja kovaa.
Kypäristä onkin ollut jo paljon puhetta ja komppaan sitä että kannattaa olla skeptinen käytetyn kypärän suhteen ja suosittelen uutta. Niitä on monen mallisia ja kokoisia ja sen pitää olla 100% sopiva että sitä kestää pitää päässä koko päivän. Suosittelen umpikypärää.
Luovuin muuten pyörästäni onnettomuuteni jälkeen. Korjautin sen ja ajoin 'pelon pois' kun pääsin jaloilleni (kyllä hirvitti ekaa kertaa puikoissa) ja sitten myin koko vehkeen. Ei jäänyt ikävä. Moottoripyöräily kilpailee pujehduksen kanssa kärkisijasta siinä mitä harrastetta myydään kauimpana todellisuudesta olevilla mielikuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Johan oli typerä kysymys ja typerä lääkäri. Mihin vetää raja, että milloin saa sattua ja milloin ei? Kumpi on parempi vaihtoehto: maata sohvalla vai pelata jalkapalloa? Jälkimmäisessä voi tulla jalkoihin pahoja osumia.