Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on omakotitaloalueessa?

Vierailija
17.04.2019 |

Auto on oltava ja pihaa hoidettava, jos asuu okt-alueella. Maaseudun rauhaa ei kumminkaan ole, vaan talot ovat vieri vieressä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmistä on pakottava tarve näyttää muiden ihmisten silmissä hyvältä, tämä ei oikein tehokkaasti maalla onnistu. Näiden ihmisten ansiosta meillä on termi naapurikateus. Aina on jollain hienommat jouluvalot, tai nätimpi piha. Asuu omakotialueilla ihan normaalejakin.

Tommoseen kilpavarusteluun en oikein usko. Ihan tavallisia ihmisiä meillä ainakin täällä asuu, eri ikäisiä taloja ja eri ikäisiä autoja. Itseä kiinnostaa enimmäkseen naapurien ystävällisyys, ei niinkään jouluvalot.

Vierailija
22/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi unohdin mainita sen ettei naapurustossa asu yksikään juoppo tai hörhö kun tässä on vain omakotitaloja omissa omistuksissa.

Väitätkö ihan tosissasi , että omakotitaloissa ei ole juoppoja ja hörhöjä? Vaikka olisi kuinka kalliiti talot heitä löytyy. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua itsekään. Miesystävä asuu okt-alueella ja minua kyllä kyrsii kun menee aamulla kahvin kanssa kuistille niin naapuri pyllistelee kukkapenkissä muutaman metrin päässä ja toisen naapurin vauhko koira aloittaa loputtoman räksytyksen kun huomaa pihalla liikettä. Yhtä kallis tämä kuitenkin on ollut kuin vastaava talo olisi luonnonrauhassa. Jos meidän juttu vakiintuu niin ehdotan että myy koko tönön.

No nimenomaan. Mun mielestä kannattaisi joko kunnolla asua kaupungissa kaupunkilaisittain, tai sitten oikeasti korvessa. Eikö se nyt ole aika sama, onko kauppaan 5, 12 vai 20 kilometriä? Ap

No ei ole sama. 5-10km matkan suuntaansa polkee vaivatta ja nopeasti vaikka useamman kerran päivässä. 20km on vähän siinä ja siinä, että viitsisikö sitä lähteä käymään pyörällä vaikka kaupassa.

Lähikauppa pitää olla max. viiden minuutin kävelymatkan päässä. Samoin apteekki, baari, pizzeria, koulu ja lasten harrastustoiminta.

Ei mitään pihatöitä.

Ei haittaa, vaikka joku toinen on eri mieltä. :)

Ohis

Vierailija
24/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle OKT-alue on paras valinta, koska:

- oma tupa, oma lupa eikä tarvitse tanssia muiden pillin mukaan

- palvelut lähellä ja hyvät yhteydet julkisilla

- niin iso asunto, ettei vastaavia ole juurikaan saatavilla rivareissa tai kerrostaloissa, ainakaan sellaiseen hintaan mihin minulla on varaa

- ei stressiä pihasta, kun puutarha-suunnittelijan kanssa tehty tarkoituksella mahdollisimman helppohoitoinen. Lapsilla kuitenkin tilaa leikkiä ja oleilla.

Vierailija
25/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kokemus kerrostalosta, rivarista ja ok-talosta. Ei todellakaan oo okt sama kuin rivari. Tottakai rauhaa on enemmän ja päätäntävaltaa enemmän. Mulle paras ratkaisu tämä oma talo. Muita ympärillä, naapurien kans välillä jutustellaan muttei tungetella. Rivarissa äänet kuului asunnoista jonkin verran ja pihalla molemmin puolin naapurit. Tässä oman talon terassilla olen ihan rauhassa. Omakotitalon pihalla on trampoliini ja palju, eivät tule kyseeseen rivarissa. Teen lumityöt/leikkaan nurtsin kun haluan enkä kun naapurin rouva huohottaa niskaan että kuka on tekemässä ja kuka ei.

Kerrostalon hyvä puoli oli huolettomuus. Mitään ei tarvinnut tehdä. Mutta mä olen pihaihminen enkä viihdy kerrostalossa.

Naapureista tykkään. Fiksuimpia täällä okt-alueella. Kerrostalossa oli myös ihme hiihtäjää.

Samoin, mutta olen maalta kotoisin.

Vierailija
26/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No omakotitalossa on se etu etäinen vaikea löytää 200 neliöistä rivari- tai kerrostalokämppää.

Vierailija
27/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No omakotitalossa on se etu etäinen vaikea löytää 200 neliöistä rivari- tai kerrostalokämppää.

Etäinen=että

Vierailija
28/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäiltana voi ystävät tulla terassille höpöttämään yötä myöten...

Toivottavasti menette höpöttämään sisälle klo 22 jälkeen. Asun okt-alueella ja nämä terassihöpötäjät tekee kesäilloista helvettiä. Kaikilla kun ei ole lomaa heinäkuussa ja pitäisi mennä nukkumaan ajoissa, niin nuku siinä sitten, kun naapuritalon terassilla höpötetään. Normaali puheääni kuuluu yllättävän kauas illan hiljaisuudessa, puhumattakaan humalan korottamista äänistä.

Vierailija
29/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakaan tuo asumismuoto ei eroa millään tavalla rivitaloasumiseen.

Kyllä eroaa - oma tupa, oma lupa. Ei tarvitse ottaa naapureiden mielipiteitä esim. lumen kolaamisesta huomioon tai kysellä lupaa esim. piha-aidalle. Ja kotona saa mekkaloida niin paljon kuin sielu sietää, ei kuulu naapuriin.

Vierailija
30/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ole pakko mennä. Ap voi asua juuri siellä missä tykkää, ja rahat riittää. Jos joku tykkää, niin onko se sinulta pois?

Vierailija
31/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan myös omakotitalossa keskustassa eli autoa ei tarvitsisi, mutta se on mukavuus syistä. Kävelymatka itsellä ja lapsilla kaikkialle.

On se vaan kiva kun ei tartte katsoa kelloa monelta imuroi tai käy suihkussa tai kuinka kovaa kuuntelee musiikkia tai onko vieraita tai haukkuuko koira tai huutaako lapset. Saa pyykit suoraan pihalle pyykkitelineeseen kuivumaan. Voi pestä auton ja matot omalla pihalla. Pihalla pyörät valmiina ajoon eikä niitä kukaan omalta aidatulta pihalta varasta. Lapsen voi nukuttaa pihalla ja isommat keinuu ja pomppii trampalla niin, että keittiöstä on pihaan näköyhteys. Kesällä voi ottaa vaikka nakuna aurinkoa ja grillata päivittäin. Kesäiltana voi ystävät tulla terassille höpöttämään yötä myöten tai sisään laulamaan karaokea. Pihalle voi laittaa kasvamaan mitä haluaa ja siellä voi tehdä mitä vaan. Ei tarvitse kuunnella naapuiden ääniä, maksaa yhteisvastuullisesti niiden menoja tai sopia säännöistä ja rahan käytöstä ja keruusta muiden kanssa. Tässä nyt muutamia etuja mainittuja.

Elin tuollaista elämää kahdeksan vuotta. Kahdessa eri talossa. Ei ollut meidän juttu. Nyt asumme keskustassa, kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Kaikki ovat tyytyväisiä. Varsinkin minä ja lapset. Hankimme kesämökin, jossa mieheni saa toteuttaa itseään maata möyhimällä. Viihdyn siellä kesällä korkeintaan kolme päivää kerrallaan. Lapset haluavat pois yhden päivän jälkeen.

Vierailija
32/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin lapsuuden rintamamiestalolähiössä missä tontit oli rajattu korkealla orapihlaja-aidalla ja se oli ihan ok. Ei edes huomannut jos naapuri sattui olemaan pihalla samaan aikaan, talot oli myös melko väljään rakennettu.

Uudet ns pientaloalueet on helevetillisen ahdistavia! Pieniä identtisiä koppitaloja muutaman metrin välein, aitana muutama tuija rivissä ja kaiken kruunaa jättiläismäiset ikkunat maisemana naapurin piha. Mielummin asuisin kerrostalossa.

Vierailija
33/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun ok-talossa, joka ei sijaitse omakotitaloalueella, mutta ei myöskään korvessa. Viiden minuutin ajomatka kauppoihin. Naapureita on, mutta ei millään postimerkin kokoisilla tonteilla eikä näkyvyyttä toisten pihoihin ole.

En itse asuisi mistään hinnasta nuilla ok-taloalueilla. Kaveri asuu, ja en ymmärrä. Kaihtimet ja verhot oltava aina kiinni jos ei halua kaikkien näkevän mitä teet sisällä, pihalla kun on niin tuntuu kuin olisi samalla pihalla naapureiden kanssa. Joku huudattaa perämoottoria keväällä pihassa, toinen grillaa ja savut on omalla pihalla, kolmannen koira räksyttää ja neljännen vauva nukkuu ulkona vaunuissa ja mamma tulee valittamaan jos itse leikkaa just silloin nurmikkoa.

Rivitalossa ja tällaisella ok-taloalueella asuminen olisi just kaikista pirullisinta. On oma piha mutta toisaalta siitä ei voi niin nauttia. Itse haluan voida vaikka kirmata alasti juhannuksena pihallani ilman, että kukaan sitä näkee.

Vierailija
34/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä. Isoperheisten ongema. Täytyi ostaa koko kerros kerrostalosta. Kolmio ja neliö. Teinit viihtyvät kolmiossa hyvin keskenään. Mutta nämä ovat omia valintoja elämässä.

Ohis

Vierailija
35/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattavat palvelut ja kaverit lähellä, ei seinänaapureita ja oikeus päättää itse kodistaan (esim. remonteista, melutasosta, siitä pihan hoidosta). Ja meidän pihalla ei hengaa ketään vieraita ellei kutsuta mutta kun kutsutaan niin kenenkään ei tarvitse ajaa kymmeniä kilometrejä hevonjorpakkoon :)

Vierailija
36/56 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan myös omakotitalossa keskustassa eli autoa ei tarvitsisi, mutta se on mukavuus syistä. Kävelymatka itsellä ja lapsilla kaikkialle.

On se vaan kiva kun ei tartte katsoa kelloa monelta imuroi tai käy suihkussa tai kuinka kovaa kuuntelee musiikkia tai onko vieraita tai haukkuuko koira tai huutaako lapset. Saa pyykit suoraan pihalle pyykkitelineeseen kuivumaan. Voi pestä auton ja matot omalla pihalla. Pihalla pyörät valmiina ajoon eikä niitä kukaan omalta aidatulta pihalta varasta. Lapsen voi nukuttaa pihalla ja isommat keinuu ja pomppii trampalla niin, että keittiöstä on pihaan näköyhteys. Kesällä voi ottaa vaikka nakuna aurinkoa ja grillata päivittäin. Kesäiltana voi ystävät tulla terassille höpöttämään yötä myöten tai sisään laulamaan karaokea. Pihalle voi laittaa kasvamaan mitä haluaa ja siellä voi tehdä mitä vaan. Ei tarvitse kuunnella naapuiden ääniä, maksaa yhteisvastuullisesti niiden menoja tai sopia säännöistä ja rahan käytöstä ja keruusta muiden kanssa. Tässä nyt muutamia etuja mainittuja.

Ja ne lapset kiljuu siellä trampalla niin kovaa että koko omakotitaloalue raikuu.

Vierailija
37/56 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mihinkään umpikorpeen vaan palveluiden ja julkisen liikenteen lähelle.

Olemme asuneet 3 erilaisella okt alueella: 1500m2 tontit/18 taloa, 3000m2 tontit/5 taloa ja nyt 800m2 tontit/40 taloa. Kaikissa olen viihtynyt hyvin.

Tässä uusimmassa olemme asuneet 5kk ja totuttelemme vielä. Tontti on täysin tekemättä ja alueella vain vähän puustoa toisin kuin edellisissä. Silti tämä on tosi kiva, vähemmän töitä kun reissaamme enemmän. Naapurikin vain toisella puolella mihin ei juurikaan katsella.

Kylämäisyys ja yhteisöllisyys näkyy jo nyt, lapssiakin todella paljon. Bussille 200m, kauppan 2km

Vierailija
38/56 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäiltana voi ystävät tulla terassille höpöttämään yötä myöten...

Toivottavasti menette höpöttämään sisälle klo 22 jälkeen. Asun okt-alueella ja nämä terassihöpötäjät tekee kesäilloista helvettiä. Kaikilla kun ei ole lomaa heinäkuussa ja pitäisi mennä nukkumaan ajoissa, niin nuku siinä sitten, kun naapuritalon terassilla höpötetään. Normaali puheääni kuuluu yllättävän kauas illan hiljaisuudessa, puhumattakaan humalan korottamista äänistä.

Juuri tämän takia rakensimme talon haja-asutusalueelle. Naapureita on mutta sopivan matkan päässä ettei elämisen äänet kuulu. Tiiviisti rakennetut okt-alueet voivat olla helppo ratkaisu kun ne ovat yleensä liitetty kunnallistekniikkaan, ja jos tontit saa aidattua tai saa muuten näkösuojaa niin kyllähän niissäkin voi viihtyä. Meille on tärkeää oma rauha vuorotyönkin takia ja lemmikeillä on tarpeeksi tilaa temmeltää.

Vierailija
39/56 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivi- tai kerrostalossa on ikävä puoli on että isompi asunto maksaa enemmän kaikesta vaikka hyöty olisi sama kaikille. Lisäksi joutuu remontit ja muut naapureiden kanssa yhdessä järjestämään ja vielä elättämään ulkopuolista isännöitsijää. Tietenkin jos on hyvä yhtiö ja sopuisat asukkaat niin elämä voi olla helpompaa silloin kuin omakotitalossa. Itse ainakin odotan sitä aikaa että saan asiat siihen kuntoon että pääsen omakotitaloon pois kolhoosista.

Vierailija
40/56 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä mamuvapaa. Tosin Ruotsissa on autoja alkanut palaa niilläkin alueilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi