Miten eroon Pepsi max -riippuvuudesta?
Okei, tosiaan niin hölmöltä kuin se kuulostaakin niin jonkinlainen addiktio on kyseiseen tuotteeseen syntynyt ja haluaisin päästä eroon tästä, sillä tiedostan sen epäterveellisyyden. Nyt ei kuitenkaan auta mikään neuvo, että sen kun lopetat. Kokeiltu on ja aina sorrun uudelleen ja juon tuota oikeasti suuria määriä eli ei mikään lasi silloin tällöin, mikä ihan ok olisikin. Onko kohtalotovereita?
Kommentit (58)
Tod näk ongelma on täysin korviesi välissä, eli LUULET olevasi riippuvainen.
Ja jos joku ihan aikuisten oikea addiktio on, niin se ei ole tähän nimenomaiseen tuotteeseen, vaan sen sisältämään kofeiiniin; aivan sama kuin kahvi-, tee- tms. addiktio. Jossa tapauksessa voit joko pikkuhiljaa vähentää määrää, tai jättää kertaheitolla pois 'cold turkey'. Siitä seuraa korkeintaan hieman päänsärkyä, muutaman päivän tai ehkä viikon-parin ajan.
Onnistuisiko niin, että otat asteittain aina pienemmän lasillisen. Juot yhtä usein kuin ennen, mutta pienempiä annoksia.
Ei siinä auta kuin lopettaa. Itse olin vuosia kauheassa sokerikoukussa ja monta kertaa yritin lopettaa ja aina sorruin.
Nyt olen kuukauden verran laihduttanut ja muuttanut elämäntapojani. Lisäsin hiljalleen kasviksia ruokavalioon ja jätin herkut pois. Päätin, että kerran viikossa voisin syödä tahtomiani herkkuja. Viikon verran kärvistelin aina iltaisin, jolloin herkkuja söin, mutta kun keksin tilalle tekemistä, se helpotti.
Toisena viikkona en edes ajatellut herkkuja kauheasti, eikä sitten maistunutkaan, kun oli herkuttelu päiväni. Olen muuttanut tuota nyt niin, että joko syön yhtenä iltana viikossa herkkuja tai sitten muutamia kertoja viikossa, jos otan esim. vain yhden suklaapalan, kun enempi määrä ei maistu enää.
Olen laihtunut reilut pari kiloa ja tänään kun kaikki muut housut olivat pesussa ja vedin hätävarahousut jalkaan (jotka vielä viime kuussa olivat tiukat eivätkä istuneet hyvin), ne solahtivat päälle ja istuvat jopa hyvin. Tämä vain kannustaa jatkamaan, samoin se, että huomasin tänään peilin edessä, etten näytä lainkaan enää niin lihavalta sivusta katsoessa kuin pari viikkoa sitten, eikä painoa ole tosiaan lähtenyt kuin pari kiloa vasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä auta kuin lopettaa. Itse olin vuosia kauheassa sokerikoukussa ja monta kertaa yritin lopettaa ja aina sorruin.
Paitsi että Pepsi Maxissa ei ole sokeria.
Itse korvasin vissyllä, eipä siinä auta oikeen muu kuin lakata ostamasta sitä pepsiä. Koita juoda vettä paljon niin ei tule sitten muita juomia juotua paljoa. Terveyden lisäksi pepsi ei ole myöskään hyväksi hampaille, ehkä sen ajattelu auttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On yleistä tietoa, että makeutusaineet ylläpitää sokeriaddiktiota vielä paljon pahemmin kuin itse sokeri.
Mulle riittää kevytlimujen välttämiseen se, kun luen etiketistä niiden tuoteselosteen. Ei tee mieli sen jälkeen.
Osta pikkupulloja, ehkä suurempi rahanmenokin rajoittaisi juomista? Ja jos olet aiemmin juonut vaikka 1,5 litraa päivässä, niin alkuun juot kaksi 0,5 litran pulloa. Sitten puolitoista 0,5 litran pulloa. Sitten vain yhden. Lopulta siirryt tölkkeihin. Ja niin edelleen.
Siis jos tällainen hidas vieroitus sopii sinulle. Näin minimoit kofeiinin puutteesta johtuva päänsäryn ja muut "oireet". Muutama kuukausi tuohon varmaan menee.
Voisit myös opetella juomaan vissyä. Makuvissyä tai tavallista.
Voit kokeilla myös Youtubesta löytyviä hypnoosivideoita, joilla pyritään eroon addiktioista.
Vierailija kirjoitti:
Itse korvasin vissyllä, eipä siinä auta oikeen muu kuin lakata ostamasta sitä pepsiä. Koita juoda vettä paljon niin ei tule sitten muita juomia juotua paljoa. Terveyden lisäksi pepsi ei ole myöskään hyväksi hampaille, ehkä sen ajattelu auttaa myös.
Itsekin pääsin kivennäisvesien avulla irti pahasta pepsi-koukusta. Jossain vaiheessa ostin myös hiilihapotuskoneen kotiin, jolla sitten päristelen kuplat omatoimisesti veteen. Ennen join colajuomia useita litroja viikossa - nyt ehkä muutaman tölkin kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki olekaan, mutta ei missään riipuvuudessa auta muu kuin lopettaminen. Ei siihen ole oikotietä, eikä se ole helppoa.
No pepsissäkin on kofeiinia, ja jos juot sitä paljon, vaikuttaa se todellakin vireystasoosi jo merkittävästi. Sitähän voisi kokeilla vaihtaa vaikka kahviin ja teehen ja veteen. Pepsin yksi keskeinen haitta on happamuus, joka on jatkuvasti käytettynä hampaille haitallista vaikka sokeria ei olekkaan. Siksi olisi parempi vaihtaa muuhun kofeiininlähteeseen. Tee on ehkä kaikista rauhoittavin ja sisältää lisäksi antioksidantteja.
Mä olen ja tunnen monta muutakin joilla sama addiktio pepsi maxiin. Se on ainoa juoma jota haluan, en edes pysty juomaan coca colaa. Kaikki sanoo samaa. Joskus ennen join kahviakin, ei enää maistu yhtään. Vain pepsi max maistuu. En edes yritä päästä eroon, ei onnistu. Ainoa mitä vois katsoa on määrät. Hetkessä menee 1,5 litraa sitä mut 3 litraa enempää en ole ikinä juonut päivässä. Pystyn olemaan päivän juomatta sitä mutta seuraavana on pakko jo saada sitä. Se vaan on ylivoimaisesti parasta mitä on! Minkä takia haluais päästä siitä eroon? Ei ole huono asia ja ei kaloreita mut tietenkin määrää vois katsoa. Ihmiset juo ja syö kaikenlaista, aika mitätön addiktio ja se vaan voittaa maulla kaiken mahdollisen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ja tunnen monta muutakin joilla sama addiktio pepsi maxiin. Se on ainoa juoma jota haluan, en edes pysty juomaan coca colaa. Kaikki sanoo samaa. Joskus ennen join kahviakin, ei enää maistu yhtään. Vain pepsi max maistuu. En edes yritä päästä eroon, ei onnistu. Ainoa mitä vois katsoa on määrät. Hetkessä menee 1,5 litraa sitä mut 3 litraa enempää en ole ikinä juonut päivässä. Pystyn olemaan päivän juomatta sitä mutta seuraavana on pakko jo saada sitä. Se vaan on ylivoimaisesti parasta mitä on! Minkä takia haluais päästä siitä eroon? Ei ole huono asia ja ei kaloreita mut tietenkin määrää vois katsoa. Ihmiset juo ja syö kaikenlaista, aika mitätön addiktio ja se vaan voittaa maulla kaiken mahdollisen.
Heh... ''Ei ole huono asia''
Vierailija kirjoitti:
No pepsissäkin on kofeiinia, ja jos juot sitä paljon, vaikuttaa se todellakin vireystasoosi jo merkittävästi. Sitähän voisi kokeilla vaihtaa vaikka kahviin ja teehen ja veteen. Pepsin yksi keskeinen haitta on happamuus, joka on jatkuvasti käytettynä hampaille haitallista vaikka sokeria ei olekkaan. Siksi olisi parempi vaihtaa muuhun kofeiininlähteeseen. Tee on ehkä kaikista rauhoittavin ja sisältää lisäksi antioksidantteja.
Pepsi maxin kofeiini ei vaikuta yhtään. Sen määrä tosi vähäinen ja ihan erilainen mitä kahvissa. Tee ja muut ihan hirveän makuisia ainoastaan pepsi max on hyvää aina. Ihan turha tarjota tollasia ihan paskoja juomia tilalle. Juokaa vaikka kuravettä mun puolesta jos uskotte sen terveyteen. Juodaan maun takia ainoastaan ja nollan kalorin. Jos pepsi maxissa olis kauheasti kaloreita niin lopettaisin sen heti, mut nolla. Hammaslääkäri sanoi vaan että jos määrät ihan valtavan suuria yli 6 litraaja sellasta niin sitten hyvä vähän vähentää.
Mä olen vieroittanut itseni monet kerrat pepsimaxista. Joka kerta pari päivää päänsärkyä mikä ei lähde oikein millään särkylääkkeellä pois. Mä ostan aina pieniä pulloja ja ensin juon 3-6 pulloa päivässä ja sit joka päivä vähennän ja viimeisen juon sen mukaan miten kauan päänsärkyä kestää. Voi mennä parikin päivää, et joudun juomaan sen yhden, et päänsärky lähtee, mut sit jos ei ole päänsärkyä, en myöskään juo enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pepsi maxin kofeiini ei vaikuta yhtään. Sen määrä tosi vähäinen ja ihan erilainen mitä kahvissa. Tee ja muut ihan hirveän makuisia ainoastaan pepsi max on hyvää aina. Ihan turha tarjota tollasia ihan paskoja juomia tilalle. Juokaa vaikka kuravettä mun puolesta jos uskotte sen terveyteen. Juodaan maun takia ainoastaan ja nollan kalorin. Jos pepsi maxissa olis kauheasti kaloreita niin lopettaisin sen heti, mut nolla. Hammaslääkäri sanoi vaan että jos määrät ihan valtavan suuria yli 6 litraaja sellasta niin sitten hyvä vähän vähentää.
Pepsi maxissa on noin 1/3 kahvin kofeiinista, mutta sitä usein juodaan reilusti isompia annoksia, kuin kahvia. Riippuu ihan siitä, että paljonko sitä juo. Ap ilmeisesti juo aika paljon. Happo on lisäksi se keskeinen haitta pepsissä, eikä se kofeiini, joka kuitenkin saattaa olla se keskeinen riippuvuutta aiheuttava aine tuossa.
Minäkin olin koukussa, join parikin 1,5 litran pulloa viikossa. Lopulta aloin saamaan kamalia kivuliaita pistoja jalkoihini, aivan kuin olisi lyöty paksu neula jalkaan voimalla. En muista miten pääsin siitä eroon, lopetinko vain kerrasta, luultavasti, koska mitään muutakaan limsaa en juo, en edes mehuja enää, vain satunnaisesti ehkä kerran 2-3 kuukaudessa. Huomasin kuitenkin että nuo pistävät kivut katosi sen myötä. Eli melkoisia myrkkyjä ovat nuo keinomakeutetut juomat. Ei se mieliteko silti ole poistunut, jos ostan pienen pullon, juon sen kerralla ja nopeasti. Mutta enää ei tule samaa mielitekoa kun näen pulloja kaupassa, vain jos maistan juomaa, sitten menee "kontrolli". Joten en siis osta sitä enää.
Voi hyvänen aika. Aikuiset ihmiset koukussa johonkin limsaan. Grow up!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri sanoi vaan että jos määrät ihan valtavan suuria yli 6 litraaja sellasta niin sitten hyvä vähän vähentää.
Ihan varmaan sanoi noin :-D Hammaslääkärithän suorastaan suosittelee juomaan 3 litraa päivässä hiilihapotettuja virvoitusjuomia, nehän vaan kiillottaa ja suojelee hampaita!
Pakotat itsesi juomaan aina yhden lasin vettä ennen seuraavaa Pepsiä.
Kun olet tottunut tuohon, esim. parin kuukauden kuluttua, alat juomaan kaksi lasia vettä ennen seuraavaa Pepsiä.
Jne jne...
Hiljalleen totut juomaan enemmän vettä, mutta et kuitenkaan jää täysin ilman limuasi.