YLE:"Suomeen ehdotetaan jättimäistä veroremonttia: Palkasta enemmän käteen, saastuttaminen kallistuisi – samalla syntyisi valtavasti työpaikkoja"
"Palkkojen ja eläkkeiden verotusta pitäisi laskea selvästi ja päästöverotusta kiristää tuntuvasti, sanoo Sitra."
https://yle.fi/uutiset/3-10732217
Mitä mieltä?
Kommentit (223)
Periaatteessa ihan sama, mutta ihmisten hyvinvointipalveluista, koulutuksesta ja turvallisuudesta ei saa tinkiä enää yhtään. Luulenpa, että tuollainen malli tarkoittaisi sitä, että vaikka palkkaa tulisi enemmän, maksamme sitten nyt verovaroin kustannettavista palveluista paljon enemmän, ja se on mielestäni huono asia - jälleen kerran pienituloiset kärsisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi järkevää, jos koskisi vain meitä laiskoja kaupunkilaisia. Maaseutulaisille pitäisi olla ihan eri säännöt, jos vaikkapa toivoo että käyvät töissä.
T: Helsinkiläinen
No kun moni kaupunkilainenkin tarvitsee töissä autoa. Itse asun Tampereella ja teen töitä eri toimipisteissä lähikunnissa n. 30km säteellä paikoissa, joihin julkisilla kestäisi ainakin tunnin suuntaansa ja joista osaan ei julkiset kulje ollenkaan. Olen myös tehnyt ihan Tampereen sisällä periaatteessa pienellä alueella työtä, jonka siirtymiin oma auto oli välttämätön. Samanlaisia töitä lienee siellä Helsingissäkin, eikä pk-seudullakaan pääse kulkemaan kaikkia eri kuntien/kaupunkien välejä edelleenkään fiksusti julkisilla.
No miten on sulta pois jos porukkaa verotetaan ajamaan toimistolle alle 10km matkat pyörällä?
Enemmän tilaa muille autoteillä ja kunnossapito halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ihan sama, mutta ihmisten hyvinvointipalveluista, koulutuksesta ja turvallisuudesta ei saa tinkiä enää yhtään. Luulenpa, että tuollainen malli tarkoittaisi sitä, että vaikka palkkaa tulisi enemmän, maksamme sitten nyt verovaroin kustannettavista palveluista paljon enemmän, ja se on mielestäni huono asia - jälleen kerran pienituloiset kärsisivät.
Just päinvastoin! Hyvätuloiset maksaa entistä enemmän ja tulonsiirtoja tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olisi järkevää, jos koskisi vain meitä laiskoja kaupunkilaisia. Maaseutulaisille pitäisi olla ihan eri säännöt, jos vaikkapa toivoo että käyvät töissä.
No kun moni kaupunkilainenkin tarvitsee töissä autoa. Itse asun Tampereella ja teen töitä eri toimipisteissä lähikunnissa n. 30km säteellä paikoissa, joihin julkisilla kestäisi ainakin tunnin suuntaansa ja joista osaan ei julkiset kulje ollenkaan. Olen myös tehnyt ihan Tampereen sisällä periaatteessa pienellä alueella työtä, jonka siirtymiin oma auto oli välttämätön. Samanlaisia töitä lienee siellä Helsingissäkin, eikä pk-seudullakaan pääse kulkemaan kaikkia eri kuntien/kaupunkien välejä edelleenkään fiksusti julkisilla.
No miten on sulta pois jos porukkaa verotetaan ajamaan toimistolle alle 10km matkat pyörällä?
Kerropa toki miten tämä toteutettaisiin. Eiköhän oikeasti olla taas hilaamassa polttoaine- ja ajoneuvoveroa ylös ihan kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Täällä missä me asumme, ei juuri kukaan perus liikuntakykyinen tarvitse jatkuvasti kulkemiseensa autoa.
Erityistilanteissa on kyllä esim.yhteiskäyttöautoja ja takseja. Tulee paljon halvemmaksi ja huolettomammaksikin kuin auton omistaminen.
t.Toinen helsinkiläinen (lapsiperheellinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyn saastuttavan autoni pois, irtisanon itseni työstä ja jään odottelemaan kansalaispalkkaa. Sopii mulle.
Oletko sinä se parikymppinen joka ajaa ympyrää hypermarketin pihalla tylsyyteensä?
Tai heidät kasvattanut ylpeä vanhempi?
Nelikymppinen raskaassa fyysisessä työssä oleva ihminen, joka ei saa itse päättää työmatkansa pituutta, vaan sen päättää työnantaja. Työmatkaa voi olla 6km (jonka kuljen pyörällä) tai 200 km (pakko ajaa autolla) tai mitä vaan siltä väliltä. Mulla on lapset 16v ja 18v, kummallakaan ei ole eikä ole koskaan ollut mopoa tai autoa, kulkevat jalan tai pyörällä. Lähin hypermarket sijaitsee yli 60km:n päässä, siellä käydään asioimassa muutama kerta vuodessa. Oliko muita kysymyksiä?!
No jos kuljet alle 6km työmatkat pyörällä nyt jo, olet osa ratkaisua etkä ongelmaa.
Valitettavasti niitä ongelmia, kaiken ikäisiä, on Suomessa kovin paljon.
Mutta kun tuota lyhyttä työmatkaa on kovin harvoin tarjolla. Viime vuonna ajoin työmatkoja vähän alle 20 000km.
Fillareita ja sähkölautoja paljon liikenteessä jo nyt helsingissä. Erilaiset sähkölaudat taitaa olla hyvä ratkaisu ja niillä pääsee aika lujaa. Käveleminen ja autot loppuu mikä hyvä asia.
Sama täällä. Näillä resepteillä ei maksa vaivaa edes yrittää. Maksakoot ne jotka viitsii, minä en viitsi. Kolkytä vuotta jo työelämää takana.
Vierailija kirjoitti:
Myyn saastuttavan autoni pois, irtisanon itseni työstä ja jään odottelemaan kansalaispalkkaa. Sopii mulle.
Mistä rahat tiestön hoitoon? Jos vähennetään autoilua se tarkoittaa valtiolle vähemmän tuloja autoilusta. Ruvetaanko perimään pyöräilijöiltä ja jalankulkijoilta jotain maksuja? Vai annetaanko tieverkoston mennä entistä huonompaan kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastuttaminen = töissä käyminen lakkautettujen bussilinjojen Suomessa.
Tiedätkö kuinka moni 8-16 toimistotöissä käyvä autoilee kauniina kesäpäivänä alle 6km matkat?
Ei mitään järkeä, tyypin-2 diabetes nostaa päätään, vaikka helposti ihmiset voisivat auttaa itseään.
Jos sen toimistotyöntekijän tulee saada haettua lapsi päiväkodista viiteen mennessä, niin silloin ei kerkeä alkaa vetämään kävelylenkkejä. Päiväkotikin saattaa olla työpaikasta katsoen pidemmällä kuin mitä koti olisi.
Jalankulkijana haluaisin käydä potkasemassa henkilöä jonka mielestä sähkölaudat kuuluu kaduille jalankulkijoiden sekaan. Pyöräilijät (100% kuspäitä) sentään yleensä kuulee mutta nää lautailijat vetää t o d e l l a kovaa vauhtia kylkeä viistäen ohi. Tai yrittää ajaa päälle kuten sain todeta omakohtaisesti viikko sitten.
Vierailija kirjoitti:
Fillareita ja sähkölautoja paljon liikenteessä jo nyt helsingissä. Erilaiset sähkölaudat taitaa olla hyvä ratkaisu ja niillä pääsee aika lujaa. Käveleminen ja autot loppuu mikä hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä että se autoilu kuluttaa liikaa enegiaa saavutettuun hyötyyn nähden. Ilmaisia lounaita ei vain enää ole. Virhe on jo suunnittelussa ja korjausliike tulee tapahtumaan kitisi kuka mitä vain. Sitä on vain todellisuus tällä hetkellä josta olemme nauttineet liian avokätisesti viime vuodet. Tässä on pelkästään jälleen pieni todellisuuteen heraaminen monella edessä.
Alapeukuttaminen ei muuuta tätäkään faktaa miksikään. Ottakaa hieman selvää mikä on järkevää kulutusta ja miten siihen päästään. Se etu jota olette nauttineet on jo liian paljon annettu, tässä tilanteessa ja kulutusta on realisoitava. Ei tässä ole mitään ihmeellistä. Tietenkin "lapsi haluu karkkii" ja tekee kaikkensa että perustelisi sen tarpeen vanhemmilleen. Se ei kuitenkaan enää ole mahdollsita samoin, vaan on osattava laskea, sekä jakaa sitä kulutusta. Näin se vain menee. Tietenkin näihin vaihtoehtoihin on ohjattava, koska jos lapselle antaa vapaat kädet, niin karkki on ainoa jota hän syö vaikka siitä tulisi omakin vatsa kipeäksi.
Edelleenkin se alapeukuttaminen ei auta. Jos kulutat energiaa rahaa sekä saastutat enemmän kuin tuotat energiaa rahaa tai puhdistat ympäristöä, niin silloin tämä konsepti ei vain toimi, se ei aikuisten oikeaszti muutu itkulla. Tämä on vain faktaa.
Itse aion jättää duunit täällä ja siirtää muualle, jossa ihminen voi vielä itse elää ja olla vapaasti ilman mielipidenatsien pakotusta.
Käyn sitten täällä sairaanhoitojutut hoidattamassa mutta veroja en enää maksa sentin senttiä tähän dystopiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovakin rasite ilmastolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä että se autoilu kuluttaa liikaa enegiaa saavutettuun hyötyyn nähden. Ilmaisia lounaita ei vain enää ole. Virhe on jo suunnittelussa ja korjausliike tulee tapahtumaan kitisi kuka mitä vain. Sitä on vain todellisuus tällä hetkellä josta olemme nauttineet liian avokätisesti viime vuodet. Tässä on pelkästään jälleen pieni todellisuuteen heraaminen monella edessä.
Alapeukuttaminen ei muuuta tätäkään faktaa miksikään. Ottakaa hieman selvää mikä on järkevää kulutusta ja miten siihen päästään. Se etu jota olette nauttineet on jo liian paljon annettu, tässä tilanteessa ja kulutusta on realisoitava. Ei tässä ole mitään ihmeellistä. Tietenkin "lapsi haluu karkkii" ja tekee kaikkensa että perustelisi sen tarpeen vanhemmilleen. Se ei kuitenkaan enää ole mahdollsita samoin, vaan on osattava laskea, sekä jakaa sitä kulutusta. Näin se vain menee. Tietenkin näihin vaihtoehtoihin on ohjattava, koska jos lapselle antaa vapaat kädet, niin karkki on ainoa jota hän syö vaikka siitä tulisi omakin vatsa kipeäksi.
Et ole huomannut, että valtio kyllä kuluttaa kaiken, minkä se verottaa ja vähän ylikin (budjetin alijäämä)? Eikä se raha todellakaan mene mihinkään puiden istutukseen, vaan kaikkeen saastuttavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saastuttaminen = töissä käyminen lakkautettujen bussilinjojen Suomessa.
Tiedätkö kuinka moni 8-16 toimistotöissä käyvä autoilee kauniina kesäpäivänä alle 6km matkat?
Ei mitään järkeä, tyypin-2 diabetes nostaa päätään, vaikka helposti ihmiset voisivat auttaa itseään.
Jos sen toimistotyöntekijän tulee saada haettua lapsi päiväkodista viiteen mennessä, niin silloin ei kerkeä alkaa vetämään kävelylenkkejä. Päiväkotikin saattaa olla työpaikasta katsoen pidemmällä kuin mitä koti olisi.
Osaatko lukea/ymmärtää?
Toimistotöissä käy lapsettomia/porukkaa jotka eivät sitä perheen lasta/lapsia hae hoidosta.
Ja silti autoilevat naurettavan lyhyet matkat koska voivat.
Tähän ensin muutos, katsotaan sitten loput.
Kesällä voi myös (sähköisellä) tavarapyörällä voi hakea ne kakaratkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa toki miten tämä toteutettaisiin. Eiköhän oikeasti olla taas hilaamassa polttoaine- ja ajoneuvoveroa ylös ihan kaikilta.
Kaikkien pitää liikkua. Tämä on yle veron tapaan regressiivinen vero.
Olen samaa mieltä siitä, että tiettyyn ansaintaluokkaan asti eläkkeitä ja palkkaa tulisi verottaa vähemmän ja myös perintövero poistaa alle 200 000 euron perinnöstä. Tavallinen kansa laittaa rahansa kulutukseen ja tällöin saataisiin ostovoimaa ja rahaa kiertoon. Vain rikkaat säästävät ulkomaan tileille. Tavikset ostaa, ostaa ja ostaa.
Kannatan myös roskaruokaveron ja päästäverojen kiristämistä.
Liikaa pikkuautoa missä hyvä julkinen liikenne niin verotetaan ja missä huono julkinen liikenne niin ei veroteta.