Anoppi ei anna vauvan syödä itse smoothiepussista
Vauva syö välipalana usein tuollaista smoothieta pussista, on helppo ja vauva tykkää imeskellä ihan itse sitä mössöä sieltä. Anoppi kun huomaa että tuollainen on välipalana tulee aina julistus "minä syötän lusikalla" ja tuollainen litku ei lusikassa pysy ja lautasellekkin leviää ja hukkuu. Miten voisin tehdä selväksi, nätisti, että se lusikka h*lvettiin ja annat sen vauvan syödä itse? Ärsyttää aina se tyytyväinen ilme kun en kehtaa sanoa vastaan. Anopin tapa syöttää vauvaa on muutenkin todella agressiivinen, vauva jos parahtaa kesken syönnin niin se lusikka tungetaan sinne suuhun samantien..
Kommentit (70)
Sano vastaan hyvä nainen, äläkä ole tossu!
Minkä ikäinen lapsi? Hyvä olisi oppia syömään ruokaa muutenki ku imemällä.
Eikös ne smoothiepussienkin sisällöt tuoteta jossain keski- tai eteläeuroopassa ja/tai turkissa, ja niitä pitäisi näin ollen syödä vain kunnollisen keittämisen jälkeen kuten muitakin ulkomaisia pakastemarjoja? Vai onko ne smoothiepussien sisällöt kuumennettu jo tehtaalla?
Smoothiepussit onneksi kielletään ilmastotuhon etenemisen myötä.
Haluat syöttää lapselle tuota, koska et jaksaisi siivota. Näinhän se on.
Tuohon auttaa se, että estät anoppia syöttämästä, vaikka sitten asetut hänen ja vauvan väliin. Minä olen monta kertaa joutunut omaa anoppiani ja äitiäni fyysisesti estämään tekemästä jotakin lapselle epämieluisaa/haitallista tai hakemaan pois jostakin, kun ei uskota puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Ja missä kohdassa ap:n tekstiä sanottiin että syö vain imemällä? Ei sanottu. Puhuttiin välipalasta. Puhuttiin myös lusikalla syöttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänhän toi helposti sotkee kun soseen syöttäminen lusikalla. Vauva puristaa liikaa sitä pussia ja soseet on yltympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on väärin koska...? 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Tuohon auttaa se, että estät anoppia syöttämästä, vaikka sitten asetut hänen ja vauvan väliin. Minä olen monta kertaa joutunut omaa anoppiani ja äitiäni fyysisesti estämään tekemästä jotakin lapselle epämieluisaa/haitallista tai hakemaan pois jostakin, kun ei uskota puhetta.
Millälailla lusikalla syöttäminen on lapselle epämieluisaa/haitallista? Eikö ihmisen, lapsenkin ole hyvä oppia syömään edes lusikalla imemisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Anopilla on kyllä sellainen järkeväkin pointti, että vauvan kuuluu oppia syömään joko lusikasta tai sormiruokaa. Se on tärkeää suun motoriikan kehittymiselle ja myöhemmin esim. puheenkehitykselle. Smoothiet ym. pussiruoat ovat satunnaisesti ok esim. reissussa, mutta yli puolivuotiaan vauvan kehitystehtävänä on oppia syömään muutenkin kuin imemällä. Helppoa vanhemmille, mutta ei tue vauvan kehitystä.
Kirjoittiko ap muuten, että vauva saa ruokaa ainoastaan siitä pussista? Mielestäni ei. Älkää jaksako lietsoa tuollaista paniikkia. Mä muistan, kun meillä oli kerran sijainen neuvolassa, ja puhuttiin 10 kk vauvan syömisistä. Hän kysyi, miten vauva juo ja mä sanoin, että vettä kupista ja välillä tuttipullosta. TH sivuutti kokonaan sen, että vauva osaa hörpätä kupista ja keskittyi siihen, että NYT siitä tuttipullosta pitää päästä HETI eroon, ei missään nimessä saa juoda siitä, vaan pitää juoda NOKKAMUKISTA. Meillä oli joku nokkamuki, mutta vauva ei tykännyt siitä, ja joi välillä vettä tuttipullosta, jota pystyi itse kallistamaan. Vauva oli imetetty, joten ei ollut mitenkään leimautunut siihen pulloon. Mä purskahdin jossain vaiheessa nauruun, kun en muuta voinut. Meidän oma th ei koskaan paasannut mistään tai tuputtanut mitään, vaan luotti siihen, että ihan omalla järjellä osataan ratkaista nämä ongelmat. Ja ihan samaa paasausta on tuokin, että tartutaan siihen, että vauva imee niitä pussismoothieita, eikä SEN TAKIA PUHE KEHITY KUNNOLLA!!!!! Ja mammat peukuttaa innolla, joo, juu, just näin se on, ei kehity ei ja nyt se vauva sitten joutuu puheterapiaan!!
Aloittajaa kehotan myös relaamaan. Se anoppi ei varmaankaan ole joka välipalalla syöttämässä, joten se on ihan ok, että hän syöttää sillä lusikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millälailla lusikalla syöttäminen on lapselle epämieluisaa/haitallista? Eikö ihmisen, lapsenkin ole hyvä oppia syömään edes lusikalla imemisen sijaan.
En tarkoittanut nyt ihan tätä, vaan esim. olen joutunut estämään fyysisesti täytekakun antamisen kuukauden ikäiselle vauvalle, joutunut estämään tukkapöllyn antamisen tai muun kurittamisen jne.
Tietenkin lapsen pitää oppia syömään itse, mutta pitää muistaa, että ap on loppupeleissä se, joka vauvan vanhempana päättää vauvaa koskevat asiat, ei anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut nyt ihan tätä, vaan esim. olen joutunut estämään fyysisesti täytekakun antamisen kuukauden ikäiselle vauvalle, joutunut estämään tukkapöllyn antamisen tai muun kurittamisen jne.
Tietenkin lapsen pitää oppia syömään itse, mutta pitää muistaa, että ap on loppupeleissä se, joka vauvan vanhempana päättää vauvaa koskevat asiat, ei anoppi.
Päiväkotiin tulee nykyisin usein 1v6kk ikäisiä lapsia, jotka eivät osaa syödä lusikalla, heille toivotaan annettavaksi velliä pullosta. Kun lapsi ei pidä lusikasta! Ja vanhempi on viisaudessaan päättänyt, että näin on hyvä.
Voi hyvä luoja näitä vanhempia, jotka hakevat helpointa mahdollista tapaa kaikissa mahdollisissa asioissa omaa lasta koskien. Välipalan imeminen pussista, haloooo! Ajatteletko ap, että ruoan syöminen on oikeasti noin hälläväliä juttu? Voi juma, en söisi itse enkä lapselleni antaisi. Päiväkodilla kuulin, että pienten osaston vanhemmilla nää lussutuspussit on aivan hitti, aamulla tuodaan ja iltapäivällä haetaan pussi suussa...
Anna nyt ihmeessä anopin syöttää ja tarjota suun motoriikan kehityksen lisäksi se tärkein eli vuorovaikutuksellinen ruokahetki. Mitäpä itse ajattelet lapselle välittyvän tuosta pussi käteen, imaise ruoka huiviin, äkkiä eteenpäin- meiningistä?
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että AP syöttää kaikki päivän ateriat smoothiena? Kun puhui kuitenkin aloituksessa välipalasta.
Ap, lapsen syöttäminen aggressiivisesti ja väkisin lusikkaa tunkien suuhun on väkivaltaa. Sinun pitää puuttua tilanteeseen ja tarvittaessa kieltää kokonaan anopilta syöttäminen.
Kannattaa pitää vauvan verensokerit korkealla heti elämän alusta saakka syöttämällä näitä hedelmäsosepusseja. Hyvin te vedätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lusikka viedään väkisin suuhun lapselle, joka sitä vastustaa, on se väkivaltaa ja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin tulee nykyisin usein 1v6kk ikäisiä lapsia, jotka eivät osaa syödä lusikalla, heille toivotaan annettavaksi velliä pullosta. Kun lapsi ei pidä lusikasta! Ja vanhempi on viisaudessaan päättänyt, että näin on hyvä.
Höpö höpö. Suurin osa syö sekä syötettynä että harjoitellen itse siinä samalla, niin kuin tuon ikäisen kuuluukin. Jotkut osaavat jo ihan itse syödä.
Pelkkää velliä ei ole yksikään vanhempi pyytänyt antamaan minun urani (10v) aikana.
Lto, pienten ryhmästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja missä kohdassa ap:n tekstiä sanottiin että syö vain imemällä? Ei sanottu. Puhuttiin välipalasta. Puhuttiin myös lusikalla syöttämisestä.
Jos ei mummo syöttäisi lusikalla , lapsi söisi smoothiensa vain pussista imemällä.
Anopilla on kyllä sellainen järkeväkin pointti, että vauvan kuuluu oppia syömään joko lusikasta tai sormiruokaa. Se on tärkeää suun motoriikan kehittymiselle ja myöhemmin esim. puheenkehitykselle. Smoothiet ym. pussiruoat ovat satunnaisesti ok esim. reissussa, mutta yli puolivuotiaan vauvan kehitystehtävänä on oppia syömään muutenkin kuin imemällä. Helppoa vanhemmille, mutta ei tue vauvan kehitystä.